De kleinzoon van oprichter Ferdinand Porsche en oorspronkelijke bedenker van de 911 en de 904 is vandaag in Salzburg overleden. Ferdinand Alexander Porsche werd 76 jaar.
F.A. Porsche begon zijn automotive carrière al in 1958 bij het bedrijf. In zijn tijd bij Porsche was hij het brein achter de allereerste 911. In 1972 vertrok hij er weer, maar bleef tegelijkertijd betrokken bij het bedrijf. Zijn talent bleek snel met zijn ontwerp voor het Type 754 prototype, een voorgestelde opvolger voor de 356. In 1962 kreeg hij de leiding over de gehele ontwerpafdeling en binnen een jaar zag de wereldberoemde 901, beter bekend als de 911, het daglicht. Naast straatauto’s hield Ferdinand zich in de jaren 60 ook nadrukkelijk bezig met de autosport. Zijn meest beroemde ontwerpen zijn de Type 804 Formule 1 auto en de nog altijd wonderschone 904 Carrera GTS.
Hij werd benoemd tot erevoorzitter van de raad van commissarissen en zijn design-lusten kon hij vervolgens botvieren in een door hem opgericht bedrijf: Porsche Design, grootgrutter in zonnebrillen, horloges en allerhande accessoires.
raphael zegt
Was Porsche Design eigenlijk onderdeel van Dr.Ing.H.C.F.Porsche AG? Sneu, niet een zo heel oud.
robbie zegt
@raphael: tegenwoordig wel. Oorspronkelijk stond het los van Porsche.
lambo4all zegt
Rust in vrede! hij heeft in ieder geval een mooi leven gehad. lijkt me ook prachtig om te zien hoe je eigen ontwerp over de decennia evolueert in tot wat de 911 nu is!
mightymike zegt
@lambo4all: evolueert is een mooi woord alleen niet toepasbaar op de 911. Die is bij geschaafd en nooit ‘echt’ veranderd
godspeed zegt
Ik dank hem op mijn blote knieën! Dat hij in vrede mag rusten :)
betonstaal zegt
@godspeed: foto!
JPWest zegt
Bedankt voor al het moois dat u heeft achtergelaten! Een creatief leven met heel veel plezier voor anderen is afgesloten. Dat uw familie aan minder fraaie zaken was verbonden, uw vader en Hitler en zo, zijn wij niet vergeten, maar is inmiddels wel vergeven. RIP. Het leven gaat verder, lange leve de Porsche 911!
godspeed zegt
@JPWest: Ja zoiets bedoelde ik dus ook, maar dan in iets minder woorden :P Overigens, Hitler mogen we ook bedanken voor de snelwegen! Het was een boefje, maar er is ook weldegelijk wat goeds uit voort gekomen…
autogedrocht zegt
@godspeed: Hitler bedanken? Verder alles goed in de bovenkamer?
godspeed zegt
@autogedrocht: Eens even kijken, ik schreef: ”Hitler mogen we ook bedanken voor de snelwegen!”, en dus niet ”Hitler mogen we ook bedanken voor het doden van velen joden!!” ;)
autogedrocht zegt
Eens even kijken, ik schreef: Hitler bedanken? Verder alles goed in de bovenkamer?
SHFT zegt
@autogedrocht:
Wat zijn we weer politiek correct vandaag…
On-topic:
Na Jim Marshall eerder vandaag, weer een legende gesneuveld, jammer, moge ze beide in vrede rusten.
betonstaal zegt
@godspeed: het gaat om het woordje ‘ook’ – want waarvoor kunnen we Hitler allemaal bedanken? Te lezen aan je reactie begrijp ik wel welke partij je stemt.
4991 zegt
@betonstaal: hitler heeft veel goeie dinges gedaan, maar helaas wordt dat overschaduwt door zijn slechte daad.
godspeed zegt
@betonstaal: Ik bedoelde ook, als in naast meneer Porsche, zijn jullie nou echt zo kortzichtig en bevooroordeeld…?
godspeed zegt
@betonstaal: Overigens waren die snelwegen niet het enige, denk ook nog even aan VW en alles waar daaruit is voort gekomen. Dus in die context is het woordje ‘ook’ lang niet zo misplaatst als jij impliceert. En aub, houd dat belachelijke vooroordeel over mijn politieke voorkeur voor je, conclusies trekken moet je doen als je genoeg info hebt, niet op basis van één oppervlakkige opmerking die je ook nog eens verkeerd interpreteert.
dennisr zegt
@autogedrocht: Hitler bedoelde het goed joh, hij bracht het alleen niet zo subtiel..
