
In Maranello gaan ze als een speer.
Een tijd geleden schreven we nog over de ontzettend dikke winst die Ferrari boekte in het eerste kwartaal van dit jaar. De vraag was natuurlijk of ze in dit tempo door konden blijven gaan, of dat de Italiaanse motor oververhit zou raken en even pas op de plaats moest maken. We kunnen die vraag nu beantwoorden, want de cijfers van het tweede kwartaal zijn inmiddels binnen.
En jawel, zoals de titel van dit bericht al doet vermoeden zijn ze gewoon door gegaan met geld printen in Italië. Niet op de manier waarop Mario Draghi dat pleegt te doen, maar gewoon op de ouderwetse manier: door producten te verkopen met ontiegelijk hoge marges. Wat dat betreft komt het goed uit dat de V12-modellen het goed blijven doen, want daar zitten de hoogste marges op. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar werden er de afgelopen drie maanden 36% meer twaalfpitters verkocht.
In totaal werden er overigens 2.332 Ferrari’s afgeleverd aan klanten in de afgelopen drie maanden en dat is een groei van ‘slechts’ 5,3% jaar op jaar. Ferrari wijt dat vooral aan het feit dat er minder California T’s zijn geleverd. Samen met iets minder verkopen in China, Taiwan en Hong Kong (140 dit jaar versus 160 vorig jaar) is dit echter het enige smetje op de feestvreugde. Het laatste feit is overigens te verklaren doordat Ferrari in december van 2016 de banden met de Ferrari-distributeur in Hong Kong verbroken heeft. Een nieuw dealerschap wordt vanaf volgend kwartaal operationeel, dus dan kunnen potentiële klanten Kowloon onveilig maken met een nieuwe Fezza.
De goede verkoopcijfers vertalen zich ook naar mooie financiële cijfers. De omzet in de afgelopen drie maanden steeg van 811 tot 920 miljoen Euro ten opzichte van Q2 2016. De winst steeg percentueel nóg harder van 104 naar 136 miljoen Euro. Race dus snel naar je Online Broker en koop wat stukjes RACE. Of misschien niet, als je denkt dat het vanaf hier alleen maar slechter kan gaan…
Image-Credit: Zwik Laffe’s via autojunk
Niet geheel onverwacht aangezien ze ook steeds meer auto’s maken. Aan de andere kant vind ik het prima want sommige zijn echt om te smullen! :)
Zijn dagen dat ik minder heb…
Een winstmarge van gemiddeld ruim 58 mille per verkochte auto. Not bad, not bad…
@Dizono: heb wel eens gehoord dat er op een SUV met opties (categorie Cayenne, RR oid) 15k marge zit en een 107, Aygo circa 500€. Iemand die hier meer over weet?
@pindakoning: op die kleintjes soms wel nog minder
@pindakoning: klinkt aannemelijk toch?
@pindakoning: zal ongeveer wel kloppen. Geld wordt met name aan opties verdient
@pindakoning: Volgens mij is daar een artikel over geweest op AB. Ik ben helaas te lui om het voor je op te zoeken.
@berlinetta: bedoel je dit artikel?
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-verdienen-autofabrikanten-aan-jouw-auto-60921
@pindakoning: marge is niet hetzelfde als winst. Marge is het verschil tussen inkoop en verkoop, dus daar moeten alle overige kosten nog vanaf. Pas dan kun je spreken van winst of verlies.
@pindakoning: Klopt ongeveer. De marges zitten voornamelijk bij de importeur. Een VW up bij heeft 2% marge een Audi Q7 ‘slechts’ 8%
@simonferrari: als aanvulling: de Mercedes dealer had het over 13% op een E (200D, Estate Business Solutions)
@pindakoning: voor het lokale filiaal ja.
Maar de hoofdzetel in Duitsland kan toch nog altijd rond de 50% verdienen. Zei een specialist van een van de grote drie in Duitsland me ooit.
Maar is niet zo eenvoudig te berekenen. In de winst van een constructeur zit vaak ook de winst uit beleggingen van zijn eerdere winst. Enzovoort enzoverder.
Het is een grijze wereld met weinig harde cijfers die transparant zijn… die winstverdelingen.
@Dizono: en vergeet niet wat de salarissen van Vettel en Raikkonen per Ferrari kosten. Je betaalt dus wel een tikkie te veel voor zo’n rooie rakker!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@ehnl: hetzekfde geldt overigens voor ‘bak’ en ‘jewelste’ …
Toch knap!! Ze opereren vrijwel zelfstandig. Ze leunen iig niet op Fiat techniek en ze bouwen louter sportwagens. Een evt SUV hebben ze dus niet nodig… zou alleen maar zonde en hebzuchtig zijn.
Ja wat verwacht je, die dingen zijn onbetaalbaar en er worden er wat verkocht. Niet dat ik het erg vind, maar dit is een beetje open deuren intrappen.
Terecht
Yay, mijn fotos!
Wie zegt dat ze echt verkocht zijn? Ik ben Ferrari fan maar heb mijn twijfels over deze cijfers. Worden de wagens die bij de dealer staan ook meegerekend? Of enkel die echt geleverd zijn aan klanten?
Is dit puur en alleen autoverkoop, of het complete plaatje? Dat wil zeggen: Alles wat Ferrari verkoopt of z’n naam aan verbind. Schaalmodellen, kleding, zonnebrillen, noem het maar op..