We wisten wel dat de eventuele nieuwe eigenaar diepe zakken moest hebben, maar de ongerestaureerde ex van Alain Delon werd ruim boven de estimate afgehamerd.
De verwachting was immers dat deze absolute parel tussen de 9,5 en 12 miljoen euro op zou gaan leveren tijdens de Retromobile veiling die op moment van schrijven aan de gang is. Dat liep effe anders, want de Ferrari werd op een vorstelijke 14.200.000 euro’s afgehamerd.
Let wel: het gaat om een ongerestaureerd exemplaar met een deuk in de achterklep ter grootte van de bips van Kim K. (SFW). Aan de andere kant maakt dat bij een auto met een dergelijke historie natuurlijk geen snars uit, de liefhebber weet dat de waarde in de komende jaren waarschijnlijk toch wel toeneemt.
Het pronkstuk werd gevonden in een Franse schuur, waar zich eveneens een prachtige Maserati A6G Frua stond te verpieteren. Deze Italiaanse schone werd afgehamerd op 1.720.000 euro. Wederom is dus het bewijs geleverd dat de juiste klassieker een uiterst solide investering blijkt.
tupperware zegt
Ik zeg koopje, wat mij betreft de mooiste Ferrari ever..
Supreem zegt
@tupperware:
Koopje. Je bent niet goed wijs. Dat we ondertussen afgebot zijn door de opeenvolging van astronomische bedragen is zeker, maar dat betekent daarom niet dat dit een juiste prijs is. En ja, de waarde is wat iemand er voor wil geven, maar toch stel ik mij hier vragen bij.
Een Lancia Flaminia 3C van 1962 is vanuit een objectief standpunt een gelijkaardige auto, eveneens in beperkte oplage gemaakt, maar daar betaal je misschien 300.000€ voor. Is die Ferrari dan 40x genialer? Ik betwijfel het.
En dat Alain Delon een vorige eigenaar is geweest lijkt mij de premium niet te verantwoorden. Ach ja.
jrk68 zegt
@tupperware:
Als je het vergelijkt met de prijzen van de GTO zeker een koopje, ongerestaureerd doet het ook goed op veilingen.
Het blijft een hoop geld, althans ik loop er niet dagelijks mee over de markt, maar ook ik begrijp de koper wel.
Supreem zegt
@jrk68:
Ik begrijp de koper ook, maar dan omwille van de auto, niet omwille van het bedrag dat hij/zij er voor heeft neergeteld.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Supreem: geld maakt geld… Als ik hem over 5 jaar voor 20 miljoen kon verkopen, had ik er nog wel 15 miljoen van gemaakt ook!
p964 zegt
@svenska_aeroplan_ab: en is dat niet wat een paar jaar geleden tot een crisis heeft geleid? Jou regel gaat nu nog op maar er komt een tijd…. Daarnaast is zo’n auto om mee te rijden en precies dat ga je met zulke bedragen uit je hoofd zetten.
Dutchdriftking zegt
Toch wel een enorme bak geld, voor een niet gerestaureerde klassieker. Ik had als ik het te besteden had een stuk of 20 andere auto`s voor dit geld gekocht!
dirkiii zegt
@dutchdriftking: als je dat geld voor een auto neertelt dan heb je bijna alles wat je wilt
Dutchdriftking zegt
@dirkiii: Maar waarom zoveel geld uit geven aan een auto waar je niet mee kan rijden?
lambo4all zegt
@dutchdriftking: omdat je deze auto over een aantal jaar voor een x aantal miljoen extra kan verkopen. Daaromz
philipf zegt
@lambo4all: of gewoon omdat het kan. Als je het geld hebt, waarom niet? En voor de extra miljoenen over een paar jaar hoeft ie het ook niet te doen lijkt me
Dutchdriftking zegt
@lambo4all: Ja, en over een aantal jaar knapt de zeepbel, en dag centjes.
screamgt zegt
Sommige auto’s werden voor bizar hoge bedragen verkocht. Die Citroën Type C 5 HP torpédo “trèfle” – 1924 voor €20000,-. Waanzin voorbij, volstrekt idioot.
roadronner zegt
Het lijkt erop dat de klassiek automobielmarkt een grote luchtbel wordt. Dit soort prijzen zijn gewoon idioot. Nog even en alles zakt als een kaartenhuis in elkaar, en zeg dan maar dag tegen je investering.
rikus zegt
@roadronner: ik denk het, en jij zegt het gewoon.
p964 zegt
@roadronner: ik kan niet wachten tot die dag komt! Wordt de markt weer bereikbaar voor liefhebbers.
