di Montezemolo is niet alleen directeur van Ferrari, hij is ook een van de felste tegenstanders van de huidige koers van de Formule 1 en laat dat opnieuw duidelijk horen.
Ferrari was jarenlang een van de meest dominante teams ooit in de Formule 1. In het Schumi-tijdperk harkten de Italianen de ene na de andere titel binnen. Het was in de tijd dat het geld, de brandstof én de banden niet op konden. Een tijd die we snel moeten vergeten, als het aan de huidige beleidsbepalers ligt, want de sport moet schoner en bovenal goedkoper.
Dit seizoen werd een eerste stap gezet met de introductie van de 1.6-liter turbomotoren. Die zijn niet alleen relatief schoon, maar maken ook een stuk minder herrie. Voor Di Montezemolo reden om de huidige coureurs te vergelijken met taxi-chauffeurs, aangezien de races in zijn ogen niets meer met Formule 1 te maken hebben.
De Italiaan ziet een koningsklasse zonder glans, zo laat hij weten in een interview met Focus. “De coureurs moeten constant brandstof en banden sparen en kunnen geen moment zo hard gaan als ze willen. Geen toeschouwer begrijpt waarom ze telkens gas terug nemen, want de regels zijn veel te complex geworden.”
De wedstrijden trekken ondanks de kritiekpunten van Di Montezemolo nog steeds veel publiek, al zal dat in zijn ogen niet lang meer duren. “Vroeger ging het om de beste rijder, in de beste auto. Het is in mijn ogen heel simpel: teams moeten op z’n minst zelf kunnen bepalen hoeveel brandstof en banden ze willen gebruiken. Als niemand daar iets aan doet, dan doe ik het zelf. Dat is mijn plicht.”
hansolo zegt
Lachen formule 1 Ferrari waar Ferrari altijd wint…..
norge zegt
Gewoon de sport een jaartje verlaten zou ik zeggen.
Want dan zal je zien dat de F1 zonder Ferrari gewoon geen kudt voorstelt. Was vroeger al zo en nu met die opgevoerde stofzuigers helemaal.
maarteno zegt
@norge: meneer Di Montezemolo lult gewoon uit z’n nek….njah niet echt, hij is vooral boos dat zijn team al jaren niet meer wint en dat probeert hij te verhullen door nu heel hard over iets anders te gaan schreeuwen. Maar als je gewoon een beetje de feiten naast elkaar legt zie je dat de races dit jaar overall geen nauwelijks langzamer gaan, terwijl ze wel stukken minder downforce hebben gekregen…..kortom het bullshit dat ze dit jaar meer op hun benzine moeten letten, er wordt alleen wat meer aandacht aan besteed. Maar de F1 heeft al jaren maximale hoeveelheid brandstof bij zich tijdens een race en wordt dus al jaren daarin beperkt. Alleen toen klaagde men er niet over.
Ferrari heeft gewoon zelf niets aan een ultra zuinige V6 maar als ze deze stap niet hadden gedaan waren Mercedes en Renault al weg geweest. Nu zie je dat zelfs Honda weer terugkomt. Ja er mag wat meer geluid uit komen. Maar de problemen in de F1 liggen niet op het vlak van de motor of brandstofgebruik.
Iedereen die denkt dat de F1 gewoon maar rustig door kan blijven gaan zoals het ging die heeft een enorme plaat voor z’n kop. De grootste problemen in de F1 zijn 1) Bernie E, want houdt investeerders tegen om de F1 in te stappen omdat hij voor het gerecht staat, 2) Bernie E omdat hij enorm ouderwets is en F1 niet op een goede manier wil promoten, 3) Bernie E omdat hij het alleen nog maar gebruikt om geld uit te zuigen, 4) CVC omdat die er ook alleen maar geld uit zuigen, 5) FIA/Jean Todt omdat die punten 1 – 4 toelaat, 6) De teams die nergens eens over worden en dus niet eens regels kunnen bedenken waar ze het allemaal mee eens zijn, 7) F1 achter de decoder want minder kijkers, minder aanwas van nieuwe fans en uiteindelijk minder sponsors die willen betalen.
Mijn ideale F1 zou zijn; motorreglement hetzelfde houden, wel weer bijtanken maar toch met een beperking in totale brandstof (mag terug naar 150 kilo), door bijtanken kunnen ze iig vaker flat out want minder gewicht mee, verder goed de monocoque en veiligheidsregels afstemmen en dan verder alles volledig vrij laten. MAAR wel met een max beperking van 175 miljoen euro per jaar. Zo hou je het betaalbaar maar beperk je de innovatie niet te veel.
norge zegt
@maartenoosterbaan: Mijn ideale F1 bestaat uit 12 cilinders , geen electronische bullshit en lekker veel benzine (of wat er lijkt). FTW, ik wordt oud ik weet het…
tupperware zegt
@norge:
Herinnert u zich deze nog, nog, nog..
