Ze staan altijd op de loer.
De verleiding is erg groot om het gas open te trekken als je een andere automobilist in een sportieve auto tegenkomt. ‘Even kijken of ‘ie wil spelen’, misschien herken je het gevoel. Op een lege snelweg kan er weinig misgaan zou je immers denken.
Tenzij de politie ook aanwezig is. Dat was het geval bij deze race tussen een BMW M3 en een Ferrari 458. De snelheden liepen op tot zo’n 230 km/u. Bij deze snelheden kun je niet meer spreken van een onschuldige sprint. Zowel de M3 als de 458 waren de sigaar en moesten voorkomen in de rechtbank.
De race vond in september plaats en onlangs was de rechtszaak. De 458-rijder moest zijn rijbewijs voor drie maanden inleveren. Daarnaast kreeg hij een boete van 1.104 pond aan zijn broek. Omgerekend zo’n 1.286 euro.
In het geval van de M3 lag de zaak anders. De auto was via een bedrijf geregistreerd en daardoor was het moeilijk te achterhalen wie de bestuurder was. De politie besloot daarom de boete naar het geregistreerde bedrijf te sturen. In dit geval ging het om een bedrag van 1.185 pond, zo’n 1.359 euro. De eigenaar van het bedrijf moest zijn rijbewijs voor 12 maanden inleveren.
Een harde actie van de Britse rechter, zeker gezien het feit dat het niet zeker was of hij achter het stuur zat. Aan de andere kant kon de eigenaar in september niet zeggen wie de M3 op dat moment bestuurde, wat ongetwijfeld argwaan wekte bij de politie. Bovendien had de eigenaar van het bedrijf z’n rijbewijs nog maar 10 dagen terug naar aanleiding van een eerder incident. Bij het vorige incident werd de man gepakt voor rijden onder invloed en moest hij zijn rijbewijs twee jaar inleveren. In Engeland gaan ze niet mild om met dit soort vergrijpen. (via BBC)
Fotocredit: Road Safety Support
Arnoud zegt
Lovenswaardig dat de heren hun bolides gebruiken waar ze voor zijn. Lovenswaardig dat de rechter hen zo bestrafte omdat ze dit op de openbare weg deden.
kazaluna zegt
@Original_Arnoud: Je hebt gelijk natuurlijk, maar toch bestaat er ook iets al verantwoord hard rijden. Onze Oosterburen bewijzen dagelijks dat dat ook prima kan.
marijnvv zegt
@kazaluna: en bewijzen ook vaak dat het juist nièt kan!
bmwfreak038 zegt
@marijnvv: en hoezo niet het is bewezen dat de autobahn het minst fatale ongelukken telt.
Edge zegt
@kazaluna: Klopt, maar daar zijn de regels er ook naar. Hier en in Engeland zijn de regels anders en heb je je daar naar te gedragen, ookal is er geen kip op de weg en zou je er zonder veiligheidsrisico’s een Chiron naar VMax kunnen jagen.
ff40 zegt
@Edge: als die autistische denkwijze nu eens voor het hele strafrecht zou gelden hadden we geen criminelen meer
bischero zegt
@ff40: autistische denkwijze .. haha, ik moest gniffelen ☺️
87sandyd zegt
@kazaluna: Onze oosterburen zijn jaren geleden al begonnen met het verlagen van de snelheid op de snelwegen vanwege de vele ongelukken.
Vroeger kon je van de grens bij Rheine t/m Bremen bijna non stop 200 km/h legaal rijden. Nu haal je die snelheid bijna nergens meer op dat stuk.
Met de toenemende drukte op de snelwegen is het ook niet meer van deze tijd.
woudloper zegt
@87sandyd: ik moet toch zeggen dat ik verbaasd ben hoe vaak je in colonne >200 rijdt in Duitsland.
Laatst reed ik 287 en ik werd langs rechts voorbij gestoken!!
Komend weekend terug 700km in Duitsland. Benieuwd
Onehp zegt
@woudloper: toch iets grondelijk mis als er rechts wordt ingehaald aan ~300km/h…
olivier420 zegt
@kazaluna: Mompelt iets met bevolkingsdichtheid in NL…
vierkoloms zegt
@kazaluna: Hierbij nodig ik je uit om elke Duitse feestdag en de Zaterdagen mee te rijden op de A12 vanaf de grens tot aan Utrecht. Ik ben benieuwd of je dan bij je stellung blijft. Alle “Gründlichkeit“ is namelijk verdwenen op het moment dat ze grens passeren.
koffiekopje zegt
@vierkoloms: Het aantal Duits gekentekende knuppels dat nu in vakantie tijd links blijft hangen met 105 km/h waar je 130 mag stoort mij ook mateloos.
