Een Ferrari 612 occasion klinkt niet echt als een verstandige keuze. Toch is dit de meest briljante auto van vandaag.
Soms wordt je weleens wakker en vraag je je af: welke auto moet je kopen voor anderhalve ton? In dat soort gevallen kunnen @Wouter en @CasperH er een video over maken. Ondergetekende ging even speuren op het wereldwijde web en kwam uit op deze Ferrari 612 Scaglietti.
Specifieke eisen
Stel dat je een bijzondere en specifieke set aan eisen hebt. Je vriend(in) moet meekunnen. Je wilt ook een achterbank, natuurlijk. Niet om elke dag mensen op te plaatsen, maar voornamelijk vanwege de aflegruimte. Het is gewoon makkelijk om een bankje te hebben voor al je tassen, jassen en Engelse Cocker Spaniels. Ook is een 2+2 vaak een stuk stijlvoller dan een tweezitter.
Purist
Verder wil je natuurlijk achterwielaandrijving, een atmosferische motor (liefst een twaalfcilinder) en natuurlijk een handbak. We zijn immers allemaal een purist. Tenminste, als het budget het toelaat. Dan blijven er niet veel gegadigden over in deze bijzondere specifieke categorie. Gelukkig vonden wij deze Ferrari 612 Scaglietti.
Ongelukkige start
De Scaglietti maakte een beetje een ongelukkige start. Met name omdat niet iedereen de auto ‘begreep’. Vanuit een Mercedes-Benz CL600 of Bentley Continental GT was de Ferrari veel duurder en nerveuzer. Het is immers een raspaard, geen dikke limo met slechts twee deuren. Helaas was de Ferrari 612 Scaglietti niet het type auto dat de clientèle prefereerde, gezien de verkoopcijfers. Dat had ook iets te maken met de prijs. De Ferrari was aanzienlijk duurder dan de wel erg relaxte Duitser en Brit.
V12 achter de vooras
Maar de 612 was tegelijkertijd ook geen circuitmonster. Daar was de Scaglietti weer te comfortabel voor. Het is vooral een klassieker die toevallig in 2004 gebouwd is. De V12 bevindt zich grotendeels achter de vooras. Hierdoor stuurt de 612 véél beter in dat de eerder genoemde Continental GT, die zijn W12 vóór de vooras heeft hangen. De balans van de 612 is daarmee veel beter. En dankzij de handbak, directe besturing en hitsige V12 ben je veel meer betrokken bij het rijden.
BBS velgen
Volgens deze advertentie heeft dit exemplaar géén GTC Handling package. Wel kunnen we zien dt deze 612 Scaglietti occasion voorzien is van de optionele 20″ BBS-velgen. Maar het wordt nog mooier, want het is dit keer geen grijze met een zwart interieur. Nee, er is gekozen voor een keurige donkerblauwe tint: Blu Tour de France. Dit staat briljant met het beige lederen interieur. Veel chiquer wordt het niet.
49.000 km
Zoals vermeld is deze Ferrari 612 occasion afkomstig uit 2004. In de tussentijd is er slechts 49.000 km mee gereden. Natuurlijk, 150.000 euro is niet weinig, maar daarvoor heb je wel de een recente 2+2 coupé met V12 én handbak. Als dat geen klassieker wordt.
Meer lezen? Check hier alle achtergrond informatie en geschiedenis van de Ferrari 612 Scaglietti!
joejojo2012 zegt
O ja! Deze is gewoon stijlvol. En dat schakelpatroon dan! Die wil ik ook wel in mijn Fordje Feest..
JanJansen zegt
@joejojo2012: misschien iets waar je niet altijd bij stilstaat. Maar jouw Fordje stuurt beter dan deze Ferrari. Veel beter zelfs.
Ze zeggen we eens: “Never meet your hero’s.” Deze auto heeft een prachtig geluid, en dat was het dan ook wel. Was zo’n enorme deceptie voor me.
