Een aantal jaar geleden kreeg je TBS met dwangverpleging wanneer je zou roepen dat er ooit een Ferrari met hybride technologie zal verschijnen. Tegenwoordig weten wel wel beter. Een volledig elektrische Ferrari zou in het verlengde daarvan kunnen liggen, maar zet dat idee gerust uit je hoofd.
Ferrari baas Luca di Montezemelo gelooft niet dat elektrisch auto’s de oplossing zijn om de CO2 uitstoot te beteugelen. Maar ondertussen is het wel zo dat autofabrikanten worden afgerekend op de gemiddelde uitstoot van alle modellen. Om aan de CO2 regels te kunnen voldoen, kan een schoon elektrisch model gebruikt worden ter compensatie van de modellen waar het bij Ferrari echt om gaat. Toch verloochent Ferrari zijn afkomst niet en zoek de oplossing vooral in hybride techniek.
Luca di Montezemelo:
You will never see a Ferrari electric because I don’t believe in electric cars, because I don’t think they represent an important step forward for pollution or CO2 or the environment. But, we are working very, very hard on the hybrid Ferrari. This should be the future, and I hope in a couple of years you can see it.
Eerder schreven we al dat Ferrari binnen een aantal jaar van ieder model ook een hybride variant wil kunnen bieden. Waarschijnlijk zal de opvolger van de 599 de eerste productie Ferrari zijn waarbij de HY-KERS technologie is toegepast. Maar denk ook aan een hybride 612 opvolger en een hybride California. (via: engadget)
Brum zegt
Een mooi KERS-systeem in je straat-Ferrari kan de pret alleen maar vergroten. Voor mij moet een Ferrari in iedergeval een mooi geluid produceren en dat verwacht ik voorlopig niet van een elektro-motor.
Brum zegt
@Brum:
Maw; ik snap Luca wel!
alcantara zegt
@Brum: Als dat geluid echt zo’n issue is zijn er echt wel mooie speakersystemen die het motorgeluid kunnen simuleren tijdens het rijden. Wat een bullshit altijd over het motorgeluid, het gaat toch om de prestaties!
Brum zegt
@alcantara:
Prestatie is maar een klein deel. Een Ferrari koop je om het verhaal, het uiterlijk, het wereldje dat erbij hoort en natuurlijk ook het geluid. Waarom draai je anders je raampje op zodra er en Ferrari in je binnenspiegel opduikt?
En speakers om geluid na te bootsen zal altijd voelen als masturberen; misschien wel fijn, maar niet zo lekker als het echte werk :)
saba zegt
@alcantara: serieus joh, simuleren van een motorgeluid? hoe lame is dat,…
alcantara zegt
@saba: Heel lame, maar sommigen kunnen blijkbaar niet zonder die takkeherrie als ze in een auto rijden.
Ram-G-maN zegt
@saba: Zo lame dus…
http://www.youtube.com/watch?v=ZuB0-9XBtww&feature=youtube_gdata_player
saba zegt
@AutomotiveDesigner: you gotta be kidding me :(…
timberleek zegt
@alcantara:
maar prestaties alleen zorgen niet voor de kick.
je hebt meerdere zintuigen.
in auto’s atm heb je het samengaan van een aantal dingen die zo goed bijdragen aan die kick.
als je het gaspedaal intrapt hoor je geweld losbarsten in het vooronder (of achterin, afhankelijk van de auto), en met dat geweld wordt je ineens in je stoel gedrukt en gaat de wereld steeds sneller aan je voorbij.
en hetzelfde als er wat leuks langs rijd. de krachtbron wordt even wakker geschud en hij/zij rijdt weg met op de achtergrond een mooi geroffel of gejank.
Idem met motoren (produceren vaak iets meer herrie). ze gaan door de bocht om aan het einde weg te stuiven onder het gejank van het motorblok.
als je daar niks meer hoort lijkt me dat zo verschrikkelijk saai. dan kan hij wel ineens harder gaan rijden, maar er komt (gevoelsmatig) geen kracht meer bij kijken
Cantago zegt
@alcantara: Het gaat helemaal niet om prestaties! Misschien als je hem gebruikt om te racen (doe je niet met je 599). Het gaat juist om die emotie! En een speakersysteem zorgt daar niet voor. Een schreeuwende V12 wel!
lincoln zegt
@Brum:
raampie open ..
naast een vrachtwagen rijden ..
problem solved ..
desoper zegt
Goed dat Ferrari niet van z’n geloof af gaat/wil maar een elektrische auto past ferrari in ieder geval veel beter dan een diesel.
lincoln zegt
@desoper:
geloof me .. er is maar 1 geloof ..
