Na wat flirtages met andere snelle vrouwen uit Duitsland en Italië, geeft de wenkbrauw waarschijnlijk een vervolg aan zijn huidige relatie.
Dat kunnen we tenminste opmaken uit ‘Nando’s woorden tegenover het Spaanse TV-station Antena 3. De toekomst van de Spanjaard in de Formule 1 is al enige tijd een heet hangijzer. Maar het is inmiddels vrijwel zeker dat de beste teams doorgaan met hun huidige duo’s. Alleen bij Mercedes staat er nog een heel klein vraagtekentje achter de naam van Valtteri Bottas, maar dat lijkt slechts een formaliteit te zijn.
Feitelijk houdt het daarmee op voor wat betreft de mogelijkheden van de inmiddels 35-jarige kampioen een beter F1-team op te zoeken. Ja, een gok om wéér terug te keren bij het fabrieksteam van Renault zou een overweging kunnen zijn. En anders zou ALO nog een overgang naar het ooit zo succesvolle team van Williams kunnen maken, dat wellicht een nieuwe impuls krijgt als ex-Mercedes technicus Paddy Lowe wat geheimpjes uit Stuttgart Brackley in de Williams FW41(?) kan incorporeren. Beide opties kan je echter niet als meer zien dan een lateral move op dit moment. Bovendien hebben ook de honcho’s van Renault al aangegeven dat ze -op dit moment- niet direct zitten te wachten op Alonso.
Fernando zou de F1 natuurlijk totaal de rug toe kunnen keren, maar als F1-coureurs het daarover hebben kunnen we ze altijd moeilijk serieus nemen. Als puntje bij paaltje komt is het nog steeds de koningsklasse van de autosport, die het meeste aandacht krijgt en waar het meeste geld mee gemoeid is. Het aantal coureurs dat de F1 uit eigen beweging verliet voordat het moment kwam dat niemand hen meer een zitje wilde geven is beperkt. Kijk bijvoorbeeld naar Felipe Massa.
En dus is het geen verrassing dat teambaas Zak Brown bij zijn vertrek uit Monza te kennen gaf dat hij verwacht dat Alonso een nieuwe deal tekent bij het team voor het seizoen van 2018. De honcho voegde daar interessant genoeg wel de voorwaarde aan toe dat McLaren dan Honda moet dumpen en in zee gaat met Renault.
Desgevraagd bevestigt Alonso dat hij ‘graag trouw blijft aan McLaren’. De kogel is dus nog net niet door de kerk, maar Fernando verwacht dat hij binnen een week de plannen van het team hoort en dan zal hij zijn beslissing nemen. Zonder Honda bij naam en toenaam te noemen geeft hij aan dat een en ander inderdaad samenhangt met de keuze voor de motor:
McLaren is in a difficult situation because for three years it has been very uncompetitive. I think three years of not being competitive is the limit for a team like McLaren, one of the best in F1 history. Starting next year, I think it’s going to change.
I don’t know what will happen, but I’m very optimistic. One option is to change the engine. I will wait for their decision before taking mine. I want to be loyal to the team as we have been through difficult times together. When they decide and they know the package they will have, I will make a decision.
I’ll give them a chance. We have shared very hard times together. I feel part of the team and I think they deserve it.
Als we tussen de woorden van Alonso doorlezen klinkt het alsof McLaren inderdaad Honda terzijde gaat schuiven en dat de Spanjaard bij het team blijft. Dat gezegd hebbende weten we dat ALO niet vies is van wat politieke spelletjes en wellicht is dit zijn manier om het team een ultimatum te stellen: die Honda motoren weg, of ik weg.
Vanuit het perspectief van de tweevoudig kampioen kunnen we ons deze opstelling voorstellen, want qua leeftijd kan hij niet gaan zitten wachten op het moment dat Honda eindelijk haar zaakjes voor elkaar heeft. Ook als fans kunnen we niet wachten om Alonso zich weer in de strijd te zien mengen met Verstappen, Vettel en Hamilton.
Of het echter ook de juiste beslissing zou zijn voor het team om Honda in de ban te doen, is twijfelachtig. De Japanners boeken langzaam maar zeker toch wat vooruitgang de laatste tijd en brengen een hoop geld mee naar het team. Daarbij is McLaren voor hen de eerste prioriteit, terwijl het team voor Renault slechts één van de klantenteams zou zijn. Alonso zoveel macht geven zou men in voetbaltermen (jaja, dat mag niet, sorry) omschrijven als ‘een passant het beleid laten uitstippelen’. Op de lange termijn is dat doorgaans geen recept voor succes. Enfin, laat je eigen bespiegelingen over deze kwestie los, in de comments.
