Roerstaaffetisjisten die maar niet kunnen wennen aan de de massale overstap op automaatbakken kunnen hun hart ophalen bij Jaguar. Geheel tegen de trend in leggen de Britten een handbak in de F-Type.
Op de LA Autoshow maakt het merk bekend dat de F-Type S Coupé en Convertible met supercharged V6 (380 pk) een optionele handbak met zes versnellingen krijgt, afkomstig uit de keuken van ZF. De achttraps ZF-automaat blijft uiteraard gewoon in het assortiment. Jaguar claimt dat de slag van de pook niet meer dan 45 mm bedraagt en de pedalen optimaal geplaatst zijn voor ‘heel and toe’-spielerei. Prijzen voor de handbak hebben we nog niet. Wel de garantie dat een Jaguar over een bochtige weg rossen nu nog leuker is, met dit handwerkelement erbij.
De V8-varianten krijgen de handbak niet. Om de simpele reden dat de handbak dit vermogen niet aankan.
Daarnaast krijgen álle F-Types vanaf 2015 elektronische stuurbekrachtiging. De hydraulische unit wordt vaarwel gezegd en maakt plaats voor EPAS, wat voor Electric Power Assisted Steering staat. Een maatregel die we dan weer minder toejuichen, omdat auto’s qua stuurgevoel er doorgaans niet op vooruit gaan met elektrobekrachtiging. Of dat voor de F-Type ook geldt valt nog niet te zeggen. Wel meldt Jaguar trots dat het qua CO2 4 g/km in de Europese meetcyclus scheelt.
Wat we al wisten is dat Jaguar de F-Type vanaf 2015 ook met AWD levert. Dit geldt niet alleen voor de R-variant, ook de 380 pk sterke V6-variant is met het AWD-systeem te krijgen. Standaard wordt 100% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd. Pas wanneer je grip verliest worden de voorwielen aangedreven. Je herkent de AWD-modellen aan een grotere power-bulge op de motorkap, andere motorkapgleuven en en 19-inch Volution-velgen.
F-Type R Convertible
Tot slot; de F-Type V8 S Convertible (495 pk) wordt geschrapt en maakt plaats voor een F-Type R Convertible. Dat betekent dakloos genieten van 550 pk en een koppel van 680 Nm uit een 5.0 supercharged V8. De prestaties zijn identiek aan de coupévariant: 0-100 km/h in 4,1 s en een begrensde top van 300 km/u. Zomer, waar blijf je!
Jaguar heeft alle vernieuwingen in één video gepropt: check het op Autojunk.
thenotorious zegt
Ik vind helemaal mooi
amglover zegt
Die difusser ziet er beetje raar uit ..
breakingpoint zegt
wat is ie toch prachtig. En nu ook nog roeren in de versnellingen! Ik droom ondertussen wel verder…
ferrarithijs zegt
Wat een heerlijke bak, nu met een heerlijke bak!
lexushondagtr zegt
Ik ben verblind door bovenstaande foto, heerlijke Jag.
TimoBac zegt
‘Times are changing’
tupperware zegt
Bedankt jongens, heel mijn keyboard plakt..
lexushondagtr zegt
@tupperware: Alsjeblieft een doek of een rol papier :)
joost1990_2 zegt
@tupperware: dat krijg je als tupperware oververhit raakt :D
Robbert89 zegt
Erg leuk en fijn maar als ik kon kiezen zou ik denk ik toch voor een automaat gaan, flipperen aan het stuur is minder fun maar wel praktischer, zeker gezien Nederland bijna geen bochtige wegen kent die mij verleiden tot een stukje touren.
steef2 zegt
@Robbert89: wat is er praktischer aan flipperen? Ik mis je punt een beetje.. Het is minder moeite maar als je een echte auto rijdt moet je natuurlijk ook de echte opties aanvinken. Als je een AMG koopt dan vink je toch ook standaard de snelheidsbeperking naar minimaal 280 of meer..