Plague zegt
@desoper: Niet van z’n geloof af totdat ze dat wel doen inderdaad. Net zoals hybride. Of 8- of 6-cylinders. Of…
Dit soort praatjes houden altijd een jaar of 2-3 stand, waarna het standpunt langzaamaan wordt aangepast naar ‘misschien’ en een jaar of wat later staat er inderdaad gewoon een Ferrari Muesleto in de showroom.
kaasboerin zegt
Alsof mensen die een Ferrari kopen kijken naar het verbruik en/of uitstoot. Maar ja, als er daadwerkelijk mensen bestaan die een hybride Ferrari willen geef ik Luca geen ongelijk.
993turbo zegt
@kaasboerin: Reputatie. ;)
lincoln zegt
als er nu 1000 klanten vragen om een electrische Ferrari ..
dan worden er gewoon 1000 electrische Ferrari,s gemaakt hoor ..
dan is ie in 2 seconden van zijn “belief” af ..
net zo makkelijk ..
bpc zegt
laat ferrai gwn 2 electrische modelen maken, en laat die dan 100 miljoen kosten zodat niemand ze koopt , geen E-ferraris op de weg, maar de gemiddelde uitstoot van je modelen naar beneden
Plague zegt
@bpc: Het gaat juist om de verkochte modellen. ;)
Cantago zegt
@Plague: Waarom dan geen trapauto’s?
lincoln zegt
wat klinkt het stoerst ??
(A) ik zweer accordeon spelen af ..
(B) ik haat accordeons ..
(C) accordeon spelen is te moeilijk voor mij ..
mortsel2640 zegt
@lincoln: haha ik snap wat jij bedoelt :p
desjonnies zegt
@lincoln:
(C) want ik heb nooit onderbroeken gedragen met zestien parelmoeren knoopjes a la Neerlandsch Hoop……..
AnthonyR zegt
Ferrari hoeft niet op de CO² uitstoot te letten aangezien het kan compenseren met het groenste merk ‘Fiat’.
janklaassen zegt
Heel goed, geen eco-rommel in een Ferrari.
baasbas zegt
Eh. Hoezo is elektrisch níet de toekomst?
Of omgekeerd: hoe kan hybride nou wél de toekomst zijn? Hybride is toch altijd een tussenoplossing?
desjonnies zegt
@baasbas:
electriciteits centrale
Steenkool
Nucleaire energie
baasbas zegt
@desjonnies: Eh. Wat bedoel je? :)
Dat er nu (heel) veel te weinig elektriciteit opgewekt wordt om een heel wagenpark te voorzien? Dat die elektriciteit niet ‘schoon’ geproduceerd kan worden? Allemaal waar.
Wat over het algemeen wél als de toekomst beschouwd wordt zijn fuelcell auto’s. Op waterstof. Maar dat zijn nog steeds gewoon elektrische auto’s
desjonnies zegt
@baasbas:
Simpel, je verplaatst het milieu probleem van jouw uitlaat naar de centrale.
En over waterstof, er zitten mensen op deze blog -met een scheikundige achtergrond- die je dat precies kunnen uitleggen over energie drager enzo van waterstof.
Dev zegt
@desjonnies: Yep, zo is het ondermeer niet haalbaar om op waterstof te rijden omdat de tanks gemaakt zullen moeten worden van onder meer titanium, magnesium en andere edele materialen. Net als bij de huidige elektrische auto’s verspil je zo meer energie in het productieproces dan tijdens het rijden. Buiten dat gaan we de zeldzame metalen nog hard nodig hebben in de toekomst.
baasbas zegt
@desjonnies: Oh maar ik weet van de beperkingen. Iedereen weet die. En toch denk ik dat elektrisch de toekomst is.
De huidige manier is eindig. Hybride technieken zijn maar een oplossing om de huidige manier op te rekken om de elektrische/waterstof/whatever-auto meer tijd te gunnen om te ontwikkelen.
Tenzij er opeens een grote doorbraak op het gebied van syntetische brandstof komt. Dat hoop ik het meest, maar lijkt mij het minst waarschijnlijk…
Dev zegt
@baasbas: @baasbas: hoezo die doorbraken zijn er al lang. Je kunt bio-diesel en ethanol uit cellulose halen van algen. Ethanol heeft een hoger octaan gehalte dan benzine en is minder vervuilend. Het enige wat er hoeft te gebeuren is dit op grote schaal toe te passen. Enige wat je nodig hebt ervoor is zonlicht en zeewater.
Overigens is de olie voorlopig nog niet op hoor. Ze hebben reeds een olieveld ontdekt voor de kust van Brazilië dat waarschijnlijk net zo groot is als die van de Arabische landen. Aangezien we niet letterlijk meer olie door de gootsteen pissen en het redelijk optimaal benutten, kunnen we daar mee door voor een eeuwtje of twee.
baasbas zegt
@Dev: Er is nu inderdaad een manier om syntethische brandstoffen te maken. Maar om dat de doorbraak te noemen gaat wat ver denk ik. Je hebt op dit moment zulke enorme velden/kweekvijvers nodig dat alleen het formaat en de schaal al een obstakel is om het ook daadwerkelijk te doen.
