Binnenkort krijgt de 458 Italia een facelift en op dat moment zal ook de V8 Turbo uit de Ferrari California T leverbaar worden.
De opgefriste Ferrari 458 (het huidige model stamt alweer uit 2009) zou het 3.855 cc turboblok uit de California T krijgen en moet 679 pk gaan leveren. Dat is fors meer dan een standaard 458 (die over 570 pk beschikt) en ook nog fors meer dan de Ferrari 458 Speciale die beschikt over 605 pk.
De uitlaat en het motormanagement van het blok (dat in de California T goed is voor 560 pk) worden volgens CAR zodanig afgesteld dat ze zoveel mogelijk in de buurt komen van de natuurlijk ademende V8 motoren. Toch kon deze move wel eens flink wat kritiek gaan opleveren van de liefhebbers. Dat je de California uitrust met een turbo is tot daar aan toe, die auto is toch al niet echt op sportiviteit gericht met z’n zware dakconstructie en GT-achtige karakter. Maar in een volbloed sportwagen als de 458 hoort eigenlijk toch gewoon een ongeblazen V8?
Het label van de nieuwe 458 die in 2015 op de markt moet verschijnen zou 458M worden maar 458T zou meer in lijn liggen met wat er met de California is gebeurd. Een heel nieuw typenummer behoort daarnaast ook nog tot de mogelijkheden natuurlijk. Wat denken jullie?
kapiteinaudi zegt
Met 679 pk maakt het weinig uit dat er een turbo op zit.
ej20g zegt
Misschien dat de 458 nu eindelijk eens écht goed gaat klinken. Het geschreeuw van de huidige motor vind ik niet echt mooi.
fejjie zegt
@ej20g: Say what?
ej20g zegt
@fejjie: yes, I said it.
bogey zegt
@ej20g: Want iedereen weet dat het geluid beter wordt als je er een turbo op zet.
ej20g zegt
@bogey: nee, dat zeg ik niet. Maar turbomotoren kunnen goed klinken. Zo goed zelfs, dat ik van mening ben dat turbomotoren “done right” beter klinken dan atmosferische motoren. Een McLaren 12C (en aanverwanten) vind ik bijvoorbeeld veel beter klinken dan de 458. En ja, dat is een zeldzame mening.
paulaner zegt
@ej20g: Maclaren bewees eerder dat het gewoon kan. Een turbo motor goed laten klinken.
awesome zegt
@paulaner: laat ze het ook op hun F1bolides doen dan, krijgen ze nog meer fans!
ej20g zegt
@paulaner: jep. En daarvoor nog zoveel meer: Nissan, Subaru, Toyota en Mercedes bijvoorbeeld.
rotorpower zegt
@ej20g: de beste klinkende turbo motor vindt ik nog altijd de maserati V6 die in de ghibli en de quatroporte te vinden is.
TheVeenmeister zegt
@rotorpower: hmmm.. Klinkt leuk zo’n Maserati. Blok ligt geloof ik ook in de GTV V6 TB. Maar ik vind de RB26DETT misschien wat mooier klinken. Helemaal als ie wat opgefokt is. En wat dacht je van de 13B, en de 20B van Mazda? En volgens mij zijn er ook projectjes met de 26B met turbo.
maseratizzzzzzzz zegt
Hier was ik al bang voor…
Jochempie zegt
Bedoel je nu dat de V8 turbo een optie wordt voor de 458″M”? Dan is er toch niets aan de hand? Die optie gewoon negeren zodra je een 458 bestelt and all is good with the world..
hugoe zegt
Ik denk dat het erg gaat meevallen, in een review van autoexpress vond ik de california t ook erg goed klinken ondanks de turbo. Bij Ferrari zijn ze daarnaast nu wel zo ver dat men turbo motoren het karakter van een opgeblazen blok weet te geven. Het koppel en vermogen neemt hoe dan ook gruwelijk toe, dus denk ik dat we al met al toch weer lyrisch gaan worden over de nieuwe 458
mnmg zegt
@hugoe: dat is een mooie: “Ferrari weet een turbo het karakter van een OPGEBLAZEN blok te geven schrijf je, lol!
