![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-01.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-02.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-03.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-04.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-05.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-06.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-07.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 Speciale: extra hardcore en 605 pk](https://static.autoblog.nl/gallery/Ferrari/458_Speciale/Ferrari-458-Speciale-08.jpg)
Daar is dan eindelijk de extra snelle en scherpe versie van de 458 Italia. Hij heet geen 458 Monte Carlo, maar Ferrari heeft gekozen voor de nogal saaie naam 458 Speciale.
Geruchten over 620 pk leken helaas niet te kloppen, maar 605 pk (135 pk per liter) ipv 570 pk is ook niet verkeerd natuurlijk. Het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 3,0 seconden en in 9,1 seconden sprint je van 0 naar 200 km/u. Volgens Ferrari doet de 458 Speciale een rondje Fiorano in 1’23”5.
Verder is de 458 Speciale voorzien van snufjes zoals geavanceerde actieve aerodynamica en Side Slip angle Control (SSC), een systeem dat het eenvoudiger maakt op de limiet de controle over de auto te behouden.
Ferrari is ook trots op het feit dat dit de aerodynamisch meest efficiënte productieauto uit de modelserie in de Ferrari-historie (E Index van 1,5) is. Het design is afkomstig van het Ferrari Styling Centre in samenwerking met Pininfarina.
Het leeggewicht van de 458 Speciale is 1.290 kg en dat zorgt voor een gewicht-vermogenratio 2,13 kg/pk. Volgende maand tijdens de IAA van Frankfurt kunnen we deze speciale Ferrari live bewonderen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@aallex: Nee, dat is de sprinttijd van 0-100 in zijn achteruit.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bruut! Alhoewel er misschien net iets te veel frutsels op zitten, maar die hebben gelukkig wel een functie. In het echt zal hij er enorm uitzien!
@Yeelen: of ze doen jou geloven dat ze een functie hebben ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die achterkant ziet er stuk beter uit dan een normale 458.
@smoked: Zeker! Deze is gelukkig wel mooi! Hadden ze meteen goed moeten doen…
persoonlijk vind ik deze niet echt mooi.. Misschien is hij beter zonder die lelijke striping ?
Wat is een E index?
@Vincegail: ongeveer het zelfde als Cw waarde.
@Vincegail: E(ikel) Index..
Vind hem nog steeds niet echt mooi, in tegenstelling tot velen anderen, ook hier. Voor dat geld koop ik liever een Maserati GT MC Stradale ofzo, hou je nog geld over ook.
@kenner: langzaaaam.. doe mij deze dan maar
Best wel een mooie wagen zo, in die donker rode kleur, niet zo druk en extreem over-de-top qua lijnenspel.
Pininfarina ontwerp?
@desjonnies: Ferrari Styling Centre in samenwerking met Pininfarina.
Vind het inderdaad wel een vooruitgang ten opzichte van de standaard 458 (met name de achterkant en die kleine koelsleuven voor het voorwiel), die rare knik in de voorbumper en die sleufjes boven het voorwiel hadden van mij dan weer niet gehoeven.
Die Golf R was nog meer een verrassing. Bah wat valt dit weer tegen, de 430 Scuderia was echt een van de laatste mooie racemodellen.
@slipstreamer: hoe kon de golf R nou een verrassing zijn en dit niet!? er is NIETS nieuw aan de golf R. het is al een bestaande wagen in een ander jasje. en die 4 uitlaten zijn al helemaal sjonnie. wat je hier ziet is allemaal funcioneel, en daar gaat het om bij race modellen.
@lambo4all: Ja, die strepen zijn oh zo functioneel.
@quattromeister:
Yep, de “go faster stripes” geven voor de leek aan dat het een snellere versie betreft…, dus heeft het weldegelijk een functie….
@quattromeister: 4 sjonnieknalpotten op een 4 cilinder Golf wel wil je zeggen?
@gedwongenleaser: Dat hoor je mij niet zeggen..
@lambo4all: aan deze is ook niks nieuws, alleen meer vermogen en ander bodykitje, zelfde als de golf dus.
@slipstreamer:
Je bedoelt de 360 CS…
Wat een knutselwerk is dit, lijkt wel van een of andere Russische tuner. En dan die stoffen stoeltjes :s. Jammer, keek er zo hard naar uit…
@StijnB: nee die bedoel ik niet. Anders had ik die wel genoemd. 430Scud blijft mooiste ferrari voor mij samen met de oude testarossa en 355.
@slipstreamer: Ben ik helemaal met je eens. Prachtig ding, vooral in ijsblauw met grijze strepen, gele calipers en gele accenten in het interieur. Staat precies zo in mijn 1/18 droomgarage.
@StijnB:
Dat soort “stoffen” stoeltjes zaten ook in de 430 Scuderia.
http://media.caranddriver.com/images/09q3/294612/2009-ferrari-430-scuderia-interior-photo-294613-s-1280×782.jpg
Feitelijk is het gros van de aanpassingen in lijn met die van de Scuderia. En toen hoorde je ook niemand piepen over Russische tuners als inspiratiebron.
@slipstreamer: Vind jij… lekker boeiend overigens.
