Waarom die aanhalingstekens?
Omdat ondergetekende vooralsnog niet heel erg gecharmeerd is van deze SP275 RW Competizione waar helaas niet al teveel over bekend is. In elk geval staat deze one-off op het platform van de F12berlinetta en naar verluidt ligt onder de kap de aandrijflijn uit de nog heftigere F12tdf. Voor wie het even kwijt was: da’s een atmosferische V12 met niet minder dan 780 pk onder de unieke kap.
Helaas is niet elke rijke Ferrari-klant even loslippig en dus is er verder weinig bekend over deze SP275. We weten in elk geval dat ene dr. Rick Workman, woonachtig te Florida, de eigenaar is. Ferrari zou er twee jaar (je leest het goed) over hebben gedaan om het project af te ronden en de body is geïnspireerd op die van de 275 GTB/C Speciale. Een setje foto’s van die geweldig mooie klassieker vind je HIER.
Wij vragen ons nog steeds af waarom klanten een paar miljoen euro over hebben voor een auto die qua uiterlijk slechts op detailniveau afwijkt van de productiemodellen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel behoorlijk vet als je gewoon een custom Ferrari kunt laten bouwen die aan al je wensen voldoet. De SP275 heeft trouwens veel weg van de Berlinetta Lusso die enige tijd terug door Carrozzeria Touring werd gebouwd.
Benny_Weisz zegt
Dus hier is er maar één van? Gelukkig maar….
ericd zegt
@bennyweisz: “Corvette C3″…. by Ferrari.
dieselkameel zegt
Wat sierlijker als de normale als je het mij vraagt. Vooral de neus is prima gelukt
ck92 zegt
@dieselkameel: Eens! Maar ergens oogt het wat onwennig, misschien omdat het minder past bij het huidige design van Ferrari. Ik moet zelf denken aan een versmelting tussen Mercedes AMG GT (die meer vloeiendere vormen heeft) en de standaard F12.. maar dat is misschien wat ver gezocht.
Voor wat betreft de miljoenen die zoiets mag kosten; voor ons belachelijk omdat het in de basis nog steeds een F12 is, voor de eigenaar is het precies wat hij wilt en het kostenplaatje is allicht niet zo relevant.
dieselkameel zegt
@ck92: ach als je het geld hebt om een one-off Ferrari kan laten bouwen, zou ik me als eigenaar nergens meer druk om maken. Nu je het zegt heeft hij inderdaad veel weg van de AMG GT. Zonder dat lelijke achterlichtje wordt de auto al een stuk mooier. Snap niet dat Ferrari dat F1 achtige lichtje er op heeft gezet. Je verhalfordst (nieuw woord!) daarmee je top model.
Had hem anyway graag op de oprit gehad…
dsdh zegt
@ck92: goed verhaal lekker kort ook
drdedofi zegt
@dieselkameel: dan
dieselkameel zegt
@drdedofi: klopt.
granlusso zegt
Het gevoel dat je met een ‘special’ en een ‘one-off’ rijdt, is puur voor jezelf. De leek ziet het verschil toch niet. Een echte liefhebber dus.
Alhoewel het ook altijd een leuk verhaal is in de kreeftenbar, bij de businessclub of bij een zoals altijd netwerk gefocuste polowedstrijd.
lompey zegt
Mooi paard voor sinterklaas
peug206 zegt
Weet niet , maar deze kont kan me niet bekoren. De rest is wel weer vet.
tvklarenbosch zegt
Wat een vette bak! Veel mooier dan die F12 tdf. Maar een paar miljoen? Dat gaat wel ver
bmwm3gtr zegt
Mooi elegant en niet zo schreeuwerig.
kle500 zegt
Mmmm.. veel meer kan ik er jiet van maken
thowmas97 zegt
Ik zou bijna denken dat men de voorgevel van de F-type op een F12Berniletta heeft geshopt
Gulli zegt
@thowmas97: of een California
viezefreddyw zegt
Ik vind hem erg mooi, absoluut. De neus en koplampen vind ik erg chique en de kont is mooi vormgegeven. Hij is in ieder geval niet zo overdreven als een TDF wel is.. Ja hoor, ik vind hem wel mooi!
Edge zegt
@viezefreddyw: Exact! De TDF is als een mooie vrouw in een Adidas trainingspak, terwijl deze als een mooie vrouw in een galajurk is.
jasvl zegt
Hebben ze een foto van de F-type on the side gehad?
giulio zegt
Ligt ook wel aan hoe de auto is gefotografeerd, met wat meer afstand en inzoomen, minder bolhoek, komt auto’s beter tot zijn recht en zie je wat de ontwerper aan lijnen bedoelt heeft te tekenen.
Dat zie je altijd weer terugkomen als er iets hier geschreven wordt over nieuwe auto’s; Eerst is er de reactie van foto’s op bijvoorbeeld een drukke tentoonstelling waar te dicht wordt gefotografeerd wordt en daarna de reacties wanneer men de auto zelf in levende lijf op de weg tegenkomt. Te beginnen vind men de auto afschuwelijk om later toch toe te geven dat ze de auto mooi vinden.
Author zegt
@giulio: Daar heb je zeker een punt! Zal er in het vervolg wat meer rekening mee houden :)
davelepeef zegt
@giulio: ha, zoals de LaFerrari…
piquet1986 zegt
Supersexy!
boenderaar zegt
Wauw, elegante wagen. Mooier en vooral rustiger vormgegeven dan het origineel!
wjeurs zegt
Mooi is anders, maar toch vind ik de knipoog naar het verleden erg goed gedaan
hugoe zegt
Lastig, ben er niet kapot van. Vind de normale F12 dan ook een stuk mooier.
phaeton zegt
Als de achterkant iets meer gedrongen zou zijn à la Vanquish Zagato, had ik hem prachtig gevonden. Wel eerst een chique oplossing vinden voor die afzichtelijke koelsleuven van de ’tdf’. Dan, ja, was hij af.
ArnoldH zegt
Zo had de F12 van begin af aan moeten zijn. Veel fraaier om te zien! ??
mashell zegt
Niet lelijk maar het origineel is veel meer in balans. Dat zijruitje achter hier is gewoon te klein. Wel een briljante zet van Ferrari om aan wat eigenlijk een afgekeurd ontwerp is toch nog geld te verdienen.
janmetdelangeachternaam zegt
Hij heeft iets weg van de miura concept
Dutchdriftking zegt
De kleur is geweldig!
autodrome zegt
Als je maar genoeg dokt dan kan je van alles een ‘one-off’ maken. Zo zijn veel oliedollars van rijke mannen in lange witte jurken met baard en altijd zonnebril op naar diverse specials gegaan. Dat kan je dus doen als je geld met opborrelende olie in de zandbak van je achtertuin verdient. Ze maken nu wel een hoop minder trouwens, maar genoeg om het te verbranden aan allerlei mooie dingen op vier wielen, een miljoen meer of minder is niet boeiend ..
ericc zegt
Is de wagen achteraan (met zwart dak) op de laatste foto ook een one-off?
Lijkt van wel.
Over de wagen in het artikel, mij lijkt dit een exemplaar van Touring.
Jochempie zegt
Ik vind ‘m fraai!
healey zegt
Ik ben niet in de markt voor een Ferrari. Maar voor dit geld wil je toch ook een beetje kwaliteit.