Arnoud zegt
De F40 heeft toch ook een geblazen V8? En die wordt over het algemeen beschouwd als de beste supercar ooit. Ook juist vanwege de bruut onder het plexiglas.
g00f81 zegt
@Original_Arnoud: hehe eindelijk iemand die wakker is…
imba zegt
@Original_Arnoud: Ja… en de F40 had niet te maken met al die belachelijke milieu eisen van nu. Vandaar een betere soundtrack.
Arnoud zegt
@imba:
Dat is mijn punt niet. De algemene consensus hier suggereert dat turbo motoren niet sportief genoeg zijn om in een rasechte sportwagen gemonteerd te mogen worden. En daar ageer ik tegen door te noemen dat de grootste supercar aller tijden een turbo motor heeft.
Capibaro zegt
@Original_Arnoud: hoe je het ook bekijkt, een turbomotor heeft een veel minder goede respons. Voor een echte racer wil je dat je ie aan het gas hangt. Vriend van me heeft een 335i en de motor is fantastisch maar legt het echt af Tegen de directheid van mijn 10 jaar oude GTA motor. De formule 1 rijders zijn ook niet heel erg blij met die geblazen motoren. Die zouden er toch iets van af moeten weten
tupperware zegt
@Capibaro:
Die F1 coureurs klagen over het hoge koppel bij lage toerentallen, niet over de gas respons.
Een NA motor bouwt zijn vermogen lineair op, zeker die NA F1 V8 had nauwelijks koppel en dus konden ze makkelijker de bocht uit accelereren, nu hebben ze wielspin tot in z’n 4 en dat is ff wennen.
Het enige nadeel ten opzichte van een NA is dat er een dip in de vermogensopbouw zit, dat wil zeggen, dat er bij lage toeren (voordat de turbo lekker op toeren is) minder koppel voor handen is.
Oh en het geluid haalt het natuurlijk niet bij een NA motor maar daar lijdt het rijden niet onder.
Capibaro zegt
@tupperware: mooi maar je gaat voorbij aan het eerste deel van mijn opmerking
dawwg zegt
@Capibaro: Dat geldt helemaal niet voor echte race-motoren, die hebben een anti-lag systeem waardoor de Turbo altijd spoelt, op en/of af het gas …
thomasboot zegt
Ferrari 388?
nickmercedes zegt
@thomasboot: Kunnen ze waarschijnlijk niet maken in de ogen van vele omdat het een minder hoog getal is als 458.. Dan zouden de leken gaan denken dat die minder krachtig is als, zeg een 430 bijvoorbeeld.. of als de ‘oude’ 458..
Misschien dat ze het wel een nieuwe naam geven maar dan weer een wat minder zeggende naam over het blok.
Misschien de noemen ze hem dan de ferrari 679 ofzo (vanwege de pk’s)..
Maargoed het is allemaal speculeren..
thomasboot zegt
@nickmercedes: ja hebt je wel gelijk in, 388 klinkt minder sterk. Ferrari 679 bekt wel lekker haha
reggie-boy_rood zegt
Laat maar komen. Wel erg veel pk’s !
EJS zegt
@reggie-boy_rood:
Als dat de maatstaf is om te meten hoe goed een auto is…
bollegek zegt
@ejs: … kan je net zo goed in Amerika gaan wonen!
EJS zegt
@bollegek:
Dat ook ja.
tupperware zegt
@EJS:
Bij het gros van de reaguurdertjes hier wel, die hanteren het pk/Euro principe.
