Vettel is op weg naar een roemloos vertrek door de achterdeur bij Ferrari. In geval dat dit zich nog eerder voltrekt dan verwacht, hebben de Italianen naar verluidt reeds twee supersubs in gedachten.
Het Vettel-tijdperk bij Ferrari is bijna voorbij. De Duitser tekende vroeg in 2014 een contract bij de Scuderia om vanaf 2015 voor veel geld het nieuwe speerpunt te worden van het team. Voor Ferrari leek het een logische keuze. Vettel was de regerend viervoudig kampioen en hun eigen eerste coureur Alonso ging het team verlaten.
Je zou kunnen zeggen dat Ferrari vervolgens reeds in 2014 al de nodige twijfels had kunnen ontwikkelen. Net als Ferrari zelf dat jaar, won Sebastian namelijk geen enkele race. Op zich niet gek gezien de dominantie van Mercedes, maar pijnlijk voor Seb was wel dat teammaat Ricciardo wel drie keer won. Een van die overwinningen (Canada) kwam weliswaar in een race die naar SV5 leek te gaan totdat de strategie hem parten speelde, maar dan nog. Ricciardo, die maar nipt de voorkeur kreeg boven Vergne voor het Red Bull stoeltje, troefde de Duitser zowel qua punten als in het kwalificatieduel af. Een beetje zoals Lando Norris dat dit jaar tot op heden doet bij Ferrari’s nieuwste aanwinst Carlos Sainz…
Toch begon het dienstverband van Vettel bij Ferrari op papier niet slecht. Met de kennis van nu denk je wellicht ‘ja maar het had misschien beter gekund’, maar dat is de koe in de kont kijken. Realistisch gezien had Ferrari in 2015 en 2016 geen enkele kans tegen Mercedes. Met Sebastian werd Ferrari in ieder geval weer een team dat af en toe races won.
De beste jaren van Ferrari in dit nieuwe ’turbotijdperk’ luidden echter uiteindelijk de neerval van Vettel in. De rode brigade begon sterk aan het seizoen van 2017 met twee overwinningen van Seb in de eerste drie races. De Duitser voerde lange tijd het kampioenschap aan, maar voelde de macht van de snelle Mercedes op zijn schouders drukken. Dat bleek wel in Azerbeidzjan, waar Vettel achter de safetycar zijn geduld verloor en opzettelijk Hamilton een tikkie gaf. Hoewel Seb daarna nog won op de krappe Hungaroring vonden Hamilton en Mercedes het na de zomerstop Schluß mit lustig. In zes races won HAM vijf keer en werd hij een keer tweede, niet achter Vettel, maar achter Verstappen in Maleisië. Pas nadat het kampioenschap op die manier beslist was, mocht Vettel nog een keer winnen in Brazilië.
2018 begon daarna echter nóg beter voor Vettel, met twee klinkende zeges in de eerste twee races. Waar de kracht van de Ferrari in 2017 nog vooral in het chassis leek te liggen (op krappe baantjes zoals Monaco en de Hungaroring), leek nu opeens de motor ook een match of zelfs meer voor de oppermachtige Mercedes Power Unit. Ferrari deed het lekker op onvervalste ‘power circuits’.
In Sebs eigen Hockenheim leek het allemaal serieus de kant van Ferrari op te komen. De druk leek meer op HAM te staan en echte kenners weten: onder druk maakt HAM nog weleens een foutje. Zo ook nu. Hamilton vergallopeerde zich in de kwalificatie en moest ergens achter in het veld starten. Seb mocht starten vanaf pole. Een ideale mogelijkheid om een gaatje te slaan naar LH44 in het kampioenschap, met een aantal circuits waar Ferrari als favoriet gold nog voor de boeg.
Het werd echter de ultieme meltdown voor SV5. In een vochtige race knokte Hamilton zich terug naar het front, terwijl Vettel in gewonnen positie lullig van de baan glibberde. Daardoor won HAM zelfs de race, terwijl Vettel zero points mocht bijtellen. Vettel won nog in België, maar het was wederom Hammertime. Van de laatste acht races won Hamilton er zes. Vettel leek geknakt terwijl zelfs zijn trouwe vrind Raikkonen nog een race won in ‘Murica.