Heb weleens overwogen om ze gewoon eens te volgen; zijn dit nu dezelfde mensen die hun voet door het schutbord trappen zodra ze de grens over zijn?
dedon zegt
@original_arnoud: Wat ik niet zo lovenswaardig van die rechter vind, is dat hij zonder dat het bewezen is de eigenaar van het bedrijf 12 maanden ontzegging geeft. Een (hoge) boete oké, dat kan je onderling nog regelen. Maar ik vind het geen taak van de eigenaar om zijn personeel te verraden. Ook daar begint het steeds meer een Politiestaat te worden…
Arnoud zegt
@dedon:
Bij flitsbon is de bewijslast omgekeerd. De eigenaar van de auto is de overtreder tot het tegendeel bewezen kan worden.
seicilindri zegt
@Original_Arnoud: in Nederland wel. Wij vinden het kennelijk normaal dat je schuldig bent totdat je zelf het tegendeel kan bewijzen. De belastingdienst heeft daar ook een handje van. Als ik echter die Engelse verkeersp9kitie zie is dat daar zeker niet het geval
marinepower zegt
@dedon: misschien was het een zzp-er.
bmwfreak038 zegt
@marinepower: zelfstandige zonder poen?
koffiekopje zegt
@dedon: Dat kan je voor iedere automobilist volhouden.
Ik kan m’n auto van de zaak ook even uitlenen aan de buurman; als hij met 200+ op de teller geflitst wordt is het aan mij om aan te tonen wie de bestuurder was.
koffiekopje zegt
@koffiekopje: Ehh, m’n auto. Of het dan een auto van de zaak is of van mij privé doet er niet toe.
jerry zegt
Lovenswaardige reactie hoor.
misterdrogba zegt
Moesten ze gestraft worden? Absoluut, maar de respectievelijke rijverboden vind ik toch ietwat extreem hoor.
JamesBond007 zegt
@misterdrogba: dan hebben ze wel de tijd om lekker thuis goed te kijken wat voor droom auto ze voor de deur hebben staan… ?
gove zegt
beetje heftige straf voor 230 op een lege snelweg, kan immers weinig gebeuren
str8six zegt
@gove: baksteen door je ruit?
thomasthomas zegt
@gove: wel eens klapband gehad, zeg maar doei tegen de wereldbol.
sjoppie zegt
@thomasthomas: stap dan sowieso niet in een voertuig want dat kan iedereen overkomen bij elke snelheid. Het is dus ook een kwestie van een goede risico analyse. Maar goed dat kan niet iedereen.
VeniVidiVici zegt
@thomasthomas: En jij dacht dat dat met 120 km/h wel goed gaat? Je rijdt nog scooter zeker?
VeniVidiVici zegt
@gove: Gewoon een principe zaak en ook om de staatskas te spekken (heeft inderdaad niks met verkeersveiligheid te maken!)
motherlover zegt
Terecht dat ze een passende straf hebben gekregen. Ik snap de verleiding om je potente wagen eens lekker te gebruiken zeer goed maar doe dat alsjeblieft niet op deopenbare weg. Er zijn genoeg trackdays en sprint evenementen waar je je bolide lekker kan testen (al dan niet tegenover anderen)
750i zegt
@motherlover: Niet iedereen koopt een potente auto om deze alleen tijdens trackdays of iets dergelijks te gebruiken. In dit geval kan ik hun verleiding om tegen elkaar te racen zeer goed begrijpen als je ziet dat de snelweg voor je haast leeg is. Of het slim is laat ik in het midden.
motherlover zegt
@750i: Zeker, ik snap zéker dat de verleiding er is hoor. Heb ik zelf ook wel eens, zeker op een verlaten weg. maar het is gewoon niet slim om dat te doen waar het niet mag. Dan accepteer je ook eventuele strafmaatregelen denk ik.
Het is zeker zo dat niet iedereen een potente wagen koopt met als doel deze te tracken maar het is een uitermate goede gelegenheid om dat wel te doen mocht je die behoefte hebben. ;)
maferick74 zegt
Hmm 230 valt toch best mee? Denk dat beide auto’s binnen 10 seconde van 100 naar 230 accelereren. Dan is t best een prijzige 10 seconden
jorden zegt
Ja zelfs een 458 en een M3 zijn uiteindelijk voor de wet nu gewoon 2 auto’s die 230 km/h rijden
fanboy zegt
Maar de echte vraag is, wie had er gewonnen? :D
ty5500 zegt
@fanboy: Vrees dat de M3 toch iets tekort schiet tegen een Ferrari 458. Zeker als het een old school roerpotje is voor te schakelen.
koffiekopje zegt
@ty5500: Als het een standaard M3 was wel. M3 is makkelijker betrouwbaar op te voeren dan een Ferrari 458.
