De Ferrari 599XX die woensdag is onthuld in Genève is uitgerust met een stukje Nederlandse techniek. Het bedrijf Actiflow heeft de afgelopen drie jaar gewerkt aan een uniek systeem waardoor de aerodynamica van de 599XX verbeterd is. Door gebruik te maken van een poreus materiaal in de diffuser loopt er lucht door een kanaal naar de achterkant van de auto. Hierdoor word de downforce vergroot en de luchtweerstand verminderd met als resultaat dat de auto sneller over een circuit gejaagd kan worden.
Actiflow is een spin-off van de Technische Universiteit Delft en gespecialiseerd in aerodynamica gerelateerde zaken. Of de Nederlandse uitvinding daadwerkelijk verschil gaat maken zal binnenkort blijken. Ferrari heeft dinsdag in een persconferentie aangegeven dat ze het ronderecord op de Nürburgring willen gaan verbeteren. Laat de 599XX daarvoor nou net de juiste kandidaat zijn.
Met dank aan Stef en Rutger voor de tip!
stefan zegt
Dat worden weer leuke filmpjes van de Nordschleife :D
Stef zegt
Ik ben vooral erg benieuwd naar de samenwerking tussen Actiflow en Silvestris, ik neem aan dat die niet bedoeld is voor op het water. Michiel?
Mean Green zegt
Ik hoop dat ze een goede camera en microfoon installeren!
jamesBROWN zegt
Vautje: Actiflow is een spin-off
Doe die Nurburgring-video maar.
Gnermo zegt
Zijn ze verandtwoordelijk (spelling) voor die vleugels op de zijkant? Doodstraf daarvoor.
Emile zegt
en weer slaat mvdb de plank mis
Citrofiel zegt
Wat? Waarom heeft iedereen het over Michiel?
(waarschijnlijk krijg ik nu een antwoord dat stiekem inhoudt dat ik dom ben, en waarschijnlijk ga ik dat ook vinden als ik dat antwoord heb gelezen, maar ik snap het nu echt niet)
Klassiekerrally zegt
Emile: verklaar u nader? Net als Citrofiel begrijp ik de link even niet…
Granturissimo zegt
Ja, wat is er precies gaande bij Silvestris?
Die boot laat al precies zien waarom men zich niet kon vereenzelvigen met het huidige Spyker en belooft een hoop voor een eventuele nieuwe auto…
Klassiekerrally zegt
Euh… Voor zover ik weet heeft Michiel geen (directe) banden met Silvestris, dus nu hebben we twee open vragen?
Citrofiel zegt
@ Stef, Emile en Granturissimo; Wat hebben Michiel, Spyker en Silvestris in hemelsnaam met de Ferrari 599XX te maken?! :|
Citrofiel zegt
Haha! Gaat lekker hè, Klassiekerrally. ;)
RenesisHP zegt
Ferrari aast op de Nordschleife titel… Dit is vragen om problemen en gekrenkte ego´s.
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Als er iets goeds van komt, is dat geen probleem!
After all…
Zo behandelden ze vroeger problemen! :twisted:
@ Michiel van den Brink-discussie
Ook geen idee (wou het maar even delen).
EnzoR zegt
Een leraar grafisch vormgever zei nog vandaag dat Ferrari werkt met Nederlanders en ik maar denken wat voor mensen. Nou hier dan het antwoord!
Klassiekerrally zegt
@ vla: wishful thinking? ;)
Ik hoop met je mee hoor, zolang de nieuwe ‘Lagonda’ maar niet ’t antwoord is… :(
@ EnzoR: Ik denk dat er bijna geen enkel groot bedrijf ter wereld is waar Nederlanders niet op de een of andere manier (mee)werken. Dus zo uniek is dat -helaas- niet, maar wel leuk natuurlijk ;)
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Hmm, zit wat in. De gevolgen daarop zullen ook wel weer leuk zijn. ;)
Knowitall zegt
Begrijp ik nou goed dat de diffusor aan de voorkant van de auto zit?
Diffusor in dit geval is de splitter aan de voorkant?
RenesisHP zegt
@Klassiekerrally.
Nou inderdaad. Worden we daar nou voor bespot en vernedert door jaloerse medereaguurders? :D
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Tjah… Tegenwoordig zullen ze wss een boze brief schrijven over de uitstoot… :roll:
@ Klassiekerrally
Diplomatieke onschendbaarheid! Teken de petitie! :D
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Jij spreekt niet voor ons allemaal! :P Ik vind die reacties van anderen best wel grappig, en meestal kijk ik er gewoon overheen, want jij kent mijn gedachtengang. ;) En ik vind het ook nog eens o zo fijn dat ik deze site gevonden heb: hij hangt samen als geen andere site! :) M’n leven zou niet hetzelfde zijn zonder Autoblog! Want vanwaar haal ik anders mijn autonieuws? ;)
vla zegt
@ mezelf
En nog eens de verkeerde smiley ook… ’t Zou zo’n eviltje moeten zijn, om de redactie te doen sidderen in hun bureaustoel!
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Ik vind ze ook grappig, maar dat hoeft AB niet te weten. :P
RenesisHP zegt
Het leukste van veel downforce zijn de onmogelijke bochtensnelheden die je kunt halen. Je moet alleen het risico wel even nemen. :twisted:
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Idd, dat horen de schrijvers te weten. :roll:
Citrofiel zegt
Huh? Dit gesprek gaat echt van links naar rechts en van voor naar achter. Hoe komen jullie nou weer op het onderwerp ‘bespot en vernederd’, naar welke reactie van klassiekerrally verwijst dat? Boze brief. Onschendbaarheid? En dan gaat het opeens over ‘die reacties van anderen’… Welke reacties?