Nou kan je natuurlijk cynisch zijn en zeggen dat Mercedes het de hele tijd in de tas had. Beide seizoenen eindigden immers met een enorme zegereeks van de toen nog zilveren. Toch vond Ferrari het tijd voor een andere aanpak. Na jaren van speculaties dat het zou gaan gebeuren, nam team rood daadwerkelijk afscheid van Kimi. In zijn plaats geen nieuwe lay up voor Seb, maar jonge hond Charles Leclerc. De rest is nog zo’n recente geschiedenis dat we ervan uitgaan dat je het nog kan herinneren. In een notendop: Leclerc bleek ietsje sneller dan Vettel en Vettel kreeg geen nieuwe contractaanbieding.
Dat brengt ons met een korte inleiding naar de dag van vandaag. Volgens kwaliteitspublicatie AutoBild gaat er in de F1 paddock het gerucht rond dat Ferrari al bezig is met het scenario dat Vettel het seizoen niet afmaakt. De Duitser kent een horrorstart van het seizoen, alleen in Hongarije kwam hij aardig voor de dag. In Silverstone was VET veel trager dan LEC en bewees de boordradio dat er groeiende frustraties zijn tussen coureur en team.
Mocht dit er uiteindelijk toe leiden dat Vettel en Ferrari eerder dan verwacht hun relatie beëindigen, hebben volgens AutoBild twee mannen de beste papieren om het zitje tot het eind van het seizoen in te vullen. Hun namen zijn Nico Hulkenberg, bijna de beste F1 coureur ooit, en Kimi Raikkonen, nog altijd de laatste Ferrari wereldkampioen. Waarvan akte.
vopo zegt
Hulkenberg in een Ferrari zien rijden lijkt me prachtig.
banderas zegt
Ik snap best waarom men Hulkenberg zo leuk vindt, maar hij heeft ontzettend veel geraced en nooit een podium gehaald. En dat puur schuiven op pech lijkt me ook niet helemaal waar toch?
Richmond zegt
@banderas: ik vind dat hele popie Jopie gedoe om Hulk nu zwaar overdreven. Hij is echt niet een onondekt talent. Dat hij zonder stoeltje zat is jammer, maar niemand die erom kraaide. En nu is hij opeens hot stuff. Prima voor Ferrari om het seizoen af te maken, maar ook niet denken dat hij opeens podiums aan elkaar gaat rijgen.
sportevo zegt
@benja01: inderdaad, vorig jaar toen hij in Duitsland een mogelijk podium verspeelde was hij totaal afgeschreven en nu is een stoeltje hem helemaal gegund en is hij vriend van iedereen.
Hulkenberg heeft zijn kans en tijd gehad. Jammer maar er zijn betere coureurs die een plek meer verdienen.
willeme zegt
@sportevo: Hulkenberg afschrijven op een bocht waar Leclerc en Hamilton er ook afvlogen. Zo’n schande was dat niet, volgens mij.
sportevo zegt
@willeme: volgens mij werden leclerc en Hamilton ook aardig door het slijk gehaald omdat ze eraf gingen.
Bovendien kwam de actie van Hulkenberg niet vlak nadat de regen kwam maar was het al even nat en waren er daar al wat momentjes geweest. Op dat moment moet je weten dat je een kans maakt en weten waar de valkuilen op de baan zijn.
Het afschrijven was al gebeurd in die, op een paar kleine oplevingen na, verder vrij kleurloze carrière. Hij moest alleen nog even uit de boeken gehaald worden. Bedenk wel dat er mensen minder lang in de F1 hebben gezeten die zeker op hetzelfde niveau zaten.
