De nieuwe Ferrari 812 Competizione maakt alvast furore op het internet.
Misschien is het wel het hoogst haalbare in de autowereld, een Ferrari met V12-motor en het liefste met open dak. Dan hoor je zo’n glorieuze motor nog veel beter.
Het zijn niet alleen de prestaties, maar ook het design en de emozione. Je levert qua stijfheid veelal een beetje in, maar je krijgt er zoveel plezier voor terug.
Ondanks dat dit type Ferrari een duidelijke USP heeft, zijn ze er niet bijzonder veel. Ferrari is over het algemeen vrij bescheiden als gaat om open sportwagens met een twaalfcilinder. Gelukkig is er een Ferrari 812 GTS.
Ferrari 812 Competizione
Maar er zit meer in het vat! Ferrari is namelijk bezig met een extra hete versie van de 812 Supersnel en de 812 GTS. Intern werd de auto ‘Versione Speciale’ genoemd. Maar zelfs Ferrari is niet zo zouteloos met het bedenken van een naam. Inmiddels weten we dat de auto Ferrari 812 Competizione gaat heten.
Het bijzondere aan de Ferrari 812 Competizione is dat het hoogstwaarschijnlijk de laatste der mohikanen gaat worden. Het is namelijk de laatste Ferrari die enkel met een V12 wordt aangedreven. Prima voor dus om de investeerders alert te maken. Uiteraard is het een edizione limitata. Ferrari bouwt naar verluidt 899 coupé’s en 499 cabrio’s. Daarna is het over en uit voor de V12 zonder hybride-assistentie.
V12
De V12 Ferrari 812 Competizione zal iets meer vermogen leveren. Waarschijnlijk zal de auto ook iets minder wegen om zo weer een pk-gewichtsverhouding te realiseren. De afbeeldingen die je zit op deze pagina zijn gebracht door een man in regenjas. Ferrari gebruikte deze afbeeldingen om een idee te geven aan prospects van hoe de nieuwe supersporter eruit komt te zien.
De verwachte datum dat de Ferrari 812 Competizione onthuld gaat worden is 5 mei dit jaar. Dan moet je de mazzel hebben dat Ferrari je uitnodigt om er eentje te kopen en vervolgens wachten totdat ‘ie klaar is. Dan ben je zo twee jaar verder. Mocht dat te lang duren, check dan deze Ferrari 550 Barchetta Pininfarina op The Collectables.
Officieel!!
UPDATE: we hebben de eerste officiële beelden. De naam van de 812 Competizione is nog steeds niet officieel, maar wel dat de auto 830 pk zal mee krijgen.
Nog een update (22 april): het logo is nu ook gelekt. Daarmee weten we dat de auto Ferrari 812 Competizione gaat heten. Helaas voor de kaasliefhebbers hebben we daarom de soorten kaas in dit artikel vervangen door de goede naam (met dank aan @FlyerBunch voor de tip!).
Jochempie zegt
Komt ook met 4WD als Quattro Formaggi.
potver7 zegt
Ja, en de versie met extra blèèèèr in de uitlaat heet Pecorino.
Voor de superleggera versie krijgt gele velgen en heet Milner.
mustang750supersnake zegt
@Jochempie: moest lachen😂
okdoei zegt
Mozzarella smakelijke kaas noemen. Is gewoon harde flauwe melk in mijn optiek.
Doe mij maar parmigiano-reggiano.
Bekt meteen wat beter.
flatsix010 zegt
@okdoei: wel als je het over die rommel in de Nederlandse supermarkten hebt.
jcjc zegt
Eetsmakelijk!
ericc zegt
Laatste der Mohikanen…. het is toch echt enkel in Europa dat het milieu-gespuis dwars gaat liggen om zo snel mogelijk de verbrandingsmotor te verbieden. Jammer voor onze achterkleinkinderen dat ze in een wereld opgroeien waar elke auto klinkt als een bij die op een bloem zit!
Straks bouwt Ferrari en Lambo nog enkel V12’s voor werelddelen waar ze nog wel welkom zijn……
willeme zegt
@ericc:
Niet onaardig bedoeld, maar dat is wel suggestieve stemmingmakerij, naar mijn mening. Omdat Ferrari zo weinig auto’s verkoopt, hebben ze een uitzonderingspositie bij de EU. Zij mogen auto’s verkopen die aanzienlijk meer uitstoten dan dat de regels voorschreven. Dit omdat Ferrari’s veel minder kilometers maken en het niet zozeer een auto is, dan wel een rijdend kunstwerk.
