







Zie je die kleine smart op de achtergrond? Daar is deze 458 Speciale keihard tegenaan geknald.
Volgens het verhaal is de witte smart ForTwo die we hier zien door rood gereden en kwam er vervolgens een 458 Speciale van rechts. Zoals je kan zien staat de ForTwo een flink stuk verderop, die auto is als een stuiterbal weggesprongen na de crash met de Ferrari.
De complete voorkant van de Ferrari 458 Speciale ligt aan gort en de bestuurders van beide auto’s zijn afgevoerd naar het ziekenhuis. Of de Ferrari is afgeschreven na deze crash in Berlijn durf ik niet te zeggen, maar het ziet er in elk geval niet goed uit. (via: BerlinRichStreets)
Arme ferrari hij is in elkaar getimmerd door een Smart
@nvhuijkelom: verloren van een smart. Die ziet er nog aardig intact uit.
@nvhuijkelom: Lijkt me nog steeds een deathtrap. Het feit dat hij er nog zo ‘goed’ uit ziet, komt omdat hij geen kreukelzone heeft en dat is alleen maar slecht voor de bestuurders. Die zien er waarschijnlijk hetzelfde uit als de ferrari.
@fejjie: Deze comment was dus bedoeld voor @tupperware :-)
@fejjie:
Misschien had je er beter aan gedaan om eerst even uit te vogelen hoe de inzittenden protectie bij zo’n 15 jaar oude Smart werkt.
De botsenergie wordt in de auto opgevangen door de airbags en de gordelspanners, die gordelspanners zetten je eerst vast om je vervolgens zachtjes te laten vieren.
Daarnaast hangt de aandrijflijn in breekbouten die dus breken bij een grote impact waardoor de aandrijflijn een deel van de botsenergie verwerkt.
Dat de dame waarschijnlijk haar benen gebroken heeft is iets dat bij alle auto’s uit die tijd gebeurt en is het gevolg van de pedalen.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat het een 15 jaar oud concept is vind ik hem voor zo’n ukkie heel veilig. Zoek maar eens crashresultaten op van auto’s uit die tijd, dan zie je dat er de afgelopen 15 jaar veel verbeterd is.
Vind de velgen van deze Ferrari echt mooi
Zonde van de Ferrari
En dan zijn er hier nog amoebes die durven te beweren dat een Smart een deathtrap is.
Zie hier het bewijs van hun ongelijk, en dan hebben we het hier nog over een model dat in essentie 15 jaar oud is.
@tupperware: Ik heb hier nog nooit een Amoebe gezien.
Kos daarvan; als een Smart een botsing heeft met een brugpijler of iets anders wat niet meegeeft dan is er wel heel weinig kreukelzone vergeleken met veel andere auto’s. En de kans dat je dat in een Smart overleeft is wel kleiner vergeleken met een auto die een langere neus heeft.
Fijn dat iedereen het overleeft heeft, maar dat maakt een Smart niet opeens inherent veilig. Net zomin als een Aygo/C1/107 overigens. De energie van het verschil in snelheid moet ergens heen, en als dat niet deels door de auto opgevangen kan worden, gaan de passagiers dat merken.
@645ci: Het 2004 model Smart heeft dezelfde 4 sterren beoordeling als een BMW 3 serie van diezelfde leeftijd. Die laatste heeft een neus die ongeveer net zo lang is als een Smart. Conclusies verbind ik hier verder niet aan, maar ik wilde de nuance gewoon even aangeven.
@lemster: Ik heb geen idee hoe de NCAP precies test en of er redenen zijn waarom die BMW het slecht deed in die test.
Ik heb wel een aardig idee hoe natuurkundig de energie bij botsingen overgedragen wordt en daarbij heeft de Smart, domweg omdat ze zo kort zijn, geen goeie papieren.
Rare crash, had tenminste een paar vlammen verwacht….
@diehard: er ligt poeder he, er is dus geblust.
@Donstil: Edit: nevermind dat is natuurlijk voor de vloeistoffen.
De Ferrari is in iedergeval niet in brand gevlogen.
