Wat? Gevalletje fraude met gewichtcijfers bij de Italianen? Volgens een aantal Zwitserse autojournalisten komt het gewicht van de Ferrari 458 Italia een stuk hoger uit dan wordt aangegeven. Zo’n 200 kilo hoger, om wat preciezer te zijn. Leren ze het dan nooit?
Laten we eerlijk wezen. De 458 is een bijzonder staaltje autotechniek met een heerlijke, hoogtoerige (9.000 RPM) V8 aan boord. Vraag maar aan de testpiloten die erin hebben gereden. En met een rijklaargewicht van 1380 kg niet eens heel erg zwaar voor een auto van dit kaliber, toch? Niet helemaal, volgens een aantal Zwitserse journo’s. Want tijdens een meting -inclusief volle tank brandstof- kwam het gewicht uit op 1.589 kilogram. Ruim 200 meer dan de specificaties ons doen geloven. Oeps.
Zelfs als je het gewicht van die volle tank peut eraf laat, hou je nog steeds een noemenswaardig verschil over. Iets waar zijn voorganger -de F430– ook ooit eens van beschuldigd schijnt te zijn. Op papier zou die 1350 kg moeten aantikken op de weegschaal, maar woog in werkelijkheid 1474 kg. We waren er natuurlijk niet bij toen de 458 in Zwitserland op de weegschaal ging, dus 100% zeker zijn we er niet van.
Toch lijkt dit ons niet iets dat enkel in Maranello voorkomt. We zijn eigenlijk best benieuwd hoe andere supercars het er vanaf brengen als we ze eens op een weegbrug mochten plaatsen. Kunnen we na onbetrouwbare pk-cijfers en verbruikcijfers die in de praktijk nooit gehaald worden, nu ook al niet meer vertrouwen op gewichtcijfers? (via autoblog.it)
Update: Cijfers van onder meer het RDW laten iets anders zien. Fabrikanten houden het gewicht op papier laag, maar komt in de praktijk altijd hoger te liggen. Dit is wat de RDW over de 458 meldt:
Drooggewicht/Dry weight: 1380 kg = zonder vloeistoffen etc.
Massa leeg voertuig: 1.490 kg
Rijklaar gewicht: 1.590 kg
“]
Northwestern zegt
Word hij niet gewogen zonder enige vloeistoffen erin? Dus ook zonder olie ed?
Dennis zegt
Of die wegenbelasting iemand boeit als hij/zij zo’n Ferrari kan betalen.
Hupke zegt
Hangt in België de wegenbelasting ook van het gewicht af?
Ik dacht dat het alleen met de Fiscale Pk’s te maken had en dat die afhankelijk waren van de motor inhoud.
supasweet zegt
ik wil een bewijs zien, en zien of de weegschaal geijkt was, en ligt zwitserland ook niet hoger in de bergen?
speeld de lugdruk dan geen andere rol?
captain zegt
@supasweet:
luchtdruk maakt niets uit, de druk onder de weegschaal is dezelfde als boven de weegschaal. Ook al ben je in de bergen ;)
robbie zegt
@captain: de hoogte heeft wel degelijk invloed op het gewicht. Aantrekkingskracht van de aarde enzo ;)
Ferdinand1 zegt
@robbie: zolang je onder de dampkring blijft heeft hoogte geen significante invloed. De plaats wáár je op de wereld bent heeft wel invloed. Maar dat heeft er deels mee te maken dat de wereld ovalend is, en niet perfect rond. Maar misschien bedoelde je dat ook ;)
JPM zegt
Meestal zitten dit soort verschillen hem in de opties, zware elektrisch verstelbare stoelen zijn een flinke klap zwaarder dan de dunnere, handverstelbare carbonfibre variant. Remmen, velgen, leer, volle tank etc. maakt ook aardig wat uit. Ik denk dat ze in Maranello de lichtste variant hebben gemeten.
Ik weet dat Ford er qua PK’s gewoon altijd helemaal naast zit. Met de nieuwe Mustang ken ik nog niemand die werkelijk de opgegeven hoeveelheid heeft.
Nijntje_ zegt
De jaarlijkse wegenbelasting in België is afhankelijk van het aantal fiscale pk’s, die hangt op zijn beurt dan weer af van de cilinderinhoud. De inschrijvingstax hangt dan weer af van cilinderinhoud en vermogen.
