Een 458 Challenge is leuk voor op het circuit, maar het wordt pas echt feest als de GT2 het asfalt betreedt. Dit gaat ‘m worden. Oehhh, heftig.
Hij is nog niet helemaal af en ook de bestickering ontbreekt nog. Maar wat maakt het uit, het eerste teken van leven is meteen al indrukwekkend. Waar de Challenge op 19″ schoeisel staat heeft deze GT2-uitvoering 18″ velgen. Ook het vermogen is minder (moet vanwege het regelement): de V8 in deze racer levert 470 pk en is gekoppeld aan een sequentiële zesbak (Hewland) met dubbele koppeling.
De 458-met-taartschep en tal van aerodynamische aanpassingen zal uitkomen in onder meer de GT2-klasse en de Le Mans Series. De prijs komt volgens motorsportblog.it uit op 480.000 euro. Jammie!
Hires foto HIERRR.
bpc zegt
ziet er mooier uit als orgineel , eerlijk gezegd ….
JanJansen zegt
@bpc:
Het gaat beter “ALS” je denkt.
bpc zegt
@JanJansen: ik volg niet , maar kom, …
Gioor zegt
@bpc: ziet er mooier uit “dan” het orgineel. moet het zijn, denk dat hij dat bedoeld, lekker boeie…
bpc zegt
@Gioor: geeeeuw , weer een mierenneuker ;-)
Ramshoek zegt
@bpc:
Ben al blij dat je mierenneuker schrijft (2 n’en).
De vraag is, zit er ook een tussen-n in het woord geitelul ? ;-)
bpc zegt
@Ramshoek: volgens mij wel ;-) intressante dicussie op een blog over auto’s…
stefan zegt
Hij is er niet mooier op geworden :(
spykerboy zegt
hahaha dan rij je in de straat versie de GT2 versie zoek :P lool treurig maak er dan teminste een GT1 auto van….
Alfaxa zegt
@spykerboy: Ik weet wel bijna zeker dat de GT2 versie de straat versie op een circuit helemaal zoek rijdt. Vermogen zegt niet alles.
spykerboy zegt
@Alfaxa: dat is waar ja maar in een drag race rij je hem wel zoek ;) daar heb je meer aan pks
davidve zegt
@spykerboy: En wat is er leuk aan een drag race..?
bpc zegt
@spykerboy: daar ben ik niet zo zeker van kijk even mee, veel lichter korter bakverhouding meer grip (van de slicks), betere aero , beter afstelling,lichter vliegwiel,krukas,.. de gt2 is sowiso overal sneller ,…maar veel minder betrouwbaar …
davidve zegt
@bpc: wou ik zelf ook nog typen maar je bent me voor :p
bpc zegt
@davidve: de wereld is aan de vlugge ;-)
davidve zegt
@bpc: das waar ;)
spykerboy zegt
@bpc: mwa de spoilers zullen hem weer langzamer maken door de verstelling… dr is nix leuk aan een dragrace maja het kan toch wel :P
bpc zegt
@spykerboy: een spoiler van raceauto kan ik instellen op downforce of snelheid , dus geen probleem
robbie zegt
@spykerboy: deze GT2 is een stuk lichter dan de straatversie ;)
KamerOlifant zegt
@spykerboy: Whaha waar haal je die onzin vandaan, een Hummer heeft ook 170 pk meer dan mijn auto, rijdt die mij zoek? Nee…
Gewicht en bakverhoudingen zeggen veel meer dan vermogen.
jokkebrok zegt
Oeh, ziet er goed uit!
rollsroycebsnron zegt
heeft iemand een emmertje?
agarde zegt
@rollsroycebsnron: Ja.. maar ik heb ‘m net vol gemaakt en nu stinktie…
exotic zegt
@agarde:
Iee
C6_R zegt
Oef, mijn waardering voor de F430 GT2 is zojuist met 300% gestegen!
integralechubasco zegt
@C6_R:
je kan het zeker niet hebben dat de corvettes weer verslagen zijn door maserati in de FIA GT1… ;)
Cantago zegt
@integralechubasco: zoals Ferrari zelf: burn:P
RALM zegt
Fugly. Maar ding zal ongetwijfeld hard gaan en goed klinken.
porsche911turbo2 zegt
hij zal wel snel zijn en lekker klinken maar mooi is ie niet.
vis zegt
Geen fan van Ferrari, maar als je hem recht van voren zou bekijken issie wel dik hoor 8)
NLBUURMAN zegt
en zal deze ook net zo goed branden als de straatversie?
davidve zegt
@NLBUURMAN: boehoew, wat een grap..