EJS zegt
@tupperware:
Dat lijkt er soms ook op. Ik denk dat ik op de openbare meer lol heb met een koekblik met 100 pk en een goed onderstel en remmen dan met een Ferrari 458.. Maar goed, volgens mij ben in één van de weinigen die dat vind.
tupperware zegt
@EJS:
Same here, 118 PK op 700kg tupperware, al moet ik wel bekennen dat ik van het geluid van zo’n FIAT wel kippenvel krijg.
Maar dat is voor een deel op te lossen met een type R blokje..
EJS zegt
@tupperware:
Ja, dat geluid is wel gaaf.. Maar goed, er zijn ook drie en vier cilinders die gaaf klinken! (Maar niet zó gaaf als deze Fiat’s, of de motoren van dat ene Engelse merk..)
lamborgfan zegt
Aiai.. Voelen ze de hitte van de 650s in hun nek? Dit gaat denk ik lamborghini ook voelen voor een volgend model van de Huracan. Mja die komt toch pas in 2056
Author zegt
@lamborgfan: Precies wat ik dacht! Geheel toevallig ook dat de cilinderinhoud nagenoeg precies overeenkomt met die van de 12c/650s ;)
berlinetta zegt
@mauritsh: Het is gewoon het blok dat ze eerder voor Maserati gebouwd hebben. Heeft vrij weinig te maken met McLaren denk ik.
reactief zegt
@lamborgfan:
Zou weleens de doodsteek kunnen zijn. Grootste kritiek op de McLaren t.o.v. de Ferrari was altijd dat het een geblazen minder felle V8 heeft i.p.v. die hoogtoerige atmosferische V8.
Dat voordeel komt nu in het geding. Alhoewel Ferrari als geen ander weet hoe een auto lekker moet klinken!
Ben benieuwd!
jack_abarth zegt
“Maar in een volbloed sportwagen als de 458 hoort eigenlijk toch gewoon een ongeblazen V8?”
Naar mijn mening heeft een volbloed sportwagen één doel, en dat is zo vlug mogelijk een bepaalde afstand leggen. Is daar een turbo voor nodig? So be it.
Anders koop je maar gewoon een GT.
Arnoud zegt
@jack_abarth:
Een volbloed sportwagen hoort het uiterste van zijn bestuurder te vergen om maximaal hard te gaan. Fouten worden afgestraft, goede reflexen worden beloond met bergen rijplezier.
GT’s zijn bedoeld om snel grote afstanden te overbruggen in relatief groot comfort.
De scheidslijn sportwagen/gt wordt de afgelopen 25 jaar steeds vager. Vergelijk de Mclaren F1 maar eens met de Bugatti Veyron. Allebei de snelste auto’s van hun tijd maar ze verhouden zich ten opzichte van elkaar als een cheetah en een huiskat. (Afgaande op alle reviews)
Dimglor zegt
680 pk? Is zomaar eventjes 110 meer dan nu? Dat zou toch wel sterk zijn voor een facelift…
Heeft dan bijna evenveel pk als de F12? Hoeveel pk zal deze dan krijgen bij een facelift? 800+??
berlinetta zegt
Ik zou het wel jammer vinden. De huidige V8 is zo’n lekker blokje. Had daar nog even gebruik van gemaakt. En 680 pk lijkt me ook wel erg overdreven. Hoeveel krijgt zijn opvolger dan wel niet? 750? Houdt het aantal pk’s onder de 600 en gooi het gewicht nog meer omlaag.
bogey zegt
@berlinetta: Over 9000 …
‘Van horen zeggen hé!’
EJS zegt
@berlinetta:
Dat huidige blokje is ook al dik 10 jaar oud..
dodge-hemi zegt
Dan is het toch geen 458 meer maar een 385t..
