Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. In het geval van de Ferrari 430 Scuderia is dit met een flinke snerp, en hele hoge uithalen. Dit was tegen de zin van John Hennessey, die de Italiaan opzadelt met twee turboladers.
Het Texaanse Hennessey Performance is een rupsje nooitgenoeg, dat zowel turbo’s als superchargers op alles schroeft waar het zijn handen op kan leggen. Wat ons betreft is dat geen probleem met een Cadillac Escalade-slagschip of een Camaro, maar gevaarlijker wordt het wanneer een liefhebbersauto als de 430 Scuderia (waaraan de meester zelf, Schumi, een bijdrage leverde) wordt getuned. We weten allemaal hoe gevoelig de Italianen en de fans zijn als iemand aan hun culturele erfgoed komt.
Ondanks dat hield Hennessey, net zoals een Russische priester, zijn handjes niet thuis en legde de V8-Ferrari aan de beademing.
En eigenlijk klinkt de HPE700-kit helegaar niet verkeerd op de 430 Scuderia. Maar of het nou het perfecte donorvoertuig is? In de VS, waar vooral rechtdoor gereden wordt wellicht wel. En bovendien: Novitec deed het ook. Dus dat. VIDEO!
rb26dett zegt
Veel beter zo, ik heb niet zo veel met Ferrari maar zo is ie toch wel dik, everything is better with a Turbo!
NeoVeloci zegt
@rb26dett: Behalve gasrepons, geluid en toerenlimiet.
rb26dett zegt
@NeoVeloci: Qua geluid ben ik het echt niet met je eens, de rest ja nou ja, maar als zo’n turbo inschakelt is het wel echt geweldig, die enorme kracht die in een keer los gelaten wordt, en het geluid van het spoelen van die turbo, daar kan ik geen genoeg van krijgen.
berlinetta zegt
@rb26dett: “Ja nou ja…” Dat zijn de beste argumenten die ik sinds lange tijd gehoord heb.
rb26dett zegt
@NeoVeloci: Wat heeft iedereen tegen turbomotoren?
Lotus zegt
@rb26dett: Turbo’s zijn leuk maar zorgen voor een minder gelijkmatig verloop van acceleratie. Op bijvoorbeeld het circuit kun je veel beter een auto met compressor hebben. Geen turbogat, een betere verdeling van de krachten en lekker hoog in de toeren blijven rijden.
rb26dett zegt
@lotus: Absoluut waar, maar wanneer rij je nou op een circuit, de meeste mensen gebruiken dit soort auto’s gewoon voor stoplichtsprintjes, en daar zijn ze prima geschikt voor.
berlinetta zegt
@rb26dett: Turbo’s hebben zo hun voor- en nadelen. Puur rationeel gezien is het beter dan atmosferisch. Ook is het praktischer voor dagelijks gebruik. Maar in een echte, pure sportwagen als een Ferrari wegen de voordelen niet per se op tegen de nadelen in mijn ogen.
super zegt
@berlinetta:
Want in een pure sportwagen gaat het om gevoel en emotie ipv so snel mogelijk een circuit over rossen?
berlinetta zegt
@super: Als ik een sportwagen zou kopen hoeft dat niet de snelste te zijn. Het moet de auto zijn die mij het meeste plezier geeft.
johanhummer9 zegt
@lotus: je weet dat een compressor meer werkt in de lagere toeren?
dodge-hemi zegt
@johanhummer9: je weet dat een compressor werkt vanaf het moment dat je het gas intrapt tot dat je het los laat? Een compressor geeft ieder toerental direct altijd het zelfde vermogen extra
lincoln zegt
@rb26dett:
hallo .. je zit hier op autoblog.nl ..
wij zijn allemaal deskundigen ..
allemaal ingenieurs ..
allemaal coureurs ..
allemaal hebben wij er “verstand” van ..
tis echt geen tante Clarkson napraten hier .. echt niet ..
sacabus zegt
@NeoVeloci: 3 maal bullcorn. Mijn stock 280pk Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 (JDM importblok) heeft een gasrespons waar menig premium atmosferische motoren van tegenwoordig nog een puntje aan kunnen zuigen. Geluid hangt af van de uitlaat. Ik heb een SRS 3,5 inch downpipe. Geluidje genoeg om van te genieten. Helaas weigeren ze tegenwoordig sportauto’s standaard uit te rusten een fatsoenlijke uitlaat… Toerenlimiet is bij mij 7000 RPM. Als je de interne onderdelen van het ej20 blok verstevigt (forged interns), haalt ie gewoon veilig 8000 RPM. Tevens zjin moderne motoren uitgerust met ‘kleine’ turbo’s. Hierdoor heb je onderin meer kracht maar bovenin is hij futloos. Kwestie van een (extra) grotere turbo monteren. Onderin (2000-3000 RPM) is die sub van mij nog steeds sneller dan een 14% pannenkoek-autootje.