Robbie Hifi zegt
Peter Versluis heeft zo’n machine besteld en zal ermee uitkomen in de Dutch Supercar Challenge. Nu heeft hij al twee 430 GT2’s.
En zo’n circuit auto maakt gehakt van een straat 458 op het circuit. Grip in de bochten is fenomenaal!
Nina599 zegt
Is mooi, maar te laag, en die luchtinlaten zien eerlijk gezegd ook niet mooi uit.
De gewone is dus veel mooier:)
studiokloen zegt
hmm… die ‘aeodynamica verhogende frontspoiler dingen’ werken toch niet zo goed als dat de marketing het de wereld in bracht.. anders kwamen ze juist met de circuit versie goed van pas..
JPM zegt
@studiokloen: In tegendeel. Op het circuit wil je veel downforce bij lage snelheden en weinig downforace bij hoge snelheden.
Ramshoek zegt
@studiokloen:
Die beweegbare aerodynamische frontspoilerdingen zijn in de racerij gewoon verboden…
BaySideBlueBoy zegt
Dus de in de neus geïntegreerde flexibele snelheidsafhankelijke vleugels zijn niet meer dan een gimmick. Daarom zit er kippengaas in de neus? :? Dit ding is fugly!
saabke zegt
het zou tof zijn moest hij er komen in de wereld.
:)
mystyle159 zegt
ik vind die gele lampen echt verschrikkelijk, maar ja, da’s mijn smaak
Burdy zegt
@mystyle159: Dat komt omdat die in de gt klasse rijdt. De proto’s hebben alleen witte lichten.
Jochempie zegt
Afzichtelijk, hij lijkt net van papier maché.
Vincenzo zegt
Ja geef mij maar de polo bluemotion…veel mooier. Of een pors!
Jochempie zegt
@Vincenzo: Wat is er met jou aan de hand?
vankonten zegt
Damn! Ik heb niks met Ferrari’s maar dit zit er gvd verrukkelijk uit!
Cantago zegt
Nou, mij boeit dit weinig. Vind hem een behoorlijk stukje lelijker geworden… Maarja, als hij maar presteert in de GT2, das hier belangijker;)
Svensson zegt
@ricardo:
“de V8 in deze racer levert 470 pk en is gekoppeld aan een sequentiële zesbak (Hewland) met dubbele koppeling”
Weet je dit wel zeker? Heb nog nooit van een sequentiële dog-box met dubbele koppeling gehoord. Dankzij de dog-clutches kan je toch al snel genoeg schakelen, lijkt me? Gewoon volgas blijven geven en de volgende versnelling erin rammen (natuurlijk geholpen door ontstekingsonderbreking).
MJ zegt
@Svensson: ik vond het ook al een bijzondere zin. door de rechte vertanding blaf je hem gewoon door naar de volgende versnelling, zonder te ontkoppelen. Dit hoeft (officieel) alleen bij terugschakelen.
Ramshoek zegt
@Svensson:
Je hebt dubbele koppelingen en dubbele koppelingen. Inderdaad, het is geen DSG achtige bak, maar een koppeling waar twee kleine plaatjes het werk doen waar je anders een koppelingsplaat met een grote diameter voor nodig hebt.
majestic zegt
Ik moet toch zeggen dat ik hem mooi vind vanwege de herkenbare elementen. De gele lampen vind ik minder.
mikeslsamg zegt
-edit-
Fiskmas zegt
@Svensson
Ik denk dat je gelijk hebt. Hewland maakt bij mijn weten geen double clutch bakken maar ik kan me vergissen. In Ferrari’s worden vaak de TMT 6 bak of wellicht al de nieuwe LLS bak gebruikt (voor le mans dan). Beide hebben 1 koppeling.
