De media blijkt een hardleers volkje. Keer op keer heeft Ferrari aangegeven dat er geen Dino komt. Eind vorig jaar gaf de Italiaanse autobouwer nog aan dat er geen goedkope “entry-level” Ferrari zou komen. Voor sommigen was dit nog niet duidelijk genoeg en interpreteerde dit als: “de Dino zal dus niet goedkoop zijn”. Andere Dino enthousiastelingen gingen vervolgens aan de slag en bouwde zelf een Dino concept en nemen deze auto nu ook werkelijk in productie. Ondanks dat het aan animo dus niet ontbreekt, heeft Ferrari topman Luca di Montezemolo nogmaals benadrukt dat er geen Dino zal komen.
Er is een duidelijke hiërarchie binnnen de Fiat groep en Ferrari staat daar exclusief aan top en dat moet zo blijven. Ferrari verkoopt iedere auto die wordt geproduceerd en beperkt zelfs de productie om exclusiviteit te garanderen. Sommige modellen hebben een levertijd van bijna twee jaar. Ferrari heeft dus geen enkele behoefte om een goedkoop volume model te introduceren of de productie aantallen te verhogen. Daarbij laat de goedkoopste Ferrari, de F430, voldoende ruimte voor de duurdere modellen van Maserati en Alfa Romeo. Een Ferrari moet de climax zijn, een soort groeipad naar het hoogst haalbare. (via: motortrend)
San Sebastiano zegt
Het is tijd voor een Lancia Thesis 8.32!
JLJ zegt
@San Sebastiano
Die is er al in de vorm van de Quattroporte (sort of…).
Ik geef Ferrari helemaal gelijk dat ze niet met een Dino komen. Daarmee zouden ze direkt met Maserati concurreren, wat de bedoeling was in de jaren 60/70, maar nu uiteraard niet meer aan de orde is. Daarbij verkopen ze al meer Ferrari’s dan ze eigenlijk willen, een aantal jaren geleden althans wilden ze niet boven de 5000 auto’s/jaar uitkomen vanwege het “garanderen van de exclusiviteit”.
JLJ zegt
Note to myself: lees eerst het hele bericht eens door voordat je wat neer begint te plemmen. Sorry Dennis.
Dennis zegt
@JLJ: Zoek je een vakantiebaantje? ;)
H.J. Vaesen zegt
Zegt toch wel iets over de kracht van het bedrijf, als je bewust je productie laaghoudt.
wapz zegt
@San Sebastiano
De Thema 8.32 was toch de allercoolste. En onbetrouwbaarste. En onbetaalbaarste. Maar wel vet. En de Thesis is nooit geworden wat de Thema was, en misschien zelfs nieteens wat de Kappa was, jammer genoeg. Kom op met die nieuwe grote Lancia!
DRU zegt
Go Ferrari! Don’t give the people what they want. You will only spoil the bastards.
Eric zegt
Het wordt tijd dat Maserati met een kleine 2-zitter. Dit ter concurrentie van de Porsche Cayman, BMW Z4 of Merc SLK. Ze kunnen hem Bora of Merak noemen en de motor zou best een kleine 350 pk leveren.
Lijkt me ideaal!!!
bob zegt
De Maserati BORA ? Dat geeft me de VW bibbers.
Alwood zegt
lol… ze blijven gewoon wat lang in de ontkenningsfase hangen die italianen ;)
Eric zegt
@bob
Maserati Bora bestond al in de jaren ’70. Toen was het bij VW de Jetta.
VW heeft de naam Bora dus geleend!
Klassiekerrally zegt
@ bob: de Maserati Bora was er eerder dan de VW met die naam :)
Heb ooit in een Bora gereden. Prachtige auto, maar het exemplaar waarin ik reed stelde me toch een beetje teleur. De motor klonk ongelooflijk rauw, ik vermoed dat dat niet helemaal ok was.
Klassiekerrally zegt
O stomme ik: het was geen Bora, maar een Merak… (schaam schaam)
San Sebastiano zegt
@wapz:
Mijn buurman heeft een geheel gerestaureerde Thema 8.32 in grigio titano kleur en die mooie 348 achtige wielen.. Fantastisch geluid als je hem doortrekt. Kippenvel!!
Een Thesis met Ferrari motor.. hmm, misschien eens langs STOLA (ook bekend van de Maybach Exelero)?
http://www.ultimatecarpage.com/car/1949/Lancia-Thesis-Stola-S85.html
Mister-E zegt
Voor de geïnteresseerden staat hier een Thema 8.32 te koop in goeie staat en met weinig km’s.
http://www.kapaza.be/Autos/Ferrari/4392258/Lancia_Thema_8_32_Ferrari_motor_cat_205_pk.html
Mister-E zegt
205 pk uit een V8 valt me wel een beetje tegen..