begbers zegt
Oftewel iedereen wilt nu kim der bil in zijn of haar achterklep. Zodat ie meer waard word..
henkhupelschoten zegt
Lekker als verkoper €14 miljoen verdienen en nog wat wisselgeld! Kun je weer andere mooie klassiekers van kopen!
rudeboy zegt
Alleen die 2 darda banen ik het koffer zijn het al waard.
draadloos zegt
@rudeboy: je bedoelt achtbanen?
baasbas zegt
@draadloos: nee
stfu zegt
Voor mensen die geen idee hebben wat ze met hun geld moeten doen. Kom op zeg, voor wat ijzer en wat techniek zoveel geld uitgeven, dat hevig gerestaureerd moet worden. Ik snap ’t niet.
nord zegt
@stfu:
De Nachtwacht is nog minder, beetje verf op een stuk papier..
Zal je ook wel gek vinden…
deora zegt
Het is dan ook wel een geil modelletje! De auto uiteraard.
philipf zegt
Mensen willen gewoon uniek. En ze weten gewoon niet wat ze met hun geld moeten doen omdat ze teveel hebben
jorden zegt
Je bent rijk en je wilt wat. Dit dachten vast meerdere bieders. Andere verklaring heb ik niet voor die 14 miljoen.
Edge zegt
14.200.000,- voor een ongerestaureerd exemplaar is wel hoog, ja. Maar daarentegen is dit wel een auto die alsmaar meer waard word. Ik sluit niet uit dat als de nieuwe eigenaar hem laat restaureren, je wel een miljoentje of dertig ervoor krijgt. Wellicht zelfs meer, als je nog een paar jaar wacht en er weer een aantal exemplaren gesneuveld zijn. Wat mij betreft is dit, naast een geweldige auto om te bezitten, ook gewoon een geslaagde investering.
BJ zegt
Als je een plek zoekt waar prijs inflatie plaats vind (als gevolg van monetaire inflatie), kan je volgens mij stoppen met zoeken.
rufctr01 zegt
Dat heb ik er totaal niet voor over
hdla zegt
Klassiekers een solide investering noemen is natuurlijk nergens op gebaseerd. Kijk maar naar de jaren negentig toen de hele klassiekermarkt instortte (omdat een Ferrari gto niet het voorspelde hogere record niet haalde?). Dit ongerestaureerde exemplaar moet je natuurlijk zo laten, hoogstens rijdbaar maken, want deze staat kan je nooit meer recreëren.
norge zegt
Ik zou die Maserati genomen hebben….Minst net zo mooi en iets goedkoper…
dhrwilders zegt
Lijkt er net een van JetCars met al die roest en hoe schoon die van binnen is
nord zegt
Welcome to the real world.
Er bestaat nog wel iets meer dan je favo BMW of Audi.
Namelijk kunst.
De een wil voor 1.000.000 minimaal 350 km/u rijden en de laatste technologie aan boord hebben (fuck die afschrijving!) een ander is op zoek naar de verpersoonlijking van zijn smaak op een perverse manier. Ofwel maak kennis met aan de ene kant de puberende medeblogger en aan de andere kant de vermogende art collector.
cthijs zegt
Zal rosalie wel balen dat ze hem toen verkocht hadden
fj272 zegt
Het wachten is tot de zeepbel genaamd.. ÜberKlassiekers.. gaat instorten… En de prijzen weer zakken tot een realistisch niveau..
Voor de huidige verkopende partijen een superdeal.. Voor de kopers denk ik snelle manier om veel geld in de nabije toekomst te verliezen..
ferrari94tr zegt
Ik snap het wel, naar mijn mening de mooiste Ferrari ooit!
mrrallycross zegt
Had ik er 10 jaar geleden nou maar een gekocht ;)
Hainz zegt
Ferrari F40 ging weg voor €1.050.000 en een 1964 Porsche 904 Carrera GTS voor €1.275.000.
okmer zegt
Wat hier zo jammer aan is, is niet dat er een enorme bak geld neergelegd wordt maar dat auto’s die gemaakt zijn om te rijden een pronkstuk worden en meer geld waard zijn naarmate er minder mee gereden is.
Ferrari’s zijn om mee te rijden maar de meeste staan vooral stil :(
meepinz zegt
Ik vind 1 miljoen al veel voor een auto.
Calimero zegt
Ik zeg tijd voor een nieuwe Ferris Bueller film, maar dan nu wel met een echter Ferrari 250GT California ;-)