Brammer zegt
@dodge-hemi: 388T bedoel je? ;) De eerste 2 cijfers staan voor de motorinhoud (3.8 liter) en het laatste voor het aantal cilinders (8).
dodge-hemi zegt
@Brammer: oh dat dan haha
biohazardracer zegt
Het is ook nooit goed! stelletje zeikerds hier. Wees blij dat ze er geen V6 met turbo indouwen. En laten we wel zijn, meer dan de helft van wie hier leest en schrijft kan de 458 toch niet betalen dus waar maken we ons druk om?
roppp zegt
@biohazardracer: das juist zo grappig. Al die mensen die ‘m niet kunnen betalen, hebben het meeste te zeiken. Ik denk niet dat meneer MonteZemolo daar iets van aantrekt.
Net als al dat commentaar van onze lezertjes op de Cayenne. De lelijkste Porsche ooit. En als ze die niet hadden bedacht, wat Porsche er nu niet meer geweest.
rd1991 zegt
Yeah! F40 tijden herleven! Nu nog meters spuwende vlammen uit de uitlaat, en gááán!!
timboman zegt
Doe mij maar een heel nieuw typenummer.
Toen de 348 uit kwam vond ik dat niet een hele mooie auto, je wilt hem mooi vinden omdat het een Ferrari was maar eerlijk gezegd vond ik hem niet goede gelukt. Toen kwam de F355, de opvolger van de 348 met grotendeels dezelfde lijnen maar de auto was iets “ronder”. Het gevolg was een klassieker die er nu, ruim 20 jaar later, nog goed uit ziet. De F355 werd opgevolgd door de 360 een auto met een hele nieuwe vorm en eerlijk gezegd weer niet een mooie auto, hij was te rond en had iets te geforceerd. De 360 werd opgevolgd door de F430 een auto met wederom de zelfde lijnen als zijn voorganger maar de F430 was iets minder rond en kwam minder geforceerd over, een auto die een stuk mooier, en beter geslaagd is dan de 360. En de F430 werd in 2010 opgevolgd door de 458 en je raad het al, weer niet echt een mooie auto. Dus als de Ferrari traditie zich voort zet hoop ik dat er nu een nieuw typenummer aankomt met een “F” ervoor (F480/F500) die de zelfde vorm heeft als de 458 maar er toch een stuk beter en natuurlijker uitziet.
Jochempie zegt
@timboman: Kort gezegd: de F355 was qua uiterlijk een gefacelifte 348, en de F430 was qua uiterlijk een gefacelifte 360 Modena.
In beide gevallen ben ik het met je oneens: Bij de F355 staan de ronde, zachte bumpers en schermen niet goed bij het scherpe lijnenspel van de 348-basis, en bij de F430 staan de te kleine, bijna zwemmende koplampen en achterlichten, de scherpe, druppelvormige luchtinlaten in de voorbumper en de protserige diffussor in de achterbumper niet bij de zacht glooiende vormen van de 360-basis.
De 458 is de mooiste, meest krachtige en elegante vertaling van een Ferrari met V8-middenmotor achter de stoelen, als je het mij vraagt.
reactief zegt
@Jochempie:
Het leuke is dat ik er ook weer anders over denk! ;-)
355 vind ik mooier dan de 348 en de 360 vind ik mooier dan de 430. Bij de 458 vond ik de achterkant nooit zo mooi, bij de speciale echter weer wel. Helaas vind ik daar de voorzijde weer niet zo mooi.
Maar goed, smaken verschillen blijkt maar weer! :-)
Het zou trouwens wel een vreemde stap zijn als de benaming weer naar beneden gaat na jaren steeds groter te zijn geworden!
gregorius zegt
lekker boeiend wat ze erin hangen. Ik kan t niet betalen en als ik t zou kunnen betalen zou ik t toch niet kopen.
Klinkt vast best prima als ik er 1 langs zie rijden.
Foramen zegt
Denk dat het kritiek wel mee zal vallen, f40 was ook geblazen en die wordt door velen als de über Ferrari gezien.
Overigens had die een enorm turbo gat wat ik bij deze niet in die mate verwacht.
vale46 zegt
F40 opvolger? Laat maar komen! :)
E34M5Touring zegt
680pk Turbo V8 Ferrari. Ja idd, HEILIGSCHENNIS!!!! Ofzo…..