Wat mij betreft zit dit op hetzelfde niveau als waterstof produceren. Men weet hoe en men kan het ook. Nu is er een doorbraak nodig om dat op grote schaal en goedkoop te kunnen.
Voor het algenverhaal ook: er is nog een doorbraak nodig om het rendement van de algen (of whatever) dusdanig te vergroten dat je niet 1 werelddeel aan kweekvijvers nodig hebt..
?
MJB zegt
@desjonnies: Je verplaatst het probleem van milieuvervuiling wel naar de centrale, maar het probleem wordt wel wat minder groot. Uiteindelijk zal er op een dergelijke manier minder CO2 in de atmosfeer terecht komen. Maar inderdaad, echt heel hard schiet het dan ook weer niet op. Kernenergie is wat dat betreft stukken beter voor het milieu (en een moderne centrale is ook hartstikke veilig, in tegenstelling tot de oude centrales in Japan en Chernobyl) en levert enorm veel energie op. En als duurzame energiebronnen eenmaal enorme sprongen vooruit hebben gemaakt qua ontwikkeling wordt dat weer een goede vervanging voor kerncentrales.
Cantago zegt
@MJB: Wanneer houdt iedereen nou eens op met dat CO2 gezeik? Het maakt geen hol uit! Schadelijke stoffen zoals zwavel enzo, die zijn veel belangrijker. Als mensen dat eens inzien dan komen schone brandstoffen als ethanol ook in zicht. Met maar een kleine aanpassing aan een normale verbrandingsmotor zijn deze stoffen al bruikbaar. De gehele infrastructuur van tankstations ed. kan gewoon blijven! Auto’s met accu’s kunnen hier nooit aan tippen. Te veel ellende om ze te maken, te veel kostbare grondstoffen nodig en ze gaan te kort mee. Waterstof is leuk… Maar dan vooral omdat het nu al toepasbaar is. Verder zie ik er eigenlijk geen voordeel in.
Merry zegt
En komt een dag dat je geen benzine meer kan kopen…
Sta je dan met je V12 Ferrari…
Dev zegt
@Merry: En je tank vol bio-ethanol.
saba zegt
@Dev: hahahaahahah 1-0 hahahahahahaha,…
Brum zegt
@Merry:
Op die dag schroef ik de V12 eruit, zet ik die in de achtertuin onder een afdakje. Om er af en toe een van de laatste liters, illegaal verkregen, benzine in op te stoken en samen met vrienden te genieten van het mooie geluid! Biertje erbij, prima.
En in de koets hang ik dan een op dat moment voorhande zijnde potente krachtbron, kun je toch nog rollen.
kaasboerin zegt
@Brum: Hoop dat je flink vrijstaand woont dan.. :D
Cantago zegt
@Brum: Als het zo ver is: Bel mij!
lincoln zegt
een Ferrari zonder motorgeluid is als een aap zonder gouden ring ..
kungfupanda zegt
@lincoln:
Apen zijn minder materialistisch dan wij dus die ring zal hem niet veel deren zolang hij er niet van kan eten.
Cantago zegt
@kungfupanda: Een Ferrari zonder motorgeluid is als een vrouw zonder stem. Het heeft zeker wel voordelen! Maar uiteindelijk wil je toch de stem terug;)
kungfupanda zegt
@Cantago:
Dus om de cirkel weer rond te maken :
Een ferrari met geluid is als een aap met een stem?
Hebben we het nog steeds over Ferrari, of is de wens de vader van je gedachte geworden? ;)
dennisr zegt
niet dat ik sta te juichen om hybride, maar ik zie het toch als een pluspunt dat ferrari helder nadenkt en geen elektrische wagens gaat bouwen :)
mout zegt
‘You will never see a Ferrari electric’
‘You will never see a Porsche Diesel / SUV / saloon / watercooled’ (doorhalen wat niet van toepassing is).
‘You will never see a BMW frontwheel driven’
‘Saab hervat de productie in mei 2011’
‘Opel is niet te koop’
mout zegt
Ik weet wel een oplossing. Een hybride zoals de Th!nk.
Aandrijving 100% electrisch, verwarming op diesel.
Jochempie zegt
Domme koppigheid geschoeid op achterhaalde filosofieën.
laurensje zegt
Groot gelijk. Ferrari’s hebben het eeuwige leven, onder andere omdat ze weinig kilometers maken. Dan is iedere 10 jaar een duur accupakket bij aanschaf en gebruik een slecht idee, zowel vanuit economie- als milieuoptiek.
jorden zegt
als alle “normale” auto’s elektrisch worden, kunnen de ferrari’s, Lambo’s en dergelijke toch gewoon lekker op benzine rijden?
alfamail zegt
Electriek heeft Ferrari ook niet nodig om “Groene” auto’s te bouwen, gewoon een goeie spuitcabine…
(zie achtergrond hahaha!)