Tuurlijk, de Ferrari 250 GTO met chassisnummer 3851GT is nog steeds de duurste ooit op een veiling, maar het bedrag waar de klassieker op werd afgehamerd viel tegen.
De verwachtingen waren hooggespannen, voor aanvang van de Pebble Beach-veiling afgelopen nacht. De laatste 250 GTO had (in onderhandse verkoop) 52 miljoen USD opgebracht, en daar zou deze 250 GTO wel overheen gaan, zo verwachtten de kenners unaniem. Bedragen van 60 tot 70 miljoen dollar werden genoemd, maar zo ver kwam het afgelopen nacht niet. Op the quail bleef de teller steken op $38.000.000, omgerekend zo’n €28.500.000, voor de Violati-Ferrari waarvan wordt gefluisterd dat hij in bezit was van Evert Louwman.
Dit is nog steeds een waanzinnige bak geld voor een auto, en bovendien meer dan de Mercedes-racer van Fangio vorig jaar, maar toch zal het bedrag velen hebben teleurgesteld. Misschien is het maar goed dat de wind een beetje uit de zeilen van de biedingsgekte is gehaald. Immers: 70 miljoen voor een stuk zeldzaam blik is eigenlijk niet te rationaliseren. Aan de andere kant: een klassiek schilderwerk van een oude meester doet meer.
Vincegail zegt
Zeker is het wel te rationaliseren. Geld is nl. één grote fabel en geen fuck waard. Je kan je digitale eentjes en nulletjes op je bankrekening beter omzetten in iets echts en tastbaars. En dan het liefst iets zeldzaams zoals een Renoir of in dit geval een Ferrari.
sir_smokalot zegt
Grappig dat je dit als voorbeelden noemt, wat vandaag 100 miljoen waard is kan morgen 10 miljoen kosten. Of 200.
Juist kunst en klassiekers hangen qua prijs van pure emotie aan elkaar.
Beter koop je dan een berg goud, en dan maar hopen dat er geen nieuwe voorraad onder de grond wordt ontdekt. Dat overleeft een brandje beter.
KUYL zegt
@sir_smokalot: Klopt helemaal, het zal niet de eerste keer zijn dat investeerders massaal weer naar wat anders overstappen dan zeldzame auto`s.
desjonnies zegt
@sir_smokalot:
“Goud, het enige spul op de wereld wat je uit de grond haalt, om het er vervolgens weer in te stoppen ”
-Warren Buffett-
888natan zegt
@desjonnies: warren buffet, naar hem moet je luisteren! Enorme oplichter, maar o zo slim met zijn ‘onrealistische’ rente haha!
desjonnies zegt
@888natan:
Waarom denk je dan dat die man zo enorm ongelooflijk rijk is geworden ?
Hupke zegt
@desjonnies:
Omdat het zo’n geslepen zakenman is.
888natan zegt
@desjonnies: buiten dat is hij ook een investeerder, men kent hem alleen als een oplichter. Erg kort door de bocht.
reactief zegt
@desjonnies: Omdat het een beste praatjesmaker is ;-) haha…
888natan zegt
@sir_smokalot: hier ben ik het niet mee eens. Goud(staven) zijn in 3 jaar met -35% gezakt: van 60.000 naar 40.000. Dat is zeker ook geen waardevast iets.
fant zegt
@sir_smokalot: Maar goud is wel een stuk minder mooi dan een 250 GTO :D
rotarypowah zegt
@Vincegail: inderdaad, geld moet rollen. Het liefst op vier wielen!
ar156sw zegt
Dus 70 miljoen is niet te rationaliseren, maar 38 wel? Ach ja, het is natuurlijk lucht allemaal, maar zolang men erin gelooft… Ik vind het voordeel dat de echt zeldzame auto’s zo in ieder geval goed bewaard blijven. Om in te rijden koop je gewoon wat minder zeldzaams.
