Een Ferrari 288 GTO, een pareltje uit Italië, niets aan doen. Of zijn een stel vuur-versterkende toeters van uitlaten misschien nog een leuke optie?
Het is allemaal iets minder extreem dan een Ferrari F40 maar veel scheelt het niet. De Ferrari 288 GTO was de eerste stap in de evolutie naar voornoemde supercar. Een iets kleinere V8 met eveneens twee turbo’s. Een meer klassieke body die veel deelt met de Ferrari 308. Natuurlijk achterwielaandrijving maar een auto die verder ontworpen was om rally’s te rijden.
Haal er een dempertje of wat uit en schroef twee enorme toeters van uitlaten achterop in plaats van de 4 standaard pijpjes en je kan nog meer lol met dit rallykanon beleven. Als je van vuur en brullen houdt tenminste. Er zouden er ooit 272 gemaakt zijn. Dat maar weinig mensen op deze aarde nu, na bijna 28 jaar, zo gelukkig zijn er een in de schuur te hebben staan laat zich raden.
Voor de liefhebbers van feitjes: de 1160 kg Ferrari 288 GTO had 400 pk, reed in ongeveer 5 seconden van 0 naar 100km/u en piekte net boven de 300 km/u.
Robdg zegt
Mooi om te zien dat deze auto van 28 jaar oud, nog steeds kan opboxen tegen sommige supercars van deze tijd.
5 sec naar de 100 en top van 300+ is niet mis
masterstig zegt
@Robdg: Maar de 0 naar 100 tijd is voor tegenwoordige begrippen natuurlijk niet zo veel. Supercars van nu zijn sneller, maar desalniettemin blijft het een gave wagen. Bij zo’n klassieker zijn de cijfertjes toch niet zo belangrijk meer.
bozewolf zegt
@masterstig: Mwoah….leg er 4 moderne Rubbers onder en ik ben benieuwd wat ie doet, hoor…
masterstig zegt
@bozewolf: Ik denk dat ie dan nog steeds geen supercar tijden kan halen! :D
meneersander zegt
Porno op vrijdag avond!
wub072 zegt
Wat blijft het toch een prachtbak.
Jesper zegt
Waarom zou iemand hierna in godsnaam nog een 458 willen? :D
knalfa zegt
@Jesper: Zag er vanmiddag nog een voorbijkomen, leuk geluidje dat wel, maar inderdaad mijn voorkeur zou ook gaan naar een klassieker.
Qua Ferrari ben ik echt fan van de 348, Testarossa en F40.
Vanquish zegt
@knalfa: Ik ben meer van de 355, F50, Maranello en 360CS
4991 zegt
prachitg!
midasracer zegt
Een echte droomauto, zolang je hem niet verkloot zoals op bovenstaande video. Opvallend mooi geluid voor een turbomotor. Alleen jammer van dat waardeloze vierkante jaren 80 interieur. Als ik het geld (en een Ferrari zou willen) had zou ik toch voor een 458 Spider gaan. Van de 288GTO zou ik dan wel een modelletje in de vitrine zetten.
knalfa zegt
@midasracer: Dat jaren 80 interieur is juist retro!!
autoliefhebbert zegt
Naar mijn mening nog mooier dan een f40. En wat @robdg zegt: 5 seconde naar de honderd en toppen boven de 300 is niks om je voor te schamen, zeker niet met een 28 jaar oude auto. Een pareltje, staat hoog op mijn lijst.
autoliefhebbert zegt
@midasracer :
Een 458 en een 288GTO is appels met peren, de 458 is natuurlijk beter maar ik denk dat dit toch een veel leukere en meer nostalgische ervaring is, gezien (zwaar) koppelen, handbak en warsheid van electronica. Daarnaast: denk aan de restwaarde;) over 8 jaar koop je een 458 voor een tonnetje rond.
vale46 zegt
Ferrari’s en vuur… onafscheidelijk van elkaar :)
Nu gelukkig wel op de leuke manier :D
syliaca zegt
Prachtige wagen dit, echt een van de beste Ferrari’s ooit gebouwd.
288gto zegt
:)
Joost1990_2 zegt
Vandaar dat Ferrari’s ‘Boem’ doen! Sorry, heel cliché, ik weet het.
raceface zegt
Wat een machtige machine dit is echt een top wagen all zo oud en toch die prestaties mischien wel een van de beste wagens ooit!
michelyman zegt
Allemaal mooi maar geef mij maar een 458 Spider: Wit met rood interieur.
voytekbe zegt
288 GTO blijft toch wel voor mij zelfs boven de F40 één van DE ferrari’s bij uitstek. Weet nog dat ik als kind hiervan een mooi schaalmodel had. Die achterkant blijft GE-WEL-DIG.
Vind die heel sober en heel speciaal er uitzien met die ronde lichtjes.
Topding!
gertjano zegt
Allemaal leuk en aardig die flamethrowers maar dit model hoort te gaan om elegantie en apperiance, dit open haard vuur hoort onder een 458 Challenge of Koenigsegg thuis :) #statement
E34M5Touring zegt
@gertjano: # hoort thuis op shitter…….
E34M5Touring zegt
Efficient dynamics by Ferrari. Alles wat we niet in de motor verbranden doen we wel met de uitlaat. Jammer dat die nieuwe Ferrari’s dit ook graag willen maar er iets te ver in doorslaan…..
DennisS65B40 zegt
Whahaha wat een verschrikkelijk vet apparaat!!!!
rufctr01 zegt
Wat een schitterende auto!
jordy14 zegt
Wat een prachige auto.
terazino zegt
Van de Ferrari’s waar ik in heb mogen rijden was dit toch wel het hoogtepunt. Eigenlijk gewoon keihard werken :-). Stuurt zwaar, koppelde zwaar, schakelen zwaar. Het geheel komt tot elkaar als je hem op zn donder geeft. Blijft een bijzondere bak, ook na al die jaren.
jrmpower24 zegt
prachtig.
Jochempie zegt
Mooiste Ferrari ooit!
Revvji zegt
Leuk, maar wat mij betreft toch iets te veel van het goede :P Ik zou hem toch iets laten bijstellen denk ik (als dat mogelijk is).
Wel m’n favoriete Ferrari! :D Daarachter komen de 355 en de F50.
krari zegt
Hele mooie Ferrari!
Dus zo vliegen die Ferrari’s allemaal in de fik! De uitlaten steken de auto in de fik :D :mrgreen:
luca882 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=vX8XkFLCfu0
PyroZnype zegt
Oud of nieuw? Met een ouwe raak je ietsjes minder snel je rijbewijs kwijt :)