Altijd zonde voor ieder. Die iridium kooi van de Smart is keihard, kost een Ferrari nu, maar Smart misbruikt toch ook wel deels de kreukelzone van de tegenpartij. Heb me altijd afgevraagd hoe twee Smarts botsen…
wel knap dat de Ferrari precies in dat gele vak tussen de lijntjes is terecht gekomen! chapeau voor de chauffeur
@lamborgfan: dat is denk ik toch krijt
@r32turbo: Inderdaad, door de Polizei op de weg gekalkt voor de ongevalreportage….
Hihi. Duitse bouwkwaliteit tegenover Italiaanse bouwkwaliteit.
Zo bezien niet heel erg verrassend deze foto’s.
En dan wordt er nog steeds beweerd dat een Smart niet veilig is, moet je zien hoe goed deze er nog uit ziet zeg en dan is dit nog het oudere model ook.
Wtf?
Zijn maar auto’s. Hoop dat de bestuurders t goed maken
@sjon:
Eindelijk iemand die ’t begrijpt. +1
@sjon: Meerdere botbreuken voor de dame in de Smart, de dame in de Ferrari (beiden twintigers) kwam er beter af.
Een voetganger die betokken raakte had alleen wat schaaf- en blauwe plekken.
@sir_smokalot: Daarom is de Ferrari ook beter. Die gebruikt de auto als kreukelzone. Bij de smart zijn de krachten van het ongeluk op de botjes van de bestuurder gekomen.
Ik en een maat hadden het nog over deze 458 Speciale gehad vanavond en dan zie ik nu dit ineens . dit doet gewoon pijn :-(
@canon4ever: .. Een maat en ik.. (dat is wat netter)
@canon4ever: dan mogen jullie niet meer over auto’s praten! Je ziet wat er van komt. :P
Ik denk dat ik toch liever in die Ferrari zou zitten dan die Smart. Heel leuk dat de Smart nog aardig in tact is maar ik heb toch veel liever een kreukelzone in m’n auto voor m’n eigen veiligheid.
@metal: eindelijk iemand die het begrijpt
@redneckdarian: +1 ?
Zo’n Smart die je op de 1 of andere manier gemakkelijk over het hoofd.
Scheiße!
Ik denk dat die dame in de Smart zelf de klap heeft opgevangen. Daar kom je altijd slechter vanaf dan wanneer de auto dat voor jou doet (zoals de Ferrari heeft gedaan).
@roppp: Inderdaad, door de keiharde constructie van de Smart blijft de kooi dan wel intact maar krijgt je lichaam alsnog enorme krachten te verwerken door de enorme vertraging.
Mijn hemel. Beste crash volgens mij, die Smartie staat ver van de patatje speciaal. Niet echt een 458-fan, maar liever een inzittende van de 458 geweest dan van de Smartie
David vs. Goliath.
Hoe zit het eigenlijk met de EURONCAP sterren en supercars? Ik zie daar nooit iets over langskomen…
Of maakt het de heren miljonairs niet uit, een sterretje meer of minder?
Ik zie dat de Smart goed gebruik heeft gemaakt van de kreukelzone van de Ferrari.
Het is trouwens zo dat geen enkele auto een zijdelingse kreukelzone heeft (bij gebrek aan materiaal en dikte) dus in dit geval heeft mevrouw geluk in een Smart te rijden. In een minder stevige auto had ze waarschijnlijk een paardje in haar dij staan.
Allemaal leuk die verhalen over gebrek aan kreukelzones van een smart, maar zo te zien is die vol in de flank geraakt door de Ferrari.
Daar heeft geen enkele auto kreukelzones. De voor- en achterkant van auto’s zijn voorzien van kreukelzones, de zijkanten hooguit van airbags en stalen staven in de portieren (SIPS).
Evenzogoed, stomme muts in de Smart als ze door rood gereden is. En ook nog aangereden door rood. Ferrarirood nog wel, da’s de duurste soort rood.
@n54coupe: Daarom breken duurdere auto’s ook in twee. Geen kreukelzone, maar wel gered doordat je auto de krachten ombuigt van je af.
Dit is niet zo smart… wel speciale! :)
Inderdaad , ik had veel liever in de Ferrari gezeten , de kreukelzones hebben hun werk gedaan
Omdat er bij kleine wagens zoals de Smart niet genoeg plaats is wordt de kooi extra stevig gemaakt maar dit heeft als nadeel dat de schok voor een groot deel door de inzittenden opgevangen