Niks verkeerd aan een turbo dus.
ej20g zegt
@NeoVeloci: het toerenlimiet heeft niks met de turbo’s zelf te maken. Net als al die Gallardo’s met turbo’s zal deze Ferrari nog gewoon richting de 9000 toeren per minuut janken.
clarkson zegt
” i can insure you one thing, formula 1 cars don’t sound like this!” BAAS
gregorius zegt
Een Ferrari-motor, is net zoals een eentje van een Escalade, gewoon een stuk staal met vloeistoffen.
Van mij mogen ze er 16 turbo’s en weet ik veel opzetten: als het de prestaties verbeterd en de klant wil t kopen, waarom niet.
Je koopt zo’n ding voor je eigen emoties; en als die er beter van worden door je Ferrari te laten tunen; waarom niet? Zet ook weer mensen aan het werk.
clarkson zegt
@gregorius: Ik weet niet waar jij het woord emotie vandaan haalt, maar dit ding is absolute hardcore autopr0n.
480turbo zegt
@clarkson: sorry hoor maar als jij het gas intrapt van een beetje auto dan is het heel normaal emoties te ervaren of ben jij soms een robot ?
SimonMc zegt
Moordenaar
6cylinder zegt
Het is wat mij betreft pas heilig schennis als nog maar enkele originele rondrijden. Dat zit bij de 430 scud wel goed.
Ik zou het zelf niet gedaan hebben, de Scud is toch een auto van scherpte en om nou te zeggen dat het origineel PK’s tekort kwam, mwaaah…
Rob zegt
Mensen knooien nu eenmaal aan hun auto. Dat is zo oud als de weg naar Rome.
De één plakt stickers op zijn Peugeot 206, de ander schroeft turbo’s op zijn Ferrari. Ik zie geen verschil.
gieltj zegt
@Rob: klopt! Met extra stickers ga je ook een stuk sneller!
MLTB zegt
Heeft die Amerikaanse-aap er ook weer aan gezeten… Laat ‘m lekker met Cadillacs spelen
PeugeotGTI zegt
Een 700 pk Hennessey 430?
Yeehaaw!!
raul88 zegt
Turbo’s in een 430 Scuderia? Hell no!
Turbo’s in het algemeen? Hell yeah!
http://cdn.meme.li/instances/500x/52852812.jpg
lincoln zegt
Hennessy durft nogal met die basis ..
want ondanks alle passie emotie en krokodillentranen is Ferrari nou niet echt een goede en betrouwbare motorenbouwer ..
norge zegt
@lincoln: Ervaring?
norge zegt
Een turbo past prima bij het paardje hoor, traditioneel gezien…
schellekens006 zegt
De california heeft toch ook eeb turbo nu.. Alleen maar goed lekker veel pks altijd beter.
sacabus zegt
3 maal bullcorn wat betreft nadelige turbo-effecten gasrepons, geluid en toerenlimiet.”
Mijn stock 280pk Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 (JDM importblok) heeft een gasrespons waar menig premium atmosferische motoren van tegenwoordig nog een puntje aan kunnen zuigen. Geluid hangt af van de uitlaat. Ik heb een SRS 3,5 inch downpipe. Geluidje genoeg om van te genieten. Helaas weigeren ze tegenwoordig sportauto’s standaard uit te rusten met een fatsoenlijke uitlaat… Toerenlimiet is bij mij 7000 RPM. Als je de interne onderdelen van het ej20 blok verstevigt (forged interns), haalt ie gewoon veilig 8000 RPM. Tevens zijn moderne motoren uitgerust met ‘kleine’ turbo’s. Hierdoor heb je onderin meer kracht maar bovenin is hij futloos. Kwestie van een (extra) grotere turbo monteren. Onderin (2000-3000 RPM) is die sub van mij nog steeds sneller dan een 14% pannenkoek-autootje.
Niks verkeerd aan een turbo dus.
Ultimora zegt
@sacabus: de eerste impreza gtt of sti met ej motor en echt vlotte gasrespons moet nog gebouwd worden. Geeft niet. Het is een onderdeel van de charme van de auto. Maar als er een auto niet als een NA auto reageert dan is het wel een impreza.