Svensson zegt
@Fiskmas:
Dat is wat ik ook dacht. De combinatie van sequentiële dog-box en dubbele koppeling is gewoon onlogisch.
agarde zegt
Met sponsors ziet hij er denk ik wat beter uit maar dan nog is deze GT2 versie een gedrocht.
Jazzie zegt
Nou, hij is niet echt mooi. Maar dat hoeft ook niet bij een racewagen. Als hij maar snel is.
MDA zegt
Oeh! Lelijk! Bah! Vast wel heel snel op een circuit, maar mooier hebben ze hem er niet op gemaakt… met die gele lampen, two-tone velgen (GOUD!!?? WTF) en extra camber.
integralechubasco zegt
het toerental zal waarschijnlijk ook iets lager uitvallen net zoals het geval was bij de 430 gt2. vandaar dat het vermogen van de 4,0 liter v8 op 470 pk uitkomt, wat overigens 20 pk meer is dan de 430 gt2.
rider zegt
@integralechubasco: heeft hij een kleinere motor gekregen voor de GT2 regels? naar mijn weten heeft de 458 Italia een 4,5 liter V8 en geen 4 liter, maar ik ken me niet zo uit in het GT regelement. Zou goed kunnen dat hij om in de GT2 klasse te mogen uitkomen een blok heeft met maximaal 4 liter inhoud.
Ramshoek zegt
@rider:
GT2’s mogen motoren hebben die veel groter zijn dan 4 liter (was 8 liter > de Vipers. Is tegenwoordig 5,5 liter).
Het verogen van de motoren wordt beperkt middels een airrestrictor en die is behalve van het slagvolume van de motor ook afhankelijk van het gewicht van de wagen.
Zwaardere auto’s mogen meer vermogen hebben (en dus een ruimere restrictor).
Dat Ferrari de 430 onder de 4 liter bracht had alles te maken met Porsche. Om Porsche tegemoed te komen zijn de restrictors in de caregorie 3,8 tot 4,0 liter iets gunstiger (de Porsche boxer had kennelijk wat hulp nodig in relatie tot de v8’en van de concurrentie). Reden waarom Ferrari ervoor heeft gekozen om de motor te verkleinen om zodoende de gunstiger Porsche restrictor te kunnen voeren. Ook een merk als bijvoorbeeld Spyker heeft zijn Audi V8 om die reden verkleind naar 3,8 liter.
Dimglor zegt
Ziet er toch wel heel raar uit hoor… maar volgens mij telt hier niet meteen het esthetische aspect van de wagen, maar vooral de prestaties ;-)
bpc zegt
eigelijk , (het valt mij nu pas op) lijkt hij sterk op de gtm supercar
Hupke zegt
Ziet er beter uit dan de wegversie en het design maakt precies meer zin zo.
Maar het is en blijft nogaltijd een ferrari.
marijn zegt
Snap wel dat ze hier geen straatversie van maken. Tering hee, je zal die voorkant maar in je achteruitkijkspiegel zien, krijg je zowat een hartverzakking. Lijkt wel of satan hier iets mee te maken heeft, hij kijkt echt duivels.
midasracer zegt
Lelijk, lelijker, lelijkst, 458 GT2.
robbie zegt
@midasracer: snel, sneller, snelst, 458 GT2 ;)
Het zal je misschien verbazen, maar dit soort auto’s worden niet ontworpen om “mooi” te zijn. Form follows function in dit geval. Het gaat om prestaties, niet om mooi zijn.
midasracer zegt
@robbie: Nou ik denk van wel. Wat dacht je van deze:
Ik krijg knikkende knieën van de McLaren F1LM terwijl ik braakneigingen krijg van de 458GT2. En toch zijn ze voor hetzelfde doel gemaakt.
midasracer zegt
@midasracer: dat ging niet goed. Deze hopelijk wel:
Overigens opvallend dat ze een 458 rigoreus hebben moeten verbouwen om hem op GT2 niveau te krijgen. De radiatoren zijn van achteren verplaatst naar de neus aan de diverse openingen en louvres te zien. Toch een ontwerpfoutje/koelingsprobleempje met de 458?
