Daar is ie dan! De nog sterkere, lichtere en snellere variant van de Ferrari 599XX. De verbeteringen noemt Ferrari “Evolution Package” en elke bestaande 599XX kan geupgrade worden met dit pakket.
Zo’n 599XX EVO is te herkennen aan zijn immense achterspoiler en het feit dat de uitlaatpijpen aan de zijkant zitten ipv aan de achterkant. Daarnaast is het vermogen nu gestegen naar 750 pk (ipv 730 pk) en het koppel ligt voortaan op 700 Nm. De topsnelheid ligt volgens Ferrari nu op 303 km/u en dankzij zo’n Evolution Package wordt je 599XX ook nog eens 35 kilo lichter.
Die achterspoiler is overigens zeer bijzonder en kan zichzelf openen en sluiten. Daar heeft de bestuurder verder geen invloed op.
Tijdens de show in Bologna mocht ex-F1 coureur Giancarlo Fisichella ook nog een demonstratie geven met de F1 auto van vorig jaar. Die video kan je HIER bekijken.
Fantastisch! En technologisch zo ver vooruit.
303 km/u?
@maferick74: Veel downforce betekent lagere topsnelheid, en sneller moet je ook niet gaan op een circuit.
@maferick74: De meeste racecircuits hebben niet zoveel recht asfalt dat je daar aan je topsnelheid komt, dus kun je je versnellingsratio’s beter tunen op acceleratie.
Ik vind het een super vet ontwerp dat er niet alleen goed uit ziet maar ook nog eens vol zit met technologie.
Echt een bruut ding! :D
Is het automode ofzo dat de wielen niet meer in de daarvoor bestemde wielkasten passen??
@euro95: de auto heeft weinig met “mode” of “mooi zijn” te maken.
@robbie: Klopt, dus mijn resterende vraag is: “waarom doen de wielen niet gewoon passen?”
@euro95: ja want dat is vetkoelhip. Zo is het ontwerp van de auto, heel veel auto’s hebben dat al jaren.
Misschien valt het bij deze meer op door de andere banden die erom zitten.
@euro95: Omdat een auto ook kan sturen misschien?
Om het voorste wielkast niet te lelijk te laten zijn maken ze da achterste ook wat breder.
is dat die “technologie” die door de autobloggers “rijdende playstation” genoemd wordt als het in een Nissan verpakt is ??
@lincoln: Dit ding wordt zoek gereden door een GT-R.
@norge: 4 Get it :D
750pk en zo veel downforce kan gewoon niet trager zijn dan een GT-R!
@vale46: hij is ook niet trager dan een GT-R. Sterker nog: ZONDER het “Evolution Package” is die Ferrari al veel en veel sneller op de welbekende Nurburgring: 6min 58sec. Met wat extra power en minder gewicht zal die tijd nog wel wat aangescherpt kunnen worden.
Kijk maar eens wat een GT-R er tegenover zet…. Die GT-R is een hele snelle auto maar er zijn dus ook echt wel snellere auto’s op deze planeet.
Trouwens, op de openbare weg kom je deze Ferrari niet tegen: niet straatlegaal.
@Woestijnridder: ja dus? Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
@norge:
op een gemiddelde openbare weg wel ..
dan maakt alleen Corvette nog een kansje ..
maar ik geloof niet dat dit carbon fibre ( plastic als er Nissan op staat ) ding de openbare weg op mag ..
@lincoln: hahaha ‘dan maakt alleen Corvette nog een kansje’ schattig
@raphael:
ach knul ..
je bent niet de enige die niet het inschattingsvermogen heeft om met dit handtasje over de gemiddelde openbare weg te rijden hoor ..
spoiler .. vet ..
@lincoln: hahaha schattig
@norge: Dat is dus het eerste wat in me opkwam. De gtr is sneller dan alles. Ook lichtere auto’s (want licht is ‘ie niet) met meer pk en meer tech aan boord. En daar begin ik toch lichtjes het gevoel te krijgen zoals ik zoveel jaar geleden kreeg bij de sint, paashaas en de griekse begroting. Iedereen roept dat het waar is en niemand kan of wil bewijzen dat het niet zo is, maar zuivere koffie..
@lincoln: nee.
Wat een Beauty! Heeft wel erg kale banden, of hoort dat zo?
@vwally: Klopt dat hoort zo. Als je met nieuwe slicks rijdt zijn ze ook spek en spek glad voor een x aantal bochten dan is die nieuwegheid eraf gesleten en kan je al wat harder rijden.
@lamborgfan: ohzo, okee thnx!
@vwally: op het circuit heb je geen profiel nodig ;)
De meest ultieme track auto na een F1 auto. Klaar.
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat nu ook weer niet, de Pagani Zonda R is naar mijn gevoel nog een tikkeltje extremer.
@vale46: Misschien wel, maar Pagani heeft natuurlijk niet de race ervaring die een Ferrari wel heeft. Bij het aanremmen zie je zo een Pagani behoorlijk bewegen. Dingen als rembalans zullen dus niet perfect zijn. Ik verwacht juist dat zo een 599XX Evo als een baksteen op de weg ligt.
@raphael: Daar heb je een punt, de afstelling is misschien wel beter dan in de Pagani.
Qua gevoel is volgens mij de Pagani het extreemste wat er is. Hij is misschien een seconde trager op het circuit, maar is je rondetijd echt alles als je recreatief bezig bent? De emotie is voor mij zeker zo belangrijk.
@vale46: nee, niet mee eens. Deze xx heeft enorm veel technieken rechtstreeks uit de F1. Alles gemaakt om harder te gaan op het circuit. Dat is ook de hele insteek van dit project. En daarnaast staat ‘extremer’ niet gelijk aan ‘betere track car’…
@Svenska_Aeroplan_AB: De Zonda R is meer te vergelijken met de Ferrari FXX denk ik. Beide een V12 achterin en ruim 700 pk en een laag gewicht. Toch is de 599XX EVO dacht ik 1 seconde sneller op Fiorano dan de FXX. Terwijl die flink meer weegt. Dat zegt toch wel veel.
@Svenska_Aeroplan_AB: Het is te zien wat voor jou de beste is, de allersnelste (de Ferrari) of degene waarbij je de meeste emotie ervaart.
Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.
Het is maar goed dat die alleen is om heel hard over een circuit te gaan, ik zou daar graag een keertje mee willen hiermee.
Maar verder is die wel heeel erg lelijk zeg…
@mrB: is ook niet gemaakt om mooi te zijn, is alleen maar gemaakt om hard te gaan…
@mrB: Klopt, en dat deze auto niet bedoeld is om mooi te zijn is natuurlijk grote onzin. Bij Ferrari gaat het om het uiterlijk, en dus willen zij dat vast en zeker ook in hun andere modellen doorvoeren (dus ook in hun racelijn).
Waarom zou je z’n auto kopen als Ferrari heb zelf in de fabriek houd en alleen op track days kan je erin rijden,zonde geld!!