Stefje zegt
Voor jou misschien, voor mij is het tot op heden nog steeds één van de meeste indrukwekkende Ferrari’s waar ik mee gereden heb. Na de F12 en 458, maar voor de 488, 430 en 360.
JanJansen zegt
@Stefje: de motor is fantastisch, maar het chassis vond ik echt een kitcar gehalte hebben. Zelfs de eigenaar vergeleek het dynamisch met een olifant op hoge hakken.
Stuurt van geen meter. Maar ja je koopt hem vanwege die V12.
screamer zegt
Precies wat ik zocht, nu nog het geld ervoor
Robert zegt
Ik haakte al af bij ‘nerveuzer’. Dat staat voor mij op eenzelfde niveau als bijvoorbeeld ‘plankhard afgeveerd’.
RickB zegt
Haal ook even die yoghurt-aanslag van de banden af.
karaya zegt
Mijn favoriete Ferrari van de laatste decennia. Wordt met de jaren alleen maar mooier.
blackmilo zegt
Gewoon lekker roeren zoals het hoort!
emping zegt
mooie uitvoering en wel begeerlijk zo.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
cazzo046 zegt
Vind dit een van de minst fraaie Ferrari’s. Kan gewoon niet aan het uiterlijk wennen.
Er staan zat 550’s te koop voor rond de ton, dan maar geen achterbank, de kinderen zijn toch het huis al uit ;)
reactief zegt
Ik vind dit juist een erg fraaie Ferrari! Heerlijk subtiel vormgegeven.
kniesoor zegt
Vind zo’n 612 best een mooi ding, maar zou desondanks ook voor een 550 Maranello opteren.
alloallo zegt
stijlvolle Brit? ik zie slechts 2 Duitse concurrenten.
goodolddays zegt
Staat al zeker een half jaar te koop…
JvT zegt
Al wel langer. Augustus 2018 heb ik daar gekeken en ook foto’s van deze 612 gemaakt. Staat dus ieder geval al anderhalf jaar te koop.
johnhert zegt
@JvT: Is het dan zo’n frikandel van een auto ? Lijkt me geen gekke prijs voor een van de laatst handgeschakelde V12 Ferrari’s ?
robbie123 zegt
Vééééél te duur! Je koopt ze al voor een derde van de prijs
basman147 zegt
Niet met handbak, dat scheelt bij de 612 80 tot 100.000 Euro, ben ze overigens zelfs met F1-bak niet onder de 70.000 tegengekomen.
Berry zegt
@basman147: https://www.akker.nl/aanbod/occasion/13/ferrari-612-scaglietti/ deze is minder dan 70K met weinig kilometers. 80-100K meerprijs voor een handbak, is het echt waar?
vonklausenburg zegt
Nou @viezefreddyw kopen die hap!
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: Hij is wel erg fraai hè? Heb de 612 altijd een mooi ontwerp gevonden. In deze kleurencombinatie vind ik hem echt schitterend.
grandmasterb zegt
Ik heb ze wel veel goedkoper gezien, ongeveer de helft van deze prijs. Maar je moet natuurlijk wel een goed onderhouden exemplaar hebben met liefst wat garantie. Ik vind de 599 trouwens veel fraaier en die is ook niet duur meer, maar wel een tweezitter.
jules713 zegt
@grandmasterb: tenzij je t over een handgeschakelde 599 hebt, natuurlijk… ;)
vaakbenjetebang zegt
Wat droogt deze auto toch fantastisch mooi op. Toen hij gelanceerd werd zag ik het er nog niet zo in, maar nu… wow!
mustang750supersnake zegt
arrhhggg…die neus!!!niet om aan te zien….
ericd zegt
Fraaie shape, ook de voorzijde die verraderlijk simpel edoch elegant oogt. De vier achterlichten doen geforceerd aan, lelijk zelfs.