De Ferrari 250 GTO racewagen is volgens velen niet alleen de mooiste auto ter wereld, het is ook de aller- allerduurste.
De rode wagen uit 1963 is verkocht voor een recordbedrag van 52 miljoen dollar. Omgerekend naar Europese flappen is dat bijna 38,5 miljoen! Zeldzame klassiekers stijgen goed in waarde, maar een prijstoename van bijna 50 procent vergeleken met de appeltjesgroene 250 GTO van Stirling Moss die vorig jaar voor 35 miljoen werd verkocht is aanzienlijk. Wie de nieuwe eigenaar is weten we niet, maar hij zal ongetwijfeld heel erg gelukkig zijn met de nieuwe aanwinst voor zijn privécollectie.
De 250 GTO heeft op zijn chassis nummer 5111 staan, maar laat je daar niet door misleiden. Van de prestigieuze Maranello-wagens zijn er slechts 39 gemaakt. Dit rode exemplaar won in 1963 de Tour de France met Jean Guichet achter het stuur, toen er ook een versie voor auto’s bestond. De wagen heeft tussen 1963 en 1965 aan nog 10 andere races meegedaan. Gelukkig mocht hij op latere leeftijd ook de benen mogen strekken, onder andere de Le Mans Classic van 2002.
Het oude wereldrecord voor duurste auto (en dan tellen we de 250 GTO niet mee) werd drie maanden geleden gezet met de 1954 Mercedes-Benz W196 Formule 1 wagen van Juan Manuel Fangio. Op het Goodwood Festival of Speed werd hiervoor 22,7 miljoen euro uitgeteld. (Via Bloomberg)
bofkont zegt
Heerlijke wagen, echt prachtig.
Maar damn de wereld is gek met deze prijzen voor een auto, ach vraag en aanbod zullen we maar zeggen ;)
alcantara zegt
@bofkont: Ligt er maar net aan wat je budget is. Voor een miljardair kost deze wagen slechts 4% van zijn vermogen, laat staan als je multimiljardair bent. In verhouding net zo ‘bijzonder’ als dat een miljonair een nieuwe 120i aanschaft.
bofkont zegt
@alcantara: Tja is ook weer waar :)
jon86 zegt
@alcantara: dit soort auto’s zijn samen met kunst een betere lange termijn investering dan de meeste aandelen.
MARS zegt
Dat soort prijzen is waanzin!
zondagsrijder zegt
Prachtige auto. Nieuwe ferrari’s halen het hier niet bij. NIet de uitstraling, niet de charme niet dat gevoel van vanzelfsprekende rijkdom. Google bijvoorbeeld ‘Slim Aarons’ ( https://www.google.nl/search?q=slim+aarons&safe=off&rls=com.microsoft:nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=yaBNUrLwD6WN7AbMt4HIBQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1382&bih=688&dpr=1 ) om een indruk te krijgen van het levensgevoel dat ik bedoel. En dat is niet uit de tijd, anders was Mad Men niet aan zijn vijfde seizoen bezig en was er niet zo’n levendige handel in design-classics. Hier is een markt voor en het zou mooi zijn als Ferrrari een keer zou laten zien dat ze dat begrijpen. Gewoon die oude tekeneningen uit de kast trekken; moderne remmen, zonder grote compromissen een kooi verwerken en bouwen. Inclusief Weber-carburateurs met extra-lekkere kelken.
alcantara zegt
@zondagsrijder: Slim Aarons is een liefhebber van ouwe vrouwen in bikini’s?
guusboum zegt
Jeetjekriebels, en waarom heb ik nou nooit begrepen; er zijn zoveel auto’s waarvan er nog maar 1 of 2 van bestaan, met een prachtige historie, en toch krijgt deze het voor elkaar om zulke gigantische bedragen op te brengen… Bestaan er nog relatief vrij veel van, zonder extreem bijzondere historie toch?
betonstaal zegt
@guusboum: dat hebben we nu een keer zo afgesproken dat deze veel geld zijn, en rijke mensen hebben vaak geen smaak en apen andere rijken na.
jack_abarth zegt
Waarom is de 250 eigenlijk zo’n icoon?
midasracer zegt
@jack_abarth: Ha als je dat kunt verklaren en de rest, ben je binnen. Sommige klassiekers exploderen in prijs terwijl anderen niets doen. Rara hoe kan dat?
rob68 zegt
@midasracer: Misschien omdat de meeste mensen dit nou eenmaal de mooiste auto vinden?
midasracer zegt
@rob68: Het is gewoon elkaar gek maken, net als Kopi Luak koffie. Geen bijzondere koffie, maar helemaal gehypet (begonnen met de film Bucket list) en sindsdien wil iedereen een kop matige koffie van 10 euro en worden die arme civetkatten ernstig mishandeld. Zo zal het met schilderijen en auto’s ook wel gaan.
rob68 zegt
@midasracer: En toch, toen ik deze auto voor het eerst op een foto zag in een Ferrari boek een jaar of veertig geleden wist ik dat het 1 van de mooiste auto’s ter wereld was voor mij. Kan me voorstellen dat als je toch een paar miljard heb je deze auto an gewoon koop ….Koste wat het kost.
gemaskerdemuchacho zegt
@jack_abarth: Dat vraag ik me dus ook af..
En over smaak valt te twisten.. Ik ken mooiere kassiekers.. (Talbot Lago etc..)
JamesBond007 zegt
De oude 250 GTO is veel mooier dan die facelift uit ’64 waar er maar een paar van zijn.
danmar zegt
Schitterende auto, toen ik 11 jaar was, een 1:18 Bburago model bij Autotron gekocht. Heb er toen de hele nacht naar liggen kijken.
Hoewel belachelijk veel geld, koopt de huidige eigenaar er ook een stuk historie bij. En dat is onbetaalbaar, dat lukt je met moderne Ferrari’s over ca. 40 jaar niet. Er worden geen wedstrijden meer mee gereden die er toe doen, en waarbij er zo weinig van worden gemaakt.
Nerekop zegt
Dit begint langzaam op een wedstrijdje ver plassen te lijken. Deze bedragen staan natuurlijk op geen enkele manier meer in verhouding met de auto’s. Uiteraard is een 250 natuurlijk prachtig en zoals vele voor mij al zeiden; we hebben blijkbaar afgesproken dat deze zo duur zijn. Maar 35 miljoen…
Overigens is het ook aannemelijk dat de veilinghuizen dit spelletje actief meespelen/manipuleren. Immers, hoe hoger de prijs van deze, des te meer worden de overige 250’s waard en dat levert ze weer extra poen op.
sjeppie156 zegt
Zal wel zijn omdat ik een jonge god ben maar ik vind het geen mooie auto….. tevens vind ik sommige classics wel mooi.
rtnet zegt
Belachelijke prijs voor een auto die het niet waard is.
Zwaar overschat en niet echt succesvol in de races waar hij voor gebouwd is.
Ferrari heeft veel mooiere auto’s gemaakt met een veel roemruchtere geschiedenis (wat normaal gesproken juist een hoge prijs verklaard).
michielleendert zegt
toch heeft deze het mooiste neusje, koopje dus achteraf gezien:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/04/grijp-je-kans-ferrari-250-gto-te-koop