Voor elk wat wils. Beter dan andersom, in elk geval.
Ondanks dat we met onze tijd mee moeten gaan, is het een lekker supercar avondje. Na een rijtest met de 600 LT, lijstje met SLR’s en een belangrijke mijlpaal voor de Speedtail hebben we nieuws over de opvolger van de LaFerrari. In een interview met AutoExpress laat Enrico Galliera een paar dingen los over Ferrari in de toekomst.
We beginnen even met het slechte nieuws. Ja, ook Ferrari gaat een SUV maken en hij is er binnenkort al. De werktitel is op het moment ‘Purosangue‘. Ferrari is rijkelijk laat met een SUV. Waarschijnlijk slikt iedereen het als zoete koek en wordt het de bestverkochte Ferrari aller tijden. Voor de Purosangue zijn drie aandrijflijntypes mogelijk: V6, V8 en V12.
Ok, dan hebben we het verplichte nieuws gehad. Veel leuker is namelijk het nieuws van een nieuwe hypercar van Ferrari. Ondanks dat de LaFerrari nog steeds niet verouderd overkomt (sommige exemplaren staan zelfs nog op handelaarsplaten!), zijn ze in Maranello druk bezig met een opvolger. Deze komt ná de Purosangue op de markt, waarschijnlijk na 2022.
Bijzonder is dat Ferrari niet gaat voor maximaal vermogen. Nu hoef je niet bang te zijn: de nieuwe hypercar zal véél vermogen onder de kap hebben. Maar het is niet het uitgangspunt van de auto. Volgens Galliera krijgt de nieuwe Hypercar niet meer vermogen dan de SF-90. Wel is het karakter compleet anders. Zo zal de V12 niet gecombineerd worden met turbo’s en elektromotoren vanwege het te hoge gewicht.
De opvolger van de LaFerrari moet namelijk excelleren op het gebied van een laag gewicht, wegligging en aerodynamica. Er komen wel hybride Ferrari’s aan, maar de ultieme hypercar krijgt dus géén elektromotor ter assistentie. Dat is bijzonder, want de LaFerrari was wél een hybride.
brammetjedeb zegt
Als die SUV op dat ding op de foto gaat lijken vind ik dat helemaal prima. Ziet er vet uit!!
porsche530d zegt
@brammetjedeb: vind hem op de foto iets weg hebben van de range rover velar
brammetjedeb zegt
@porsche530d: laat ik dat nou best een toffe wagen vinden…
mashell zegt
@brammetjedeb: maar met de allerlelijkste achterbumper op de markt. Die wagen schreeuwt om een buttlift.
vroaaaaaaaaaar zegt
@brammetjedeb: werkelijk? Vreselijk smal hoog ding dat waarschijnlijk door een fotosoeper hobbyist in elkaar is gedraaid.
brammetjedeb zegt
@vroaaaaaaaaaar: beetje finetunen, maar ik vind het wel wat hebben….
fendercd60 zegt
Ferrari is lekker laat met de SUV trend.
janmetdelangeachternaam zegt
@fendercd60: dat klopt, maar, waarschijnlijk slikt iedereen het als zoete koek en wordt het de bestverkochte Ferrari aller tijden
jaapies zegt
@janmetdelangeachternaam: je mist je “ en “
vroaaaaaaaaaar zegt
@jaapies: welke “en”? Als je nou echt iets wil opmerken over de grammatica en interpunctie, dan is de komma na “maar” overbodig en ontbreekt een punt aan het eind van de zin. Je eigen toepassing van aanhalingstekens is trouwens onjuist met die extra spaties erbij.
tazmania zegt
Gaat een van de laatste heilige huisjes ook omver: een SUV van Ferrari.
vaakbenjetebang zegt
Mooi dat de hypercar weer meer terug lijkt te gaan naar de essentie. Minder is meer.
simppa zegt
Kom op we leven straks in 2020, we kunnen niet voor altijd blijven ‘hangen’ in alleen tweezits sportauto’s. We hebben al vierzits gehad en waarom dan nu geen snelle bak op hogere poten? Zolang het er maar goed uit gaat zien. Laat maar komen die SUV.
harrie zegt
@simppa:
Kom op he, een SUV is zoooooo 2019.
2020 gaat het jaar worden van pantserwagens. Nog hogere instap, nog veiliger en veinst nog meer een actieve levensstijl.
Kvgorp zegt
@harrie: Henk en Thea van 70 staan al te springen
willeme zegt
@simppa: Je hebt op zich een punt. Een SUV is nu eenmaal het autotype dat tegenwoordig enorm populair is. Bij Ferrari is het mijn inziens een beetje zoals bij Lotus, McLaren of Donkervoort. Het druist echt tegen alle principes in. Maar ja, het zal binnen een paar jaar tijd de allerbest verkochte Ferrari aller tijden zijn. Er is kennelijk behoefte aan. En wie is Ferrari om daar niet aan te voldoen?
911targa zegt
Atmosferische motor met hoog vermogen. Dat blijft er bij mij hangen van het lezen van het artikel en ja – dat maakt mij vrolijk!
Deze auto zal het requiem zijn van een tijdperk van prachtige sportauto’s.
Het wordt nu steenkool en houtpallets – ik bedoel schone elektriciteit – waar we de wereld mee gaan redden en waar we de tandenborstel op wielen mee gaan aandrijven.
Oh ja: omdat we elektrisch rijden, mogen we wel lekker veel vliegen. Dat wordt onze guilty pleasure!
Dutchcarwizard zegt
Ze hebben al een parel van een V6 aan Alfa geleverd.
rollingstoned zegt
@baidu: En daarvoor aan Lancia.
papa zegt
@rollingstoned: huh? Welke dan? Ik ken alleen de 8.32
Dutchcarwizard zegt
@papa: de motor uit de 246 Dino kreeg een plekje in de Stratos.
mpgc zegt
Die SUV op de foto is gewoon een gefotoshopte Rang Rover Met een andere neus ?. Vind het nix dat ze een SUV gaan maken, maar als het nodig is om het merk in stand te houden….
3246cm252kw zegt
Gaar ?
harrie zegt
Schijnt ook dat die nieuwe V12 verschrikkelijk zuinig is dankzij een zeer innovatieve fuel flowmeter.
rrk147 zegt
Een atmosferische V12, dat is toch wel heel lekker! Zeker nu de huidige generatie V8 icm met een automaat toch wat universeel begint te klinken. Die poort van de fabriek van Ferrari is ook wel legendarisch! Het is denk ik het enige merk waarvan ik weet hoe de poort eruit ziet. Grappig dat daar nog wek n of aan veranderd is, in de loop der jaren.
Dutchdriftking zegt
De SUV zal dus een Stelvio QV worden met een steigerend paardje op de neus….. Een nieuwe atmosferische V12 van Ferrari in het vooruitzicht is altijd een goed idee.
tjorque zegt
Had beter Impurosangue of Fangosangue geweest…
imarinos zegt
Een auto op handelaarsplaten is toch niet raar en zegt niets over de leeftijd van een auto.
Een SUV van Ferrari klinkt heel raar, zeker met V6 maar het zal inderdaad wel verkopen.