Toegegeven, het is wel een bijzonder schaalmodel.
Veilinghuis RM Sotheby’s gaat binnenkort een enorme Ferrari-veiling houden en één van de aangeboden items is dit schaalmodel. We hebben het over een Ferrari 812 Superfast in schaal 1:2 gemaakt van koolstofvezel en enkele andere “prototype materials”. Het gaat hier dan ook om het windtunnelmodel dat Ferrari zelf gebruikt heeft om de aerodynamica van de 812 Superfast on point te krijgen.
Het schaalmodel is met de hand gemaakt en werd gebruikt om de lijnen zodanig te optimaliseren dat er meer downforce ontstond, zonder dat men meer luchtweerstand zou creëren. De mock-up is 232,85 centimeter lang, 98,55 centimeter breed en 63,8 centimeter hoog. Het ding weegt ongeveer 200 kilogram, dus je hebt wel een stevige salontafel nodig om hem op te zetten thuis.
De veilingmeester verwacht het schaalmodel te veilen voor een bedrag tussen de €280.000 en €320.000 euro. Dat komt aardig in de buurt van the real deal, maar dit schaalmodel is los van z’n grootte ook niet voorzien van een motorblok, interieur of zelfs iets essentieels als een stuurwiel. Wat zou jij ervoor betalen? Zaterdag 9 september kan je meebieden!
Onehp zegt
Maar de wielen kunnen wel rollen vermoed ik?
Jammer dat ie niet functioneel is, vind de huidige Ferraris anders een beetje lomp/groot tegenwoordig, zou graag een lichter analoog beestje zien zoals ze die vroeger nog maakten…
davelepeef zegt
@Onehp: analoog… Forget about it…
Onehp zegt
@davelepeef: van het weekend een rode ND 1.5 gereden. Mooi weer, leuke krappe baantjes. Mijn wagen heeft bijna 3x meer vermogen maar dit was heel heel leuk. Mazda, de nieuwe (oude) Ferrari ;)
piquet1986 zegt
@Onehp: snap wel wat je bedoeld, meer in het straatje van de Alfa Romeo 4C. Zo’n Dino met Gulia Quadrifoglio blok zou helemaal geen gek idee zijn. Iemand een goede reden waarom dit een slechte zet zou zijn voor Ferrari?
beefcake zegt
@piquet1986: mijn gok is dat het de exclusiviteit ondermijnt. Anders weet ik het ook niet.
Onehp zegt
@piquet1986: precies zo, dat blok maar dan wel zonder turbo, ca 350pk is plenty als je alles zelf mag doen :)
mrB zegt
Dit doet de 812 weinig goed, zo is nog beter te zien wat een lelijk ding het is.
lekkaah zegt
3 ton voor Ferrari’s afval… man man man
Alfarobert zegt
Bij mij moeten ze altijd onder de 100 euro blijven en dan liever 1;43 of 1;18.
ffw88 zegt
Moest gelijk hier aan denken:
http://www.galleryofsteelfigures.com/en
http://www.galleryofsteelfigures.com/en/pkin-gallery
viezefreddyw zegt
Het is toch wat anders dan een Bburago he?!
kilum zegt
Doe dan voor je het verkoopt er een mooi lak laagje op. Ramen en koplampen van plastic en dan lijkt het echt nog wat. Waarom zou je dit willen hebben anders dan als kunstobject.
fmgarcia zegt
@kilum: Dank voor uw antwoord. Als kunstobject. Een kleurtje zou juist alles verpesten!
potjak zegt
@kilum: jij begrijpt er niets van…
trustmeiamanengineer zegt
Wat een geld zeg. Zet dat ding toch gewoon in ’t museum.
autodrome zegt
Geld toe voor het vervoer en de het versnipperen…..
autodrome zegt
-de
pomoek zegt
Absurd. Op dit moment is denk ik alles wat ooit in de Ferrari fabriek heeft gestaan het dubbele van de originele prijs waard. Een aardig verdienmodel dus. Mag iedereen voor zichzelf weten. Ik gooi mijn geld wel op een andere manier over de balk. #drankendrugs.
juniorclk zegt
Ik snap het wel, het is een echte one off, dus geld opleveren doet het zeker.
Al is het maar van een of andere sjeik die niet weet hoe die zijn geld op krijgt.
Heeft die eens een keer iets unieks
sportlife zegt
Nou dan heb ik meer plezier met mijn 2 FG’s van 1:5 op het circuit hoor ;-)
Onehp zegt
Was er onlangs bij de fabriek en de werknemers zien er een beetje beteuterd uit. Vermoed dat de opbrengst van deze toeren niet in hun buidel valt. En ook geen bonussen zoals bij Porsche?