Weet je dat ook weer. De nieuwe Lamborghini Urus is de snelste op Pikes Peak onder de SUV’s.
Het is een beetje een dooddoener hè. Meestal is een nieuwe auto beter en sneller dan zijn voorganger. Net dat de nieuwe iPhone straks een betere processor en camera heeft. Maar het gaat hier om Pikes Peak International Hill Climb. Waar Lamborghini met de nieuwe Urus aan de gang ging.
Eerder deze week al aan bod gekomen in een teaser, maar nu heeft Lambo daadwerkelijk nieuws te melden. De onthulling van de vernieuwde Urus staat gepland voor Pebble Beach, is de verwachting. Na de introductie in 2018 is het immers de hoogste tijd voor een feestlift.
Met de nieuwe Lamborghini Urus hebben de Italianen in elk geval een record te pakken. Op Pikes Peak blijkt het een belachelijk snelle SUV te zijn. Met een tijd van 10:32.064 snelde de Urus de 4302 meter klim naar boven. Het vorige record was met een tijd van 10:49.902 in handen van de Bentley Bentayga. Ter vergelijking: de huidige Urus deed de klim in 2014 met een tijd van 12:35.610.
Welke magie Lamborghini heeft toegepast om de Urus sneller te maken zeggen ze niet. Dat is vermoedelijk nog een geheimpje tot de onthulling. Wel heeft de Italiaanse autofabrikant bekendgemaakt dat de recordauto was uitgerust met de ‘standaard twin-turbo V8’. Over het vermogen laten ze dan weer niets los.
Het record werd gereden met een enigszins aangepaste auto voor de veiligheid. Denk aan een rolkooi, kuipstoelen met zespuntsgordels en een brandblusser. De auto stond op Pirelli P Zero Trofeo R rubber. Voor 285/40 R22 en achter 325/35 R22.
De nieuwe Lamborghini Urus is nu de snelste SUV op Pikes Peak. Kom maar door met die onthulling!
Loek zegt
Tsja, de Bentayga is dan ook wel een flinke walvis, volgens mij had dat Pikes Peak record vrij makkelijk van BMW kunnen zijn als die even een X5 M Competition de berg op stuurden.
Maar goed, fijn voor Lamborghini dat hun volledig op snelheid georiënteerde hyper-SUV sneller is dan eentje die 3 ton weegt en op luxe ingesteld is. Dat moet vast als een hele prestatie voelen.
Paul58 zegt
Is een X5 dan zo goed in de bochten? De Urus is echt belachelijk snel op circuits voor een hoge auto. Kan me herinneren dat de Urus bij top gear sneller was op het circuit dan de laatste RS6. Toch wel knap voor een SUV (ook al staat een RS6 niet bekend als ultieme stuurmans auto).
Loek zegt
@kevin1989: niet perse ‘zo goed’, het is nog steeds een SUV en een M4 CSL zal beter zijn in de bochten. Maar de maatstaf, een Bentley Bentayga (en ja ik weet dat het de Speed was) is zo ongeveer het verst wat je af kan zitten van een sportieve SUV. Fabrikanten als BMW (X5 M), Mercedes (AMG GLE 63), Porsche (Cayenne) of Audi (RS Q8) hadden dit record volgens mij makkelijk kunnen verbeteren met hun lichtere, even krachtige SUV’s die veel meer op sportiviteit zijn ingesteld.
Dus op zich tof dat Lamborghini dit record pakt en dit is ook zeker een nieuwe maatstaf, maar een opgave was het m.i. niet echt.
maferick74 zegt
Apart dat dit wel kan maar die andere walvis in de Seine, het dan niet kan redden. Rip Bentley Baluga
ArnoldH zegt
Ik ben op pebble beach meer geïnteresseerd in de nieuwe Bugatti Roadster die in een kleine oplage gebouwd gaat worden.
potver7 zegt
Leuk om over te kunnen opscheppen in de kroeg, maar verder natuurlijk volkomen irrelevant in het dagelijks gebruik. Een SUV koop je niet om zo snel mogelijk een berg op te kunnen rijden. Utterly pointless…
Loek zegt
@potver7: op zich is hoe snel je een berg kunt beklimmen bij een SUV juist best een goede kwaliteit.
Al zou ik het dan wel meten in een rechte lijn en niet via een asfaltlint met bochten.
LoutervanPlezier zegt
Een SUV is een nutteloze auto, in mijn ogen, wat ze er ook van maken, het is het net niet voor mij.
Een Terreinwagen, is daarbij wel weer functioneel, daarmee kan je op plekken komen, die voor gewone auto’s nooit haalbaar zijn en die kan avonturierseigenschappen hebben en dat kan vermakelijk zijn.
Een terreinwagen opkalefateren met luxe spulletjes en de auto ook nog minder terreinvaardigheden meegeven, dan doe je dat alleen, om de rijkere mensen van dit aardbolletje meer aanbod te geven en geld uit hun diepe zakken te kloppen.
Het is natuurlijk handel en verder is dat mij best, maar zelf vind ik het niets, de produkten opzich zijn niet aan mij besteed.
arkenbout zegt
Zeker wel nuttig, want er zijn mensen die beide kwaliteiten, weliswaar van beide dan in wat mindere mate, nodig hebben. Comfortabel richting de Balkan of het midden-oosten, onderweg af en toe ook nog op hoge snelheid, om ter plekke de terreincapiciteiten nodig te hebben, al dan niet vanwege de erbarmelijk slechte wegen aldaar.
Maar voor de gemiddelde Nederlander die vliegt als het even wat verder is dan de Provence, en het zwaarste terrein de drempels van je Vinex-wijk zijn, ja, onzinnig. Maar alleen naar jezelf kijken en dan bepalen dat het nutteloos is of alleen maar handel, dat noemen we kortzichtig.
RiKe zegt
Als ik dan een keuze tussen beide zou moeten dan zou ik voor de Bentley gaan. Rijdt net even wat lekkerder voor lange stukken. Boeit me geen bal of hij langzamer is om een berg op te scheuren
julian06 zegt
Ik zou zeker weten voor een Cayenne Turbo GT gaan. Alleen al omdat het een Porsche is.
Paul58 zegt
Voor mij juist een reden om het niet te doen;) het machtige V12 geluid kan geen Porsche Cayenne Turbo tegenop. En het oog wil ook wat uiteraard! Maar objectief uiteraard, vast en zeker genoeg Porsche liefhebbers. Van mij mag het wat exotischer als je in die prijsklasse kijkt.
tmenges zegt
Pikes peak en SUV in 1 zin, dat verzin je niet!
anthwan zegt
Het record ligt weer bij VW in handen… oja.
Maar toch leuk om z’n mastodont over deze bergpas te zien razen.
JaxDryke zegt
Mijn mitsubishi is sneller dan beide mobielen en een stuk goedkoper.
Én handzamer.
str8six zegt
Óók lelijker
ty5500 zegt
Zo zo, een Lambo is sneller dan een Bentley. Weer wat bijgeleerd.