• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferdinand Alexander Porsche overleden: vader des 911

Auteur: ricardo, gepost 5 april 2012 om 18:12 – 78 Reacties

Ferdinand Alexander Porsche

De kleinzoon van oprichter Ferdinand Porsche en oorspronkelijke bedenker van de 911 en de 904 is vandaag in Salzburg overleden. Ferdinand Alexander Porsche werd 76 jaar.

F.A. Porsche begon zijn automotive carrière al in 1958 bij het bedrijf. In zijn tijd bij Porsche was hij het brein achter de allereerste 911. In 1972 vertrok hij er weer, maar bleef tegelijkertijd betrokken bij het bedrijf. Zijn talent bleek snel met zijn ontwerp voor het Type 754 prototype, een voorgestelde opvolger voor de 356. In 1962 kreeg hij de leiding over de gehele ontwerpafdeling en binnen een jaar zag de wereldberoemde 901, beter bekend als de 911, het daglicht. Naast straatauto’s hield Ferdinand zich in de jaren 60 ook nadrukkelijk bezig met de autosport. Zijn meest beroemde ontwerpen zijn de Type 804 Formule 1 auto en de nog altijd wonderschone 904 Carrera GTS.

Hij werd benoemd tot erevoorzitter van de raad van commissarissen en zijn design-lusten kon hij vervolgens botvieren in een door hem opgericht bedrijf: Porsche Design, grootgrutter in zonnebrillen, horloges en allerhande accessoires.

Ook interessant!

  • Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design
    Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design: nu al tijdloos?
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

904, 911, Porsche, porsche-design

Vorig bericht: « 30% van de Nederlandse huishoudens heeft GEEN auto
Volgend bericht: Nieuwe Ram 1500: iets minder een benzineslurper »

Lees Interacties

Reacties

  1. raphael zegt

    5 april 2012 om 18:18

    Was Porsche Design eigenlijk onderdeel van Dr.Ing.H.C.F.Porsche AG? Sneu, niet een zo heel oud.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      5 april 2012 om 18:57

      @raphael: tegenwoordig wel. Oorspronkelijk stond het los van Porsche.

      Login om te reageren
  2. lambo4all zegt

    5 april 2012 om 18:18

    Rust in vrede! hij heeft in ieder geval een mooi leven gehad. lijkt me ook prachtig om te zien hoe je eigen ontwerp over de decennia evolueert in tot wat de 911 nu is!

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      7 april 2012 om 09:11

      @lambo4all: evolueert is een mooi woord alleen niet toepasbaar op de 911. Die is bij geschaafd en nooit ‘echt’ veranderd

      Login om te reageren
  3. godspeed zegt

    5 april 2012 om 18:22

    Ik dank hem op mijn blote knieën! Dat hij in vrede mag rusten :)

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      5 april 2012 om 20:33

      @godspeed: foto!

      Login om te reageren
  4. JPWest zegt

    5 april 2012 om 18:24

    Bedankt voor al het moois dat u heeft achtergelaten! Een creatief leven met heel veel plezier voor anderen is afgesloten. Dat uw familie aan minder fraaie zaken was verbonden, uw vader en Hitler en zo, zijn wij niet vergeten, maar is inmiddels wel vergeven. RIP. Het leven gaat verder, lange leve de Porsche 911!

    Login om te reageren
    • godspeed zegt

      5 april 2012 om 18:28

      @JPWest: Ja zoiets bedoelde ik dus ook, maar dan in iets minder woorden :P Overigens, Hitler mogen we ook bedanken voor de snelwegen! Het was een boefje, maar er is ook weldegelijk wat goeds uit voort gekomen…

      Login om te reageren
      • autogedrocht zegt

        5 april 2012 om 18:31

        @godspeed: Hitler bedanken? Verder alles goed in de bovenkamer?

        Login om te reageren
        • godspeed zegt

          5 april 2012 om 18:40

          @autogedrocht: Eens even kijken, ik schreef: ”Hitler mogen we ook bedanken voor de snelwegen!”, en dus niet ”Hitler mogen we ook bedanken voor het doden van velen joden!!” ;)

          Login om te reageren
          • autogedrocht zegt

            5 april 2012 om 18:50

            Eens even kijken, ik schreef: Hitler bedanken? Verder alles goed in de bovenkamer?

            Login om te reageren
            • SHFT zegt

              5 april 2012 om 18:57

              @autogedrocht:

              Wat zijn we weer politiek correct vandaag…

              On-topic:

              Na Jim Marshall eerder vandaag, weer een legende gesneuveld, jammer, moge ze beide in vrede rusten.