Steiger zegt
Het lijkt mij wel eenvoudig te verklaren. Opties en vloeistoffen. Leren stoelen, CD wisselaar, vloermatten, olie, benzine, ruitenwisservloeistof, etc, etc.
i-love-suv zegt
Doen niet alles eerlijk die Italianen. Kijk maar naar zondag in Dld. Wel typisch Ferrari dat ze steeds ondekt worden. hahaha. Drive happy
floris zegt
het zal wel iets schelen, maar vergeet niet dat auto’s worden gewogen met drooggewicht… dat is ex alle vloeistoffen
Pallas zegt
Waarom, een te laag gewicht opgeven maakt de presaties toch minder indrukwekkend?
Svenska Aeroplan AB zegt
Tja, sluit me aan bij JPM: ligt aan de opties. Bij iedere fabrikant telt elk grammetje tegenwoordig! Waarom denk je dat een reserveband een optie is geworden?
Een kennis van me vertelde laatst dat hij een auto met 20% bijtelling had aangeschaft, maar een reservewiel meebesteld had af-fabriek, had ‘ie gewoon 25% bijtelling!!
Zo zot is de autowereld momenteel…
Rob zegt
Ik geloof eerder die Zwitsers dan die Italianen, lui uit de zogenaamde ‘knoflook’ landen hebben ons al meer voorgelogen, de laatste tijd…
Ferdinand1 zegt
Ja hoor mensen, die opties plus de vloeistoffen zorgen voor 200 kg erbij… Tuurlijk niet. Dat ze de lichtste hebben gewogen zonder vloeistoffen (drooggewicht) geloof ik wel.
robbie zegt
@Ferdinand1: ja dat is idd zo:
Drooggewicht/Dry weight: 1380 kg (bron Ferrari) = zonder vloeistoffen etc
Massa leeg voertuig: 1.490 kg (bron RDW)
Rijklaar gewicht: 1.590 kg (bron RDW)
Het is dus allemaal een storm in een glas water!
topless zegt
Ik heb een in NL geregistreerde Italia bij de rdw opgezocht:
Kenteken 58-LBB-9:
massa leeg voertuig: 1490, massa rijklaar 1590.
Volgens Ferrari zelf massa leeg 1380.
Ik denk dat deze eigenaar de optionele zak zand, voorzien van Ferrari-embleem, voor in de kofferruimte (optie nr 304, €7882,-) heeft aangevinkt op het bestelformulier.
robbie zegt
@topless: wat ben jij dom. rijklaar staat niet gelijk aan massa leeg!
lincoln zegt
@topless: “optie 304” LOL ..
robbie zegt
@topless: hoe denk je dat de RDW aan die gewichten is gekomen? Ze hebben echt niet zelf een 458 Italia op een weegschaal gezet. Ze hebben die informatie gekregen van Ferrari aangezien dat model gewoon een Europese typegoedkeuring heeft en daar staan die gewichten keurig op vermeld.
Nogmaals: storm in een glas water!
robbie zegt
De benzinetank zelf is iig al 86 liter, tel daar nog de nodige liters koelvloeistof, motorolie, transmissievloeistof en wat andere zaken bij op en je hebt het verschil verklaart.
Sciurida zegt
Laat het Koos niet horen! Echt iets voor de Nederlandse politie om auto’s op de weegschaal te gooien en zonder pardon 200€ in rekening te brengen..
robbie zegt
@Sciurida: Pfff, op je kentekenbewijs staat toch echt: massa rijklaar 1590!
Je hebt dus helemaal geen probleem met de RDW en Ferrari weet best dat een rijklare 458 Italia bijna 1.600 kilo weegt. Alleen pronken ze liever met de waarde van een droge/lege auto. Dat is overigens iets wat legio autofabrikanten doen!