MaartenD zegt
lijkt mij logisch voor het belachelijke salaris dat hij ontvangt en het feit dat er geen stoeltjes bij topteam beschikbaar zijn…
gregorius zegt
McLaren wil Alonso nog houden?
Nadat hij elke race loopt te klagen over hoe slecht die auto is?
Lijkt me stug dat Honda nog graag mee wil betalen aan het tamelijk dure verblijf van Alonso.
Zal wel een niet-klagen-over-de-auto clausule krijgen.
str8six zegt
@gregorius: dit dus. Ik snap ook niet dat die gozer zo blijft doordrammen over hoe slecht die auto wel niet is. Zij weten het. Wij weten het. Bij gebrek aan beter gewoon je klep houden en rijden. Stoffel hoor je niet piepen. Het lijkt wel een klein kind met een miljoenen salaris.
awesome zegt
@str8six: en dan? Wie zet je dan in je auto naast iemand als stoffel? Ze hebben geen keuze, niemand wil voor ze rijden behalve Alonso.
str8six zegt
@awesome: touché
mashell zegt
@str8six: er loopt ook zo’n gozertje te drammen dat de Red Bull niet snel genoeg is en dat die dringender betrouwbaarder moet, want anders stapt hij op. En als ie dat zelf niet jammert dan doet zijn vader dat wel.
roppp zegt
@gregorius: Ferrari bleef Vettel toch ook gewoon doorbetalen ondanks dat ie Verstappen iedere keer afzeek.
gregorius zegt
@roppp: Als Vettel vanaf nu elke keer Ferrari gaat afzeiken over de radio als hij niet eerste ligt, rijdt ie volgens jaar niet meer voor ze.
Ik ben tegen censuur en voor menselijkheid. Maar je werkgever afzeiken tov de concurrentie en de rest van de wereld in een marketing event (laten we wel wezen), snap ook ik dat dat niet kan.
berlinetta zegt
Ik zou ook zeggen dat ik trouw wil blijven aan McLaren als ik bij geen enkel ander team terecht kan. Als ik Alonso was, zou ik nog een jaartje of 2 lekker cashen in de F1 en daarna lekker in de WEC gaan rijden.
trustmeiamanengineer zegt
Of het nou slim is om Honda te dumpen voor Renault? Dat lijkt me ook een zijwaartse beweging. Bovendien heeft Renault een eigen fabrieksteam, dus áls die motoren gaan werken en zij maken een goede auto ben je als McLaren en RedBull alsnog de sjaak.
Maargoed, Honda heeft natuurlijk weer zeer treurig gepresteerd afgelopen weekend. Alles vervangen bij 2 wagens, en beide vallen weer uit…
Veiligste keus voor Fernando lijkt me volgend jaar gewoon nogmaals proberen met McLaren Honda, is het niks na een paar races er lekker mee kappen en iets leukers gaan doen. Die 3e wereldtitel is toch meer een droom dan realiteit met alle huidige concurrentie op de grid.
alino zegt
@trustmeiamanengineer: Helemaal mee eens. En hoe zuur zou het zijn na 3 jaar ellende met Honda over te stappen naar Renault en dan Honda met bv Toro Rosso punten zien pakken.
Is er in het verleden eigelijk al een team met klantenmotor kampioen geworden terwijl er een fabrieksteam van die fabrikant is? Lijkt me logisch dat deze motor dan volledig naar de wens van het fabrieksteam wordt gebouwd en dat de klantenteams zich maar moeten schikken.
lotuselises2 zegt
@alino: Renault F1 in 2009. Red Bull werd kampioen, het jan dus wel.
lotuselises2 zegt
@lotuselises2: kan
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: Renault levert anders gewoon een motor waarmee je in de top drie kunt rijden, zo slecht is die niet, het zou een flinke stap voorwaarts zijn. Ik denk ook als McLaren niet met Honda door wil, ook Honda er mee kapt.
johanw zegt
Redbull buiten gelaten (alhoewel minste race ronden van alle teams wegens gebrek aan betrouwbaarheid) presteert Renault ook slecht net als Honda..
Grote verschil is dat er bij Honda wel stijgende lijn is…
berlinetta zegt
@johanw: Welke stijgende lijn dan? McLaren-Honda reed bij haar intrede in 2014 in de achterhoede en rijdt daar nu nog steeds. Alleen Alonso weet af en toe wat puntjes te scoren voor het team, omdat hij een goede coureur is. Vandoorne heeft ook nog geen deuk in een pakje boter gereden.
johanw zegt
@berlinetta:
voordat ik je een hele uitleg ga geven ben je bekend met:
– size zero concept van eerste 2 jaar? dat mclaren er graag doroheen bleef drukken en honda al mee wilde stoppen
– de tokens die bijvoorbeeld een mercedes niet had de eerste 2 jaar waarin je dus nauwelijks mocht verder ontwikkelen?