Ik wil em wel hoor, blow off valve op je 680pk Turb0 V8 Ferrari. En dan fluitend, hissend en gillend door de bergen!!!
ponnie zegt
Wat mensen vergeten is dat er nu dus een v8 met 90 graden krukas in komt te liggen.
De turbo’s zijn het probleem niet, die zaten op de 288 en f40 ook, maar dan wel op een 180 graden v8!
baasbas zegt
@ponnie: ? 180 graden is een “flat-8”. En de V8 van de F40 was ook 90 graden
ponnie zegt
@baasbas: Ik heb het over het ontwerp van de krukas, niet de hoek tussen de cilinder rijen.
Gelukkig lees ik net dat de T motor weer een 180 graden krukas heeft, niets aan de hand dus :P.
baasbas zegt
@ponnie: Aha, na nog een paar keer lezen begrijp ik wat je bedoelt. Flatplane vs. crossplane
ponnie zegt
@baasbas: Haha, ja ik dacht laat ik het een Nederlands houden, maar er ligt dus een flatplane in, dus het heeft de potentie om als een f40 te klinken :P.
baasbas zegt
@ponnie: Heb je een linkje naar een bron?
Arnoud zegt
@ponnie:
Volgens mij zijn alle V8’s van Ferrari flatplanes. Dit vanwege beter koppel bij hogere toerentallen.
mnmg zegt
@ponnie: Ik weet niet of je wel eens met een F40 hebt gereden (ik wel) maar dat is “OLd school” turbo en als je die motorkarakteristiek benoemt als “geen probleem” doe je echt drie stappen terug in de tijd. Wel heel erg gaaf, maar echt onvergelijkbaar met een 458 maar ook 12C.
ponnie zegt
@mnmg: Dat zie ik nergens staan, ik doelde op het geluid. Maar als je mijn reactie wilt gebruiken om terloops te laten vallen dat je eens in een f40 hebt gereden mag dat gewoon hoor :P.
mnmg zegt
@ponnie: hahaha lol, je mag wel een keer meerijden hoor :-)
FB_100002177943068 zegt
perfect nieuws op zich, scheelt weer een halve ton c02 tax, meer vermogen en meer koppel, en dat koppel zal over een breder toerenbereik zijn en daarmee nog sneller
timote zegt
Jammer dat de atmosferische motor verdwijnt, maar ik had dit al verwacht. Gewoon zelfde motor als california en dan wat meer opgefokt. Ferrari refereert bij de middenmotor acht cyclinders altijd n de motor inhoud, 458m of t zal dus niet gebruikt worden. Dan verwacht ik eerder 388M of 398M omdat t eigenlijk een 3.9 is maar 388 vind ik persoonlijk mooier. De toevoeging T zie ik ook niet gebeuren omdat dat al gebruikt wordt bij de california. Wat ik ook niet uitsluit is dat ferrari afstapt v de benaming n motorinhoud en de auto F8 noemt of F8M. Dan ligt het in de lijn met de F12.
Ferrari gebruikt in de modificaties ook vaak de F voor het typenummer zoals bij de F355 en de F430.
Ik gok op F388 of 388M..
Maar ik zal de jankende geluiden v een atmosferische motor enorm gaan missen!!
kevin_verleyen zegt
Ik kan me moeilijk voorstellen hoe ze de 458 nog mooier kunnen maken. De 458 Italia is een prachtige wagen, de speciale vind ik al stukken lelijker dus vandaar ik me zorgen maak over hoe de nieuwe 458 eruit gaat zien. Ik lees wel dat de pk’s stijgen en dat is goed (misschien een Aventador concurrent? Aventador heeft 691pk dus dat scheelt slecht 12 pk dan). Het wordt afwachten tot de officiële voorstelling!