Ach, weet je wat, ik ga slapen. Morgen is het vast allemaal (hier) duidelijk (gemaakt)… ;)
SimonMc zegt
Ferrari aast op welk nurburgringrecord?Dat van straatlegale auto’s?Van circuit auto’s?
Dit is toch geen straatlegale auto?Anders konden ze evengoed de FXX nemen( die nog een pak sneller is dan deze ).
Als deze een gooi doet naar het nurburgringrecord, zie ik geen reden waarom bv een pagani zonda R dat niet mag.
vla zegt
@ Klassiekerrally
Ah, op gebied van auto’s weet ik tegenwoordig niet meer wat of hoe ik moet denken. Elk merk begint echt z’n imago te veranderen… En zo af en toe moet je je de vraag stellen: wat zullen de memorabele auto’s van later zijn? De modellen uit de pk-race, that’s for shure, maar welke nog? Er zijn gewoon te weinig spraakmakende auto’s van de good ol’ supermerken vind ik. Net zoals ik eens in een column uit de doeken deed. Maar nu krijgt het probleem er een heel andere dimensie. Het lichtpuntje blijft echter hetzelfde: de jonge spruiten doen het goed!! :P
@ Citrofiel
Ah, lees het morgen nog eens, je zal het zeker snappen! (met al je offtopic-ervaring. ;) )
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Hmm, dat hoeft ook niet altijd. :evil:
RenesisHP zegt
Shit, moest :twisted: zijn. :oops:
BananaFlip zegt
Saillant detail.
lincoln zegt
zonder dit stukje neerlands vakwerk had Ferrari per acuut failliet geweest ..
ze mogen “ons” wel heeeeeel dankbaar zijn ..
Klassiekerrally zegt
@ vla: M’n leven zou niet hetzelfde zijn zonder Autoblog! Want vanwaar haal ik anders mijn autonieuws?
Je stelt me teleur! Van klassiekerrally.nl natuurlijk! Dat Ginetta de G50 op het Europese vasteland gaat inzetten bijvoorbeeld… Dat vind je niet op autoblog.nl! Tenzij ik ze tip natuurlijk… :lol:
RenesisHP zegt
Werkte Ferrari vroeger niet met Koni?
Dan gaat de Nederlandse techniek nog net even verder. ;)
rider zegt
welk ronderecord? die van straatlegale productie voertuigen of die van special track day wagens? dat is nogal een verschil. die van straatlegale productievoertuigen lijkt me niet zo moeilijk om dat te verbeteren.
Bunzing zegt
ja jongens… als je nou ff dat filmpje luisterd, hoor je dat er een nieuwe v6 komt dit otot 9000 rpm gaat… nice :D
Laurens zegt
Quote van de Actiflow site:
“For instance, we were able to increase the downforce of a sports car for one of our customers while simultaneously increasing the engine cooling capacity.”
Wat ik vertaal als: ze hebben (o.a) de diffusor ontworpen. Een diffusor creëert onderdruk. Deze onderdruk (of eigenlijk drukverschil) wordt gebruikt om de doorstroming bij een radiator te verbeteren, waardoor deze beter koelt.
Op zich niet revolutionair. Maar de luchtstroming door de motorruimte is iets waar nog niet veel rekening mee gehouden wordt, terwijl dat wel weerstand geeft.
Formule 1 auto’s worden in een windtunnel wel als geheel getest, waarbij men de dingen zelfs op een soort lopende band plaatst om het bewegende wegdek te simuleren.
Jesper zegt
@ SimonMc: De 599XX wordt sneller dan de FXX ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Stef: U riep? Maar inderdaad… Wat heb ik met Actiflow en Silvestris te maken? Ja, ik ken Maarten, maar heb zelf niks met Silvestris van doen. Ook ben ik wel eens bij Actiflow over de vloer geweest, maar dat betekent niet dat ik wat weet van hun werk aan de 599XX.
Overigens heeft de TU-Delft (met Actiflow) een deal met Ferrari dat ze jaarlijks Lucht en Ruimtevaart stagiairs en afstudeerders aan Ferrari ‘leveren’.
bozewolf zegt
Who cares zeg, d’r zit waarschijnlijk techniek uit minstens 45 landen in dat ding. Big whoop.
gogogomagazine.com zegt
Ik kan niet warm of koud worden van deze Ferrari double X..
SimonMc zegt
@Jesper: dus een zwaardere auto met waarschijnlijk minder pk wordt sneller dan de FXX??
Fortuna zegt
[Quote]
Of de Nederlandse uitvinding daadwerkelijk verschil gaat maken zal binnenkort blijken. Ferrari heeft dinsdag in een persconferentie aangegeven dat ze het ronderecord op de Nürburgring willen gaan verbeteren. Laat de 599XX daarvoor nou net de juiste kandidaat zijn.
[Unquote]
Gaan ze dan een 599XX met die diffuser uit dat materiaal rijden en ook eentje met diffuser in ‘gewoon’ materiaal? Anders weet je helemaal niet of het werkelijk verschil maakt.
RenesisHP zegt
@SimonMc.
Is dat zo vreemd dan?
Denkt even aan de Nissan GT-R. ;)
vla zegt
@ Klassiekerrally
Tuurlijk! Klassiekernieuws is geen gewoon autonieuws! ;)
@ mx5/rx8owner
Het is weer donderdag, mx5/rx8owner is weer eens extra moordlustig. :P
Wouter zegt
Leuk om te weten dat de algemeen directeur en mede-oprichter (die het concept bedacht heeft) een Belg is. :)