Bij de introductie van de RS5 wist Audi ook heel trots te melden dat die auto ‘slechts’ 1.725 kg woog, maar op je kentekenbewijs staat toch echt: Massa rijklaar: 1.800 kg
Headhunterz zegt
@ supasweet
Haha, da’s pas een domme opmerking! :lol:
Pallas zegt
@Headhunterz: Theoretisch ben je op hoogte juist fractioneel lichter.
the-budel-guy zegt
ik stuur die van mij gelijkt twrug zon zwaar lomp ding hoef ik niet meer :P
w0o0dy zegt
Het gewicht dat Ferrari opgeeft is in ieder geval ook afhankelijk van de specificatie. Er staat niet voor niets bij het gewicht een sterretje met als toelichting: “*
With forged wheels and Racing seats”. Dat scheelt ook zomaar 40kg…
robbie zegt
@w0o0dy: en het is drooggewicht!
http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_weight_(vehicle)
Zoals al eerder aangegeven heeft een 458 een tank van 86 liter. En ik zag dat bijvoorbeeld een Gallardo 10 liter motorolie en 20 liter koelvloeistof heeft. Zoiets zal de 458 ook ongeveer wel hebben. Tel er vervolgens de rest van de vloeistoffen bij en je komt een heel eind!
Curb Weight/massa rijklaar is iets heel anders dan Drooggewicht/Dry weight…
http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_weight
En dan praat ik nog geen eens over het feit dat Kerb Weight/Curb Weight voor verschillende opvattingen vatbaar is.
Ik zeg het nog 1x: STORM IN EEN GLAS WATER!
Citrofiel zegt
@robbie: Ga ricardo eens aanleren juiste berichten te plaatsen… ;)
JanJansen zegt
De lichtste Caterham die ik ken weegt 515kg, dat is zonder bekleding, zonder voorruit, met aluminium Duratec en alle carbon opties die je maar kunt aantikken (wel met alle sappen).
De meeste Se7ens wegen echter meestal rond de 590kg, terwijl de website toch echt doet geloven dat elke bolide 525 weegt.
Jonathan zegt
Het vergelijken van gewichten is altijd gevaarlijk.
Zowat alle Duitse en Franse fabrikanten volgen de EU-reglementering, namelijk vloeistoffen, tank voor 70% gevuld, een bestuurder van 70kg en een lichte bagagezak meegerekend.
Veel italiaanse en geen enkele fabrikant buiten europa gebruiken deze regelgeving, daarmee zullen west-europese autos zwaarder lijken door deze regelgeving, die idd al snel 200kg bij een auto bijvoegt, men kan dit dus niet enkel zeggen over de 458, maar zowat alle niet-europese wagens, en veel italiaanse.
Dit toont nogmaar eens dat je moet oppassen met gewichten etc rechtstreeks te vergelijken, hetgeen fanboys op deze site wel vaak doen zonder na te denken ;)
robbie zegt
@Jonathan: je hebt het bijna goed ;) De definitie van “rijklaar gewicht” is de volgende:
timberleek zegt
tank benzine: 90kg
olieën: zeg 10kg (heb geen idee)
koelvloeistof: zeg ook maar 10kg
persoon achter het stuur? (je weet het nooit bij dat soort luitjes)
zo kom ik er ook wel.
maar ook zonder die persoon zit ik al ver over de 100kg heen. dan misschien een extra optie boven het standaardgewicht. sommige dingen zijn echt heel zwaar.
iemand die topgear magazine gelezen waar er een peugeot uit elkaar ging.
stoelen en banken etc wogen allemaal 10-30kg per stuk
nu zal dat bij zo’n auto wel iets minder zijn, maar dan nog. de simpelste opties kunnen ook best wat doen
Laue zegt
zo had ik een nissan patrol, op kenteken 1970kg, op de weegbrug met een volle tank 2350.
Flamingo zegt
ja dit is toch ongelofelijk als het echt zo is!
zdev zegt
Oh nee, straks blijkt een Italiaanse 4.7 liter V8 met 440PK ook ineens een 1.8 liter driecilinder met 75PK te zijn!
peter - italia zegt
@supasweet:
het maakt niet uit of je hem op zeenivo meet of op 2000mtr hoogte.
wat wel uitmaakt of je hem in nld of op de evenaar meet.
de zwaartekracht is ietjes anders dan…of het nou minder of meer op de evenaar was weet ik niet meer, zou ik moeten opzoeken.
Daarom heeft de FIA zulke complexe weegschalen voor de F1 enz…. je zou maar met de zelfde auto opeens een kilo te licht zijn waar je op de vorige race lokatie nog net goed zat ;-)
mb man zegt
Schitterende bak.Enig nadeel:hij vat snel vlam.
