Stelletje schavuiten.
Hoewel sommigen vinden dat Ferrari zuigt, spreekt er waarschijnlijk geen enkel automerk zo tot de verbeelding als dat met il cavallino rampante als logo. Een Ferrari staat vaak hoog op de ‘wat als je de loterij wint’-lijstjes. Eigenlijk is dat best opvallend, want feitelijk schoffeert Ferrari regelmatig haar klanten.
We hebben het onlangs al gehad over het one-off programma, waar alleen de meest geliefde klanten van het bedrijf voor in aanmerking komen. Zij mogen dan, als ze mazzel hebben, een paar miljoen overmaken om een soms vrij lelijke auto in ontvangst te nemen. Doch ook klanten van gewone Ferrari’s hebben het niet makkelijk. Wil je een 812 kopen bijvoorbeed, dan zul je zo’n twee à drie jaar moeten wachten op de levering. De kersverse 812 GTS wordt volgens marketing-jeffe Enrico Galliera ook alleen aan een select groepje uitverkorenen verkocht.
Dezelfde Enrico zegt dat er voorlopig geen verandering zal komen in deze strategie. Ferrari wil blijven doorgaan met het adagium van Enzo Ferrari, die naar verluidt ooit verkondigd zou hebben dat Ferrari altijd ‘een auto minder zal bouwen dan er vraag naar is’. Gallieri geeft wel toe dat het soms een beetje wringt:
Q4 [2018] was one of the healthiest periods of the company, with a healthy waiting list —perhaps almost too healthy-
Maar op deze manier blijft de exclusiviteit gegarandeerd en dat vindt de bestaande klantenkring wel lekker. Spoedig komt echter de Purosangue op de markt. Hoe een en ander zal vergaan met de aanstormende productieknaller van het merk valt nog even te bezien, maar Ferrari zou waarschijnlijk dom zijn als het joekelveel exemplaren van de SUV op de markt plempt. We wensen Galliera vast sterkte met het teleurstellen van al die voetballers…
bentley1969 zegt
Ligt het aan mij? Die moderne Ferrari’s lijken steeds meer op een… Corvette (…of een nieuwe Corvette lijkt steeds meer op een Ferrari) …en dat is geen compliment voor Ferrari!
Dutchdriftking zegt
@bentley1969: Nu je het zegt! De 812 lijkt inderdaad behoorlijk op de C6/7!
emping zegt
Dit is toch een vrij bekend verhaal?
karaya zegt
Je kan altijd nog bij Porsche terecht, the poor man’s sportscar.
Volvo_440_turbo zegt
Het maakt exhibitionisten die hun klein ‘ding’ niet durven tonen nog hitsiger me dunkt :D Mijn excuses al op voorhand voor dit statement…
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, dat kan ook terugslaan in je gezicht natuurlijk.
“Hoe maak je jezelf irrelevant in vijf jaar tijd…”
towi1989 zegt
@esprit_de_flandre: Dat dachten sommigen 5 jaar geleden ook al, maar wonderbaarlijk blijft het toch goed gaan. Maargoed, je kunt je ook afvragen waarom mensen VAG blijven kopen na alle schandalen en problemen.
antoombom2000 zegt
@towi1989: wie geeft er nu echt om de meeste schandalen? Der is echt geen hond die het echt erg vond dat de auto’s iets meer co2 uitstoten. Alleen de mensen/overheden die zo geld misliepen vonden het heel erg.
karaya zegt
@esprit_de_flandre: Ferrari doet dit al van oudsher. Naar verluid liepen meerdere belangrijke medewerkers weg omdat de vrouw van Enzo bepaalde wie er in aanmerking kwam voor een 250 GTO.
pindakoning zegt
Ferrari speelt gewoon ‘hard to get’ op een goede manier