Arnoud zegt
Evert Louwman heeft vaak gezegd dat hij alleen redelijk geld voor een auto zal neerleggen. En dat hij daarom nooit op bijvoorbeeld een 250GTO zal bieden.
Kvgorp zegt
De hype is dus weer (een beetje) over.
gtwillem zegt
Het is waard wat de iemand het waard vind. Ik heb toen ik 4 was (heel erg lang geleden, Nederland werd toen nog gewoon Europees Kampioen), een tekening gemaakt voor mijn vader. Zoals alle tekeningen van 4-jarigen zag het er uit als een dreigbrief in rebus, gemaakt door een chimpansee. Voor mij pa was het schitterend (loog hij toen). Als er een verzamelaar is die vind dat de 250 GTO meer dan 70 miljoen moet opbrengen, is de Ferrari dat waard. Maar dit bericht lijkt aan te geven dat de ‘wie kan het verste pissen’ toestanden voorbij lijken te zijn. Gelukkig.
E34M5Touring zegt
Zou de bubble dan een beetje aan het barsten zijn? De ‘generale repetitie’ (Bonhams) voor deze veiling had namelijk ook een aantal Ferrari’s ed. die de reserve niet haalden of voor aanzienlijk minder weggingen dan geschat. Oa een F40 die voor ruim een ton minder wegging dan geschat.
escort77 zegt
@E34M5Touring: zijn de biedingen te laag, of de schattingen van te voren door experts te hoog?
Ik kan me voorstellen dat veel “experts” er namelijk belang bij hebben om de prijs op te drijven (hebben er zelf een, krijgen media aandacht, delen mee in de winst, enz)
E34M5Touring zegt
@escort77: Meestal zijn de schattingen best markt conform. Als je te hoog inzet, zeker met een reserve, wil dat nog wel is kopers afschrikken. In het begeleidende artikel stond dat er gewoon niet hoog geboden werd. Die F40 was geschat op 1,1-1,4 Miljoen, is weggegaan voor rond de 9 ton..
jaapiyo zegt
@E34M5Touring: tsja…3-4 jaar geleden kon je op mobile.de een stuk of 20 F40s oppikken voor 300-400K. Ben benieuwd hoe het verder gaat, ik denk dat dit inderdaad wel eens de eerste barstjes kunnen zijn. Het is in ieder geval al een belangrijk punt dat er niet meer elke keer ‘automatisch’ een hogere prijs komt bij de veiling morgen dan bij de veiling gisteren, dat zal de mensen die (deels) in de markt zitten voor de speculatie waarde enigszins afschrikken.
En ook als je nou een half jaar geleden een dik bedrag hebt neergeteld voor zo’n raspaardje met de gedachte ‘wordt toch alleen maar meer waard’ zal je je toch even achter de oren krabben nou. Ik weet bijvoorbeeld dat in de kunstwereld topstukken ook nog wel eens deels gefinancierd worden/werden door het veilingshuis met het kunstwerk zelf als ‘collateral’, weet niet hoe dat zit met al deze miljoenenauto’s maar zeker als iets dergelijks hier ook speelt kan dat nog wel eens interessante ontwikkelingen opleveren.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: *300-400k per stuk uiteraard.
E34M5Touring zegt
@jaapiyo: Dat was inderdaad wat ik bedoelde, ze gaan niet zeker voor topdollar weg. Dat was een paar maanden geleden nog wel anders. Dr was ook een tijd dat je GTO’s oppikte voor een appel en een ei. Dat is inmiddels wel voorbij kunnen we rustig stellen ;)
reactief zegt
@E34M5Touring: Het werd ook wel tijd dat die barstjes in die bubbel kwamen. Alhoewel het voor mij niet uitmaakt.. Heb dat geld sowieso niet, ook niet als ze nog ‘maar’ een paar miljoen opleveren, en zal het nimmer nooit aan een auto uitgeven mocht ik het wel hebben.