Robbert89 zegt
@steef2: Praktisch omdat files. En als ik in de file sta geef ik de voorkeur aan een automaat. Daarbij, met flippers kan je de handjes aan het stuur houden.
maxx1 zegt
@Robbert89: eens, daarnaast vind ik de keuze voor de “oude” 6 versnellingsbak ook niet logisch. 7 geeft meer comfort en temt verbruik..
joost1990_2 zegt
@maxx1: ja want bij een auto als deze ga je voor comfort en praktisch bruikgemak…
kapiteinaudi zegt
Wat een mooierd! Hoe leuk cabriorijden ook is, de coupe is toch wel degene die je wilt. Of ik toch alleszins.
berlinetta zegt
@kapiteinaudi: Ben het helemaal met je eens. De coupe is toch wel een stuk mooier.
tupperware zegt
@kapiteinaudi:
Nope, er gaat niks boven de zon op je bol en de wind door je haren, het prikkelt je zintuigen, de snelheidssensatie is hoger, het geeft je dus het gevoel dat je leeft.
Dus ondanks dat de Coupé een erg fraaie auto is en ongetwijfeld een fractie beter stuurt ga ik voor de cabrio, gewoon een V6S met handbak..
norge zegt
Een auto voor echte mannen die graag met hun pook spelen….Wie niet?
dirkiii zegt
Natte droom
knipperlichtje zegt
Maar wat doet het met de uitstoot? Ik zie het zo gebeuren dat de handbak hier een paar duizend duurder wordt door de ecoBPM.
series2 zegt
@knipperlichtje: boeiend…
knipperlichtje zegt
@series2: zal de Nederlandse en Europese verkopen anders stevig beïnvloeden. Kijk maar eens hoevel 911’s (991) er te koop staan met een handbak. Krap aan 10% van het totale aanbod.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Tja, dit wordt gekocht door echte mannen, die malen niet om bijtelling of een paar euries.
Die willen gewoon de auto die bij hun past, niet de auto die indruk maakt op de buurvrouw.
Hoewel mijn buurvrouw hier best van gaat soppen..
berlinetta zegt
@tupperware: Zelfs ik ga van deze auto soppen. En ik heb niet eens een vagina. Kun je voorstellen..
Ram-G-maN zegt
Dan maar een Corvette voor hydraulische stuurbekrachtiging een dikke V8 en versnellingspook met een sombrero.
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner:
Een plaatje om het duidelijk te maken.
poeperman zegt
@AutomotiveDesigner: Héérlijk! Olé
Freewarefreak zegt
@AutomotiveDesigner: Toch schakelt die Manuel niet lekker denk ik.. de 2 naast de 1, de 3 naast de 2, etc… Da’s toch vet wennen..
Ram-G-maN zegt
@Freewarefreak: Waarschijnlijk teveel tequila’s en Corona’s op. xD
dragspert zegt
Dus de F-type van november t/m december 2014 worden over 30 jaar het meest waard. Handbak, 6 cilinder en hydraulische stuurbekrachtiging. De rest ligt na 14 jaar op de sloop omdat werkelijk álles verrot is.
Ram-G-maN zegt
@dragspert: Als ik het goed begrijp is de handbak niet per direct leverbaar maar komt het met de updates voor MY2015 (/MY2016 voor Verstatigde Eenden). De combinatie hydraulische stuurbekrachtiging en manuele transmissie is daardoor niet mogelijk.
De elektrificering van de stuurbekrachtiging helpt het gewicht en het verbruik met terugdringen heb ik mij laten vertellen. Bovendien kun je je auto automatisch laten parkeren. Toch heb ik liever hydraulische stuurbekrachtiging, dat maakte de F-Type beter dan de 991 Porsche…
berlinetta zegt
Mocht ik nog een ouwe sok met geld hebben en op zoek zijn naar een heerlijke sportwagen dan wist ik het wel: F-Type V6 S met handbak.
gtwillem zegt
Goede ontwikkeling dat er in elk geval de optie is voor een handbak. Als ik het geld had kwam er meteen eentje.
Wat betreft de besturing: jammer, maar het schijnt dat de Porsche 911 GT3 al een flink verbeterde versie heeft van hun EPAS (komt met de facelift ook op de 991 waarschijnlijk). Dus misschien heeft Jaguar ook het ook al een beetje onder de knie.
