Een van de beste coureurs ter wereld mocht eindelijk weer eens een lauwerkrans om zijn nek hangen.
Waar zijn die eigenlijk gebleven die lauwerkransen? Afgeschaft vanwege allergische reacties? Enfin, over naar het onderwerp van dit bericht: Fernando Alonso won gisteren zijn eerste race in het WEC-kampioenschap op Spa. De inmiddels 36-jarige Spaanse kampioen pakte daarmee zijn eerste overwinning in een race sinds 12 mei 2013, toen hij voor Ferrari de Spaanse Grand Prix won. Wat een verkeerde teamkeuze al niet kan doen met een F1-carrière.
Een deel van de credits voor de victorie gaat echter ook naar Alonso’s teamgenoten Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi. Deze twee voormalig F1-coureurs delen de cockpit van de nummer 8 Toyota. Tevens hadden Alonso en zijn teamgenoten de nodige mazzel dat de zusterauto getroffen werd door pech. De nummer 7 met achter het stuur Kamui Kobayashi, Mike Conway en Jose Maria Lopez was namelijk eigenlijk het hele weekend sneller dan de nummer 8, maar werd na de kwalificatie gediskwalificeerd vanwege een probleem met de fuel flow meter.
Na de start kwam nummer 7 op een zonovergoten Spa al snel op een ronde achterstand te liggen, maar mede dankzij Safetycars zat ‘ie aan het eind van de race alsnog in de staart van nummer 8. Op dat moment zat ‘Nando achter het stuur van de leidende auto, maar zijn achtervolger Mike Conway was sneller. Zo zie je maar weer dat zelfs de beste F1-coureurs niet noodzakelijk iedereen zoek rijden als ze in andere raceauto’s gezet worden. In tegenstelling tot Red Bull Racing besloot het team van Toyota uiteindelijk een teamorder uit te vaardigen om een klinkend resultaat en mooie headlines zeker te stellen.
Helaas tekent dat laatste wel een beetje het WEC-seizoen van dit jaar (en volgend jaar, gezien de gekke opzet van het super season). Toyota heeft in de LMP1-klasse feitelijk geen echte tegenstand, ondanks dat enkele privateers hun best doen. ‘Nando hoeft dus ook op Le Mans normaal gesproken alleen met de zusterauto af te rekenen om de tweede pijler onder de Triple Crown (GP van Monaco, Indy 500, 24 uur van Le Mans) die hij zo begeert binnen te angelen. Mits de Toyota’s de finish halen tenminste. Daarna dan alleen nog even die Brickyard owneren…
Bedankt iedereen voor de tips!
pielemuis zegt
Mooie kerel die Alonso. Beetje F1 rijden en daarnaast, niet onverdienstelijk, in de weekenden dat er niet geracet word in andere raceklasses domineren.
mjorace zegt
Mooi dat hij weer een keer wint. Hij is 1 van de beste f1 rijders
harrie zegt
‘Nando hoeft dus ook op Le Mans normaal gesproken alleen met de zusterauto af te rekenen’
Ja en hopen dat z’n waggie 24 uur heel blijft ipv 23 uur en 54 minuten.
rob5nismo zegt
Mooi man leuke motivatie voor hem
romigejoop zegt
Op naar de tripple crown
HZW zegt
Met betere auto’s had hij nog wel een paar keer meer wereldkampioen F1 geworden.
De Indy 500 had hij ook zomaar kunnen winnen vorig jaar als die Honda er niet mee stopte.
lekkerlinksrijden zegt
@HZW: Alonso en Honda, geen prettig huwelijk
harrie zegt
@hzw: Was op zich een spannende race, maar krijg wel een beetje stoelendans gevoel bij de Indy 500.
100 safety cars en dan maar hopen dat je voorop ligt als de muziek stopt en de vlag dropt.
nelson90 zegt
Niks over Racing Team Nederland?
jaspervdwinden zegt
@nelson90: ja, hadden ze wel wat over kunnen schrijven. Was een enerverende middag. Van P7 naar P1, en na problemen helaas weer terug naar P7.
