De in 2008 gepresenteerde California krijgt begin volgend jaar een oppoetsbeurtje. Niet zozeer qua uiterlijk, wel op het gebied van powerrr.
De California gaat dan 4 jaar mee en dat is in Autoland het gouden moment om er een update tegenaan te gooien. Zelf hebben de marketingpipo’s uit Maranello nog niets bevestigd, maar het doorgaans welingelichte CAR heeft de informatie van een paar bronnen dichtbij de fabriek weten te ontfutselen.
In het kort: de V8 gaat meer kracht leveren. De huidige trekt 460 pk en een koppel van 485 Nm uit de 4.3-liter V8. Dankzij een ander uitlaatspruitstuk en een gewijzigde ECU stijgt dit naar 490 pk en 507 Nm. Bijna 500 pk in je hardtop cabrio, klinkt ons niet gek in de oren. Er wordt gespeculeerd over een 0-100 sprinttijd van 3.85 seconden, een verbetering van 0,15 tellen en akelig dicht in de buurt van de M5. Een nieuwe topsnelheid wordt (nog) niet vermeldt.
Verder zal het gewicht afnemen met 30 kg waardoor de weegschaal uitslaat naar 1.705kg en krijgt het in-car entertainmentsysteem een update. Meer Gigabytes voor je luistermuziek (40 in plaats van 30) en de mogelijkheid om te syncen met je smartphone. Uiteraard zal het Vintage Package ook op de bestellijsten blijven staan. Bochtenridders kunnen zich tegoed doen aan het optionele Handling Speciale pack waarbij er onder meer betere en computergestuurde dempers gemonteerd worden.
Prijzen van de 2012-editie zijn nog onbekend, net als een introductiedatum voor Nederland trouwens.
ralf zegt
En wat moet dit zulks gaan kosten?
2 of 3 keer zoveel als een GT-R. En dan ook nog langzamer! Een verlies-verlies situatie heet dat.
meneersander zegt
@ralf: maar welk logo hangt er op de GT-R?
besaram zegt
@meneersander:
het betere logo!
Carreza zegt
@meneersander: het befaamde GT-R logo natuurlijk!
theblackdude zegt
@meneersander:
het betaalbare, betaalbaarer ferrari killer logo.
trigger565 zegt
@ralf: Performance is niet alles hoor. Enkel puberale jochies geilen op cijfertjes…
(waarmee ik nu niet insinueer dat jij er ook eentje bent, het was bij wijze van spreken).
Vanquish zegt
@trigger565: Eens! Ik denk dat zo’n California best kicken is om in te rijden. En dan heb je een Ferrari, stukken meer stijl dan zo’n Nissan.
masterstig zegt
@trigger565: Vooral het design is belangrijk bij een auto (voor mij), daarna de prestaties en de uitrusting.
sjaakk zegt
@ralf: Hoe geweldig ik de gtr ook vind, kan ik het je hier niet mee eens zijn. Ik verkies een gtr boven een porche, maar niet boven een Ferrari. Ferrari is een klasse apart.
maseratiferrarilover zegt
@sjaakk: HELD
vale46 zegt
@ralf: Een Nissan vergelijken met een Ferrari?
Een speedfreack vergelijken met een luxe-cabrio?
Een cabrio/hardtop vergelijken met een coupe?
Je vergelijking trekt echt op niks!
Oh ja, deze Ferrari is gebouwd op luxe, niet op Nurburgring rondjes.
dennisr zegt
@vale46: niet mee eens, hij geeft aan dat een GT-R een Ferrari killer is (feit) en dat hij ook nog eens goedkoper is (feit) dus in dat opzicht is er niks mis met de vergelijking, als je geen merkmongool bent en je kiest puur op vermogen en dergelijke dan ga je natuurlijk voor de GT-R..
vale46 zegt
@dennisr: Jah tuurlijk kan je ze vergelijken, maar aangezien ze bijna geen overeenkomsten hebben is het vrij nutteloos.
Kan je ook een Koenigsegg tegen een Volvo zetten. Die hebben zelfs nog 1 ding gemeen.
lambo4all zegt
@ralf: ja en dat heeft ook een lelijk uiterlijk, een stofzuiger geluid, een kutinderieur, geen dat eraf kan, geen, lekkere sound system, dat is een verlies-verlies-verlies-verlies-verlies situatie. alleen het jammere is dat je steeds van die datsun gtr idioten hebt die steeds willen laten zien hoe mooi de launch control wel niet werkt en hoeveelsneller ze dan wel niet wegzijn.
