De juiste klassiekers zijn een waardevolle investering, zo bewees deze Ferrari 250 LM tijdens een gezamenlijke veiling van RM en Sotheby’s gisteravond.
De Ferrari 250 LM in kwestie begon zijn leven in 1964 (nieuwprijs destijds: $14.750) niet als een hardcore racer. In 1964 verliet hij Maranello weliswaar als een 250 LM, de Amerikaanse eigenaar gebruikte hem na ontvangst louter om kustwegen van Californië aan te doen. Pas toen hij werd verkocht aan twee Ecuadorianen met racebloed, kreeg hij eindelijk kerbstones te zien.
Dit duo gebruikte de Ferrari 250 met chassisnummer 6107 namelijk wel als een volwaardige racer. De slechts 1,11 meter hoge auto met een koetswerk van Scaglietti en een 320 pk sterke V12 kreeg toen menig circuit te zien, met de 24 Uur van Le Mans in ’68 als hoogtepunt. Hij werd daar 1e in zijn klasse en 8e in het algemeen klassement.
In de jaren tachtig overkwam de 250 LM het lot van veel Ferrari’s; hij werd door een Japanse eigenaar opgekocht en met nog maar tienduizend mijlen op de teller in een privéverzameling gezet. Een bestaan waar het spannendste moment van de week een veeg van de plumeau is, juk.
Inmiddels is hij gerestaureerd en klaar om het asfalt op te steigeren, al vragen we af of iemand die net omgerekend 10 miljoen euro in een auto heeft gepompt waar er slechts 32 van zijn gemaakt dat snel zal doen… Enfin, het is voorlopig het hoogste bedrag dat ooit voor een 250 LM is betaald. Foto’s!
Simpson zegt
Occasion, van oud japannertje geweest, altijd binnen gestaan, slechts 10.000 mijl….
wel een prachtig mooi ding met mooie historie trouwens
E34M5Touring zegt
Ik vind hem persoonlijk mooier dan de GTO. En zo’n ding moet gewoon racen. Daar is ie voor gebouwd. Lijkt me super. Zaterdagochtend vroeg je Le Mans Ferrari uit de schuur halen en lekker ff de weg op.
woot zegt
Ik vind het geen mooi ding, maar daar ben ik waarschijnlijk een van de weinigen in.
StijnB zegt
@woot:
Lelijk is deze zeker niet, maar andere races met middenmotor uit die tijd zoals de 908 K coupé (foto rechts) waren nog mooier…
StijnB zegt
@StijnB:
Racers dus….
VeniVidiVici zegt
@woot: Nee hoor, ik vind h’m ook niet zo. Is net Quasimodo met die bultige lijn achterop.
screamer zegt
@woot: De daklijn loopt raar af en samen met die hoge heupen ziet dat er heel raar uit. Maar alleen de voorkant is wel heel mooi, rest weer niet.
tupperware zegt
@woot:
Nee hoor, deze staat ook in mijn lijstje “grootste Ferrari missers”. Erg onsamenhangend geheel imo.
desjonnies zegt
Dit waren de Ferrari’s die in het begin van de zestiger jaren het lange afstands racen domineerden. En Enzo’s hart lag dichter bij deze dan bij de F1.
Het zijn ook de wagens die Henry Ford II deden besluiten om als Ford zelf met een “Le Mans” wagen te komen (de beroemde GT 40) , nadat onderhandelingen over een overname van Ferrari door Ford op niets waren uitgelopen.
Als ik de prijs van deze wagen vergelijk met andere Ferrari relikwieën, dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat het een koopje is, zeker als je ziet dat deze wagens zeer dominant zijn geweest in de autosport.
baasbas zegt
Als je dit museumstuk met Jean Alesi achter het stuur ‘door-bangend’ met een E type over Goodwood wil zien raggen moet je de laatste upload van Chris Harris bekijken….
Ik houd er niet zo van om in iemands kont te kruipen, maar man man man… Dit filmpje is een pareltje. Dus voor een ieder die deze nog niet gezien heeft:
http://youtu.be/Y6x2RZB4O6s
desjonnies zegt
@baasbas:
schitterend fillempie, bedankt !
heb met gekromde tenen zitten kijken !
tupperware zegt
@baasbas:
Allen reed Alesi reed met een 64 250 GTO, been there done that.
baasbas zegt
@tupperware: Oeh, I stand corrected. Het was Brian Redman in de LM
stephane8200 zegt
@baasbas: je was me net voor. Wilde deze ook plaatsen nadat ik hem deze week had voorbij zien komen. Volgend jaar daar present op Goodwood Revival.
daphil zegt
prachtig filmpje baasbas, merci voor de tip, wat een wedstrijd is me dat, zo dicht op mekaar met die miljoenen bakken