Al is een 335i een betere kandidaat als het je puur om de power gaat.
haroldv zegt
@fanboy: de ferrari is grofweg een keer zo snel…echt geen vergelijk. Vind dan ook dat die een halve bekeuring zou moeten, werd geplaagd door een mug?
C6_R zegt
Tot welke snelheden kan je eigenlijk nog wel spreken van een onschuldige sprint?
Asking for a friend…
maxidyne zegt
@C6_R: tot 50 km/h te hard, daarboven bepaald de officier van justitie de hoogte van de boete.
fritzel zegt
@maxidyne: tot 30 te hard
87sandyd zegt
@maxidyne: vanaf 30 te hard bepaald de OVJ de hoogte van de boete. Bij 50 te hard ben je je rijbewijs kwijt, of 100% overschrijding
RobUSA zegt
@c6_r: Hier is dat gewoon jail time !! Afkloppen op ongeverfd hout doet.
P.S. Check mijn autojunk voor foto’s van nieuwe ZR1 hmmmmm lekkahh.
strammermax zegt
@C6_R: tot 50 km/h te hard of 100% overschrijding
heat59 zegt
@C6_R: tot 30 te hard. Bij meer dan 30 te hard bepaald officier, bij 50 te hard rijbewijs invordering en bij 70 te hard invordering en desbetreffende voertuig in beslagname.
jzaero zegt
@C6_R: apart dat iedereen 30 of 50 te hard noemt. Eigenlijk klopt dat niet, een boete is een boete, dus ook onder de 30 te hard ben je voor de politie niet onschuldig. Een sprint van 0-130 kan volgens de boekjes wellicht nog, zolang je geen controle verliest, niet overduidelijk aan het racen bent met iemand anders, teveel geluid maakt of banden laat slippen. Anders krijg je weer artikel 5 of geluidsoverlast aan je broek.
koffiekopje zegt
@jzaero: Maar vanaf 30 km/h komt de OVJ in beeld, in plaats van de vastgestelde boetes.
Vanaf 50 km/h heb je sowieso een invordering te pakken, maar de OVJ kan bij 30+ dus ook al beslissen dat dat een goed idee is.
Tonnie zegt
Die eigenaar van die m3 is wel een enorme sukkel dan. Nu probeert hij de boete wss ook nog fiscaal te verrekenen, krijgt ‘ie daar ook gezeik mee.
koffiekopje zegt
@thijsj: In de UK mag dat ook nog eens
xjs678qr zegt
230 mzar ze waren met z’n twee. Dus elk 115, niet eens overdreven snel!
kees66 zegt
“Een harde actie van de Britse rechter, zeker gezien het feit dat het niet zeker was of hij achter het stuur zat.”
In Nederland wordt je dan blijkbaar gewoon vrijgesproken. Denk nog maar eens terug aan die scooterrijders die een tijd geleden een man doodreden… vrijgesproken omdat niet bewezen kon worden wie reed en wie achterop zat. Ik denk dat ze in de UK (en mijns inziens terecht) dan gewoon allebei voor doodslag veroordeeld zouden worden. Rechters zijn hier veel te soft…
peug206 zegt
@kees66: doodrijden is wel net ff wat anders dan een sprintje op een lege snelweg…
realhustler zegt
Boven de 70 km/h te hard is auto kwijt. En boven de 100 km/h te hard is de boete ongeveer 200 euro per 5 km/h te hard. Afhankelijk van je historie.
De auto krijg je ws terug, echter sleepkosten + stallingskosten.
Dus stel even 230 waar 120 is toegestaan:
22 x 200 = 4400 euro boete. sleepkosten 300 euro. Stallingskosten 106 euro eerst dag, 17,50 iedere volgende dag. Stel na 3 maanden voorkomen en rechtszaak en gelijk besluit, komt er dus dik 1400 euro bij.
EMG cursus, dik 1000 euro.
Dus in NL kost je dit, naast 3 maanden / half jaar rijverbod een bedrag van richting 7000 euro
Btw, die man die illegale cd’s en dvd’s verkocht met koningsdag (of toen nog koninginnedag), die was pas genaaid. 25 euro boete per kopie. Hij had ruim 10.000 kopieën liggen…. Als je dan denk aan dat scootertuig….
ikleesookoverautos zegt
Racen doen ze maar op een circuit.