‘Nando hield zich tot op heden op de vlakte, maar doet nu harde uitspraken.
De F1-carrière van Fernando Alonso is een apart verhaal. Als je kijkt naar de resultaten van ‘Nando’s laatste jaren in de sport zou je kunnen zeggen dat de F1-loopbaan van de tweevoudig wereldkampioen als een nachtkaars uit is gedoofd. Maar eigenlijk doet dat niet helemaal recht aan het echte plaatje. Want zelfs tijdens die magere jaren bij McLaren gold Alonso nog steeds als een van de beste coureurs op de grid. Eigenlijk pas vlak voor en vooral ook na zijn vertrek is dat beeld bijgesteld. Er kwamen steeds meer stemmen op die claimden dat Alonso weliswaar een begenadigd coureur is, maar dat hij teams en auto’s nooit beter heeft gemaakt.
Wat niet in het voordeel spreekt van de man uit Oviedo is dat één jaar na zijn vertrek uit de sport de zaken er zowel bij McLaren als bij Honda een stuk beter voorstaan. Beide partijen zijn nu, met name dankzij Fernando zelf, geen eenheid meer. Los van elkaar doen ze het echter alletwee beter dan ze deden in de periode dat ze samenwerkten met de wenkbrauw. Het vleesgeworden hoogtepunt van deze opmerkelijke ontwikkeling was het podium in Brazilië, waar na de straf van Hamilton twee Honda’s en een McLaren het ereschavot opmaakten. Natuurlijk is dat ook deels toe te schrijven aan toeval, maar reclame voor de vermeende onmisbaarheid van Alonso was het hoe dan ook niet.
De roep om de terugkeer van de inmiddels 38-jarige kampioen is gevoelsmatig dan ook steeds zwakker geworden. In het begin van het seizoen testte ‘FA’ nog een keer voor McLaren, waarna het team prompt de slechtste race van het seizoen beleefde in China. Het is wederom slechts een momentopname, maar misschien zit er wel meer in dan dat. Volgens ‘echte kenners’ is de kwaliteit van Alonso vooral het wringen van goede tijden uit matig gebalanceerde auto’s. Het verklaart waarom FA’s teammaten het vaak erg lastig vonden om hard te gaan in een auto ontwikkeld rondom Alonso’s voorkeuren qua setup. Het verklaart ook waarom de meeste auto’s gebouwd rondom Alonso’s input meestal niet snel genoeg waren voor de titel.
Maar goed, de beste man blijft een tweevoudig kampioen, dus je kan je voorstellen dat sommige teams de mogelijkheid om de Spanjaard binnen te halen desalniettemin wel interessant vinden. Onder die teams hoorden de afgelopen seizoenen echter niet Red Bull Racing, Mercedes of Ferrari. Daar Alonso terecht inschatte dat hij met andere teams geen kampioen kon worden, bleef hij liever aan de zijlijn staan om zich bezig te houden met andere raceklasses.
Toch is het heilige vuur weer wat aangewakkerd, zo bleek tijdens het jaarlijkse FIA-feestje waar Alonso zijn WEC-titel uitgereikt kreeg. Duidelijker dan ooit sprak Fernando er namelijk zijn ambitie uit om alsnog terug te keren op de F1-grid van 2021, het jaar waarin hij 40 jaar oud wordt:
2021 was altijd het moment dat gemaakt is voor mijn F1-comeback. 2020 niet, want de regels blijven min of meer hetzelfde en de redenen waarom ik eind 2018 uitgestapt zijn gelden dus ook nog. Die redenen luiden als volgt: ik heb geen kans wereldkampioen te worden [in een auto van de Formule 1.5].
In 2021 zou die kans om werelkampioen te worden er in ieder geval in theorie wel weer zijn bij een ander team. Bijvoorbeeld bij het team van Renault, waar Fernando zijn grootste successen behaalde in het verleden. Alonso wijst er dan ook fijntjes op dat er op zijn laatste McLaren niet voor niks Hasta Luego stond, in plaats van Adios. Dat betekent immers ’tot ziens’ in plaats van ‘vaarwel’:
Bij mijn afscheid hebben we op de auto Hasta Luego gezet, niet Adios. Het was altijd het plan om in 2021 eventueel terug te keren.
Komend seizoen heeft ‘Nando het niet zo heel druk. Vooralsnog staan alleen de Dakar rally en de Indy 500 omcirkeld op de kalender. Officieel staat de Spanjaard komend seizoen nog onder contract bij McLaren, maar nu Sainz en Norris het daar goed doen, lijkt zijn rol bij het F1 team van de renstal uit Woking min of meer uitgespeeld te zijn. Hoe dan ook is Fernando sowieso niet van plan om er in de toekomst ook zo’n relaxt schema op na te houden. Mocht het toch niet lukken om in 2021 een F1-zitje te krijgen, dan gaat hij dat jaar het nieuwe WEC doen met de hypercars:
2021 is een significant jaar. Het WEC gaat beginnen met de hypercar-formule en in de F1 worden ingrijpende regelwijzigingen doorgevoerd. Een van deze twee opties gaat het worden voor mij.