Want met een auto moet je rijden, en ik zou niet durven rijden met een auto die zoveel geld waard is.
rammillius zegt
Alles heeft zijn ups en downs. Er zal waarschijnlijk ooit een sjeik komen die meer interesse heeft in oude auto´s dan in nieuwe auto´s. Deze sjeik zal vervolgens vele dollars spenderen om deze oude iconen te bemachtigen.
camber24 zegt
Hoop dat dit een teken aan de wand is voor meer klassieke Ferrari’s, zodat het voor ons gewonde stervelingen ooit haalbaar is om een Ferrari(/Dino) te kopen.
desjonnies zegt
Acht en twintig en een half MILJOEN Euries.
– Een huis aan de Zwitserse kant van de Italiaanse meren in Tessin, hoeft niet per sé aan het water te liggen, ik hoef George Clooney niet als buurman.
En eeeeeuuuuuuuuuuh, nou ja, een leuke oude grote werkplaats aldaar en uit liefde Innocenti’s, Alfa Giulia’s Impreza’s en andere klassiekers die ik leuk vind restaureren.
En een beetje in en verkopen van die meuk
Beetje in kunst handelen
Beetje klassieke ritten en rallies rijden.
En nooit, nooit meer een Ferrari of andere Supercar aanschaffen.
Maar zeer zeker geen dure horloges, roze champagne, privé jet, jacht of superjacht en gewoon zelf je boodschappen blijven doen en koken.
28,5 miljoen voor een oude auto, zo mooi is geen enkele wagen op deze planeet.
Hupke zegt
@desjonnies:
Wel als 28 milioen euro je hele hebben en houden is dan is geen enkele auto zo mooi.
Maar als 28 milioen euro een habbekrats is, je dat huis aan het comomeer al hebt, en het geld blijft maar binnenstromen. Dan veranderd dat de zaak toch wel.
series2 zegt
Best leuk maar ik vind z’on gto niet super bijzonder eigenlijk…
tmenges zegt
@series2: Nee idd hier in de straat staan er ook 3….. is eigenlijk een beetje de vw golf onder de klassiekers
series2 zegt
@tmenges: daarmee bedoel ik qua uiterlijk… dat er maar een paar van zijn wil voor mij niet zeggen dat ik het gelijk helemaal de shit moet vinden. Het hele gto verhaal voegt daar voor mij niet veel extra’s aan toe.
tmenges zegt
@series2: Ah ok dat kan natuurlijk, dat kon ik niet opmaken uit je reactie natuurlijk… toch draait t bij dit soort auto’s niet alleen om uiterlijk… Zoek voor de grap op youtube eens een accelererende gto op … dat geluid is fantastisch en daar kunnen wat mij betreft de huidige ferrari’s nooit aan tippen..
series2 zegt
@tmenges: voor het geluid hoor ik liever een maserati grancabrio en voor de snelheid is alles wat nieuwer is beter… dus ja dan blijven de looks over en die vind ik wel leuk! Maar miet denderend…
flippiez06 zegt
Einde crisis dus..
norge zegt
@flippiez06: juist,want als het beter gaat hebben de rijken hun geld nodig om te investeren.
bastiaangt zegt
@flippiez06: En voor sommigen begint de crisis, want het wordt zweten of die net aangekochte veel te dure klassieker nu niet flink in waarde gaat dalen.
flippiez06 zegt
@bastiaangt: kunnen we dan een “dump” van schaarse exoten verwachten? (Een 250gto kan je wel zien als graadmeter)
bastiaangt zegt
@flippiez06: Ik hoop voor de eigenaren van niet, maar het houdt een keer op, dus wie weet? Als je ziet hoe het met de huizenmarkt is gegaan…
stephane8200 zegt
Teleurstellingen bestaan niet, alleen te hoge verwachtingen.
CBR600rr zegt
Zou het kunnen dat de historie van deze auto een stuk minder interessant is? Je koopt als liefhebber ook de historie van de auto…