“Door de nieuwe regels werkt de F1 niet meer.” Was getekend: Luca di Montezemolo, CEO van Ferrari die helemaal klaar is met koningsklasse van de autosport. Zit er een vertrek aan te komen?
Ferrari, dat dit F1-seizoen tot dusver matig presteert, is openlijk zijn afkeer van de nieuwe Formule 1-regels kenbaar aan het maken in de media. In een interview met de Wall Street Journal geeft Di Montezemolo in heldere bewoording aan dat de nieuwe F1-regels niet werken, en laat doorschemeren dat ze een vertrek uit de Formule 1 niet uitsluiten:
“De F1 gaat achteruit door de nieuwe regels van de FIA. Mensen kijken voor het spektakel, niet om de rijders zo efficiënt mogelijk te zien racen en banden te sparen.”
Ook de technische restricties die F1-teams verbiedt om tussentijds aan de motor te sleutelen zint het Italiaanse merk met een gouden historie in de F1 niet. En uiteraard werd er nog even een sneer uitgedeeld naar het gedempte motorgeluid van dit jaar, waarmee Di Montezemolo zich aansluit bij een illuster rijtje namen dat het geluid van de autosport niet kan verdragen.
Ferrari in Le Mans?
De vraag is: hoe serieus moeten we de dreigementen van Ferrari nemen? F1-teams opperen namelijk wel vaker dat ze willen vertrekken uit de F1, doorgaans om te lobbyen voor een regelwijziging. Nu lijkt er echter mee aan de hand, want de Italianen zijn keihard en openlijk aan het flirten met Le Mans. Al dagen gonst het van de geruchten dat Ferrari een terugkeer in de LMP1-klasse overweegt, waar ze tussen 1947 en 1973 negen overwinningen wisten te behalen. Insiders melden dat Ferrari daar dit weekend meer over zal bekendmaken. Daarnaast is het uitgerekend Ferrari-coureur Fernando Alonso die de 24 Uur van Le Mans vanmiddag afvlagt. Een duidelijk signaal naar de FIA, dunkt ons. En Di Montezemolo gaf in het interview zelf aan dat ze vanaf 2020 wel eens aanwezig zou kunnen zijn op het Le Mans-startveld.
Kortom, er broeit iets binnen Ferrari en de deur naar Le Mans wordt steeds verder open gezet.
We vroegen onze Le Mans-expert Robert van den Oever om een reactie over hoe realistisch een terugkeer van Ferrari in Le Mans is:
“Ferrari in LMP1 zou goed kunnen, maar het lijkt me wat veel in combinatie met Formule 1. Ik denk dat ze F1 nooit laten vallen, als oudste en trouwste deelnemer. Dus een even grote inspanning (financieel, technisch etc) om in WEC/LM aan de top te komen naast de F1 lijkt me lastig. Beide zijn immers fabrieksprojecten en geen klantenteams, zoals de 458 GT3 waar ze goud geld aan verdienen, net zoals Porsche en Audi met de 911 en R8 GT3’s.
Nu is het wel zo dat prototype-sportscar racen veel meer publiciteit brengt dan veel andere klassen. Dit jaar is het in Europa misschien wel populairder dan F1 door de terugkeer van Porsche. Halverwege jaren ’90 dreigde LM weg te zakken doordat alle fabrieksteams ermee stopten en het veld ook aan de top een allegaartje van privé-teams leek te worden.”
Di Montezemolo gaf daarnaast duidelijk aan dat ze niet van plan zijn om allebei te gaan doen. “Uiteraard zullen we niet kunnen inzetten op F1 andere autosport tegelijk.”. Een akelig duidelijk signaal dat Le Mans lonkt en F1 uit de gratie begint te raken bij Ferrari. Een catastrofe voor de toch al niet geweldige kijkcijfers.
awesome zegt
Het bericht waarvan je wist dat het ging komen.
Dit is net zo’n bericht als David Coulthard die voor aanvang van elk seizoen riep dat hij wereldkampioen kon worden…
ramshoek zegt
Dat een lemans project niet parallel aan f1 zou kunnen, lees ik nu voor het eerst. Door alle beperkingen op het gebied van testen, windtunnel gebruik of gebruik van cfd systemen, is er bij de meeste f1 teams een enorme ontwikkelings overcapaciteit. Iets dat ingevuld kan worden met andere orojecten, zoals lemans.