w0o0dy zegt
@midasracer: de koeling voorin is vooral voordelig ivm de gewichtsverdeling en de aerodynamica… daarnaast wordt een raceauto natuurlijk veel zwaarder belast en produceert dus meer hitte. Dan wil je de radiator het liefst in de rijwind hebben. Voor een productiemodel is weinig luchtweerstand belangrijk, voor een racer niet zozeer.
mclarenf1lm zegt
@midasracer:
nee he nu kan ik weer de vloer gaan dweilen…
En die Ferrari is echt spuuglelijk,
En je hebt al kunnen zien bij het plaatje boven mij dat bij Form follows function je nog altijd een prachtige auto kan krijgen.
rider zegt
het lijkt me sterk dat ze in de GT2 klasse een versnellingsbak met dubbele koppeling toestaan.
verder ziet dit ding er erg dik uit. de motor is flink geknepen, dus zal wel het hele seizoen volhouden, immers 100pk minder dan de straat versie is niet niks. kan de duurzaamheid alleen maar ten goede komen. gezien het spoilerwerk en de mechanische grip van de standaard versie moet dit haast wel aan het wegdek kleven. gaan we deze in het seizoen 2011 zien? ben benieuwd of men ook nog met een GT1 versie gaan komen???
The360box zegt
Die velgen zijn gewoon lelijk, dit BBS model doet gwn niet, en de koeling in de motorkap is ook niet nodig…
w0o0dy zegt
@The360box: die koelsleuven zitten in de voorkant omdat de radiateur in de voorkant zit… dus wel nodig, bovendien helpt het de aerodynamica van de auto. Ik zeg BMW heeft komend jaar eindelijk weer een serieuze concurrent. Should be fun.
Ramshoek zegt
@w0o0dy:
Grappig dat The360box het beter weet dan de specialisten van Ferrari…
BMW heeft zijn titel in de ALMS aan 2 dingen te danken.
1. Consistentie;
goeie coureurs weten het ding altijd weer aan de finish te krijgen. De overwinningen gingen echter veelal naar een Ferrari of een Porsche. De BMW is niet snel genoeg.
2. “Waivers”;
Het GT2 reglement is in de basis behoorlijk strict. Wagens moeten toch redelijk dicht bij het productiemodel blijven staan. De FIA is daar rechtlijnig in. De ALMS iets minder. De ALMS heeft een hele reeks speciale uitzonderingen goedgekeurd (waivers) waardoor de BMW toch aardig competatief is geworden. De M3 heeft bijvoorbeeld een compleet nieuwe race achterwielophanging met extra lange draagarmen. Om die reden (en nog een stuk of 70 andere waivers) is de BMW M3 GT2 dus absoluut niet toegelaten in raceklassen die onder de vlag van de FIA plaatsvinden…
integralechubasco zegt
@Ramshoek:
bedankt voor de info…
DIRK zegt
wow! wat een serieus lelijk ding!
w0o0dy zegt
Filmpje van de nieuwe 458 challenge waarbij uitgelegd wordt wat de verbeteringen zijn en een handvol challenge deelnemers mogen testrijden met de nieuwe auto.
http://www.youtube.com/watch?v=9TeBJlyUts0
Coubie74 zegt
Doet me denken aan de GTO Evoluzione !
tristan zegt
echt coooool ook die gele voorlichten
joppie zegt
Veel stuurlui aan wal hier zodra het over circuit en racerij gaat. downforce gaat altijd ten koste van vermogen EN snelheid, maar levert veel hogere bochtensnelheid op.
circuit hebben veel bochten.. het gaat om rondetijden!
zou goed zijn voor sommigen om eens een dagje Zandvoort te doen. playstationboys
Robbie Hifi zegt
@joppie: Kun je lachen op het circuit. Van die mensen die denken dat je vol door een bocht kan. Anders resetten we de boel toch ;)
Arnoud zegt
Hij doet me denken aan de Dino 246GT. En dat is geen compliment. Want die Dino is terecht geen Ferrari met z’n kikker uiterlijk.