Geen striping en andere velgen aub!
Mooi rood is niet lelijk, (het kleurtje dan, niet de auto)
Die 2 uitlaten vind ik dan weer fraai, zeker in een wereld waar een 2l hatchbackje er 4 schijnt te moeten hebben een mooi understatement….
Als dit ding ’t meest aerodynamisch is, dan mogen ze de Laffe Arie wel weer opnieuw gaan tekenen. En dat SCC is dus eigenlijk een driftknopje?
Side Slip angle Control, het klinkt als een systeem dat het makkelijker maakt om de juiste drifthoek te houden. Zou daar behoefte aan geweest zijn?
@ricardo: Ik verwacht een uitgebreide test van Head of Drift R&D W. Karssen!
@ricardo: Ja inderdaad, of eigenlijk de maximale side slip angle en dus op de maximaal beschikbare grip van de banden te kunnen rijden. Iets wat een goede coureur natuurlijk kan, maar voor de ‘amateur’ een interessant hulpmiddel.
Achterkant is copy-paste werk van de 430 Scuderia
@Habing: ja idd precies met die uitlaten zo maar niet lelijk als ik eerlijk moet zeggen vergeleken de voorkant
Als Ferrari fan had ik het toch iets eleganter verwacht zoals de 430 Scuderia. Dan toch nog steeds voor 458 Spider sparen!
heb de gegevens van de 12c niet maar betekent dit nu dat dit model aardig in de buurt komt van de tijd die een 12c doet over de 0 tot 100 sprint en de 0 tot 200?
@karsvdtuin: De 625pk versie van de Mclaren doet er 8,8 seconden over.
@FB_1043467391: oke thnx
Ik vind het vooral spijtig dat op papier (en waarschijnlijk ook nog steeds op de weg) de MP4-12C nog altijd sneller is. Ik snap niet dat ze hier niet iets aan gedaan hebben bij Ferrari. Verder vind ik het design wel strak!
@FB_1043467391: ik denk dat dat niet interresant is voor ze… de 458 is denk ik ook niet een wagen die sneller had moeten zijn dan de mp 4… dus ik denk dat ferrari op een ander vlak west wat wint en dat is uitstraling want ik vind dit echt wel weer een lekkere auto
@karsvdtuin: Dat niet alleen, op het circuit, in de dikke GT races stelt die MP4 diddly squat voor en gaat Ferrari vèr voor ze uit.
@lemans96: ja ik ben ook wel van die ferrari 458 gt 2? 3? vgm was het een gt 3 waar ik op.zandvoort bij was… wat me verbaasd.in de gt.races is de z4 van.bmw wat een geluid komt daar vanaf…
Doe maar een spider, zonder dat Scuderia trainingspak. Ik kan wel leven met die halve seconde extra van 0 naar 100. Al is dit waarschijnlijk ook best een grappig karretje.
@gv93: waarom zijn zoveel mensen zo weg van de spider ? Is die mooier dan de coupé (om het zo maar te noemen) Ik vind zelf van niet … al is ie op zichzelf niet lelijk.
On topic: tja die striping hoort er natuurlijk een beetje bij, maar het is niet mijn ding.
Kan me niet van het gevoel ontdoen dat dit een opgesoepte 458 is, terwijl de F430 scuderia er als een volbloed racewagen uitzach.. Ergens leend de 458 zich niet zo tot een extreme versie.
Gewone F430 nee, scuderia ja, gewone 458 ja, 458 speciale nee.
@Redline: *automotive nomenclatuur muggenzifterij modus aan* De Scuderia variant van de F430 heet 430 Scuderia. Zonder “F” dus. *automotive nomenclatuur muggenzifterij modus uit*
@AutomotiveDesigner: als afkorting is er niks mis mee toch? Die ‘F’430 staat voor Ferrari 430.
Zouden ze de lamellen bij de air-outake aan de bovenzijde van de voorste wielkasten bij Mansory vandaan hebben gehaald? ;-)
Inclusief 2 knieën stootkussens voor de bijrijder om zich schrap te zetten als ik dat goed zie
0-200 in 9.1 seconden, en dan te bedenken dat de heren uit Lelystad met de Donkervoort D8 GTO een tijd van 8.6 seconden op de klokken hebben weten te zetten… blijkt maar weer wat een topprestatie zei eigenlijk hebben geleverd.
@motoragent:
Tja todat je iets van 2 ton te spenderen hebt en voor een leuke, haast nieuwe 458 met gratis onderhoud (ja, gratis) met een paar 1000 kilometertjes gaat, of dat rijdende sardineblik (doodskist op wielen as you like) waar jij het over had.
Patatje ?
Gaaf ding! Alleen die staaf binnenin met die 3 knoppen erop is een beetje vreemd. En ze moeten echt eens iets gaan doen aan de namen van hun auto’s, worden steeds slechter. ‘Speciale’ vind ik niet echt speciaal klinken.
@j00rs: Ik dacht hetzelfde! Eerst Laferrari, nu speciale, het volgende misschien abnormale.
@j00rs: oow die ‘staaf’ vind ik juist heel tof … benadrukt echt het karakter van de auto.