              Login om te reageren
          • betonstaal zegt

            5 april 2012 om 20:06

            @godspeed: het gaat om het woordje ‘ook’ – want waarvoor kunnen we Hitler allemaal bedanken? Te lezen aan je reactie begrijp ik wel welke partij je stemt.

            Login om te reageren
            • 4991 zegt

              5 april 2012 om 22:16

              @betonstaal: hitler heeft veel goeie dinges gedaan, maar helaas wordt dat overschaduwt door zijn slechte daad.

              Login om te reageren
            • godspeed zegt

              5 april 2012 om 22:35

              @betonstaal: Ik bedoelde ook, als in naast meneer Porsche, zijn jullie nou echt zo kortzichtig en bevooroordeeld…?

              Login om te reageren
            • godspeed zegt

              5 april 2012 om 22:41

              @betonstaal: Overigens waren die snelwegen niet het enige, denk ook nog even aan VW en alles waar daaruit is voort gekomen. Dus in die context is het woordje ‘ook’ lang niet zo misplaatst als jij impliceert. En aub, houd dat belachelijke vooroordeel over mijn politieke voorkeur voor je, conclusies trekken moet je doen als je genoeg info hebt, niet op basis van één oppervlakkige opmerking die je ook nog eens verkeerd interpreteert.

              Login om te reageren
        • dennisr zegt

          5 april 2012 om 19:39

          @autogedrocht: Hitler bedoelde het goed joh, hij bracht het alleen niet zo subtiel..

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            5 april 2012 om 23:11

            @dennisr: Klopt, bleek allemaal één groot misverstand te zijn. Wat hij werkelijk zei was :
            Vergast die joden eens…op een heerlijke maaltijd. Alleen dat laatste gedeelte heeft men niet meer gehoord.

            Login om te reageren
            • rh95 zegt

              6 april 2012 om 00:28

              @SimonMc: inderdaad : “wir haben es nicht gewusst”
              (alvast mijn excuses als dit iemand in het verkeerde keelgat schiet)

              Login om te reageren
    • Jipp zegt

      5 april 2012 om 18:51

      @JPWest: vergeet niet dat Porsche eigenlijk een hekel had aan het nazi regime, daarom had hij ook nooit een uniform aan of iets dergelijks!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        5 april 2012 om 19:42

        @Jipp:

        LOL ..

        Login om te reageren
      • topless zegt

        5 april 2012 om 21:54

        @Jipp:
        Is dat de reden? Ik dacht altijd dat dit kwam doordat hij geen politieagent was.

        De oude meneer Porsche en Addy lijken overigens best door een deur te kunnen.

        Login om te reageren
        • topless zegt

          5 april 2012 om 21:57

          Login om te reageren
        • Jipp zegt

          5 april 2012 om 21:59

          @topless: ik heb het over de vader, waarvan je dacht dat hij het goed kon vinden maar dat valt dus vies tegen. Echter had niemand de kennis die ferdinand had. Gedurende de oorlog was de vandaag overleden Porsche een tiener!

          Login om te reageren
    • StijnB zegt

      6 april 2012 om 09:29

      @JPWest:
      Dat was al grootvader en discussie is al vaker gevoerd hier. Heeft hier niets mee te maken…

      Login om te reageren
  5. spotu2 zegt

    5 april 2012 om 18:30

    R.I.P. Dat zijn wat geweldige auto’s die hij bedacht heeft.

    Login om te reageren
  6. xilver zegt

    5 april 2012 om 18:32

    Da’s ook niet extreem oud dat de beste man is geworden…

    Login om te reageren
  7. terazino zegt

    5 april 2012 om 18:32

    Je kan er van houden of het niets vinden, maar dit baasje heeft toch wel wat betekend voor de autowereld. Zonde, toch wel wat jong gestorven.

    Login om te reageren
  8. james125 zegt

    5 april 2012 om 18:33

    R.I.P. diep respect voor deze man!

    Login om te reageren
  9. Escudo zegt

    5 april 2012 om 18:35

    En weer een icoon minder op aard. Ik kende u niet, maar bedankt voor de 911 die ik ooit ga bezitten herr Porsche! Ik zal een dezer dagen een ererondje rijden in de 944 met de Porsche Design zonnebril, waar u mogelijk aan mee heeft gewerkt, op mijn smoelement.