Begrijp me niet verkeerd, Hulkenberg is een aardige kerel en weet best hoe hij een raceauto moet besturen, maar we hebben hier ook niet met een gigantisch legendarische comeback te maken waardoor hij een zitje voor volgend seizoen moet hebben.
willeme zegt
@sportevo: het zit een beetje in het midden. Er zijn coureurs die duidelijk veel minder zijn dan Hulkenberg en wel een zitje hebben. Hoort bij de F1, helaas.
Ik denk dat Hulkenberg net als Bottas een uitstekende en degelijke coureur is. Gevoelsmatig had hij er nog wel een twee jaar aan kunnen plakken. Liever hij in de F1 dan Latifi oid
willeme zegt
@banderas: bwoah, sinds 2014 was het bijzonder lastig om het podium te pakken zonder Red Bull, Mercedes of Ferrari onder je bips. Dus dat van die podiums is eigenlijk sinds 2014 bijna niet mogelijk. Paar uitzonderingen daargelaten, gelukkig.
banderas zegt
Ik geloof dat Ferrari al zei dat ze hem niet voorspoedig eruit zouden knikkeren. En Kimi zou wel een vreemde keuze zijn, die heeft zijn tijd wel gehad.
reactief zegt
Lijkt me erg onlogisch als Sainz volgend jaar gaat rijden voor Ferrari. Waarom een team betreden als je weet dat je maar enkele races mag rijden.
jaapiyo zegt
Omdat je momenteel in een graftrage Alfa rijdt, of überhaupt geen zitje hebt en vervolgens de rest van je leven kan zeggen dat je F1 coureur bent geweest voor Ferrari. Weet je hoeveel gratis goede pasta dat oplevert in Maranello en omstreken?
Edge zegt
@Jaapiyo: Je zegt het wellicht met een kwinkslag, maar zo gaat dat wel daar in Italië. Zolang je niet door de achterdeur wordt weggewerkt, blijf je altijd deel uitmaken van de Ferrari-familie en gratis eten in de restaurants van de vele Ferrari-gekke ondernemers daar in de buurt is een van de perks.
reactief zegt
Haha.. ik krijg meteen zin in lekkere pasta :)
dirkiii zegt
@reactief: ik ook ik heb de vrouw al naar de keuken gestuurd.
giel zegt
@reactief: in geval van hulkenberg heb je sowieso niets te verliezen toch? Altijd goed om een zitje te hebben, al is het tijdelijk.
Robert zegt
@jaapiyo: in 2015 was Vettel al geen regerend wereldkampioen meer. Zijn laatste titel was van 2013. En de voornaamste reden van zijn vertrek bij Red Bull lag hem in het feit dat rookie Ricciardo hem in seizoen 2014 versloeg op kwalificaties, podiumfinishes en overwinningen.
jaapiyo zegt
Hij tekende zijn contract vroeg in het seizoen van 2014 toen hij nog de regerend kampioen was (van 2013).
moondustfocus zegt
Laat Vettel lekker terugkeren naar Redbull, Verstappen kan wel een concurrende teamgenoot gebruiken
sjouveur zegt
@moondustfocus: Vettel is geen concurrentie meer voor Verstappen.
z3cabby zegt
@sjouveur: precies dat. Vettel moet gewoon lekker die vlerk van een Rosberg opvolgen bij RTL Plus. Beetje interessant doen met de schaapjes op het droge. Prima afterlife na de teloorgang bij Ferrari.
jaapiyo zegt
RTL stopt na dit jaar met de F1.
rolov zegt
@moondustfocus: riccardo moet terug
timdawg zegt
@rolov: Riccardo Patrese?
mark383 zegt
Interessant stukje voorgeschiedenis. Dank hiervoor!
fedal zegt
Ferrari gooit al meerdere jaren hun eigen ramen in. Hülkenberg kan hun ook niet redden, mocht Seb er eerder mee ophouden. Geef dan de Prema F2 rijder Schwartzman een kans. Hij is tenslotte een juniorrijder van hun.
jdeboer zegt
Kwaliteitspublicatie Autobild… de beste grap van het weekend.
Als het nu van Autosport of Auto Motor und Sport kwam dan wilde ik het geloven maar de Duitse zuster van het pulpmagazine Autoweek?