Deze is prachtig!
En weer een ‘normale’ voorbumper zonder flexibele vleugeltjes zo te zien?
@motoragend met een veel gunstiger gewicht/pk verhouding is dat nie zo vreemd..
@Redline: Dat bedoel ik, een hele prestatie dus. Een betere pk/gewichtsverhouding behalen met véél minder pk’s is nou niet bepaald kattenpis…
@motoragent:
Nee? Mijn grasmaaier heeft nochtans eveneens een zéér gunstige pk/gewichtsverhouding…. En om Stiga nu te feliciteren voor het realiseren van grootse technische meesterstukjes…
Het uiterlijk vind ik nog een beetje te braaf..
De 430 Scuderia ziet er stukken extremer uit..
Hoe snel zal dat beugeltje van de start knop enzo afbreken?
@mrrallycross: Is geen plastic hè…
@mrrallycross: Trouwens, startknop zit op het stuur suffie
Phoah, net als je dacht dat het niet mooier kon. Mooier dan de Lafallafel.
Dit is gewoon blubberdik! Ferrari heb het gewoon weer top voor elkaar!
strepen moeten hiervan af, vooral in de kleuren wit en blauw, het had zo een juten bak kunnen wezen. dus stikkers eraf, een wat mooier rood, en je hebt alweer een ferrari :D
een McLaren 12C is Leker toch nog sterker tegenwoordig, 620 pk:-D
en hoeveel extra mag dit ding gaan kosten? zijn er ook aanpassingen aan de ophanging en zo?
De uiterlijke wijzigingen vind ik dan wel weer graaf, ziet er dik uit. Ik blijf toch benieuwd naar de opvolger van de Lamborghini gallardo.
@duckje: Tje maar het gaat niet alleen om pk’s… De ‘gewone’ 458 was al beter dan die rijdende computer, laat staan deze uitvoering
@keesje1987:
Ik wil je droom niet verstoren hoor, maar dit is ook een rijdende computer….
Ferrari maakt al zeker 25 jaar geen analoge auto’s meer.
@keesje1987: alleen qua emotie. De verbeterde MP4 is sneller op zo’n beetje elk vlak.
gaaf hoor!! hopenlijk klinkt ie wat rauwer en minder dof dan de “normale” 458.
Die strepen lijken me een verwijzing naar het North American Racing Team (NART). Daarom vind ik ze juist wel mooi.
De 430 Scuderia blijft toch een mooiere en leukere auto om te zien
@Lucb: Vind jij… lekker boeiend overigens.
@lemans96: boeiend genoeg voor jou om erop te reageren.
Maar goed, even ter zake. Wat een ontzettende kinderlijke reactie, alsof ik niet mijn eigen mening mag hebben. Ga jij lekker met je skelter rijden.
Ik vind ‘m nog steeds lelijk, niks aan te doen. De naam vind ik ook niet bij het type passen en al helemaal niet in het rijtje Challenge Stradale en Scuderia. “Speciale” klinkt als één of andere rare limited edition.
Goan en bluven goan!
Hmmmmmm…….aan het interieur te zien kunnen er nog wat kilotjes af…. ..wanneer komt de ‘challenge’ versie?
@bozothenutter: uuhm, 2010….
Tegenvaller
@bastiaanstultjens: Tja dan koop je hem niet… :-p
Benieuwd naar het geluid!
Blijft echt lekker die 458 :)
Vind het origineel mooier. Is een veel rustiger auto, niet allemaal frutsels en vinnetjes. En dat debiele paardje in de grille is ook echt een treurig ding om te zien.
Wat een raar stokje op de middenconsole met die drie knopjes erop. Ziet eruit alsof ze een dashboard hebben ontworpen, en er toen achterkwamen dat er geen plek was voor een paar schakelaars.
Verder valt me op dat die flappen in de voorbumper van de 458 Italia nu weer verdwenen zijn. En ze waren er juist zo trots op bij Ferrari, het werd echt gebracht als een Unique Selling Point. Blijkbaar toch niet dus…
Doe maar gewoon patat speciaal.
Mooier dan de standaard 458
Merkwaardig dat ook Ferrari zich nu ook mengt in de trend “als het niet lukt de auto de gewenste eigenschap te geven dan stoppen we die maar in de naam” de Mitsubishi Carisma en Mercedes Sprinter waren blijkbaar goede voorbeelden.
Bloedmooie kar. I like !
Het was al een mooie auto maar nu ziet het er net wat mooier uit. Jammer alleen van die streep. Verpest het wel een beetje.
Wat een hoop negatieve reacties zeg. Ik vind het een prachtige auto, mooier dan het origineel en de prestaties zijn geweldig!
hmm, updates lijken mij merendeels van digitale aard, naast de extra gaten en flaps.
Aantal Nm zijn gelijk gebleven, vermogen is gestegen. Dat duidt op een hoger max. toerenbereik.
Daarnaast updates aan elektrische sperwerking. Vraag me af of er grote materiële veranderingen zijn aan het blok en chassis.
Kan me voorstellen dat de flaps en andere aerodynamische aanpassingen na uitvoerige tests en races ervaring een gebleken verbetering zijn.