    Laat u in vrede rusten opdat u geschiedenis heeft geschreven!

    Login om te reageren
  10. Porsche_Fan zegt

    5 april 2012 om 18:35

    Had hij ooit kunnen dromen dat de 911 “De” Porsche der Porsche’s zou worden!? en menig jongenshart sneller deed kloppen!? Mede dankzij hem heeft Porsche een grote reputatie in de autosport en op de weg! (en dankzij zijn vader) Rust in Vrede.. Lang leve de Porsche 911..

    Login om te reageren
  11. gijsso zegt

    5 april 2012 om 18:38

    Deze man heeft de autowereld verandert, diep respect.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      5 april 2012 om 20:55

      @gijsso: Vertel?

      Login om te reageren
  12. norge zegt

    5 april 2012 om 18:39

    De 911 was mooi gedaan ,verder wel leuke koffie apperaten van zijn hand. RIP

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    5 april 2012 om 18:59

    Bedankt voor de waterkoker!

    Login om te reageren
  14. lextalionis zegt

    5 april 2012 om 19:05

    R.I.P. Respect voor de ontwerper van de 911.

    Login om te reageren
  15. cheetacars zegt

    5 april 2012 om 19:06

    Erg origineel met namen waren ze niet in die familie.
    Weer een legende van de klassieke autowereld weg, een wereld die zonder deze man veel gemist zou hebben.
    Ergens ben ik wel benieuwd wat hij vond van het feit dat de 911 nog steeds bestaat.

    Login om te reageren
  16. upstream zegt

    5 april 2012 om 19:07

    Zou (mocht hij zelf en alleen kunnen beslissen) deze man ooit hebben toegestaan dat monsters als de Cayenne en Panamera in het Porsche gamma zitten?

    Login om te reageren
    • upstream zegt

      5 april 2012 om 19:07

      @upstream: Boxter/Cayman zitten nog in de filosofie van de 911 en van Porsche…

      Login om te reageren
    • upstream zegt

      5 april 2012 om 19:08

      @upstream: Voor de rest: Dank aan dhr Porsche!

      Login om te reageren
  17. Lennart95vdk zegt

    5 april 2012 om 19:12

    R.I.P.
    Bedankt voor het ontwerpen van de prachtige 911.

    Login om te reageren
  18. Rsimon zegt

    5 april 2012 om 20:08

    De wereld is een knap man kwijt, maar we hebben zijn knappe creaties nog om ons overeind te houden.
    RIP Ferdinand Alexander Porsche

    Login om te reageren
  19. tritone zegt

    5 april 2012 om 20:21

    Wat een onzin!
    Erwin Komenda heeft de 911 ontworpen!
    Zie de link;
    http://www.atico.nl/camelot/index.html

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 april 2012 om 20:29

      @tritone:

      spannend .. daar ga ik eens even diep induiken ..

      Login om te reageren
  20. p993 zegt

    5 april 2012 om 20:50

    Mooi dat de 904 ook genoemd wordt (laatste carros bevat leuk artikeltje erover)…de 911 is echt een meesterwerk en missch ook een toevalstreffer. Een bijzondere combinatie van compromisloze sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid. Maar de basis lag bij het anders durven denken en vasthouden aan eigen visie. Iets dat tegenwoordig nog bij weinig merken te vinden is.

    Login om te reageren
  21. Northwestern zegt

    5 april 2012 om 20:50

    Bedankt voor de Tiger tank :)

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      5 april 2012 om 21:19

      @Northwestern: Ja, die ontwierp Ferry toen ie net uit de luiers was zeker?

      Login om te reageren
  22. hoonigan247 zegt

    5 april 2012 om 20:58

    En nu maar hopen dat Porsche is een keer met ECHT ! wat nieuws komt

    Login om te reageren
  23. meneersander zegt

    5 april 2012 om 21:02

    Een verlies voor het sportwagen segment! De bedenker an de 911, 76 jaar oud wij moeten het nog maar zien te worden. R.I.P

    Login om te reageren
  24. spylegion zegt

    5 april 2012 om 21:42

    R.i.p.
    http://www.youtube.com/watch?v=39bg7bWFa1o

    Login om te reageren
  25. johanw zegt

    5 april 2012 om 21:47

    bedenker van de porsche…

    je bedoeld de man die de tekeningen samen met de nazi’s heeft gepikt van een jood en hier vervolgens de 911 uit voort is gekomen!!

    hier zijn wel eens stukken van gepubliceerd, maar wordt veelal niet echt over gepraat, maar dit is gewoon pure jatwerk geweest!!

