De Ferrari 250 GT van Drogo is een zeer bijzondere klassieker. Nu keert de auto met een Nederlands tintje terug als Breadvan Hommage.
Gisteren gingen we toevallig in dit lijstje langs enkele twaalfcilinder vierzitters van Ferrari. Deze bijzondere soort is helaas aan het uitsterven dankzij de komst van een Ferrari terreinwagen.
Naast dat de Ferrari GTC4Lusso een twaalfcilinder vierzitter was, had de auto ook al iets weg van de Ferrari 250 Breadvan. Voor wie de Breadvan niet kent, deze is zo oud als het eerste album van Bob Dylan (1962, dus). De basis was een 250 GT SWB uit 1961. Deze werd voorzien van een aparte achterzijde, ontworpen door Drogo. Hiermee was de auto een stuk stabieler. Dankzij de bijzondere styling kreeg de auto de naam ‘Breadvan’ mee van de Britse autojournalisten.
‘Nederlandse’ Breadvan Hommage
Dankzij Nederlander Niels van Roij maakt de auto een comeback. Het is een moderne interpretatie ervan. De basis voor de Breadvan Hommage is de Ferrari 550 Maranello. Als je heel snel kijkt, lijkt het alsof er alleen een andere achterklep opzit, zoals bij de Callaway Corvette AeroWagen. Alle plaatwerk-delen zijn aangepast. In de voorbumper zien we de kenmerkende luchtinlaten én grote verstralers. De motorkap is een kunstwerkje op zich.
Details
Aan de zijkant zijn de verschillen subtieler, maar niet minder fraai. De Breadvan Hommage heeft uiteraard een heel herkenbaar zijprofiel. De voorschermen zijn overigens beeldschoon, zonder dat het heel erg opvalt. Het enige onderdeel dat over is genomen van de 550 Maranello, is de voorruit. Alle details zijn heel erg fraai toegepast.
Motor Breadvan Hommage
Aan de 5.5 liter grote V12 werd niets gedaan. Er zijn sportuitlaten (lijken van de 575M HGTC te zijn), maar het vermogen is nog altijd 485 pk. Meer dan voldoende. Er zitten trouwens meer Nederlandse tintjes aan. Zo zijn de banden van Vredestein en de schokdempers van Koni (zoals veel Ferrari’s dat destijds hadden).
Interieur Breadvan Hommage
Het interieur is minder rigoreus aangepast. Er zijn knalblauwe sportkuipen gemonteerd. Ook is te zien dat alle Ferrari-logo’s zijn weggehaald. Ferrari kan dit soort praktijken altijd minder goed waarderen dan menig petrolhead.
De carroserie van de Breadvan Hommage is vervaardig door Bas van Roomen. Deze Nederlander werkte al een eerder samen met Niels van Roij. Voorbeelden zijn een tweedeurs Range Rover en de Shooting Brake versie van de Ferrari 612. Van Roij is sowieso wel weg van een praktische exoot, getuige de station-versies van Tesla en Rolls-Royce.
Remon zegt
Doe mij dan maar een originele 550. Het idee is natuurlijk leuk, maar ik vind deze uitvoering niet echt lekker op het netvlies liggen. Vooral de neus heeft een best hoog GTA V gehalte…
tenaci zegt
@remon: helemaal met je eens.
Gulli zegt
Het volgt wel de filosofie van de originele Breadvan aangezien die ook van die enorme sleuven in de neus had zitten.
Wellicht was het handig geweest als er een paar afbeeldingen van het origineel bij hadden gestaan, want een hoop details zijn best netjes overgenomen. Maar als je het origineel niet kent weet je dat niet.
@willeme paar extra plaatjes? :)
negennegenzest zegt
Mijn god wat een gedrocht.
Het idee van een hommage is dat een eerbetoon is aan het origineel. Dit straalt niets van dat uit. Dit is eerder een hommage aan de car fantasy gids.
En wat zit er om de deurgreep aan de binnenkant, aluminiumfolie?
Gulli zegt
Kaal aluminium plaatwerk
antoonniels zegt
Ronde achterkant, vierkante/ box-achtige voorkant. Het lijkt mij dat de keuze van de basis auto hier verkeerd is gemaakt. Voor mijn gevoel kun je teveel zien dat dit nooit als één auto is ontworpen, maar dat veel van het originele model is behouden. Zonde van de 550 die hier het leven voor heeft gelaten in dit geval.
reactief zegt
Alles in mij wilt deze creatie eigenlijk mooi vinden. Maar naar mijn smaak te veel missers in het ontwerp. De verhoudingen zijn niet helemaal lekker en het geheel van de details komt niet echt coherent over. Zoals bij eerdere designs eigenlijk ook het geval was.
Maar goed, dat is mijn mening. De andere kant van het verhaal is dat het megatof is dat deze gast dit soort projecten van de grond krijgt. Daar alleen maar respect voor!
