Wij: “nee”.
De man die boven zijn ogen een fraaiere snor heeft zitten dan Ron Jeremy onder z’n neus, vindt het niet cool dat radioverkeer tussen teams en coureurs in de Formule 1 zomaar wordt uitgezonden. De aanleiding voor deze uitspraak? Inderdaad, het feit dat de hele wereld mee kon genieten van Alonso die z’n team toebijt dat het lijkt of hij een GP2-motor achterin z’n McLaren had zitten.
Volgens Alonso betreft het een privéaangelegenheid tussen coureur en team en heeft de rest van de wereld er verder niks mee te maken. Aan ons de nobele taak om deze flinterdunne argumentatie finaal aan flarden te schieten. Voor aanvullingen weet u waar u moet zijn.
A. Fraude-achtige commando’s vanuit de pits komen dankzij het uitzenden ervan genadeloos aan het licht. Denk aan Flavio Briatore die in 2008 één van z’n coureurs opdracht gaf om middels een crash een safetycar situatie te creëren, zodat de eerste coureur daarvan kon profiteren. Wie die eerste coureur was? Inderdaad, dat was jij Fernando. In een minder grijs verleden zagen we Audi hoogst onsportief uit de hoek komen in de DTM, maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden.
B. Het is gewoon cool om live te horen wat sporters in the heat of the moment te melden hebben. Dat geldt voor autosport, rugby, basketbal, UFC en eigenlijk elke andere relevante sport. Zelfs dat gegil en gesteun tijdens een potje vrouwencurling raakt bij ondergetekende op een vreemde manier de gevoelige snaar. Een wat relevanter voorbeeld: Max Verstappen die z’n teamleiding een keiharde ‘NO’ verkocht, naar aanleiding van een muffe teamorder.
C. Fernando mag dan menen dat niemand iets te maken heeft met wat hij met het team bespreekt, maar kom op man. Het is niet zo dat je tegen 250 km/u staatsgeheimen met elkaar zit te delen. Overdrijven is ook een vak.
D. Kimi Raikkonen.
Overigens blijft Alonso de komende twee seizoenen naar eigen zeggen gewoon bij McLaren om z’n contract uit te dienen. De relatie met motorenboer Honda zal na eerdergenoemde rant over de radio wellicht wat aan warmte hebben ingeboet, maar dat mag de pret kennelijk niet drukken.
clarkson zegt
Tip aan Fernando unibrow Alonso: ‘Stop met domme dingen roepen over de boordradio’ !
martinus zegt
Helaas heeft team Mclaren niet zoveel sponsors, maar bij Mercedes is BlackBerry een van de Sponsors.
Via Blackberries kun je gewoon encrypted bellen. Ik vraag mij af waarom team Mercedes AMG Petronas niet gewoon encryptie toepast op het radioverkeer.
Dan hoeft er niemand mee te luisteren als je dat niet wilt.
mashell zegt
@martinus: Heel simpel. De regels verbieden encryptie.
Tonnie zegt
@mashell: encrypt die regel!
gallardogt zegt
Over die GP2-motor was voor het eerst dat ik Alonso kon waarderen en nu gaat hij weer terugkrabbelen?!
boltiev6 zegt
Tja, F1 was voor Max Verstappen voor mij te saai. Leuk waren de onderonsjes tussen de coureurs en de pits. Het compenseerde niet, maar het is toch aardig deze aanvulling. Nou komt die gekke Alonso vertellen dat hij dit wil afschaffen.
Oke; onder een aantal voorwaarden is dat akkoord: V10 of V12 terug onder de kap. 3 rijders per team, ongelimiteerd bij tanken. Red Bull moet voorzien worden van Ferrari motoren die gelijk zijn aan de Ferrari stal. Nou, ik hoor het wel!!
desjonnies zegt
@boltiev6:
ik niet snap jouw praten over wat
idee niet eens hebt het over waar dan ergens?
knopen geen touw ergens vast aan
leave me alone I know what I am doing |!
Dutchdriftking zegt
Ergens snap ik het ook wel, maar als ik heel eerlijk ben volg ik het radio verkeer vaak niet. Ik heb vaak pas halverwege het zinnetje door dat ze over de radio aan het babbelen zijn.
ArnoldH zegt
Hij heeft wel een punt. Maar ik zie het liever helemaal verboden worden. Dus weer met pitwall borden.
Wordt de race ook leuker van want ze worden niet meer gewaarschuwd als bij een rem oververhit dreigt t worden.
Rick-dos zegt
Fear the beard…
e1000bmw zegt
Alonso, quit your bitchin’ en verbeter je skills.
Rick-dos zegt
http://nos.nl/artikel/2061905-verstappen-troeft-wereldkampioen-hamilton-af-op-ebay.html
Trouwens onze Max begint echt een sensatie te worden…
bmwpowerm5 zegt
Overigens blijft Alonso de komende twee seizoenen naar eigen zeggen gewoon bij McLaren om z’n contract uit te dienen
denk eerder om zijn zakken te vullen
pomoek zegt
Gewoon geluid aanlaten. Bij vrouwentennis alsjeblieft het geluid uit zetten…
thijse zegt
E. Dan kunnen we straks genieten van Allo Allo-achtige code-taal tussen muur en coureur
w0o0dy zegt
We gaat zien of Honda wat opschiet met het verbruiken van de laatste 4 tokens… De verbrandingsmotor Is overigens al niet zo slecht het is de power recovery en het hybride systeem dat ver achter ligt… Stroom op =200pk minder… En dat is wat ze af en toe tekort komen.
exclusieviteitsfreak zegt
Volgens mij is de in hoofdzaak F1 regelementering er net ietsje aan het overgaan, bij het minste wordt er tijdens een wedstrijd fout gaat, wordt er direct een safetycar ingeblazen, al is het F1 wel degelijk bij elke race levensgevaarlijk. Echter, elke topsport is aan risico’s verbonden.
Echter, het zijn de speelvogels die het gevaarlijk maken voor hun collega’s.
En wat de communicatie betreft tussen de coureur en zijn team, dat zou tijdens de wedstrijd zelf tussen de coureur en het team moeten blijven, daar heeft de massa geen boodschap aan, en is het aan de prezentator van het programma ‘om toestemming te vragen aan het team in kwestie ‘of een melding mag geopenbaard worden, tenminste, als een visuële fout via de uitzending zichtbaar was, anders is het volgens mij een schending van de privacy van de het team.
exclusieviteitsfreak zegt
Het moest ‘wat’ zijn ‘bij het het minste wat er tjdens een wedstrijd fout gaat’, te laat opgemerkt, sorry alvast; gecorrigeert bij deze dus.