Het is officieel. Heel veel werk hebben ze in Maranello niet gehad met het ombouwen van de Ferrari 458 Italia tot 458 Challenge. Ze hebben natuurlijk wel wat gedaan. Er zijn wat kilootjes verloren en er zijn een paar centimeters van de veren afgezaagd.
Eerder vandaag kon Ricardo al laten zien dat de derde uitlaat geschrapt is, en een co-piloot op een tankje moet zitten. Vanavond heeft Ferrari wat meer informatie vrijgegeven. Allereerst over de motor, waar niks aan veranderd is. Deze produceert nog steeds 570pk en houdt (nog steeds) pas op met accelereren bij 9000tpm. De versnellingsbak is wel aangepast. Het exemplaar in de Challenge schijnt een groter koppel door te geven bij lage toerentallen.
De Ferrari 458 Challenge is verder 30mm dichter op het asfalt gelegd. Er is meer secuur te werk gegaan met het carbon voor de carrosserie en de ruiten zijn grotendeels vervangen door lexaan. De uiteindelijke gewichtsbesparing wordt niet genoemd. Wel heeft het als resultaat dat de Challenge bochten kan nemen met 1,6G. Op Fiorano vertaalt dit zich in een rondetijd van 1 minuut en 16,5 seconden. Dat is twee seconden sneller dan de F430 Challenge.
UPDATE: Meer foto’s van de 458 Challenge in de gallery!
BMW-Driver zegt
Damn….wat een sexy ding.
kaas zegt
Ik vind het nog steeds een lelijke auto, heb nog liever een California of een Z4 M.
magister zegt
@kaas:
BLijf jij maar lekker bij je opel astra.
SpeedGeek zegt
@kaas: lol california???? vind deze juist de mooiste ferrari van afgelopen 10 jaar. Z4M oke maar california? *hihihhihi*
AMG Powerrr zegt
@kaas,
over lelijke auto’s gesproken :|
Steiger zegt
@AMG Powerrr:
Dat je de California lelijk vindt kan ik nog begrijpen, maar een Z4M is toch een prachtige auto?! Echt een klassieke coupe.
On topic: Ik zie weinig redenen de Challange te kopen, als dit daadwerkelijk de specs zijn….
911GT2 zegt
Die mallotige flapoortjes zien er echt niet uit. Then again, ik zal nooit een potentieele Ferrarikoper worden als mocht ik ooit zo ver komen dan nog niet, dus misschien werkt het wel bij potentieele kopers ;)
midasracer zegt
De enige Ferrari’s in mijn droomgarage zijn de 288GTO de 430 Scuderia. De 458 mag technisch een meesterwerk zijn, ik kan niet wennen aan de uitbundige vormgeving van het ex- en interieur. En daar verandert de Challenge uitvoering niets aan.
Vincenzo zegt
Nee man een porsje is veeeeeeel mooier…..
midi zegt
Ok nog een keer: Dit is een RACE wagen. Ferrari heeft al jaren een gentleman’s RACE klasse. Je ziet toch ook wel dat ze het hele interieur eruit gesloopt hebben? Ook al zou je hem willen kopen, dan moet je alsnog een circuit in je achtertuin hebben om er in te rijden. En reken maar dat je erin wilt rijden als je een beetje skills hebt. Dus voor de duidelijkheid: hij is NIET straatlegaal.
Svensson zegt
@midi:
Mensen snappen het inderdaad niet helemaal hier. Wie gaat nou een pure raceauto met straatauto’s vergelijken.. :?
Ralph zegt
@ midasracer en de 250 SWB Competizione?
Enne eerder ingetogen deze next. Gen Ferrari!!
@ Steiger kopen om te Challenge racen ja!
Betere plak ook door de slick taarjs… lotta grip e.
midasracer zegt
@Ralph: Is een hele mooie auto:
http://www.zercustoms.com/news/images/Ferrari/1960-Ferrari-250GT-SWB-Competizione.jpg
Maar ik heb er geen link mee. Net als de oer GTO, E-type Jag en oude AM’s. Mooi maar niet mijn ding.
Rutger zegt
Ik vindt inderdaat ook niet veel spannend aan dit ding als dit de specs zijn..
Dimglor zegt
Zo zie je maar hoe goed de gewone 458 is…. voor race gebruik hebben ze niet te veel moeten aanpassen….
frarissimo zegt
@kaas. Je hebt er echt geen kaas van gegeten. De meesten die hier mekkeren over de 458 staan te kwijlen als er 1 langs komt rijden.
100 x meer beleving dan een Peursche.
BananaFlip zegt
Potverdrie, 1,6G is een hoop.
CSL zegt
I love it…..
VantageR zegt
Voor de liefhebbers het plaatje als wallpaper: http://www.desktopmachine.com/press/1126/Ferrari_458_Challenge//18478/
Jurrian zegt
wow, gewoon 2 seconden sneller als de 430 Challenge. ik ben beniewd hoeveel dat komt doordat ze geen spoilers maar meer airflow vanuit de onderkant van de auto gebruiken voor downforce, dat schijnt toch 1 van de key features te zijn van deze 458. Ook wel geil voor de straat wagen dat de raceverzie gewoon precies dezelfde motor heeft.
Susp1cious zegt
Eindelijk die stomme 3e uitlaat weg!
lambo4all zegt
denk niet dat je er heel veel op de weg van gaat zien, maar op het circuit deste meer!
Ruben00 zegt
@lambo4all: Je meent het, hij mag er niet eens komen!
Ed zegt
lager, lichter, (nog) lelijker
ronald zegt
of de standaard 458 was te zwaar.
briljante marketing om nu nog op 9000rpm te begrenzen, de motor kan allang 10000 doen, DAT komt dan bij het volgende model! en zo houd je steeds wat te wensen over. Porsche is daar ook goed in. je geeft steeds ietsje meer, maar houdt altijd wat te wensen over.
ENZO rules: 660 pk / 1250 kilo / 355 km op Nardo.
Blitz zegt
Very nice!! Zo veel haters hier… :D