Maar wat betreft de klacht dat motoren niet tijdens het seizoen doorontwikkeld mogen worden. Als er een constructeur is die voldoende status heeft om het naast zich neer te leggen, dan is het ferrari wel. Gewoon de noodzakelijke ontwikkelingen nu doorvoeren. De fia zal daar geen zware sancties op willen uitspreken in de angst dat ferrari inderdaad weg loopt.
Edge zegt
@ramshoek: Ja, de capaciteit van de windtunnels en dergelijke is groot genoeg om F1 en Le Mans naast elkaar te doen. Maar we leven helaas niet in een wereld waarin alles goedkoop is, en dat is dan ook de bottleneck van twee projecten tegelijkertijd doen. Zo’n GT3 van klantenteams verdient zich wel terug als er genoeg afnemers zijn, maar een eigen LMP1 team niet echt. Naast al het materiaal heb je ook nog hoge uurlonen (Er zitten immers alleen knappe koppen op de ontwerpafdeling), je moet weer een hele vloot aan monteurs opduiken, coureurs een hoog salaris betalen etc. Het is gewoonweg financieel niet haalbaar voor Ferrari om zonder een enorme geldschieter Le Mans erbij te doen.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
F1 begint endurance te worden, en endurance lijkt steeds meer.op een lange sprintrace. F1 kijk ik al 2 jaar niet meer, Zelfs in endurance races is er meer spektakel per uur dan in de “koningsklasse”.
desjonnies zegt
Ik geloof dat Enzo in of rond 1974 de beslissing heeft -moeten- nemen om het lange afstand racen met prototypes vaarwel te zeggen.
En de F1 te omarmen.
Maar dit was, zoals ik het altijd heb begrepen, een rationele beslissing, Enzo’s hart lag bij het lange aftands racen, omdat dat veel dichter bij je echte auto’s ligt en veel meer zegt over je merk.
Maar de F1 was big business.
Vergeet niet dat Porsche eigenlijk groot is geworden door het lange afstand racen en pas echt op de kaart is gezet door hun 917, die kwam, zag en overwon uiteindelijk.
Ik zie momenteel ook een soort renaissance in het lange afstand racen met Le Mans als kers op de taart.
Porsche is weer terug op het oude nest en Toyota, ja Toyota heeft al decennia lang een plaats ingeruimd staan in hun prijzenkast voor de Le Mans bokaal.
En da’s geen geintje !
Het lange afstand racen leeft veel meer in landen als Japan en de VS.
In de VS heet het niet voor niets the American Le Mans series.
Van mij kan Ferrari niet snel genoeg zijn rentree maken, met de opvolger van de 512.
Ferrari, Porsche, Audi, Toyota als smaakmakers.
Waarom niet?
Een 917 reed destijds iedere F1 wagen het snot voor de ogen weg.
Carreza zegt
@desjonnies: en dan vergeet je Nissan nog als smaakmaker.
Ram-G-maN zegt
@Carreza: Ik denk dat Mazda een grotere smaakmaker is dan Nissan mits de LMP1-raceauto voorzien is van een rotary.
hamerhaai zegt
@desjonnies: Dat laatste klopt niet helemaal (als ik even snel zoek..).
Op de Nordschleife in 1972 reed Jackie Ickx in een Ferrari F1 een tijd van 7:13,6 en Willy Kauhsen in een 917 iets langzamer: 7:23,8. Bron: wiki
tupperware zegt
@desjonnies:
De ALMS bestaat alleen sinds dit jaar niet meer, dat het sinds de samenvoeging met Grand Am de United Sportscar Series.
Maar je hebt zeker een punt waar het hun liefde voor uithoudingswedstrijden betreft.
Nu staat er nog een persconferentie van Ferrari gepland in Le Mans dus het zou zomaar kunnen dat ze die stap gaan maken. Alonso mag de vlag hanteren bij de start, allemaal voortekenen dat er iets speelt.
Binnen een paar uur weten we meer..
sebasjuhh zegt
Beter dat ze allemaal vertrekken. Wat n grap is het geworden.
lithiumion zegt
Pak aan Ecclestone! Nog zo’n dinosaurus die te lang uit eigenbelang een sport naar z’n grootje aan het helpen is! Ik mag hopen dat Luca di Montezemolo bloedserieus is!