SimonMc zegt
@dennisr: Klopt, bleek allemaal één groot misverstand te zijn. Wat hij werkelijk zei was :
Vergast die joden eens…op een heerlijke maaltijd. Alleen dat laatste gedeelte heeft men niet meer gehoord.
rh95 zegt
@SimonMc: inderdaad : “wir haben es nicht gewusst”
(alvast mijn excuses als dit iemand in het verkeerde keelgat schiet)
Jipp zegt
@JPWest: vergeet niet dat Porsche eigenlijk een hekel had aan het nazi regime, daarom had hij ook nooit een uniform aan of iets dergelijks!
lincoln zegt
@Jipp:
LOL ..
topless zegt
@Jipp:
Is dat de reden? Ik dacht altijd dat dit kwam doordat hij geen politieagent was.
De oude meneer Porsche en Addy lijken overigens best door een deur te kunnen.
topless zegt
Jipp zegt
@topless: ik heb het over de vader, waarvan je dacht dat hij het goed kon vinden maar dat valt dus vies tegen. Echter had niemand de kennis die ferdinand had. Gedurende de oorlog was de vandaag overleden Porsche een tiener!
StijnB zegt
@JPWest:
Dat was al grootvader en discussie is al vaker gevoerd hier. Heeft hier niets mee te maken…
spotu2 zegt
R.I.P. Dat zijn wat geweldige auto’s die hij bedacht heeft.
xilver zegt
Da’s ook niet extreem oud dat de beste man is geworden…
terazino zegt
Je kan er van houden of het niets vinden, maar dit baasje heeft toch wel wat betekend voor de autowereld. Zonde, toch wel wat jong gestorven.
james125 zegt
R.I.P. diep respect voor deze man!
Escudo zegt
En weer een icoon minder op aard. Ik kende u niet, maar bedankt voor de 911 die ik ooit ga bezitten herr Porsche! Ik zal een dezer dagen een ererondje rijden in de 944 met de Porsche Design zonnebril, waar u mogelijk aan mee heeft gewerkt, op mijn smoelement.
Laat u in vrede rusten opdat u geschiedenis heeft geschreven!
Porsche_Fan zegt
Had hij ooit kunnen dromen dat de 911 “De” Porsche der Porsche’s zou worden!? en menig jongenshart sneller deed kloppen!? Mede dankzij hem heeft Porsche een grote reputatie in de autosport en op de weg! (en dankzij zijn vader) Rust in Vrede.. Lang leve de Porsche 911..
gijsso zegt
Deze man heeft de autowereld verandert, diep respect.
The360box zegt
@gijsso: Vertel?
norge zegt
De 911 was mooi gedaan ,verder wel leuke koffie apperaten van zijn hand. RIP
robbie zegt
Bedankt voor de waterkoker!
lextalionis zegt
R.I.P. Respect voor de ontwerper van de 911.
cheetacars zegt
Erg origineel met namen waren ze niet in die familie.
Weer een legende van de klassieke autowereld weg, een wereld die zonder deze man veel gemist zou hebben.
Ergens ben ik wel benieuwd wat hij vond van het feit dat de 911 nog steeds bestaat.
upstream zegt
Zou (mocht hij zelf en alleen kunnen beslissen) deze man ooit hebben toegestaan dat monsters als de Cayenne en Panamera in het Porsche gamma zitten?
upstream zegt
@upstream: Boxter/Cayman zitten nog in de filosofie van de 911 en van Porsche…
upstream zegt
@upstream: Voor de rest: Dank aan dhr Porsche!
Lennart95vdk zegt
R.I.P.
Bedankt voor het ontwerpen van de prachtige 911.
Rsimon zegt
De wereld is een knap man kwijt, maar we hebben zijn knappe creaties nog om ons overeind te houden.
RIP Ferdinand Alexander Porsche
tritone zegt
Wat een onzin!
Erwin Komenda heeft de 911 ontworpen!
