




Waarom die aanhalingstekens?
Omdat ondergetekende vooralsnog niet heel erg gecharmeerd is van deze SP275 RW Competizione waar helaas niet al teveel over bekend is. In elk geval staat deze one-off op het platform van de F12berlinetta en naar verluidt ligt onder de kap de aandrijflijn uit de nog heftigere F12tdf. Voor wie het even kwijt was: da’s een atmosferische V12 met niet minder dan 780 pk onder de unieke kap.
Helaas is niet elke rijke Ferrari-klant even loslippig en dus is er verder weinig bekend over deze SP275. We weten in elk geval dat ene dr. Rick Workman, woonachtig te Florida, de eigenaar is. Ferrari zou er twee jaar (je leest het goed) over hebben gedaan om het project af te ronden en de body is geïnspireerd op die van de 275 GTB/C Speciale. Een setje foto’s van die geweldig mooie klassieker vind je HIER.
Wij vragen ons nog steeds af waarom klanten een paar miljoen euro over hebben voor een auto die qua uiterlijk slechts op detailniveau afwijkt van de productiemodellen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel behoorlijk vet als je gewoon een custom Ferrari kunt laten bouwen die aan al je wensen voldoet. De SP275 heeft trouwens veel weg van de Berlinetta Lusso die enige tijd terug door Carrozzeria Touring werd gebouwd.
Dus hier is er maar één van? Gelukkig maar….
@bennyweisz: “Corvette C3″…. by Ferrari.
Wat sierlijker als de normale als je het mij vraagt. Vooral de neus is prima gelukt
@dieselkameel: Eens! Maar ergens oogt het wat onwennig, misschien omdat het minder past bij het huidige design van Ferrari. Ik moet zelf denken aan een versmelting tussen Mercedes AMG GT (die meer vloeiendere vormen heeft) en de standaard F12.. maar dat is misschien wat ver gezocht.
Voor wat betreft de miljoenen die zoiets mag kosten; voor ons belachelijk omdat het in de basis nog steeds een F12 is, voor de eigenaar is het precies wat hij wilt en het kostenplaatje is allicht niet zo relevant.
@ck92: ach als je het geld hebt om een one-off Ferrari kan laten bouwen, zou ik me als eigenaar nergens meer druk om maken. Nu je het zegt heeft hij inderdaad veel weg van de AMG GT. Zonder dat lelijke achterlichtje wordt de auto al een stuk mooier. Snap niet dat Ferrari dat F1 achtige lichtje er op heeft gezet. Je verhalfordst (nieuw woord!) daarmee je top model.
Had hem anyway graag op de oprit gehad…
@ck92: goed verhaal lekker kort ook
@dieselkameel: dan
@drdedofi: klopt.
Het gevoel dat je met een ‘special’ en een ‘one-off’ rijdt, is puur voor jezelf. De leek ziet het verschil toch niet. Een echte liefhebber dus.
Alhoewel het ook altijd een leuk verhaal is in de kreeftenbar, bij de businessclub of bij een zoals altijd netwerk gefocuste polowedstrijd.
Mooi paard voor sinterklaas
Weet niet , maar deze kont kan me niet bekoren. De rest is wel weer vet.
Wat een vette bak! Veel mooier dan die F12 tdf. Maar een paar miljoen? Dat gaat wel ver
Mooi elegant en niet zo schreeuwerig.
Mmmm.. veel meer kan ik er jiet van maken
Ik zou bijna denken dat men de voorgevel van de F-type op een F12Berniletta heeft geshopt
@thowmas97: of een California
Ik vind hem erg mooi, absoluut. De neus en koplampen vind ik erg chique en de kont is mooi vormgegeven. Hij is in ieder geval niet zo overdreven als een TDF wel is.. Ja hoor, ik vind hem wel mooi!
@viezefreddyw: Exact! De TDF is als een mooie vrouw in een Adidas trainingspak, terwijl deze als een mooie vrouw in een galajurk is.
Hebben ze een foto van de F-type on the side gehad?
Ligt ook wel aan hoe de auto is gefotografeerd, met wat meer afstand en inzoomen, minder bolhoek, komt auto’s beter tot zijn recht en zie je wat de ontwerper aan lijnen bedoelt heeft te tekenen.
Dat zie je altijd weer terugkomen als er iets hier geschreven wordt over nieuwe auto’s; Eerst is er de reactie van foto’s op bijvoorbeeld een drukke tentoonstelling waar te dicht wordt gefotografeerd wordt en daarna de reacties wanneer men de auto zelf in levende lijf op de weg tegenkomt. Te beginnen vind men de auto afschuwelijk om later toch toe te geven dat ze de auto mooi vinden.
@giulio: Daar heb je zeker een punt! Zal er in het vervolg wat meer rekening mee houden :)
@giulio: ha, zoals de LaFerrari…
Supersexy!
Wauw, elegante wagen. Mooier en vooral rustiger vormgegeven dan het origineel!
Mooi is anders, maar toch vind ik de knipoog naar het verleden erg goed gedaan
Lastig, ben er niet kapot van. Vind de normale F12 dan ook een stuk mooier.
Als de achterkant iets meer gedrongen zou zijn à la Vanquish Zagato, had ik hem prachtig gevonden. Wel eerst een chique oplossing vinden voor die afzichtelijke koelsleuven van de ’tdf’. Dan, ja, was hij af.
Zo had de F12 van begin af aan moeten zijn. Veel fraaier om te zien! ??
Niet lelijk maar het origineel is veel meer in balans. Dat zijruitje achter hier is gewoon te klein. Wel een briljante zet van Ferrari om aan wat eigenlijk een afgekeurd ontwerp is toch nog geld te verdienen.
Hij heeft iets weg van de miura concept
De kleur is geweldig!
Als je maar genoeg dokt dan kan je van alles een ‘one-off’ maken. Zo zijn veel oliedollars van rijke mannen in lange witte jurken met baard en altijd zonnebril op naar diverse specials gegaan. Dat kan je dus doen als je geld met opborrelende olie in de zandbak van je achtertuin verdient. Ze maken nu wel een hoop minder trouwens, maar genoeg om het te verbranden aan allerlei mooie dingen op vier wielen, een miljoen meer of minder is niet boeiend ..
Is de wagen achteraan (met zwart dak) op de laatste foto ook een one-off?
Lijkt van wel.
Over de wagen in het artikel, mij lijkt dit een exemplaar van Touring.
Ik vind ‘m fraai!
Ik ben niet in de markt voor een Ferrari. Maar voor dit geld wil je toch ook een beetje kwaliteit.