Ai, dat wordt flink oplappen voor deze Ferrari 812 Superfast die hard crashte in Oldenzaal.
Ferrari blijft maar doorploeteren met flinke vermogensaantallen op hun V12-modellen. De 12Cilindri is met 830 pk weer 30 pk sterker dan de voorganger, de 812 Superfast. En dat terwijl van de F12berlinetta met 730 pk al werd gezegd dat zo veel geweld op de achterwielen een beste uitdaging is. Kijk, de wetten van de natuurkunde tonen aan dat zo veel geweld enkel naar de achterwielen sturen een kamikazemissie is. Maar Ferrari temt die natuurkundige wetten middels een geavanceerd computersysteem dat weet wanneer dit geweld gebalanceerd moet worden.
Ferrari 812 Superfast crash
Helaas is geen computer sterk genoeg om 800 pk over de achterwielen volledig in bedwang te houden: bij normaal gebruik is een fluwelen voetje aan te raden. We moeten altijd voorzichtig zijn met claimen dat het fluwelen voetje niet is gebruikt bij deze rode 812, maar dat het mis ging is een ding dat zeker is.
De rode Ferrari 812 Superfast met een cataloguswaarde van ruim 445.000 euro crashte namelijk hard op de rondweg van Oldenzaal. Volgens de politie raakte de Ferrari aan de ene kant van de weg een lantaarnpaal en schoot vervolgens aan de andere kant tegen de vangrail aan. Het resultaat is dat de hele rechter zijkant aan diggelen ligt. Dit soort auto’s zijn niet snel total loss, maar het zal bij deze 812 niet veel schelen als je ook ziet dat de airbags geklapt zijn. Dat laatste betekent overigens wel dat de inzittende, voor zover bekend enkel een bestuurder, ongedeerd is gebleven.
Foto’s via Fotomoment.
AstonMartinDriver zegt
Too Fast Too Furious 🤔?
ouwedibbes83 zegt
Waarom is een 812 snel Total Loss als de airbags klappen? Op een goedkoop wagentje kan ik me voorstellen dat die allemaal vervangen de dagwaarde kan overstijgen. Maar op een auto van ruim 4 ton?
etronabt zegt
Ja denk dat de airbags en een interieur paneel redelijk snel te vervangen zijn. Het geeft wel iets aan over de impact van de botsing. Als ik de buitenkant zie lijkt er geen enkel paneel nog heel aan deze kant. Inclusief de gehele achterkant en voorkant, met de onderhuidse schade, lijkt me een behoorlijk kostenpost
13BTurbo-RX8 zegt
De eerste vraag zal zijn of de auto überhaupt gerepareerd mag worden, door bijv. schade aan het chassis kan het in sommige gevallen betekenen dat dit niet gerepareerd mag worden vanuit de fabrikant. Daarnaast zijn de onderdelen gewoon ontzettend prijzig. Er zitten tegenwoordig zoveel regelapparaten, sensoren, antennes etc. achter het plaatwerk wat ook nog eens kapot kan gaan. En misschien dat je deze voor 150k wel weer in orde hebt, maar wie wil er nou een auto in dit segment die bijna van voor tot achter in elkaar heeft gezeten?
HZW zegt
Ik zie alleen een toekomst voor deze auto, als je hem terug stuurt naar Ferrari, om hem te laten repareren.
Dit zet je niet neer bij de plaatselijk uitdeuker om te laten herstellen, daarnaast moet je maar hopen dat het ding niet krom is, achter het rechter voorwiel.
Daarnaast zou je deze auto niet meer willen hebben na zo’n klapper, met zo veel schade, en hij zal beduidend minder waard zijn, want deze schade is altijd terug te vinden in de auto historie.
En 9 van 10 mensen houden wijselijk hun handen er van af, als ze weten wat voor schade hij heeft gehad.
Polo Fun zegt
Van mij mogen ze crashen. Zijn geen ‘echte’ Ferrari’s.
917 Porsche + Audi zegt
@ YEAH; Zal zeker niet enige zijn die het absoluut niet eens met jouw is.
bunnylebowski zegt
Wat heb jij gebruikt dan? Sta je nog op een after bij ADE?
Polo Fun zegt
Hallo hallooooooooooooooooo!!!
pechweg zegt
?
hotze zegt
Vind ik ook; motor hoort in het midden. Dit is zo’n veredelde hatchback. Het ziet er ook niet uit.
Roskampies zegt
Lijkt een beetje op een indiase Mahindra/Morris die tot superfast geklopt is met de hand en een olifant erop laten zitten. Van die peugeot 206 knakker. :p
moveyourmind zegt
Hoop dat ie allrisk verzekerd is, als je het zelf moet betalen sta je zo op de bietenbrug of boeskoolbrug zoals ze dat ding in Oldenzaal noemen.
hotze zegt
Je komt juist die bietenberg niet op. Zeker niet met deze Ferrari.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Die gaat niet zo ‘Superfast’ meer 🙄
Gulli zegt
Binnenkort bij… Mat Armstrong? Nieuw plaatwerk, nieuwe chassisbalken erin, Novitec pakketje erop plakken en een dikke tune?
Rokende Wielen zegt
Money can’t buy you skills (of gezond verstand). Dat is wat ik vaak denk bij dit soort nieuwsberichten. Met een driecilinder tor kun je ook een klapper maken. Maar met zo’n apparaat als dit hier gaat het al heel snel heel hard. Gelukkig geen lichamelijk letsel, misschien alleen wat psychisch bij de bestuurder/eigenaar maar da’s niet zo erg denk ik dan.
maotje zegt
Ik zou altijd terughoudend zijn met dit soort reacties. Als jij een keer schade rijd kun je deze reactie terug ontvangen. Je moet je afvragen of je zo voor lul gezet wilt worden.
hotze zegt
Jeetje wat een zure reactie. Er is gewoon te hard gereden in combinatie met de beperkte rijskills van deze coureur. Dan gaat het een keer mis, dat is part of the game. Een willekeurige F1-coureur zal dit niet snel gebeuren.
grandmasterb zegt
Juist wel, die denken dat ze iedere auto de baas zijn. Kobayashi (of hoe heet die vent alweer) reed een Ferrari tijdens een autodemonstratie kapot.
mashell zegt
De ring van Oldenzaal is ook wel een paar gradaties moeilijker dan de Nurbergring.
grandmasterb zegt
Klopt want je hebt daar ook verkeer dat van andere kanten komt, dat heb je op Nurbergring niet.
iphonistvongates zegt
Exceeding Track Limits…. €412.853,27 financial penalty + mandatory crash course how to proper operate/set the manettino on public roads.
kniesoor zegt
Die dacht “wat Russell kan, kan ik ook” . . .