Een goed begin is het halve werk. Maar voor Ferrari zit dat er niet in.
Ferrari wekte tijdens de wintertests – die inmiddels al weer een eeuwigheid geleden lijken – niet de indruk bijster snel te zijn. Inmiddels hebben ze de kans gehad om nog de nodige verbeteringen door te voeren. Kunnen we straks een flink verbeterde versie van de SF1000 aan de start verwachten? Het antwoord is nee.
In een vooruitblik op de Oostenrijkse GP laat Ferrari namelijk weten hoe de zaken ervoor staan. Dat is niet per se heel gunstig. De SP1000 zal namelijk nog in precies dezelfde configuratie als vier maanden geleden aan de start verschijnen. Ze hebben de afgelopen tijd niet stilgezeten bij Ferrari, maar er was gewoon te weinig tijd.
Binotto legt uit hoe de vork in de steel zit. De resultaten vielen tegen en daarom besloten ze het roer om te gooien. Daardoor moesten er vooral op aerodynamisch vlak grote aanpassingen worden gedaan. Dat kost veel tijd. De Italianen hebben echter door het coronavirus maar vijf en een halve week aan de auto kunnen werken. Het gevolg is nu dat Ferrari de updates niet op tijd klaar heeft. Sterker nog: Binotto zegt dat ze pas mikken op de derde race, Hongarije dus.
Ferrari wist al van te voren dat dit de consequentie zou zijn, aldus de teambaas. Toen ze voor een rigoureuze koerswijziging kozen wisten ze namelijk dat ze dit niet op tijd zouden klaarkrijgen. Doorgaan met het oorspronkelijke plan was echter ook geen optie.
Het lijkt er dus niet op dat Ferrari hoge ogen gaat gooien bij de seizoensstart komend weekend. Tenzij ze op slinkse wijze bewust lage verwachtingen proberen te creëren. Feit is in ieder geval dat Mercedes en Red Bull wel met een doorontwikkelde auto aan de start verschijnen. Hoe dit alles gaat uitpakken zullen we dit weekend zien. Voorspellingen maken is volgens Binotto nu namelijk nog zinlozer dan anders.
dwfc zegt
Idd. en lees ook even het interview van AMS met Helmut Makro …hij voorspelt toch wel een duel tussen …
SpeedGeek zegt
Ik denk ook dat Ferrari het moeilijk zal krijgen. De voorvleugel van de Ferrari is beduidend anders ontworpen dan de voorvleugels van RBR en Mercedes. Ferrari lijkt een tunnel effect te willen creëren onder de voorvleugel door de endplate heel kort te maken aan de bovenzijde en lang aan de onderzijde. Dit is een gedurfd ontwerp maar is moeilijk te optimaliseren en dus erg ‘gevoelig’. Dit had Ferrari vorig jaar ook al en ook toen was de Ferrari aerodynamisch niet het sterkst. Ik denk dat Ferrari moeite gaat krijgen om de voorkant te laten werken en vaak, als dat niet lukt, is het moeilijk om dat elders te compenseren. RBR lijkt daarentegen het ontwerp van Mercedes te kopiëren en agressiever te hebben gemaakt.
moveyourmind zegt
Ferrari op 1-0 achterstand gezet door de Coronacrisis…
Kan de FIA nog een voorbeeld aan nemen. Eigenlijk hadden zij dit moeten doen na al dat gesjoemel van de Italianen.
Richmond zegt
@moveyourmind: ach er zijn talloze voorbeelden van gesjoemel door de jaren heen. Niet doen alsof dit de eerste en ergste is.
mashell zegt
Hoelang blijven we daar nou nog over blijven doorzeuren? Vermeend gesjoemel, geen bewijs. Het is geschikt. Het is gewoon klaar. En we gaan nu verder.
dwfc zegt
https://www.autosport.com/f1/news/150232/red-bull-hopes-boosted-by-new-honda-engine
awesome zegt
@dwfc: Honda heeft mooi gebruik gemaakt van een achterdeurtje.
Ik verwacht nu toch wel dat ze hard gaan, ook Alpha Tauri maakt gebruik van deze upgrades.
Poulusma zegt
Eerst zien, dan geloven….
Zal de eerste keer niet zijn dat er verstoppertje gespeeld wordt.
maferick74 zegt
We zullen het zondag rond n uurtje of 16.00 wel zien. (Of wat later als t erg hard gaat regenen)
Design_Driven zegt
Precies zoals de voorgaande jaren dus.
Ik heb er ongelooflijke zin in in elk geval!