Zie de link;
http://www.atico.nl/camelot/index.html
lincoln zegt
@tritone:
spannend .. daar ga ik eens even diep induiken ..
p993 zegt
Mooi dat de 904 ook genoemd wordt (laatste carros bevat leuk artikeltje erover)…de 911 is echt een meesterwerk en missch ook een toevalstreffer. Een bijzondere combinatie van compromisloze sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid. Maar de basis lag bij het anders durven denken en vasthouden aan eigen visie. Iets dat tegenwoordig nog bij weinig merken te vinden is.
Northwestern zegt
Bedankt voor de Tiger tank :)
p993 zegt
@Northwestern: Ja, die ontwierp Ferry toen ie net uit de luiers was zeker?
hoonigan247 zegt
En nu maar hopen dat Porsche is een keer met ECHT ! wat nieuws komt
meneersander zegt
Een verlies voor het sportwagen segment! De bedenker an de 911, 76 jaar oud wij moeten het nog maar zien te worden. R.I.P
spylegion zegt
R.i.p.
http://www.youtube.com/watch?v=39bg7bWFa1o
johanw zegt
bedenker van de porsche…
je bedoeld de man die de tekeningen samen met de nazi’s heeft gepikt van een jood en hier vervolgens de 911 uit voort is gekomen!!
hier zijn wel eens stukken van gepubliceerd, maar wordt veelal niet echt over gepraat, maar dit is gewoon pure jatwerk geweest!!
sacha zegt
@johanw: Ok, bronnen?
Jipp zegt
@johanw: de jood in kwestie werkte eerst samen met Porsche maar later maakte hij het klusje af. Overigens hetzelfde met de atoom bom, ontworpen door de Duitsers grotendeels, uitgevoerd door de Amerikanen!
johanw zegt
@Jipp:
dat klopt enigzins…alhoewel Ganz bij meerdere fabrikanten met zijn ontwerp heeft aangeklopt….toen hitler aan de macht kwam, raakte hij ook geinteresseerd in Ganz zijn Volkswagen (toen werd het al zo genoemd) maar plotseling wordt het contact met Ganz door de Nazis verbroken…ja hij was een jood en wordt opgepakt en gevangen gezet. later is hij ontslagen en gevlucht naar Zwitserland.
Exact die periode krijgt Porsche de opdracht van Hitler om de Volkswagen te maken. Porsche komt met een prototype van de Kever. Het prototype heeft veel weg van de Superior. Ook in het ontwerp van de Kever zijn ideeën van Ganz gebruikt, maar Porsche strijkt met alle eer.
even kortweg gezegd het verloop…dus op en top duits en door ferdinand Porsche…NEE…
uiteraard wel verder geslepen etc en daar mag men wel alle eer voor krijgen.
treser zegt
@johanw een 911 is geen kever
urtarget1992 zegt
Bedankt voor de beste sportwagen ooit te creëren. Ben sinds ik een paar jaar oud was van de 911 gaan houden. R.I.P
johanw zegt
@ sascha,
dat moet jij toch weten….dat heeft zelfs in autobladen gestaan. het volgende in het kort;
Ferdinand Porsche ontwierp in opdracht van de nazi’s een kleine betaalbare auto. Maar het concept van een volksauto was al in de jaren twintig bedacht door de joodse ingenieur Josef Ganz.
de bedrijfshistoricus Grieger van VW geeft toe dat Ganz al vóór de Kever een concept had voor een kleine auto. Maar volgens Grieger was Ganz niet de enige die in de jaren twintig met dergelijke ideeën rondliep. Volkswagen stelt dat Porsche zijn idee niet heeft gestolen van Ganz, maar dat hij onafhankelijk van hem een vergelijkbare wagen ontwikkelde.
in het artikel wat is geschreven en wat ook gepubliceerd is in het verleden, staat een hele beschrijving van tekeningen etc etc. en hoe dit is verlopen….het vreemde is alleen dat de voorloper van de porsche, waarmee het begonnen is bijna 1 op 1 is overgenomen van Ganz zijn werk, maar die is door weggejaagd door de nazi’s.
het is lang geleden, dus ja wat lastig voor de betrokkenen…maar dat maakt de renault familie ook mee met de franse overheid toch, al ligt dit ietsje anders.
spylegion zegt
@johanw:
En Henry Ford was de grootste geldschieter van Hitler..