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      5 april 2012 om 21:59

      @johanw: Ok, bronnen?

      Login om te reageren
    • Jipp zegt

      5 april 2012 om 22:01

      @johanw: de jood in kwestie werkte eerst samen met Porsche maar later maakte hij het klusje af. Overigens hetzelfde met de atoom bom, ontworpen door de Duitsers grotendeels, uitgevoerd door de Amerikanen!

      Login om te reageren
      • johanw zegt

        5 april 2012 om 22:41

        @Jipp:

        dat klopt enigzins…alhoewel Ganz bij meerdere fabrikanten met zijn ontwerp heeft aangeklopt….toen hitler aan de macht kwam, raakte hij ook geinteresseerd in Ganz zijn Volkswagen (toen werd het al zo genoemd) maar plotseling wordt het contact met Ganz door de Nazis verbroken…ja hij was een jood en wordt opgepakt en gevangen gezet. later is hij ontslagen en gevlucht naar Zwitserland.

        Exact die periode krijgt Porsche de opdracht van Hitler om de Volkswagen te maken. Porsche komt met een prototype van de Kever. Het prototype heeft veel weg van de Superior. Ook in het ontwerp van de Kever zijn ideeën van Ganz gebruikt, maar Porsche strijkt met alle eer.

        even kortweg gezegd het verloop…dus op en top duits en door ferdinand Porsche…NEE…

        uiteraard wel verder geslepen etc en daar mag men wel alle eer voor krijgen.

        Login om te reageren
  26. treser zegt

    5 april 2012 om 22:03

    @johanw een 911 is geen kever

    Login om te reageren
  27. urtarget1992 zegt

    5 april 2012 om 22:20

    Bedankt voor de beste sportwagen ooit te creëren. Ben sinds ik een paar jaar oud was van de 911 gaan houden. R.I.P

    Login om te reageren
  28. johanw zegt

    5 april 2012 om 22:36

    @ sascha,

    dat moet jij toch weten….dat heeft zelfs in autobladen gestaan. het volgende in het kort;

    Ferdinand Porsche ontwierp in opdracht van de nazi’s een kleine betaalbare auto. Maar het concept van een volksauto was al in de jaren twintig bedacht door de joodse ingenieur Josef Ganz.

    de bedrijfshistoricus Grieger van VW geeft toe dat Ganz al vóór de Kever een concept had voor een kleine auto. Maar volgens Grieger was Ganz niet de enige die in de jaren twintig met dergelijke ideeën rondliep. Volkswagen stelt dat Porsche zijn idee niet heeft gestolen van Ganz, maar dat hij onafhankelijk van hem een vergelijkbare wagen ontwikkelde.

    in het artikel wat is geschreven en wat ook gepubliceerd is in het verleden, staat een hele beschrijving van tekeningen etc etc. en hoe dit is verlopen….het vreemde is alleen dat de voorloper van de porsche, waarmee het begonnen is bijna 1 op 1 is overgenomen van Ganz zijn werk, maar die is door weggejaagd door de nazi’s.

    het is lang geleden, dus ja wat lastig voor de betrokkenen…maar dat maakt de renault familie ook mee met de franse overheid toch, al ligt dit ietsje anders.

    Login om te reageren
    • spylegion zegt

      5 april 2012 om 23:09

      @johanw:
      En Henry Ford was de grootste geldschieter van Hitler..
      Hoor je ook niemand over dus wat is je punt op deze treurige dag voor de Fam. Porsche?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        5 april 2012 om 23:10

        @spylegion:

        o,ja joh .. vertel ..

        Login om te reageren
        • spylegion zegt

          5 april 2012 om 23:22

          @lincoln: http://www.traces.org/henryford.html

          En wiki kan u ook het 1en ander uitleggen..

          Henry Ford had namelijk net zoals Hitler een bloedhekel aan joden…

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            5 april 2012 om 23:28

            @spylegion:

            effe gelezen maar kon dat geldschieter verhaal niet vinden ..

            Login om te reageren
      • agera zegt

        5 april 2012 om 23:21

        @spylegion: De documentaire hierover was zelfs getoond op Discovery.

        Login om te reageren
    • Jipp zegt

      5 april 2012 om 23:30

      @johanw: dat houd ook in dat we geen spullen meer moeten kopen bij de media markt, opgezet met oud nazi geld!

      Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    5 april 2012 om 23:41

    vind dit een leuk topic ..

    gewoon lekker ongedwongen Hitler herdenken met ze alle ..

    autobloggers weten tenminste wat gezelligheid is ..

    Login om te reageren
  30. johanw zegt

    5 april 2012 om 23:45

    @spylegion:

    joh tegenwoordig vallen de bedrijven als Apple, Nokia, samsung elkaar aan en rijgen rechtszaak na rechtszaak aan elkaar, omdat de een ook een “schuifje van links naar rechts” gebruikt om een beelscherm te on-locken.

    hier praten we over een heel ontwerp auto waarvan de octrooirechten van Ganz gewoon gestolen zijn en doorgegeven aan een bedrijf waarvan de Gestapo in de onderneming zat.

    tegenwoordig zou hier een bedrijf voor omvallen….nu praten we over een historisch kunsstukje….humzz….

    maar laten we dit stukje maar sluiten ;D chapeau voor Porsche…het is wel een fantastisch apparaat en betrouwbaar ;-)

    Login om te reageren
  31. johanw zegt

    5 april 2012 om 23:48

    @ jipp

    juridisch toch niets verkeerd mee….opgezet met nazi geld is wat anders dan octrooirechten afpakken….

    dat ook het eerste niet helemaal zuivere koffie is, begrijp ik wel uiteraard.

    maar ook wij Nederlanders hebben geen schone papieren….Indonesie bijvoorbeeld of onze mooie VOC tijd.

    maar het is hier geen historisch dagblad….het ging mij er alleen om dat hier veelal aan voorbij gegaan wordt, meer niet!

    ik vind een Porsche zelf fantastisch en als ik er geld naast had, dan was een Porsche een van de eerste autos die ik zou kopen omdat deze ook betrouwbaar zijn.

    maarja nu mag ik het doen met een BMW, ook duits;-)

    Login om te reageren
  32. TSI-tje zegt

    5 april 2012 om 23:49

    RIP ! Bedabkt voor het moois welke u de wereld geschnken heeft !

    Login om te reageren
  33. 911GT2 zegt

    5 april 2012 om 23:55

    RIP

    Login om te reageren
  34. Ferdinand1 zegt

    6 april 2012 om 00:37

    Niet helemaal zelf verantwoordelijk voor het 911 design, maar toch diep respect voor wat hij voor het merk Porsche heeft betekend. Spijtig dat hij al zo snel aan zijn einde is gekomen.. Maar hij zal niet vergeten worden: een 911 blijft een 911.

    Login om te reageren
  35. jordy14 zegt

    6 april 2012 om 08:42

    R.I.P

    Login om te reageren
  36. Arnoud zegt

    6 april 2012 om 09:00

    Dreamers may die but the dream lives on forever.

    Login om te reageren
  37. lincoln zegt

    6 april 2012 om 10:50

    raar eigenlijk ..

    dat de geschiedenis van de 911 nog onduidelijker is dan de toekomst !!

    vermakelijk om de comments te lezen iig ..

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      6 april 2012 om 10:57

      @lincoln: Komt deels door het succes van de 911 dat iedereen er ineens deel van uit wil maken…

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        6 april 2012 om 11:02

        @911GT2:

        nope .. ik zie hier alleen maar toedichters ..

        Login om te reageren
  38. oxymoron zegt

    6 april 2012 om 10:55

    Ik zal vandaag met een van zijn pennen schrijven en met zijn keukenmessen in de weer zijn. Prima ontwerpen.
    Heette de man niet in kleine kring Butzi?

    Login om te reageren
  39. Hupke zegt

    6 april 2012 om 11:25

    Hij heeft met de 911 misschien niet de meest geweldige wagen op de weg gezet maar het is wel een heel mooi ding. Zeker zo’n 930 of zo’n 964 Turbo die mogen er echt wel wezen dat moeten zelfs de grootste haters (die constant zitten te zeveren over luie ontwerpers) toegeven.

    De wagen waarvoor ik hem het meest apprecieer als ontwerper is de 904. Een echte circuit wagen en wegmonster en ook nog eens een esthetisch ding.

    Login om te reageren
  40. carspotter1 zegt

    6 april 2012 om 12:23

    Ik vond hem van toen ik nog jong was altijd inspirerend, ik heb ook veel van zijn tekeningen nagemaakt.Rust in Vrede,ik was zwaar geschokt.

    Login om te reageren
  41. glmmns1996 zegt

    6 april 2012 om 12:24

    R.I.P Ferdinand Porsche

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North