Giedo reed loeihard met de Dallara:
“In de race pakte Giedo van der Garde na een uitstekende start de 3e positie en reed vervolgens in de eerste 10 minuten naar de kop. In het eerste uur vergrootte Racing Team Nederland de voorsprong op de naaste achtervolger, Pastor Maldonado’s Oreca, tot bijna 18 seconden, waarna Giedo door een accualarm ineens de pits in gedwongen werd. Daar bleek door een defect aan de versnellingsbak de riem van de dynamo gelopen te zijn. De reparatie van de bak en de dynamo kostte iets meer dan een half uur waardoor Van der Garde, Frits van Eerd en Jan Lammers de resterende vier uur van de race voltooiden in 8e positie. Die eindklassering leverde 6 WK punten op.”
Desalniettemin hebben we genoten daar, ook dankzij het fantastische weer aldaar.
jaspervdwinden zegt
@jaspervdwinden: P8 bedoel ik.
Silverarrow zegt
Het is een lege overwinning: een competitie tussen twee Toyota’s waar er één met problemen kampte. Dat is geen overwinning, dat is gewoon een race uitrijden. Met alle kritiek die er op de F1 is, is datgene dat McLaren doet honderdduuzendmaal interessanter dan een raceklasse zonder elke vorm van competitie. De GT Pro klasse was wel mooi om te zien.
simon91166 zegt
@silverarrow: idd, die tweede toyota startte notabene als laatste en word tweede, ze hoeven eigenlijk niet eens de kwalificatie te rijden lekker spannend :P
koeckenbacker zegt
Inderdaad, dit was een kwestie van uitrijden, aan het eind werdt het iets spannender. Maar een geweldige race van de lmp2 klasse en ook de gt was het aanzien zeker waard. Het was alleen niet druk op spa, ik denk toch dat het gemis van audi en porsche het niet populairder maakt. Voorgaande jaren was het veel drukker.
Ook het programma op zaterdag was niet echt de moeite waard. Alleen de porsche cup frankrijk en benelux, in één race. Ook nog eens dik 20 minuten achter de safetycar.
Als er geen grote namen mee gaan doen voorzie ik weinig goeds voor de lmp’s.
jaspervdwinden zegt
@koeckenbacker: de vooruitzichten zijn inderdaad niet goed voor de LMP’s.
Maar toch wel weer wat mooie inhaalacties gezien.
De geur van banden, benzine en het mooie doffe geluid van de LMP wagens maakt dat wij zullen blijven komen naar dit soort evenementen. Het zijn immers prachtige raceklassen, met superdikke auto’s.
En voor 30 euro entree is het ook nog goed te betalen. ?
917 Porsche + Audi zegt
@jaspervdwinden: ik heb 36 euro inkom betaald
qriss zegt
Als groot, en langdurig autosport fanaat, en Toyota fan wil ik toch wel even iets mededelen.
– Toyota heeft een langdurig contract met het WEC getekend om de LMP1 klasse in leven te houden, denk dus vooral vooruit, en niet meteen afschakelen bij het eerste seizoen, er komt nog veel aan (denk aan pre-productie chassis met hybride die andere teams kunnen gaan gebruiken)
– Toyota heeft wel degelijk tegenstand van de overige LMP1 teams, denk eraan dat Audi en porsche eigenlijk altijd met 3 auto’s reden, Toyota heeft dat maar 1x gedaan.
Tevens zijn er nu 6 teams (12 auto’s) in LMP1 in plaats van de 2 teams (4 auto’s) van vorig seizoen.
– Denk ook aan het feit dat het een enduramce race is, er kan veel fout gaan, zowel mechanisch als menselijke fouten (zie het resultaat van Le Mans 2017 met een LMP2 op het podium.
Laten we vooral genieten van de vele inhaalacties, spannende crashes (zonder gewonden het liefst) waarna de auto’s strompelend de pits inrijden en gewoon weer verder kunnen na een uurtje sleutelen door de crew.
Heerlijke klasse, het is een beetje het sleutelen van een WRC weekend + snelheid van een F1 weekend en de vele inhaalacties van een GT cup in een grote mengelmoes!