Als hij in deze tijd zou rijden kreeg hij trouwens minstens 3 drive troughs per race..
norge zegt
@tupperware: Oef, toen was Norge nog een jonkie, maar gaaf die race’s..
tupperware zegt
Zeg Luca, hou op met janken en voeg de daad bij het woord.
Zeg de Formule Dyson vaarwel en beproef je geluk in het WEC.
toniominestrone zegt
Zo langzamerhand vertoont Ferrari sneue trekjes, of stop met de F1 en leg je focus op de endurance racerij, welke Ferrari een warm hart toedraagt of bouw een F1 met competenties, maar doe wat en hou op met zeuren.
norge zegt
@toniominestrone: F1 met competenties bouwen mogen ze juist niet..
toniominestrone zegt
@norge: Klopt, sinds Brawn en Todt hun biezen hebben gepakt bakken die spaghetti vreters er niets meer van, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet, toch ligt daar de kern van Ferrari’s probleem, gebrek aan kwaliteit.
mashell zegt
Mensen die zich aan het verleden blijft vast klampen en niet met de veranderde tijden meegaan vragen zich vroeg of laat af waarom ze buitenspel langs de zijlijn staan.
jaapiyo zegt
@mashell: als je langs de lijn staat kan je volgens mij biet buitenspel staan.
dawwg zegt
@mashell: Dat geld meer voor F1 dan voor Ferrari hoor –> vervreemden van fans –> minder sponsors –> einde oefening.
Ferrari mag af & toe een huilie zijn, ze hebben gewoon gelijk en het werd tijd ook dat iemand er serieus over klaagt, voordat de F-muesli-klasse-voor-boomknuffelaars haar eigen ondergang realiseert.
mashell zegt
@dawwg: niks boomknuffelaars. Het gaat bij F1 helemaal niet om het geluid, niet om de snelheid, niet om de hoeveelheid banden of brandstof. Het gaat om racen op het hoogste niveau. En dat doet de F1 nog steeds. Om de F1 een beetje aantrekkelijk te houden moet het niet te ver gaan afwijken van wat normale straatauto’s doen. Dus een 1.6 turbo en banden en brandstof waar je zuinig op moet zijn is een stap voorwaarts. Meneertje ferrari loopt gewoon te jammeren omdat hij nu even niet kan winnen. Niet zeuren, harder werken!
2cool4school zegt
@mashell: “1.6 turbo banden en brandstof waar je zuinig op moet zijn is een stap voorwaarts”? Het is een f*cking race(!) waar benzine moet spuiten, banden moeten roken en zuinig zijn met iets niet bestaat. Het wordt op deze manier meer een groene race: “kijk eens hoe ver ik met mijn ‘race’ wagen Moet komen!”
mashell zegt
@2cool4school: het is inderdaad een f***ing race. En wel de hoogste vorm van racen. Waarbij de moeilijkheidsgraad een paar tandjes hoger ligt dan bij alleen maar de snelste zijn. Je moet in de F1 niet de snelste zijn maar de beste om te kunnen winnen.
roppp zegt
F1 trekt misschien op de circuits nog steeds volle zalen, maar op tv kijkt er geen kip meer naar zolang er voor betaald moet worden. Bovendien snapt de gemiddelde kijker niets meer van al die flauwekul dingen als tijdelijk meer vermogen etc. Of een paar stappen terug of gewoon kappen met die onzin.
jollykart zegt
@roppp: Ik zou best geld over hebben om iedere wedstrijd op de BBC te kunnen kijken hoor. Als je daar vaker naar kijkt snap je het als gemiddelde kijker ook veel beter:-)
maarteno zegt
@roppp: uit onderzoek onder de F1 fans bleek juist dat een grote schare fans (~80%) juist ongelofelijk diep op de hoogte is van technische reglementen en ontwikkelingen en dat zij dat ook juist leuk vinden. Zonder dat onderdeel zou het ook niet meer leuk zijn voor de meeste fans. Wel zouden ze een betere job kunnen doen om dat duidelijker te maken voor nieuwe fans…
@jollykart, ik ben het met je eens, voor goede coverage met deskundig commentaar en een leuke pre/post-race show ben ik ook bereid voor te betalen. Helemaal als die ook nog eens gewoon online kon afnemen en overal in de wereld kon kijken.
jollykart zegt
Misschien moeten de heren er eens over nadenken waar F1 nu echt voor staat; een technologisch gedreven sport, of een spektakel/show.