Flatfour zegt
Er is maar een gewicht dat telt en dat is massa rijklaar.
Dus voortaan checken we alleen dat.
topless zegt
@Robbie
Waar in mijn bericht beweer ik dan dat rijklaar gelijk is aan massa leeg? Tussen massa leeg volgens kenteken en massa leeg volgens Ferrari zit 110 kg verschil (Wat ben jij dom zeg, je kunt niet eens fatsoenlijk lezen).
Wanneer de RDW een typegoedkeuring moeten afgeven nemen ze niet klakkeloos over wat de fabrikant beweert. Dan zou het wel erg eenvoudig zijn om de zaak te belazeren.
Typegoedkeuring door de RDW, vanf 2u 5 min:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7072924456318931568#
robbie zegt
@topless: ah, even iets verkeerd geformuleerd. Waar ik op doelde was: Dry Weight is niet gelijk aan massa leeg voertuig.
En met die opmerking over de RDW doelde ik er op dat de RDW niet nogmaals elke auto binnenstebuiten gaat keren als er al een Europese Typegoedkeuring is. Of een Certificate of Conformity (CoC). Zo’n verklaring is geldig in heel Europa. En Ferrari zal de 458 Italia dus echt wel ergens in Italie laten goedkeuren en die gegeven komen op het CoC te staan en die neemt de RDW vervolgens over.
Of denk je echt dat Kroymans de eerste 458 Italia die ze binnenkrijgen eerst naar Lelystad brengen om een kenteken aan te vragen. Dikke nono dus.
De informatie op het kentekenbewijs (RDW) is dus afkomstig van het CoC en al vastgesteld door een andere keuringsinstantie. Ferrari is daar uiteraard van op de hoogte.
Drooggewicht: 1.380 kg
Massa leeg voertuig: 1.490 kg
Rijklaar gewicht: 1.590 kg
Het verschil tussen drooggewicht en massa leeg voertuig heeft te maken met eigenwijze Nederlandse regels. Kijk bijvoorbeeld maar eens in een BMW brochure daar geven ze ook een verschil aan van +/- 100 kilo tussen het Europese en Nederlandse drooggewicht/leeg voertuig.
Blijkbaar is het “Nederlandse” Massa leeg voertuig en rekensommetje van het Europese Drooggewicht + “iets” (geen idee wat precies).
dw zegt
Denk dat het normaal is, mijn golf 4 tdi weegt op kenteken 1198kg maar op de weegbrug gaf hij ook 1360kg aan.
CCX zegt
@topless
Dat zinnetje tussen haakjes was er weer te veel aan. Net nu er zo’n mooie hoogstaande discussie gaande was …
Misschien is beter formuleren eerder de boodschap dan beter interpreteren, klein nuanceverschil …
CCX
CCX zegt
@ topless
Trouwens de RDW gaat de wagen ZEKER NIET zelf wegen als drooggewicht want dan dienen ze al die vloeistoffen er weer uit te halen.
CCX
Megakix zegt
Toch een beetje jokkebrokken om een auto die simpelweg al snel genoeg is….tsja..geen nieuws ?
robbie zegt
@Megakix: helemaal niet. Het is een kwestie van GOED LEZEN! Ferrari zegt alleen maar: “Het netto gewicht van een Ferrari 458 Italia is 1.380 kilo”
Ze zijn verder zo gemeen/sneaky/slim/handig om niet (overal) te vermelden dat het rijklaar gewicht van een 458 Italia maar liefst 1.590 kilo is.
Het is misschien niet heel netjes (of juist onwijs slim), maar ze liegen (of jokken) in elk geval niet. Ferrari kan er niks aan doen dat mensen alles met een half oog lezen en zaken voor zoete koek slikken.
PS Daarnaast is Ferrari bij lange na niet de enige fabrikant van ‘supercars’ die dit doet. Probeer jij bijvoorbeeld maar eens het rijklare gewicht van een Lamborghini te vinden op hun website…
Flamingo zegt
@robbie:
wat weegt de f430 nou dan rijklaar?
AriM6 zegt
@Flamingo:
1474 kg.