– de switch vlak voor het seizoen door mclaren van brandstof en olieleverancier
en de laatste races niet gezien? in monza reed men ook gewoon (wat een zeer snel circuit is en ongunstig voor de hondas) tegen de top 10 aan…een renault fabrieksteam is op dit moment niet echt veel sneller , waar honda in het begin van het seizoen echt door iedereen voorbij werd gereden, blijft men een williams, torro rosso, haas en een renault al voor op bepaalde momenten.
betrouwbaarheid, ach ja ze rijden nu al soms races uit, waar men in het begin nog geeneens starten of al binnen 10 rondes eruit lagen…
je kan het negatief zien uiteraard en slecht is het ook nog steeds, maar stijgende lijn is er zeker. dat wordt ook beaamd in dit stuk maar ook door de media. niet iets wat ik verzin.
berlinetta zegt
@johanw: Jouw verhaal klopt ook wel en ik gun het Honda van harte, maar ze rijden nog altijd in de achterhoede. Precies waar ze zijn begonnen. Uiteindelijk gaat het om de resultaten en die zijn er gewoon nog niet. Je kan in Monza wel in de top 10 rijden, maar daar heb je niks aan als je weer uitvalt door technische problemen.
alino zegt
@berlinetta: Klopt maar in het begin van het seizoen reden ze achteraan en vielen ze uit. Nu rijden ze rond de 10de plaats en vallen ze uit. toch een stijgende lijn als we het met een heel roze bril kijken. :)
suheyl zegt
@johanw: volkomen met je eens. Denk dat ze beter bij Honda kunnen blijven, die gaan echt wel stappen maken
johanw zegt
Er is ook een 1.5 si versie van de neiuwe Civic buiten Europa en heeft iets van 209 Pk…
trustmeiamanengineer zegt
@johanw: Als Alonso die als company car krijgt is hij zeker weg. ;)
johanw zegt
Oh dat laastst bericht hoort niet hier…
Dutchdriftking zegt
Als ze het geld wat Alonso kost in de auto stoppen, is het probleem dan opgelost?
Edge zegt
Ik moet het nog maar zien. Renault heeft aangegeven dat het een derde klantenteam niet kan en niet wil ondersteunen, waardoor McLaren-Renault alleen een optie is als dat betekent dat Red Bull of Toro Rosso met Honda in zee gaat. Of dat nog gaat gebeuren is ook maar zeer de vraag, nu de door Red Bull/Toro Rosso gestelde deadline van afgelopen zondag verstreken is.
Dat McLaren slechts één van de klantenteams is, hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. McLaren heeft aangegeven open te staan voor het bouwen van eigen motoren zodra het nieuwe reglement in 2021 van kracht wordt. Als men dat gaat doen, is drie jaar als klantenteam van Renault door het leven gaan echt geen schande. Je zult wellicht niet om de titel vechten, maar Red Bull laat toch zien dat je met een goed chassis en die motor af en toe hele leuke dingen kunt laten zien. Tenzij je Verstappen heet en de het ongeluk naar je toe trekt met kapotte motoren en vermijdbare en onvermijdbare crashes.
johanw zegt
@edge:
volgens mij heeft palmer ook nauwelijks nog een race uitgereden of de pechduivel zet hem aan de kant…
dieselkameel zegt
@Edge: Hoe denk jij dat Honda de motor gaat ontwikkelen? Je ziet ze langzaam aan wel beter worden, maar het is totaal niet constant. Het chassis van de McLaren lijkt mij prima, wanneer Honda de motor op niveau weet te krijgen kunnen ze de subtop in en denk ik dat zij samen met Red Bull kunnen strijden voor de 3e plek.
maxie zegt
Voor de money’s natuurlijk
bmw507coupe zegt
Ik wil ook wel eens wat
utregcity zegt
Of gooi er een Honda IndyCar motor in, afgelopen weekend finishte Honda als 1, 2 & 3 bij The Glen.
alino zegt
Was te verwachten. Het is of bij Mclaren blijven of uit de F1. Bij de topteams is er geen plaats en bij de overige teams heeft die geen winnende auto. Dan rijdt ie weliswaar voor de punten maar echt winnen of een podium zit er dan zonder pech van anderen niet in vrees ik.
Ik ben wel benieuwd of Mclaren bij Honda gaat blijven of gaat overstappen naar Renault. Volgend jaar moeten ze toch echt wel resultaten boeken. Ik betwijfel of Mclaren het nog lang kan volhouden in de F1 zonder hoofdsponsor.