Zonder duidelijke focus wordt het een rommeltje. Wat mij betreft zouden ze het motorenregelement veel vrijer mogen geven. Strakke brandstof limiet en laat de knappe koppen maar eens zien wat ze kunnen. Maar dat gaat voor de kleine teams weer geen optie zijn omdat er dan een partij geld in development gestopt moet worden.
Tanken was ooit ook al geïntroduceerd voor meer spektakel. Iets wat ik persoonlijk nooit begrepen heb, want daardoor kwam er welliswaar meer strategie maar werden er ook vaker gezegd; blijf er maar even achter hangen we pakken hem in de pits wel -> weg mooi duel.
rolov zegt
Tanken heeft voor spektakel gezorgd. Ze stonden langer in de pit en er moest gerekend worden. En wie vergeet de stomme tankbeurt van massa en albers. Plus onze jos zijn vlammenzee. Tanken moet terug. Aërodynamica moet vrij worden gegeven. 1.6 mag blijven. maar hoeft niet. en hybride moet blijven. f1 is geen topklasse meer.
silverline16v zegt
Ik geef hem gelijk is geen zak meer aan regels regels bah word er ziek van mis nog 2 sleuven in de baan herrineringen van vroeger toen ik nog met carrera race baan speelde gewoon triest om naar te kijken
bmwpowerm5 zegt
zal ie ook zo lopen zeuren als ze nu net z’n voorsprong hadden als MB
hans75 zegt
wat het nog meer kapot maakt is die belachelijke “under investigation by the stewards”…
als je als coureur met een beetje lef probeert in te halen wordt het afgestraft met een stopandgo..
als je met de wielen buiten de lijntjes komt idemdito… vroeger kwam je gewoon op het vuil, of in de grindbak… nu een stop and go…het racen is daardoor minder spectaculair..en gewoon saai aan het worden
tupperware zegt
@hans75:
Wat mij betreft mag er weer een flinke strook gras tussen de baan en de inmiddels veelal geasfalteerde “grindbakken”.
Dan ben je ook van die “tracklimits” af, nu is het voor coureurs soms ook een gok of ze net wel of net niet binnen de lijntjes kleuren. Nu ligt er vaak meer asfalt naast de baan dan op de baan.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het vroeger beter was, maar een grindbak of nog erger gras met houtenpalen met gaas er tussen, daar bleef je als coureur wel uit.
curbeater zegt
Geef mij maar indycars. Meer dan 5 inhaalbeurten per ronde! en gene zever, gewoon gaan met die wagens, met zo’n 400km/u en dan 2 cm van mekander vlammen; dat is pas racen!
mylvan zegt
Das nou de eerste keer dat ik die man wat verstandigs hoor zeggen. Ze krijgen bij Ferrari al 80 of 90 miljoen meer van de Fia als ieder ander team. Als het dan nog niet lukt wordt het inderdaad tijd om op te donderen.
arjontje zegt
Hahaha dat zegt deze man elk jaar dat zijn team het slecht doet. Zelfs in de tijd van Schumacher. Dan bedoel ik dauw de jaren voor die kampioen schappen.
Laat hem maar schreeuwen ze stappen toch niet uit de Formule1.
Bartholomeo zegt
Wat houd die teams eigenlijk tegen om zelf hun eigen “F1” op te starten los van de FIA? Noem het Formula Ultima ofzo.
Alles mag , maar bv max 200 miljoen € per jaar.
En terug tabak reclame op de wagens aub. Het blijven de mooiste wagens.
Sracerr zegt
F-1 = F-0 het is over met het “echte racen” jammer maar helaas, nog een paar jaar (of minder) kijkt er geen hond meer, alleen natuurlijk de op hun tenen getrapte noodwendige kijkers die het verleden nu eenmaal niet hebben kunnen meemaken. Dan ben je op deze wereld gekomen na 1994-1995!, dan kun je simpelweg niet weten wat F-1 was en hoort te zijn, sorry, jullie zullen het toch met de F-0 moeten doen. of de slaapverwekkende DTM, etc. Succes en veel (slaap) plezier nog!.
Capibaro zegt
Het probleem lost zichzelf op. Hoewel de schrijver zegt dat er nog steeds veel mensen kijken is dat relatief. De trend is (dramatisch) dalend. Over een paar jaar kijkt er geen hond meer naar