Dat is nog eens attent. Bij Ferrari voorzien ze problemen bij Audi.
Elkaar zand in de ogen strooien is tegenwoordig vrij normaal. Je pakt je telefoon, logt in op Twitter dat de nieuwe eigenaar gek genoeg ‘X’ heeft genoemd en je begint met schreeuwen. Vrijheid van meningsuiting heet dat.
In de Formule 1 is een speldenprikje ook zo uitgedeeld. Denk je nu echt dat Lewis Hamilton niet weet wat de naam is van Max Verstappen? Nee, hij weet dat je door ‘m ‘That Guy’ te noemen iets pissiger kan maken en potentieel uit zijn concentratie kan halen. Net als met de opvoedkunsten van de biologische moeder van ondergetekende is het gewoon een toneelstukje om zo een emotie op te roepen.
Nieuwe leveranciers
Dus Ferrari gaat er nu ook aan meedoen. Dat doen ze naar ongeveer alle nieuwe motorenbouwers die eraan komen. Ferrari is het oudste merk in de Formule 1 en onlosmakelijk met de raceklasse verbonden. Die twee horen bij elkaar als een straatverbod en Luis Rubiales.
En na een relatief povere periode qua teams en fabrikanten, zal de F1 binnenkort bol staan van de motorenleveranciers. We gaan van 4 (Mercedes, Ferrari, Renault, RBPT) naar 5 (Mercedes, Ferrari, Renault, Ford en Audi) met 2 jaar later komt Cadillac er mogelijk nog eens bij. Oh, en Honda keert terug als leverancier voor Aston Martin.
Ferrari denkt dat Audi het moeilijk gaat krijgen (en die anderen dus ook)
Maar hoe staan de concurrenten daar eigenlijk naar te kijken? Enrico Gaultieri is de technical director van de motorendivisie van Ferrari. Aan Autosport verklapt hij het volgende:
Dat is moeilijk te zeggen, omdat ik uiteraard niet in hun fabriek of in hun schoenen sta. Maar uiteindelijk denk ik dat de complexiteit van dit product zeker hoog is. En het klopt dat de voorbereiding op een gloednieuw project voor niemand gemakkelijk is. Dus ik kan het werk dat ze doen zeker respecteren, want je moet iets creëren dat niet alleen te maken heeft met ontwerp, competenties of vaardigheden vanuit technisch perspectief. Je hebt ook te maken met logistiek en infrastructuur. Zij staan dus ook voor een belangrijke en enorme uitdaging.”
Enrico Gaultieri, voorziet een koude douche voor Audi.
Maar is het ook zo?
Ja, dat is net zoiets zeggen als het werk dat je doet extreem complex is. Wat op zich ook al wel klopt, maar het is wel opmerkelijk om te zien hoe de nieuwe merken worden verwelkomd. Wat dat betreft lijken we weer terug te keren naar de gouden periode van enorm veel fabrikanten die meedoen.
Dan is het woord nu aan u waarde lezer! Wat denk jij? Gaan Audi (en Cadillac en Ford) het moeilijk krijgen? Of valt het eigenlijk wel mee om een degelijke F1-motor te bouwen en doen we er allemaal te moeilijk over? Laat het weten in de comments!
Fotocredit: Audi R8 V10 Plus & Ferrari California in Monaco door @maurice16 via Autoblog Spots!
Tonk zegt
Het zal niet makkelijk zijn, maar verwacht dat er knappe koppen zijn bij Audi en Ford die dit hebben bekeken om niet voor spek en bonen mee te doen.
Rokende Wielen zegt
De tijd zal het leren. Het verhaal over Ford en Ferrari in Le Mans is een voorbeeld hoe het kan gaan. Maar Toyota heeft in de F1 niet echt een rol van betekenis gespeeld. Honda heeft een uiteenlopende resultaten gehaald in het F1 verleden met ups & downs. BMW heeft het nodige geprobeerd maar was ook niet bijzonder succesvol. En laten we wel wezen, Ferrari heeft zelf ook de nodige ups & downs gehad. Net als Red Bull. Of Williams. Mercedes, iemand?
rollingstoned zegt
“BMW heeft het nodige geprobeerd maar was ook niet bijzonder succesvol.”
In de jaren 80 was BMW alleen maar motorleverancier in de F1 en daar waren ze juist best succesvol mee. Nelson Piquet werd zelfs wereldkampioen in 1983 met de BMW-powered Brabham BT52.
HZW zegt
Ik denk dat Ferrari de Audi bui al ziet hangen, overal waar Audi instapt worden ze succesvol.
Rally, IMSA GTO, DTM, LeMans, Dakar, en dan nu F1.
En Audi kan er onbeperkt geld tegen aan gooien tot dat ze daadwerkelijk instappen, de budgetcap is nog niet van toepassing bij Audi, als nieuw merk.
Verder kan Audi een schaduw programma uitvoeren ten aanzien van wat de Sauber nu presteert, om uit te vinden hoe competitief ze echt zijn.
tjorque zegt
Ik vraag me af wat de ROI van F1 ontwikkeling nog is…
De motoren lopen nu echt wel tegen het haalbare optimum aan en het kostenplaatje is zo astronomisch dat dat echt niet meer doorsijpelt naar volumeproducten.
Denk ik althans.
Mr. Cartoon zegt
Wordt denk ik een beetje Mercedes 2.0. Instappen met een motor die superieur is aan de competitie. En dan de beste van de 2 coureurs ophemelen als de GOAT.