Qua motorisatie is er wel een behoorlijk gat. 340pk, 380pk en als je ietsje meer wilt krijg je meteen 170pk erbij. Wellicht is komt er nog iets tussen.
dirkiii zegt
@gtwillem: zou wel mooi zijn eentje met 430-460pk want de r versie is wel heel hardcore
gtwillem zegt
@dirkiii: eigenlijk is de 550pk mij iets te luxe en te bruut qua vermogen. Op zich waanzinnig gaaf, maar ik dacht aan het volgende:
1. De 3.0 V6 kietelen naar 430pk ongeveer
2. De meeste luxe weggalen, alleen een eenvoudige navi, radio en airco.
3. Halve rolkooi voor extra stijfheid en schaalstoelen.
4. Keramische remschijveb
5. Intraxx onderstel, of een stakker onderstel met Öhlins dempers en Eibach veren
6. Straight test pipe uitlaat die nèt voldoet aan de geluidsnormen.
7. Michelin Pilot Sport Cup banden.
8. Die handbak
9. Magnesium Dymag velgen
10. Carbon splitter, diffuser en kleine carbon achtervleuger.
En dan noem je hem de F-Type GT4 ofzo. Voor iets onder de prijs van de volle V8.
En dan aan het einde van de levenscyclus van de F-Type dit ook aanbieden voor de V8.
Porsche doet niet anders en is er erg succesvol mee…
gtwillem zegt
Ik zag net dat de hanbak alleen op de achterwielaangedeven V6 en V6 S leverbaar is.
Vierwielaandrijving is alleen leverbaar op de V6 S en V8 R.
In Engeland kost de Coupe met handbak net iets meer dan 52 mille in ponden (ongeveer gelijk aan een Cayman) tot £97K voor de vierwielaangedreven V8 R Automaat (ongeveer gelijk aan een 991 C4S Cabrio PDK).
Vooral onderaan de range is de F-Type best wel value for money.
JanJansen zegt
Minimaal 100kg erbij voor 4-wiel aandrijving en als toetje elektrische stuurbekrachtiging, mijn god dan heb je wel echt een handbal nodig om je af te leiden van het slechtere stuurgedrag.
Corrado16v zegt
En het feest wordt nog groter, hoeveel levert een nier tegenwoordig op op de zwarte markt ?
carshotsnl zegt
F type coupé V6 S op de oprit parkeren alstublieft
lekbak zegt
Wat is dit toch een gave bak. En nu nog gaver!
Ik hoop wel dat de handbak een beetje betrouwbaar blijkt te zijn want hij is blijkbaar minder overbemeten dan de automaat. Nouja daar kom ik vanzelf achter als ik er eentje rij over 15 jaar ;)
nieuw zegt
Goede ontwikkeling. Het zou leuk zijn als meer sportwagen merken weer handbakken in hun auto’s gaan leveren.
mrB zegt
@nieuw: voor je weekend auto is dat super natuurlijk. Helaas is de auto voor 90% van de mensen iets praktisch, en voor de rest is het dat ook 90% van de tijd. Voor die 10% van die 10% is het natuurlijk wel super gaaf als er nog wat handbakken te krijgen zijn.
nieuw zegt
@mrB: Meestal zijn dit soort auto’s weekend auto’s en niet praktische door de weeks auto’s. In een f type kan je bijna geen bagage meenemen. Meestal hebben mensen die dit soort auto’s bezitten meerdere auto’s in het bezit.
begbers zegt
Deze beestjes worden leuke klassiekers later! Zie de prijzen niet zo snel dalen. (Hoop het natuurlijk wel.) Moet toch wat leuks rijden als ik met pensioen ga.
E34M5Touring zegt
Heel leuk voor de purista’s! De V6S zou ik wellicht nog overwegen als handbak. Dat de V8 er geen krijgt maakt me niet zoveel uit. Die 8traps ZF is een prachtbak, geen straf om daar mee te rijden. Vind het persoonlijk bij zo’n motor ook beter passen.
joost1990_2 zegt
Perfection…