Dom, lomp en famous. Zo kun je de Alpina XB7 misschien wel omschrijven, toch is het bakbeest een hit.
Kijk om je heen en zo vaak zie je de BMW X7 niet rijden. Niet zo gek, want Nederland is nu niet bepaald de afzetmarkt voor een olifant als deze. Het Midden-Oosten, China en in de Verenigde Staten weet BMW dit model beter te slijten. Zo is ook de Alpina XB7 een hit geworden in Noord-Amerika.
In Noord-Amerika kun je direct bij BMW terecht als je een Alpina XB7 overweegt. Datzelfde BMW Noord-Amerika heeft nu bekendgemaakt dat een order plaatsen voor dit jaar niet meer mogelijk is. De XB7 is simpelweg uitverkocht voor 2020. De productie van het enorme apparaat voor de Amerikaanse markt is begonnen in Spartanburg, South Carolina.
Het is niet helemaal onmogelijk om aan een Alpina XB7 te geraken in de States en Canada. Zo is er een speciale configurator in het leven geroepen op de site van BMW Noord-Amerika. Potentiële klanten kunnen zo zien of een dealer de gewenste specificatie op voorraad heeft. Op deze manier heb je geen persoonlijk samengestelde auto, maar kun je er eentje uit voorraad aanschaffen die in de buurt komt van een gewenste configuratie.
De Alpina XB7 is het dikste wat er is op het gebied van de X7. Met 621 pk en 800 Nm koppel uit de welbekende geblazen 4.4-liter V8 sprint je in 4,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 290 km/u.
BMW Noord-Amerika zegt dat er zoveel orders zijn geplaatst dat de fabriek in Spartanburg tot het einde van 2020 zoet is met de productie van de Alpina XB7. Ook in de Verenigde Staten en Canada blijft het model een exclusieve verschijning. Men produceert slechts 2.000 exemplaren per jaar van de XB7.
karaya zegt
Zag er gisteren één rijden. Leek wel een pausmobiel vanachter. Hij leek wel 3 meter hoog wat nog versterkt wordt door de schuine zijkanten die toelopen in een soort punthoofd.
Doe mij tien keer liever een X5.
neymar zegt
Toch nog een zeer behoorlijk resultaat, BMW blijft een sterk merk.
karaya zegt
Van de absolute vedette mogen we meer verwachten.
azuli zegt
Kan niet anders zeggen. Maar ik vind de verhoudingen van de X7 beter in proporties in vergelijking met de X5.
The Alpina fan boy zegt
In Noord Amerika is Alpina geen apart merk maar een BMW met modificaties. Op het kenteken staat dan ook BMW en geen Alpina en ze hebben geen Alpina (WAP) chassisnummer. In Europa gaan de auto’s na productie op de band bij BMW naar Alpina in Buchloe om daar een special interieur van Alpina te krijgen en de laatst aanpassingen die BMW niet kan doen zoals een speciaall titanium uitlaatsysteem (optie). Een BMW-Alpina in de VS is dus anders qua specificaties dan een Europese Alpina, en ze zijn niet apart genummerd . Kleine verschillen maar voor de kenner zeker niet onbelangrijk. Een import BMW-Alpina uit de VS is hier veel minder waard dan een originele Alpina.
felixff zegt
@640grancoupe: Zou ook een beetje overdreven zijn om een X5 in Spartanburg half te bouwen, dan naar Buchloe te sturen om af te bouwen en dan weer terug naar de US.
The Alpina fan boy zegt
Inderdaad, maar daarmee mis je wel een paar essentiële details in zo’n auto die het een echte Alpina zouden hebben gemaakt. Alpina heeft echter geen goedkeur als autoproducent in de VS, dus ze kunnen hun auto’s daar alleen onder de vlag van BMW verkopen.
gregorius zegt
Had Alpina 20 jaar geleden verteld dat er nu 2000 zee containers per jaar met hun naam en expertise van de band in de US zouden rollen. Hadden ze je vast raar aangekeken.
The Alpina fan boy zegt
Alpina levert zelf maar ca. 1500 auto’s per jaar af, dus die zijn een stuk exclusiever.
HIM zegt
Hey de verkoop gaat dus top in de VS… omdat Trump de tax op foreign cars omhoog heeft gepompt
HzR zegt
@him: produktie in Spartanburg (US)
HIM zegt
@hzr: ja en dan denk jij dat er geen extra belasting op Duitse auto’s wordt geheven? Denk je dat de Mini’s en BMW X1 bij VDL ook minder belasting op zit?
duderuud zegt
Het wonder is geschied…er komt een M3 touring!
https://www.topgear.com/car-news/cancel-all-cars-bmw-m3-touring-has-been-confirmed
The Alpina fan boy zegt
Die was er al jaren, maar heet alleen B3 Touring, en was een stuk aantrekkelijker dan een M3.,
slickrick zegt
Ik vind de X7 echt een geforceerde auto, puur op de markt gezet om een segment in te vullen waar BMW nooit actief in is geweest maar de concurrentie wel, lees Range Rover en Mercedes. En daarmee is de X7 de lelijkste in zn klasse , dat dan weer wel. Met of zonder Alpina logo
w0ut zegt
Dat op voorraad zoeken is standaard praktijk in USA.
Auto’s worden er zelden ‘op maat’ samengesteld. Amerikanen willen kopen en er onmiddellijk mee kunnen rijden.
Concessies wisselen soms zelfs modellen uit met elkaar om aan de wensen van hun klanten te voldoen.