Dat wil niet zeggen dat Ferrari niets hoeft te doen,. Ze moeten absoluut ‘goede wil’ tonen en de uitstoot iets drukken, maar ze hebben (ook in Europa) een uitzonderingspositie omdat ze speciaal zijn ;-).
ericc zegt
@willeme: Mercikes voor de goede info 👍
Jochempie zegt
Ik woon liever in een wereld zonder broeikaseffect dan een waar auto’s op fossiele brandstoffen lopen. Dat laatste is echt super egoïstisch als je er over nadenkt. Wie zegt dat jouw achterkleinkinderen zich überhaupt iets interesseren voor verbrandingsmotoren?
petroldrinker zegt
@Jochempie: wie zegt er dat iedereen sws kinderen laat staan kleinkinderen krijgt/neemt, ook zo super egoistisch als je er over nadenkt… nee doe mij toch maar die brandstof motoren met de uitstoot, leven moet ook leuk zijn, anders kan je netzogoed direct tussen 6 planken gaan (wel goed voor je broeikas effect waar je over huilt)
Jochempie zegt
Het leven is erg leuk momenteel zonder dat we onze troep opruimen of even wat verantwoordelijker met onze woonruimte omgaan. “Mam, wat jank je nou dat m’n slaapkamer zo’n bende is” – elke milieuprobleem-downplayer.
SwiftSport zegt
Als dat je argument is dan moet je gewoon helemaal geen auto kopen. Het is niet alsof het produceren van een auto An zich zo lekker milieu vriendelijk is, daar heeft de aandrijflijn weinig mee te maken. Ook die stroom is grotendeels verre van groen en dat zal ook nog wel lang zo blijven omdat niemand kerncentrales wil bouwen. Dus die elektrische auto doet grotendeels niks meer dan het probleem verplaatsen.
En als je dan zo tegen het uitstoten van broeikasgassen bent dan kan je beter naar de zware industrie kijken en alle producten die je zelf dag in dag uit gebruikt.
Die benzine die je verstookt is het probleem niet.
Jochempie zegt
Ik ben erg blij met mijn auto’s en ik gebruik ze precies waar ze voor bedoeld zijn: lange afstanden en incidentele plezierritjes. Ik ben expres 300 meter bij m’n werk vandaan gaan wonen.
Ik irriteer me eraan dat ik telkens m’n eigen gedrag erbij moet halen om m’n punt hier aan te tonen.
hooesi zegt
@Jochempie: je stoort je ergens aan of iets irriteert je. Dus je stoort je aan mij óf het irriteert je dat ik je verbeter😉
aallex zegt
@Jochempie: Misschien moet je je eerst eens verdiepen hoeveel personenauto’s nou daadwerkelijk bijdragen aan bet broeikaseffect.
Jochempie zegt
Weet je dat het me helemaal niks interesseert hoe oneens het mensen met mijn standpunt zijn? Dat maakt me niet minder correct over het belang van verantwoordelijk leefgedrag. Ik heb dat gezeur over de bijdrage van auto’s aan het broeikaseffect echt al tien keer besproken op Autoblog. Misschien moet jij eens opzoeken wat er al eens over is geschreven.
I’m on the right side of history.
chrisvis zegt
@Jochempie: kun je dan even je gsm, je leuke lcd-tv, vaatwasser, koelkast en al die andere rommel dan ook even in de vuilbak gooien? Als je echt de wereld wil verbeteren dan begin je bij jezelf en verbouw je u eigen groenten, je stopt met vlees en zoverder…je achterkinderen zullen het leuk vinden terwijl ze in andere werelddelen zich er helemaal niks van aantrekken
Jochempie zegt
Soms vraag ik me af of ik de enige ben hier die een beetje overzicht in de milieuzaken kan zien.
Als één type verbruiker een significante bijdrage levert (meer dan 0,1% van de totale mens-gerelateerde uitstoot van broeikasgassen) aan de verandering van de luchtkwaliteit of opwarming van de aarde, dan zit er niets anders op dan dat er naar manieren gezocht wordt om dit terug te dringen. Dat kan op verschillende manieren.
GSM:
Aan de consument: vervang dat ding pas zodra hij gebreken vertoont
Aan de politiek: eis dat de producent van de GSM’s deze binnen de EU recyclet zodat wij zicht hebben op het hergebruik van de materialen
LCD-TV: die van mij staat uit, ik gebruik mijn kleinste schermpjes voor het meeste gebruik, en zie de TV als de delicatesse. De politiek moet toezien op de inname en recycling zodra z’n leven erop zit.
Vaatwasser: voorspoelen en kort programma werkt prima. Zet je ovenschotel direct na het uitscheppen even in een sopje.
Verbouw uw eigen groenten: heel dom argument, want eigen groenten verbouwen is veel minder efficiënt dan centraliseren en specialiseren. Dat zou minder milieuvriendelijk zijn.