Staat in de tekst…
midasracer zegt
Grappig al dat geneuzel over gewichten. Ik heb mijn auto zelf ingevoerd zonder typegoedkeuring. Om de auto bekend te maken in het systeem, werd hij gewoon op de weegplaten gezet en het gewicht bepaald (en de vooras/achteras verhouding). Uiteraard had ik de kap en het reservewiel thuisgelaten. Ook weinig benzine erin en zelfs alle geluidsisolatie eruit gehaald. Zo staat mijn auto nu op 730kg rijklaar op kenteken. En geen gezeur over droog/rijlaar enz. Dat was vroeger anders, dan werd na de weging nog standaard wat kilo’s opgeteld voor het kenteken. Of dat terecht was of niet.
JelleT zegt
“Mass in running order” is officieel (ECE) “Unladen vehicle mass” + “Drivers mass”
“Drivers mass” is voor Europa 75kg (68kg persoon + 7kg baggage) –> ISO 2416-1992
“Unladen vehicle mass” is een lange uitleg maar te vinden op http://www.unece.org,
komt neer op alle “factory fitted equipment + tools + liquids + 90% gevulde tank + spare wheels/parts + details”
Mijns inziens zou die 100kg dus eigenlijk 75kg moeten zijn.
Jonathan zegt
Bedankt Robbie voor de correctie, het principe blijft wel hetzelfde.
Al snap ik niet goed waarom je je zou blindstaren op een auto zijn gewicht, als de auto maar goed rijd, maakt het niet uit oeveel die weegt, kijk naar de veyron of de gtr ;)
De enige waar dit getal iets voor uitmaakt zijn de bouwers zelf, en anaalridders die het verschil niet kunnen zien tussen droog gewicht en de verschillende bestaande reglementeringen.
Henk zegt
Ford RS weegt ook 175kg méér dan opgegeven.. de betere vakbladen vermelden dat gewoon, maar ook hiervan stonden ze te kijken.
Raptor zegt
Ik heb deze hele discussie pas gehad over een motorhome. Inclusief opties (zonneluifel, trekhaak, satellietschotel,..) een rijklaar gewicht van 3220kg. Onmogelijk om deze te laten keuren voor 4 personen (4x75kg) op B rijbewijs (<3500kg) dus. Om deze reden rijden er zeer veel mensen zonder geldig rijbewijs met een motorhome zonder dat ze het zelf weten. Het gemiddelde gezin sleurt namelijk nog zo'n 400kg bagage mee. (Inclusief fietsen, speelgoed, etc)
Merry zegt
Willen jullie het even niet meer over Massa hebben?ik ben die man meer dan zat!!!
CSL zegt
7.38 — 161.63 km/h – Ferrari 458 Italia, 570 PS/1540 kg kg (sport auto 08/10)
Massa leeg voertuig inderdaad : 1.490 kg en niet zoals opgegeven door ferrari (1380)
Dan is een BMW M3 met zijn leeggewicht van 1555kg opeens niet zo zwaar meer.
mr.marteen zegt
nu met z’n alle naar de lokale vuilstort waar je auto kan worden gewogen, en daarna op je kentekenbewijs kijken.
Niet schrikken… maar probeer zo zakelijk mogelijk dit te vermelden op autoblog, zodat er een lijstje kan worden gemaakt.
rider zegt
nu is alleen nog de vraag; zijn de meetgegevens DIN waarden of SAE waarden. ook daar zit een behoorlijk verschil in. het totale gewicht valt me trouwens wel wat tegen van Ferrari. wat weegt een Lamborghini Gallardo LP550-2 Balboni eigenlijk. want op de dragstrip heeft de ferrari toch behoorlijk moeite om die lambo voor te blijven, ondank een DSG bak, 20pk meer en een geclaimed lager gewicht. trouwens dit verklaard ook heel snel hoe men 100kg kan besparen om aan een light-versie zoals een scuderia te komen. dan verwacht ik nu toch wel dat de lichtgewicht versie van de 458 minimaal 150 a 200kg lichter wordt.
trouwens mijn eigen auto is ook 200kg zwaarder dan in de papieren staat. (ford focus 2.0i c-max)
robbie zegt
@rider: een LP55-2 Balboni weeg (droog!) volgens Lamborghini 1.380 kg. Dat is dus slechts 10 kilo minder dan een ‘droge’ 458 Italia.