Edge zegt
@lithiumion: Ga jij eens gauw terug je hok in. Een groot deel van de regelgeving wordt gewoon door de FIA en een meerderheid van de teams bepaald. Ecclestone heeft daar niet zoveel invloed op als jij denkt.
boltiev6 zegt
Ecclestone en Blatter zijn synoniemen geworden…….De F1 is al jaren naar z,n grootje.Welke autosport liefhebber kijkt hier nog naar? Vroeger bleef je er voor thuis of als het mogelijk was bemachtigde je toegangs- bewijzen om er bij te zijn. En echt niet alleen om “Nederlands welvaren”te zien racen. Amusementswaarde is nul. Het zou goed zijn wanneer ferrari er definitief uitstapt en de rest volgt dan vanzelf. De hoogste tijd dat deze klasse in deze vorm en beleidsbepalers af geschaft worden. Een weekendje Grune Holle levert mij 100x zoveel plezier, dat doe ik dus ook regelmatig.
RazorHead zegt
Hij zou beter eens stoppen met bleiten en eens zijn handen uit de mouwen steken. De regels zijn voor iedereen dezelfde en toch is Mercedes zo superieur. Er kan dus echt het verschil gemaakt worden. Als Ferrari als zou winnen zou je hem niet horen klagen hoor, zeker niet. Ferrari lijkt nu wel op Toyota. groot budget en nog door Force india rond de oren gereden. Zielige vertoning en je moet dan geen excuses gaan zoeken.
En zoals hier al is gezegd kan Le Mans zeker naast de F1. waarom de 1.6 Turbo met ERS mits aanpassingen niet gebruiken Le Mans ? Hier kunnen ze nog know how halen die ze kunnen toepassen in de F1 en vice versa.
norge zegt
Mooi, ik heb gehoord dat Miele interesse heeft in de F1..
Ram-G-maN zegt
@norge: Dyson inmiddels ook. Dyson maakt toch wel meer kans, ze verliezen immers geen zuigkracht.
tupperware zegt
@AutomotiveDesigner:
Dyson doet dit jaar al mee, start vanaf P8 in de LMP2.
8. #42 Caterham Zytek-Nissan Kimber-Smith/McMurry/Dyson
gearhead zegt
Wat een faal van Ferrari zeg!! Ze krijgen en gewoon niet voor elkaar, andere fabrikanten hebben het beter voor elkaar. En dan vertrekken met als reden dat F 1 ” niet meer werkt”. Typisch wegduik gedrag. Sukkels, bouw dan een competitieve wagen. Maar dat is Ferrari inmiddels al jaren niet meer toevertrouwd.
Ilquadrifoglio zegt
@gearhead: Daar wringt inderdaad de schoen. Ferrari is blijkbaar beter in het bouwen van ‘wagens’ dan stofzuigers.
metal zegt
Het zou gewoon enorm gaaf zijn als de brullende pk monsters weer gebruikt gaan worden. De spanning en sensatie…
tupperware zegt
@metal:
Dat zal niet de insteek zijn, de huidige F1 aandrijflijn met ERS en KERS lijkt veel op de systemen die in het WEC gebruikt worden. Daarbij is het WEC goedkoper en relevanter de de F1.
toniominestrone zegt
Het is niet de 1e keer dat Di Montezemolo dreigt de f1 vaarwel te zeggen, behalve tijdens de hoogtijdagen met Schumacher.
Het is gewoon politiek bedrijven en profiteren van je macht als prominent merk binnen de formule 1 om zo de reglementen meer naar je hand te krijgen.
Er is de FIA veel aangelegen Ferrari binnenboord te houden.
Dus, Ferrari pak je biezen of zeur niet en bouw een competatieve bolide voor je coureurs.
pomoek zegt
Ik blijf het zeggen: Als er iets door de jaren hetzelfde blijft is het dat mensen de F1 niet meer leuk vinden. Vroeger was alles beter.
ik ben persoonlijk gek op techniek. De coureurs interesseren mij niet zo veel. Die zijn in grote lijnen tegen elkaar uitwisselbaar, wat ook ui de resultaten blijkt. Ik vind de ontwikkeling die de F1 doormaakt fantastisch. Het Kers systeem is een interessante ontwikkeling en de kleinere motoren staan veel dichter bij de motoren die in de normale straatauto ligt. Nee de auto’s janken niet meer over de circuits maar piepen snuiven en ratelen dat het een lieve lust is, het is niet zo belangrijk voor mij, maar het zijn echt geen naaimachientjes zoals door velen wordt gesuggereerd. Tenslotte over de Montezemelo: Blaffende honden bijten niet. Natuurlijk stapt Ferrari niet uit de F1. Dat is het ultieme marketingtool. Hij zou wel gek zijn.
tupperware zegt
@pomoek:
Als techniek je interesseert zou je gek moeten zijn van het WEC.