Vlees: ik weet niet in welke sociale kringen u zich bevindt, maar in de mijne is vlees inderdaad iets dat aan banden wordt gelegd, zolang het van levende dieren komt die methaan uitstoten. Misschien zodra het gegroeid wordt, dat de uitstoot er dan anders voorstaat. Maar dat is nu nog niet het geval, dus nu is het inhouden.
Waarom zou je aannemen dat ik, en andere bezoekers aan autoblog hier niet mee bezig zijn? Omdat je er zelf niet mee bezig bent?
petroldrinker zegt
@Jochempie: je vergeet 1 groot ding bij anderen, lang niet iedereen geeft er om (zoals ik) ik ga echt geen extra geld en energie in dingen stoppen omdat dat schoner is ofzo, ik investeer dat liever in dingen die leuk zijn, zoals V8-en etc… verschil is alleen jij loopt het aan de grote klok te hangen, en wij houden het voor onszelf.
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: Dat laatste statement is onwaar. Je schrijft onder vrijwel ieder artikel over dit soort auto’s hetzelfde soort reacties. Dat is in dit verband wel aan de grote klok hangen. Dat mag, maar dan kun je niet meer claimen dat je dat dus niet doet.
Buiten dat heeft @Jochempie domweg gelijk. Hoe je het wendt of keert, de aarde warmt op. Dat is een feit. Dat wij mensen daar een directe invloed op hebben staat ook wel vast, want met zijn allen stoten we significante hoeveelheden broeikasgassen uit. Dan komt het moeilijke stuk. Kunnen we als mensheid de opwarming tot staan brengen of zelfs omkeren? Daar zijn de meningen over verdeeld, maar ook hier is één zekerheid: doorgaan op de huidige voet gaat de zaak niet veranderen. Of dat erg is? Dat is een kwestie van perspectief. Op persoonlijk niveau boeit het mij totaal niet. Over 50 jaar hoop ik toch echt wel een keer dood te zijn en als het al over 20 jaar zo ver is vind ik het ook prima. Ofwel: na mij de zondvloed – vrij letterlijk misschien wel.
Maar ik besef heel goed dat de wereld (helaas, helaas, en zeer onterecht) niet om mij draait en dat de mensheid net zoals alle andere beestjes op deze planeet een voor mij onbegrijpelijke maar niet te stoppen drang heeft om zich voort te planten en te blijven bestaan. Tja, en dan wordt de leef- en houdbaarheid van onze planeet wel een dingetje. In dat licht gezien is verandering van op dat vlak slechte gewoontes onvermijdelijk. Dat kun je vervelend vinden (vind ik ook), maar je kunt er geen zinnig argument tegenin brengen. En nee “ik ben het ermee oneens want ik heb geen kinderen en wil een V8 want die doet VROAAAR” is geen argument. Ook “maar mijn eenzame V8 maakt het verschil niet” is geen argument, want ook die ene V8 draagt niet bij aan de oplossing – en alles wat niet bijdraagt aan de oplossing, is deel van het probleem. En dan kun je alle whataboutisms van de wereld er bij halen en anderen er op wijzen dat ze dan ook geen elektrische tandenborstel meer moeten gebruiken, maar dat maakt je punt nog altijd niet valide: die V8 iheeft qua klimaatproblematiek per definitie minder oplossingspotentieel dan een EV.
Het beste wat je kunt doen is genieten van je V8 zo lang het nog kan en mag, en je verheugen over het feit dat jij tot een generatie behoort die dat tegen veel beter weten in nog heeft kunnen doen.
dondeboer zegt
@Jochempie: Nee hoor, echt niet de enige. Maar online een constructieve discussie voeren over een complex onderwerp als dit, ik begin er niet meer aan. De mensen die het met jou eens zijn, hoef je niet te overtuigen. De mensen die Thierry Baudet stemmen, kan je niet overtuigen. Daarom is ’t wel jammer dat het kudo-systeem hier op z’n gat ligt, vroegah kon je aan de plusjes zien dat je niet de enige was.
mashell zegt
@chrisvis: waarom altijd zo extreem? Als we de boel nuchter beschouwen dat moeten we ons gedrag inderdaad op veel punten aanpassen maar dat kan niet allemaal meteen een tegelijk. Qua mobiliteit gaat het gemakkelijk. Het verschil in rendement tussen elektrisch en verbrandingsmotoren is zo groot dat die laatsten inmiddels echt achterhaald zijn, ze gaan dezelfde en als sigaretten en asbest. Eerst weggepest en dan gewoon verboden.
generaalalfa zegt
Uh nee, dit is iets van heel de wereld. In China zijn ze al wat verder, in bepaalde steden rijdt al het OV al op stroom en zijn brommers/motors met verbrandingsmotor niet meer toegestaan.
