Regen en Ferrari’s is soms een ongelukkige combinatie.
Moderne Ferrari’s beschikken over een ‘Wet’-modus op de Manettino. Dit is een modus voor op de openbare weg als je niet het volle vermogen nodig hebt en gebruik wil maken van alle aanwezige rijhulpssystemen. Dit betekent niet dat je zomaar het gaspedaal kunt vloeren zonder gevolgen.
Het blijft in dit geval een supercar met bijna 500 pk en dat kan soms listig zijn. Daar kwamen een man en vrouw op een vervelende manier achter in Johannesburg, Zuid-Afrika. De bestuurder en dame waren onderweg in een fikse regenbui, toen de man de macht over het stuur van zijn Ferrari California verloor.
Een crash was het gevolg. De man raakte niet gewond bij het incident, de vrouwelijke passagier lichtgewond. De California komt er nog het slechtst vanaf. Alsof iemand zijn armen breekt bij turnen, zo staat de voorkant van de Ferrari er niet meer zo gezond bij in vergelijking met de rest van de supercar.
Gezien de schade is het bijzonder te noemen dat de twee niet zwaar gewond zijn geraakt. Dat was met een oudere Ferrari ongetwijfeld anders geweest. De flinke schade van het eenzijdige ongeval is ontstaan omdat de California na de slippartij tegen een lantaarnpaal botste.
Fotocredit: Netcare911
rollingstoned zegt
Die hebben zeker geluk gehad.
lincoln zegt
@rollingstoned:
Je Ferrari aan bonken rijden is nog beter dan de Staatsloterij winnen ..
dutchneon zegt
@rollingstoned: hij had hem nog maar net? kentekenplaat nog op het dashboard….
quotama zegt
Je ziet dat de neus bij t schutbord is afgebroken. Dus het cabinegedeelte is netjes intact gebleven. Dus t lijkt erop dat ferrari toch wel geleerd heeft van zelf wat california autos tegen een muur zetten.
Dit soort autos zijn dan ook voor mooi weer, zeker met de semi slicks die de mensen graag hebben voor de extra performance tussen de Mac en de boulevard…
HzR zegt
@quotama: ik denk niet dat ze hem op de manier tegen de muur zetten.
quotama zegt
Trouwens voor degene die het zich afvragen. Op lantaarnpaal zit nog niet eens een krasje! Zie de foto in de bronlink! Dat is pas kwaliteit.
Dutchdriftking zegt
@quotama: of niet. In Nederland breken deze altijd af voor de veiligheid van de personen welke er tegenaan rijden. Wellicht was de Ferrari dan gewoon te redden geweest.
Gulli zegt
@dutchdriftking: precies. Net als dat er vroeger trots werd vermeld dat de auto die van gietijzer was gemaakt niet vervormde als je hem van de klif af liet vallen! Kwaliteit! Dat de passagiers dan zélf de kreukelzone werden wisten we toen nog niet.
racemees1 zegt
Nu nog de welbekende benoeming ‘peperduur’ in de titel, en dit sensatie bericht kan zo door naar het AD.
pindakoning zegt
@racemees1: Ferrari van meer dan €200.000,-!!
tttijn zegt
4wd for the win!!
Gulli zegt
Waren die niet gewoon op de vlucht voor carjackers?
Arnoud zegt
Zo’n California mist niemand iets aan. Die is eigenlijk alleen goed als inruil voor een echt mooie/goede sportwagen.
ghost zegt
@Original_Arnoud: net als een Porsche 914of 928, niemand die het echt echt wilde hebben. En nu, jaren later, stijgen de prijzen weer de pan uit…
riddertevoet zegt
“Don’t drive a Ferrari in shit weather.”
~ Afrojack, 27-2-2013
gandini zegt
@riddertevoet: Ja want voordat je het weet, ben je ridder te voet.
skinnybmw zegt
Een California vind ik geen supercar meer. Blijft een beetje de instapper met de 488.
KEV9 zegt
Komt ie!!!! Morgen bij Jetcars.. 50 euro extra en je krijgt de velgen er ook nog bij
ttr6 zegt
Met de manettino op “wet” toch slippen vanwege de 500 PK? Mwaaah, ik begrijp dit niet. Ik heb zelf een driftcursus gedaan in mijn 360 Modena. Na de pauze vergeten de esp (heet anders) uit te zetten en verbaasd waarom de Ferrari niet uit wilde breken. Oh ja, stom, vergeten uit te zetten. Knopje naar beneden en hups, ik stond gelijk dwars. Maw: mijn 360 ‘esp is bij lange niet zo sofisticated dan die van een California maar ik krijg de auto niet dwars op een ondergespoten nat wegdek met esp aan. Hoe krijgen ze dit dan voor elkaar in een California???
boriske zegt
@ttr6: Dit zal gewoon aquaplanning geweest zijn.