De Ferrari 296 GT3 is de circuitversie van de 296 GTB, zo veel lijkt evident. Wel is er één belangrijk detail wat voor de circuitversie achterwege is gelaten.
Ferrari is natuurlijk nog steeds zeer actief in de Formule 1. Sterker nog, als veteraan in de sport is Formule 1 zonder Ferrari eigenlijk geen Formule 1. Toch breidt Ferrari graag hun race-activiteiten uit naar andere klassen. Zo gaat Ferrari meedoen met de nieuwe LMDh-klasse op Le Mans en wordt er van elke middenmotor supercar van het merk wel een GT3-versie uitgebracht. Behalve van de F8 Tributo dan. Want de opvolger van de 488 GT3 is deze gloednieuwe Ferrari 296 GT3.
Ferrari 296 GT3
Ferrari noemt de 296 GT3 ‘de toekomst van het racen’. Daarmee lijkt het merk te duiden op het plug-in hybride-systeem van de 296 GTB. De straatversie van de 296 heeft een 2.9 liter grote V6 met elektromotoren, om 830 pk op de weg te zetten. Opvallend genoeg laat Ferrari juist de hybride-unit achterwege bij deze raceversie van de 296.
V8 wordt V6
Wat wel geldt voor de raceversie van de 296: de motor is dezelfde V6. Deze is natuurlijk grondig opnieuw ontworpen voor de GT3-versie. Een highlight van dit blok is de twee turbo’s die in ‘hot-V’ configuratie beter hun werk kunnen doen. Door het maximale uit dit blok te peuteren weet de 296 GT3 een totaal van 600 pk en 712 Nm op het asfalt te zetten. Een stuk minder dan de straatversie, dat wel.
Lichtgewicht
Toch scheelt het ook wel wat in zowel aerodynamica als gewicht. De Ferrari 296 GT3 weegt 1.250 kg, vergeleken met 1.470 kg voor de GTB. Ook is de 296 GT3 volgestopt met extra aerodynamische onderdelen, met natuurlijk de gigantische vleugel achterop, om downforce te maximaliseren. Ook de versnellingsbak is een uniek voor de GT3 ontworpen sequentiële zesbak.
Racen
De Ferrari 296 GT3 komt binnenkort beschikbaar om te kopen. Wel is ‘ie bij de aankomende 24 uur van Spa in het openbaar te aanschouwen, zijn bewegend debuut maakt hij tijdens de IMSA 24 uur van Daytona in 2023. Uiteraard is het voor stervelingen een nutteloos ding, maar voor de betere raceteams wordt dit vanaf 2024 het nieuwe circuitwapen voor lange-afstandsracen. Wat dit geintje moet gaan kosten voor die teams, is niet bekend.
camber24 zegt
Godverdikkie wat een lekkere foto’s. Echt kwijlen dit…
kennone zegt
Deze op kenteken graag🔥👌🏼👌🏼
rob5nismo zegt
Wat een prachtige auto
Towel986 zegt
Sommige van die plaatjes lijken wel een beetje op een render van een Lego-doos
atrak zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ericc zegt
Een 296 Stradale in 2023??