Waarvan akte.
pablo1971 zegt
Hij mocht willen dat een team hem nog wil betalen om te racen. Niet de makkelijkste persoon om mee te werken.
onnes zegt
Ik juich het toe, Fernando is een topper. Altijd het maximale uit de auto halen.
Robert zegt
@onnes: de man is een blast from the past. Gelijk aan Jacques Villeneuve werd -ie relatief vroeg in z’n carrière al kampioen, maar in retrospectief gezien vooral dankzij een superieure auto. Daarna ontwikkelde hij zichzelf vooral als coureur in sociale zin; hij gaf kleur en sjeu aan het overwegend brave legioen coureurs die anno nu door de teams worden ingezet. Vooral vanwege dat laatste kan ik hem eigenlijk wel waarderen, maar ik kan het me ook héél goed voorstellen dat er zowel bij Honda als McLaren (en Ferrari?) mensen rondlopen die z’n bloed wel kunnen drinken.
koen0373 zegt
@RRRobert: goeie analyse. Ik ben ook fan van Nando, heeft echt superprestaties neergezet en zou hem graag terugzien. Maar snap je punt.
skinny058 zegt
@koen0373: Villeneuve heeft alleen goede prestaties neer gezet in de Williams, Alonso ook in de Minardi, Ferrari en McLaren. Maximaal altijd.
skinny058 zegt
@RRRobert: Al vind ik Nando wel een slag beter dan Villeneuve. Bekijk z’n onboards bij Ferrari maar eens, de manier hoe hij instuurt, de manier hoe hij onmogelijke inhaalacties maakt, fenomenaal!
Robert zegt
@skinny058: oh, maar daar ben ik het ook wel mee eens, hij is meerdere klassen beter dan Villeneuve. Maar ik denk dat een rentree in de Formule 1 een deceptie wordt. Niet zo groot als die van Kubica, maar meer een beetje kleurloos, zoals Michael Schumacher destijds bij Mercedes.
Fernando moet zich m.i. concentreren op de Indy 500 en daarmee de ’triple crown’ pakken. Die kwaliteit dicht ik hem wel toe.
toniominestrone zegt
@onnes: Heeft alleen de verkeerde keuzes in zijn carrière gemaakt.
dawwg zegt
@onnes: Niemand zit om op een veel te dure, moeilijk mee te werken, 40er te wachten in de F1; de man is geen Schumacher…
gandini zegt
Dat wordt dus WEC. Misschien dit keer bij de nieuwe uitdagers Rebellion/Peugeot?
str8six zegt
Interessante uitspraak wel. Denk niet dat ie een “schumi’tje” doet. De successen in het WEC smaken wss beter dan de so-so resultaten in F1. Tenzij hij een team kan opbouwen, net als Schumi. Maar hij heeft laten zien bij Ferrari en McLaren dat niet te kunnen. Dus WEC its is imo.
bernoulli zegt
De nieuwe teamgenoot van Nico Hülkenberg.
rob5nismo zegt
@bernoulli: 1 van de weinige toen actieve f1 coureurs die de 24h van lemans gewonnen heeft met Porsche
SanderB zegt
@rob5nismo: sterker nog de enige ?
VeniVidiVici zegt
Opzouten met die walgelijke gast! Zat alleen maar te zeiken en gaf Honda 0 feedback zoals Max dat wel super doet!
clubbtraxx zegt
Haha, is toch best zielig? Denken dat er nog een team op je zit te wachten…
Nou Nando, zet het maar uit je hoofd jong.
breakingpoint zegt
Stoffel heeft onlangs ook een zure reactie gegeven over Fernando. Ik denk toch dat hij het de teams en collega’s moeilijker maakte dan het was. Als je de auto zodanig afregelt, dat enkel jij er makkelijk punten in kan scoren, ben je dan wel een aanwinst voor het team?
potjak zegt
Als hij ooit nog eens wil winnen in de F1 moet hij zijn eigen team gaan opbouwen. Denk dat de huidige teams niet op hem zitten te wachten. Terug bij Renault? Volgens mij is hij vergeten dat hij Renault ‘en public’ afzeikte en zwart heeft gemaakt terwijl hij (als best betaalde coureur) onder contract bij Renault was.
gaszitrechts zegt
Blijf maar mooi weg, ik zal ‘m niet missen.
Gulli zegt
Als Fernando terug komt in de F1 is dat een yoke! Een yoke I tell you!
rhellema zegt
Er is toch geen tram meer die hem nog wil hebben. Een man met diva gedrag is nergens meer welkom!