Michiel_vd_Brink zegt
Waar rook is, is vuur… ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/15/het-rommelt-in-italie
sacha zegt
Hoe meer ze ontkennen hoe verdachter het wordt…
Michiel_vd_Brink zegt
Een vriend van me heeft bij de dealer zijn naam al op een lijst voor “Dino”-gegadigden laten zetten. ;)
Julian zegt
@ Michiel
het is inderdaad een verdacht spel..
Michiel_vd_Brink zegt
Hoe meer wij hierover blijven speculeren en publiceren, hoe beter het voor Ferrari is…
Free publicity en de publieke creatie van een mythe… al voordat de auto er daadwerkelijk is…
Klassiekerrally zegt
Ik heb ze gevraagd of ze de nieuwe Dino volgend jaar willen presenteren tijdens de Klassiekerrally. Ik heb nog geen ontkennend bericht gekregen! Dus… ;)
Michiel_vd_Brink zegt
En als we met z’n allen maar hard genoeg blijven roepen dat we een Dino willen, dan kunnen ze er eigenlijk niet onderuit. ;)
Met z’n allen!
WIJ WILLEN EEN DINO!!
WIJ WILLEN EEN DINO!!
WIJ WILLEN EEN DINO!!
Michiel_vd_Brink zegt
Als kleine kinderen voor een poppenkast die keihard roepen om Jan Klaassen… :)
DINOOOOO!!
(diep ademhalen)
DINOOOOO!!
Hallo lieve kindertjes!
Hadden jullie geroepen?
Hier ben ik dan!
Rick dos zegt
Je kan beter je mond houden dan ontkennen, want als je gaat ontkennen dan geloofd blijkbaar niemand je.
Ik zeg: heb geduld als er binnen 5 jaar geen Dino is, dan vertelde ze de waarheid. Is er binnen 5 jaar wel een Dino dan mogen ze zichzelf op de borst kloppen van “zie je wel!”. Nou, woopdeedoo! Poor delusional bastard! The people who yell the loudest for a Dino, probably can’t afford it. So what’s the freeking point?
Klassiekerrally zegt
IK WIL EEN DINO! …
… op het veld van de Klassiekerrally hebben staan!
Michiel, op welke basis zou jij een Dino construeren?
H.J. Vaesen zegt
Ja Michiel, maak jij eens een Dino ;)
Klassiekerrally zegt
De tekeningen heeft Michiel al klaar ;)
Mr zegt
ik wil geen dino met 200 pk ziekelijk gewoon haalt het hele merk naar benenden.
ff een stukje geschiedenis:P
de eerste dino’s werden zo genoemd omdat enzo zicht er voor “schaamde” een Ferrari met 6 cilinders was voor hem veel te min maar omdat zijn vrouw er zo verliefd op was ging de dino tog maar in productie ZONDER Ferrari teken (alleen de eerste)
dus toen werd hij niet Ferrari dino genoemd maar alleen dino (zo hete zn zoon dacht hij natuurlijk ook min over whaha:P)
maja dus van mij hoefd er geen dino te komen al is het alleen maar voor enzo;)
Klassiekerrally zegt
Was het niet zo dat hij de Dino ‘Dino’ noemde naar zijn overleden zoon?
Eg zegt
Thema 8.32 inderdaad een topauto! (alleen werden de meeste motoren volgens mij stiekem bij Ducati gebouwd en niet bij Ferrari…)
Michiel_vd_Brink zegt
Ik ga zelf geen Dino bouwen, want dat is het terrein van Ferrari en Pininfarina.
Een project als die van Ernesto Freitas (Dino remake op Lotus basis) is not my cup of tea…
Mogelijk dat ik wel een ‘Dino-achtige’ ga uitwerken, maar dat wordt dan wel een echte Vandenbrink en geen Ferrari rip-off.
De technische basis laat ik me nog niet over uit…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Klassiekerrally: Enzo’s zoon heette Alfredino (Italiaans voor kleine Alfred), afgekort: Dino.
Shamal zegt
De Dino zou er wel komen!!! Heb ik uit zeer betrouwbare bron…
lancia delta 1.8 LX zegt
mag ik de specificaties van de dino doen?
2.6 V8, 330 pk, 8800 t/min, 330NM bij 6800 t/min
1180 kg
sneller als de 430
Adriaan zegt
ik ben 75% zeker dat er 1 komt !!.. ik weet wat ik moet weten (en anderen ook). en nu hopen dat ik juist denk, maar het zal nog ff wachten zijn.
Classic red zegt
Wanneer Ferrari meer auto’s wilt maken, hoeven ze maar de productie te verhogen. Met de huidige levertijden is een extra model absoluut niet nodig. Bovendien heeft de Fiat groep het minder dure Maserati. Ze gaan zichzelf natuurlijk niet beconcureren. Het kan natuurlijk wel dat bijvoorbeeld de opvolger van de F430 Dino gaat heten.
Vergeet ook niet waarom de naam Daytona niet gebruikt werd. Wellicht dat di Montezemolo wel net zo’n stijfkop kan zijn als de oude Enzo.
ehhmm?? zegt
damn ik hoop dat hij komt(A)
hopen datk hem dan nog kan kopen ook:(