Jammer dat den Brink dit soort slagkracht mistte om zijn ontwerpen werkelijkheid te maken. Die lagen bij mij beter op het netvlies…
estoque zegt
Helemaal mee eens.
Het idee is super.
Sommige elementen van het ontwerp zijn echt goed gelukt (schuin links/rechts achter). Maar zodra de lange neus in beeld is, is het verband een beetje weg.
Verder is het natuurlijk ontzettend gaaf dat dit soort projecten nog gewoon gedaan worden. Dus diep respect voor de kennis en kunde!
Hendrik zegt
Valt mij toch wat tegen. De neus doet denken aan een jaren ’90 Renault, schuin van voren een Corvette… Geen verbeteringen ten opzichte van het origineel.
Het Breadvan-stuk vind ik wel erg gaaf gedaan, maar als geheel, klopt het net niet.
galverink zegt
Ik vind het idee ook niet meer toepasbaar. De originele auto was zo laag mogelijk, met een zo klein mogelijk frontaal oppervlak. Dit is de tijd dat Le Mans nog werd gewonnen op de rechte stukken en niet in de bochten.
De breadvan achterkant was om het verplichte reservewiel nog te kunnen opbergen.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf en ik wil hem heel graag mooi vinden, maar het lukt niet. De shootingbrake achterzijde is te uitgesproken geïnspireerd op de 25o GTO breadvan, en past niet bij de rest van het design. Wel fijn dat de originele achterlichten gebruikt zijn. Beter ‘period correct’ dan moderne ledjes.
De aanpassingen aan de voorzijde en de wielen kan ik dan weer prima pruimen. Dit is heel mooi gedaan.
Wat betreft het interieur, dit is de grootste deceptie. Dat afgekloven stuur kan écht niet. Of nieuw leder, óf naar Stipt, maar niet op deze manier. Nergens komt de kleur blauw voor en dan deze stoelen? Levert zo’n Autostyle gehalte op, doe ze op het minst in rood of zwart alcantara. De originele middenconsole zal niet meer toereikend zijn, en die plakknoppen waren ook niet alles. Maar de versnellingspook komt er nu wel heel erg knullig uit.
Hoe dan ook, het is gaaf, ik wil hem, maar hij is zeker niet mooi. Het lijkt er op dat deze met veel minder tijd en budget is samengesteld dan de Rolls van laatst.
Wellicht kan hij het nog een keertje over doen met een Superfast?
davelepeef zegt
@dutchdriftking: dat blauw op de stoelen zie je meer bij 60’er Ferrari’s. Maar omdat die interieurs zo kaal en basic waren, paste het beter dan bij deze wagen.
SanS zegt
De 612 is niet van de hand van Niels, overigens wel van dezelfde eigenaar meen ik ;-)
acakoning zegt
Getver de getver. Hoe kun je zoiets verzinnen, dan op papier uit tekenen en dan ook nog bouwen, terwijl nergens in dat process iemand zegt: “maar dat is toch honds-lelijk dat ding? Waar zijn jullie mee bezig?”.
joostdetaalnazi zegt
Wat is dit voor een zooitje?!
MrSkyline zegt
Het wordt tijd dat we met emojis kunnen reageren, een “puke” emoji was zeer op zijn plaats geweest. Dit gedrocht is de reden waarom ferrari mensen aanklaagt als ze ferrari’s verbouwen of imiteren.
JamesBond007 zegt
Ik vind ‘m echt geweldig juist.
densk zegt
Na het zien van de headerfoto had ik goede hoop. Is helaas snel verdwenen. Voor en achterkant matchen niet met elkaar. Totaal niet in balans. Over belachelijk ver uitstekende uitlaten maar niet te spreken. Word er wel eens wat gezegd over het winkelwagen gehalte bij een grote spoiler. Deze zouden niet misstaan als handgrepen in een aflevering van de sterkste man.
flippiez06 zegt
Fantastisch om een dergelijk project te designen en ook daadwerkelijk te maken. Mooi..? Nee
Corrado16v zegt
Zullen we afspreken dat we voor dit soort “unieke” projecten geen 550 Maranello’s meer gaan opofferen. Okbedankt
W115 zegt
Dutch design op z’n best
MaartenD zegt
Het idee is leuk, en was benieuwd wat het resultaat zou worden, maar de uitvoering is helaas van het niveau Leepu’s garage. Denk dat er ook beter een andere donorauto voor gebruikt had kunnen worden, een 599 of een 612 ofzo.
p993 zegt
Zelden zoiets lilliks gezien
joosstra zegt
Het origineel is ook geen natuurlijke schoonheid. Uitgangspunt was daarbij : vorm volgt funktie. Dat is bij deze Hommage niet aan de orde. Het gaat nu om een herinterpretatie, en die vind ik best aardig gelukt. Beter in ieder geval dan de 612 Shooting Brake die ik in het echt heb kunnen aanschouwen en mij behoorlijk tegenviel.