Waar in de F1 maar 1 systeem wordt gebruikt (3 fabrikanten met reglementair identieke aandrijflijnen), zijn er in het WEC LMP1-H op dit moment 3 fabrikanten die alle 3 voor verschillende opties kiezen.
Qua techniek vind ik het WEC interessanter dan de F1, het staat dichter bij de straat en (op de Audi na) klinken ze stukken beter.
dawwg zegt
@pomoek: Dan ben jij de uitzondering; de gemiddelde bezoeker / kijker vind er inderdaad al jaren niets meer aan; helemaal terecht. Vroeger veranderde de F1 ook jaarlijks, maar het is pas de laatste X (10 ?) jaar echt down-hill gegaan. Net zoals de FIA, puur gedreven door commercie en marketing PR, niet door de coureurs/voetballers en de teams zelf …
mashell zegt
Ferrari uit de F1? Dat zou kunnen, in theorie dan. De kans dat Ferrari dikke SUV met 4 cilinder motoren gaat bouwen is groter dan dat ze uit F1 stappen, het is immers hun primaire marketing instrument.
850t5r zegt
Slechte verliezers, puur een kwestie van je troep niet op orde hebben… T boeit me sowieso niet die rommel uit Maranello…
jippie zegt
LeMans is tegenwoordig ook zo goed als geluidloos dus ook daar gaat het om efficiëntie en milieu. Wat dat betreft zie ik niet waarom Ferrari hier voor zou kiezen.
tupperware zegt
@jippie:
Jij bent dus nog nooit op Le Mans geweest, alleen de Audi’s zijn zo goed als geluidsloos, de Zeod RC alleen als hij een rondje elektrisch rijdt.
De rest maakt gewoon nog ouderwets herrie.
Ga volgend jaar eens kijken bij het WEC in Spa of Le Mans, het geluid zal je zeker niet tegenvallen..
jippie zegt
@tupperware: ik ben in 1998 voor het eerst geweest en daarna nog een keer of 5. Ik weet dus heel goed waar ik over praat. De TDI’s van Audi zijn al jaren veel stiller dan de rest. Dit is de trend in de racerij. Als je wilt weten wat ik bedoel Google dan eens op Panoz Le Mans of op de Mazda die Le Mans ooit won.
CedricH zegt
Di Montezemolo zegt ook maar dat het goed gaat als het in zijn voordeel is. Toen Red Bull domineerde zat hij te huilen dat het allemaal om aërodynamica ging en dat het meer om de motoren moest gaan en nu dat zo is zit hij weer te huilen…
Specht zegt
Ferrari heeft de F1 helemaal niet nodig als marketing instrument.
Ze verkopen hun auto’s toch wel, sterker nog, Ferrari schroeft de productie terug om de exclusiviteit te waarborgen.
Als ze overstappen naar Le Mans maakt ze dat geen reet uit. De rijke elite koopt er geen Ferrari meer of minder om.
roppp zegt
@Specht: dat denk ik ook. De naam Ferrari is sterk genoeg. Als voorbeeld Porsche. Die deden de afgelopen jaren zelf niet mee aan races, omdat ze SUF’s aan het bouwen waren. En toch worden ze nog steeds gezien als sportwagenfabrikant.
Ps. Net nog even een uurtje LM gekeken. Wat een fantastische happening. Camera’s op de baan, in de auto, in de pits en zelfs in de box. Wat een openheid. Alleen dat geluid……
rolov zegt
@roppp: moet je eens gaan kijken… Dat is pas,geweldig. 3 dagen feest daar.
gearhead zegt
De productie terugschroeven om de exclusiviteit te waarborgen…. Sick. Das pas marketing!!!
str8six zegt
Joh als Ferrari afgelopen jaren had mee kunnen komen voorin was er niets aan t handje geweest, gewoon een typische Montezemelaar reactie.
E34M5Touring zegt
Jeetje zeg. Nou, doei!
E550 zegt
Beetje OT, maar een S600 W220 met F1 uitlaten, LOL!
https://www.youtube.com/watch?v=D-iV59F7E7s