Hoor je ook niemand over dus wat is je punt op deze treurige dag voor de Fam. Porsche?
lincoln zegt
@spylegion:
o,ja joh .. vertel ..
spylegion zegt
@lincoln: http://www.traces.org/henryford.html
En wiki kan u ook het 1en ander uitleggen..
Henry Ford had namelijk net zoals Hitler een bloedhekel aan joden…
lincoln zegt
@spylegion:
effe gelezen maar kon dat geldschieter verhaal niet vinden ..
agera zegt
@spylegion: De documentaire hierover was zelfs getoond op Discovery.
Jipp zegt
@johanw: dat houd ook in dat we geen spullen meer moeten kopen bij de media markt, opgezet met oud nazi geld!
lincoln zegt
vind dit een leuk topic ..
gewoon lekker ongedwongen Hitler herdenken met ze alle ..
autobloggers weten tenminste wat gezelligheid is ..
johanw zegt
@spylegion:
joh tegenwoordig vallen de bedrijven als Apple, Nokia, samsung elkaar aan en rijgen rechtszaak na rechtszaak aan elkaar, omdat de een ook een “schuifje van links naar rechts” gebruikt om een beelscherm te on-locken.
hier praten we over een heel ontwerp auto waarvan de octrooirechten van Ganz gewoon gestolen zijn en doorgegeven aan een bedrijf waarvan de Gestapo in de onderneming zat.
tegenwoordig zou hier een bedrijf voor omvallen….nu praten we over een historisch kunsstukje….humzz….
maar laten we dit stukje maar sluiten ;D chapeau voor Porsche…het is wel een fantastisch apparaat en betrouwbaar ;-)
johanw zegt
@ jipp
juridisch toch niets verkeerd mee….opgezet met nazi geld is wat anders dan octrooirechten afpakken….
dat ook het eerste niet helemaal zuivere koffie is, begrijp ik wel uiteraard.
maar ook wij Nederlanders hebben geen schone papieren….Indonesie bijvoorbeeld of onze mooie VOC tijd.
maar het is hier geen historisch dagblad….het ging mij er alleen om dat hier veelal aan voorbij gegaan wordt, meer niet!
ik vind een Porsche zelf fantastisch en als ik er geld naast had, dan was een Porsche een van de eerste autos die ik zou kopen omdat deze ook betrouwbaar zijn.
maarja nu mag ik het doen met een BMW, ook duits;-)
TSI-tje zegt
RIP ! Bedabkt voor het moois welke u de wereld geschnken heeft !
911GT2 zegt
RIP
Ferdinand1 zegt
Niet helemaal zelf verantwoordelijk voor het 911 design, maar toch diep respect voor wat hij voor het merk Porsche heeft betekend. Spijtig dat hij al zo snel aan zijn einde is gekomen.. Maar hij zal niet vergeten worden: een 911 blijft een 911.
jordy14 zegt
R.I.P
Arnoud zegt
Dreamers may die but the dream lives on forever.
lincoln zegt
raar eigenlijk ..
dat de geschiedenis van de 911 nog onduidelijker is dan de toekomst !!
vermakelijk om de comments te lezen iig ..
911GT2 zegt
@lincoln: Komt deels door het succes van de 911 dat iedereen er ineens deel van uit wil maken…
lincoln zegt
@911GT2:
nope .. ik zie hier alleen maar toedichters ..
oxymoron zegt
Ik zal vandaag met een van zijn pennen schrijven en met zijn keukenmessen in de weer zijn. Prima ontwerpen.
Heette de man niet in kleine kring Butzi?
Hupke zegt
Hij heeft met de 911 misschien niet de meest geweldige wagen op de weg gezet maar het is wel een heel mooi ding. Zeker zo’n 930 of zo’n 964 Turbo die mogen er echt wel wezen dat moeten zelfs de grootste haters (die constant zitten te zeveren over luie ontwerpers) toegeven.
De wagen waarvoor ik hem het meest apprecieer als ontwerper is de 904. Een echte circuit wagen en wegmonster en ook nog eens een esthetisch ding.
carspotter1 zegt
Ik vond hem van toen ik nog jong was altijd inspirerend, ik heb ook veel van zijn tekeningen nagemaakt.Rust in Vrede,ik was zwaar geschokt.
glmmns1996 zegt
R.I.P Ferdinand Porsche