Ruben00 zegt
@lambo4all: Ik werd laatst ingehaald door een GTR, dat was een machtig geluid! ik weet trouwens niet of hij standaard is hoor, maar als hij dat wel was, ben ik het niet met je eens over dat geluid.
ramshoek zegt
@ralf:
Doelloze discussie. Een GT-R legt het als het gaat om fun per €uro hoogstwaarschijnlijk af tegen een Twingo RS, om maar eens iets te noemen…
meneersander zegt
en dan staat een Zomoto advertentie van een VW Eos naast:p
massarati zegt
@meneersander: volgens mij denkt Zomoto dat het een VW California is :)
bozewolf zegt
Tsja, ze zullen de auto bij een opfrisbeurt niet minder krachtig en zwaarder maken.
Ik blijf het een lelijk ding vinden.
massarati zegt
Is de California een beetje een succes? Ik zie ze nooit rijden!
Ik zou ook een 458 nemen mocht ik de keuze moeten maken.
maxx1 zegt
@massarati: zo. St tropez zie je om de 3 min een california. En af en toe een f430/458/599. De california is een beetje het brave jongentje van Ferrari, dus ideaal om mee te touren.
Nv zegt
@massarati: Overbuur heeft een california en ik weet er ook nog 2 “staan” in de omstreek. Ze komen nog relatief veel voor.
Megakix zegt
@Nv: jij woont tegenover Hessing ? ;-)
maxx1 zegt
eigenlijk hadden ze de california net even in de 500 pk klassen moeten zetten in plaats van hem in de 400-klasse te houden.
dennisr zegt
geen lelijke auto, en prestaties worden dus NOG beter, maar als ik een Ferrari koop dan ga ik gewoon voor een F430, vind ik nog altijd een van de mooiste Ferrari’s :)
norge zegt
Zou je die 30 peeka nou echt merken? Maar meer muziek in je radio is wel lekker natuurlijk.
En waarom heeft deze Ferrari een handling speciale pack nodig?Rijd het zo slecht zonder dan?
tunefuldjmike zegt
@norge: denk niet dat die slecht rijdt alleen is het een tour auto en geen race wagen dus dat pakket is meer om mee te racen
dmk94 zegt
ook met 30 pk extra blijt het een lelijke ezel uit de stal van mooie maranello paarden
masterstig zegt
@dmk94: Zeker, ik zou ook een ander alternatief zoeken als ik het geld had voor deze auto.
Esprit_de_Flandre zegt
Oei, zoveel lelijkheidsreacties. Ik vind hem best mooi. Hoeft niet te veranderen van buiten…
mightymike zegt
Tuurlijk zijn er snellere auto’s maar dit is echt geen lelijke bak met slechte cijfers lijkt mij, ik zou best wel paar maandjes in de zomer willen Touren door Europa in deze bak
Arnoud zegt
Al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding!
sir_smokalot zegt
Apen geef je geen gouden ringen, die dragen ze.
masterstig zegt
@sir_smokalot: Je kan apen er ook één geven hoor, dan zijn ze vast reuze blij :D
raphael zegt
Goeie reacties weer hier. Een GT-R vergelijken met een California. Un-be-lievable! Wanneer komt die ‘grotemensen’ autoblog site nou?
jorden zegt
Gister een california in het echt gezien, geweldige auto! De betovering van Ferrari is alom aanwezig! Mensen staan nieuwsgierig te kijken en maken foto’s.
pizza zegt
@jorden: ik vind hem in echt ook heel mooi om te zien. Mooierdan de de 458. Minder stoer en imposant maar wel eleganter. Alleen die uitlaatpijpjes zo schuin boven elkaar vind ik niks. Had ze liever naast elkaar gehad.
tarquesh zegt
Een super auto hoeft niet perse charme te hebben. Goedkope auto’s kunnen ook charme hebben en een bekende Britse autojournalist koestert zelfs voor de Dacia Sandero een bijzonder gevoel. Ik kijk tegenwoordig ook niet meer op of om van een Ferrari maar ik kan mijn nek verdraaien van een mooi gerestaureerde Passat uit 1977 bijvoorbeeld.
Dit doel ik op de discussie die gaande is omtrent de Nissan GTR en Ferrari California.