Vincenzo zegt
Ach ja het is weer Italiaans hè….feit is dat ie al zijn concurrenten naar huis rijdt, stap nu maar weer in de golf.
frarissimo zegt
@ Vincenzo yep allemaal Carros lezers :-)
koos zegt
Feit is dat iedereen die hierboven gereageerd heeft voor een 458 mag gaan sparen tot ie een ons weegt, en dan valt het best wel weer mee.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat een gezeur over gewicht…
Jullie lijken wel een stel wijven, die doen dat ook altijd!!
;)
Ruben zegt
Zou Ferrari de achterkant van de 458 Italia geïnspireerd hebben op het hoofd van Sid uit Ice Age??
Het lelijke eendje zegt
Het gewicht van de wagen hangt af van hoe dik de chauffeur is. :)
Pieter-Jan zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/11/video-ferrari-458-italia-versus-lamborghini-lp550-balboni
Verklaart waarom deze 458 een minder krachtige en trager schakelende Gallardo niet kon kwijtspelen.
jasper zegt
Het gewicht wat ferrari noemt is zonder alle opties dus gewoon een kale 458, dus als die auto vol hangt met toeters en bellen kan het best kloppen..
Griffin zegt
Volgens de website van Ferrari zelf is het droog gewicht idd 1380 kg “With forged wheels and Racing seats”. Gesmede wielen kunnen zo maar een kilo of 5 lichter zijn dan gegoten wielen. Maal 4 is 20 kg. Dan de stoelen, die wegen ook behoorlijk wat met alle moderne rommel er in. Een race-stoel zonder tierlantijnen weegt slechts een kg of 5, een gewone sportstoel stoel weegt wat, 20kg? Maal 2 is al weer 30 kg. Daar heb je de eerste 50 kg al te pakken. Komen er nog vloeistoffen bij en voila, verschil verklaard.
Robert zegt
Wat? Dit is al 1.000 jaar zo, er is verschil tussen rijklaar gewicht en leeggewicht, en dan ook nog tussen DIN en EU normen. Dit is echt niets, maar dan ook niets nieuws en dat had een telefoontje naar de RDW meteen verduidelijkt in het onwaarschijnlijke doch kennelijk voorkomende geval je dat nog niet wist.
Ik snap werkelijk niet dat dit een nieuwsbericht is, wat plaatsen jullie morgen? Dat je beter geen benzine kunt tanken in een dieselauto?
Carmaster zegt
‘T is hetzelfde bij de Lamborghini Murcielago, die weegt volgesn de fabriek 1665kg, teerwijl het eerder dicht bij de 1900kg is.
Carmaster zegt
*volgens
jorden zegt
een andere optie:
De 458 is met aardig wat carbon opties uit te rusten….
die zijn peperduur maar, ik denk dat de itilianen dus geen basis model hebben genomen met wegen.
Relakz zegt
@ JPM: “Ik weet dat Ford er qua PK’s gewoon altijd helemaal naast zit. Met de nieuwe Mustang ken ik nog niemand die werkelijk de opgegeven hoeveelheid heeft.”
Dat is omdat ze getest worden volgens Amerikaanse normen, die heel wat verschillen van de duitse norm (DIN) zoals wij die kennen. Ik claim echter niet dat ze er 100% opzitten, maar ze worden getest zonder luchtfilter, uitlaat.. etc. Alles wat vermogensverminderende eigenschappen heeft!
Yeelen zegt
@Relakz: En omdat ze in Amerika op laag-octaan spul rijden… Octaangehalte 91 is daar hun equivalent voor ons Super-95 spul :)
Sorcerer zegt
110 kg aan vloeistoffen, zonder de benzine nog… knap. Zo kan ik het ook natuurlijk… :P
CSL zegt
@Ruben
lol
PantheraLeo205 zegt
Weer eens ‘eerst schrijven, dan nadenken’ hier hè. Doe zelf dan eens onderzoek naar weegmethodes voordat dit soort non-nieuws op deze site komt te staan.
Soms denk ik weleens: als het maar een ander merk was geweest, dan had dit niet op autoblog gestaan.
sjors zegt
waar zijn de tijden gebleven van de 288GTO, de F40, de e30 M3 ?
de marketing afdeling van Ferrari zijn ware meesters in het creeren van hypes en legendes.
overigens weegt de F40 zonder brandstof 1250 kilo, alle andere claims ten spijt.
Enzo beats them all.