Volgende stap is de auto’s ook te verbieden in deze steden en zo langzaamaan uitrollen over heel het land.
SwiftSport zegt
En vervolgens stookt China per jaar meer kool dan de rest van de wereld bij elkaar en heb je rivieren in alle kleuren van de regenbogen omdat ze het milieu zo serieus nemen… Elektrificatie daar is meer omdat het moet omdat de steden gewoon onleefbaar zijn.
bischero zegt
@ericc: mwah, na 2030 komt waterstof als volgende ontwikkel stap. BEV is slechts transitie stuff. Ik lig er niet zo wakker van voor mijn kids. Moeten we alleen de huidige benzine stokers ombouwen 😄
cossiekiller zegt
*niet* officieel ;-)
herbienl zegt
Meer informatie: https://www.ferrari.com/en-NL/auto/new-limited-edition-V12
flyerbunch zegt
Bruut!😎
mundus zegt
Wat een heerlijk apparaat. Die uitlaten zijn alleen.. Wennen misschien.
berlinetta zegt
Gaaf apparaat zeg! Alleen die uitlaten vind ik wat minder.
subaru555 zegt
Na de 458 is Versione Speciale als naam niet zo gek. Maar geef mij maar gewoon een 599 GTB
rogerzz zegt
Ik snap de verwijzingen naar kaas niet, maar hopelijk zijn er mensen die de grap wel snappen.
Wel een schitterend ding. Foto’s lijken wel keiharde photoshops/renders of screenshots uit Forza Horizon, maar als het zelfs op de site van Ferrari staat dan zal het wel kloppen. De 812 had in mijn optiek niet zo’n mooie neus maar wel een mooie kont, deze achterkant is nog een tikje beter en de neus al helemaal. Prima vertoning.
Roskampies zegt
Straks alleen nog in grand turismo forza etc te rijden idd
exotic zegt
Elk alinea een ander kaassoort. Heerlijk. 🤣
tjorque zegt
Ik dacht dat het 21 april was? Pers communiqué 20 dagen te laat ofzo?
vopo zegt
Zag en hoorde vooral voor het eerst in het wild een Ferrari F50 rijden. Wat moet het dan een genot zijn om zo’n Ferrari met 12 cilinder in je garage te hebben staan en te kunnen rijden wanneer je dat wil.
jippie zegt
Het wordt de Monzarella. Probleem opgelost.
Jochempie zegt
Ik hoor hier echt niet thuis, dit is geen plek voor nuance, matiging of voor de keerzijde van onze liefhebberij. Veel plezier met het luid en snel verplaatsen van de oliereserves naar de atmosfeer, zonder wolkje aan de hemel.
vacano zegt
Misschien beter je maatje Hanssolo op AW gaan helpen zijn AutoReligie te helpen verkondigen.
Heb niets tegen mensen die kiezen voor een EV, maar wel tegen zij die dit de anderen opleggen!
Ken zelfs Milieuactivisten die nooit een voertuig gebruiken, zelfs OV niet maar thuis wel een houtkachel hebben.
Zelfs als we allemaal verdwijnen van de aardbol dat nog zal het klimaat wijzigen omdat dit nu éénmaal de natuur is van de Aarde, wat niet wil zeggen dat we nog met roet uitstotende diesels door de Stad moeten rijden.
Langst de andere kant wel hypocriet als er naast de stad een enorme haven is met véél chemie en duizenden zeeschepen per jaar. Enkele zeeschepen stoten meer CO2 uit dan alle auto’s in R’Dam op een héél jaar.
En stop dan ook met Chinese brol te kopen want dat komt heus niet met een milieu vriendelijk schip naar Nederland
r3fl3x zegt
Nuance is er nog wel maar je moet soms goed zoeken. Lijkt wel een sport te worden om elkaar de maat te nemen hier ook al heeft iedereen dezelfde hobby. Eerst was dat op merkliefde (vooral voor of tegen VAG) nu of je wel of niet open staat voor EV’s. Een tussenweg lijkt er niet te zijn.
Maar goed, misschien moet ook niet alles politiek gemaakt worden. De meeste mensen zijn prima, ook al ben je het niet overal mee eens.
ericc zegt
Wat een kar! 😍
doncorleone zegt
De nieuwe naam wordt 812 Competizione Foto’s van het dashboard, waar het logo is weggehaald laten zien dat dit er heeft gestaan.
superhans zegt
Leuke Opel kleurencombinatie
maximusf12 zegt
Sorry redactie, maar deze speculatie komt puur van Ferrarichat en is nog niet officieel bevestigd….
Een koper van deze heerlijke auto!