Die hebben we vast in de pocket.
In alle tumult rondom de mogelijke terugkeer van de Formule 1 naar Nederland wordt er vooral gekeken naar welk van de twee circuits het meest geschikt is om het circus te huisvesten. Echter, over de gevolgen die een dergelijk evenement op de lokale omgeving en bevolking zal hebben, horen we tegenwoordig juist bijster weinig. Uit een onderzoek van het Haarlems Dagblad blijkt nu waarom: de bevolking staat te springen om het idee.
In een poging in kaart te brengen hoe de lokale bevolking van het Circuit Zandvoort precies denkt over een terugkeer van de Formule 1 op “zijn” circuit, heeft het dagblad een representatief onderzoek uit laten voeren. Hieruit zijn vooral positieve geluiden voortgekomen. Met name bewoners van Zuid-Kennemerland (Bloemendaal, Zandvoort, etc) staan achter het idee dat de Grand Prix van Nederland op het Circuit Zandvoort gehouden kan worden. Volgens het dagblad stonden deze ondervraagden nog massaler achter het idee dan mensen die iets verder van het circuit wonen.
Tegelijkertijd vonden de ondervraagden uit Zuid-Kennemerland dat de overheid best de portemonnee mag trekken voor een dergelijk evenement. Goed, we weten dat Rutte stellig heeft gezegd dit nooit te zullen doen, het is fijn om te weten dat de lokale bevolking overwegend positief achter het idee staat. Uit het onderzoek is gebleken dat de ondervraagden Zandvoort vooral prijzen om zijn historische waarde. Op dit gebied schiet het TT Circuit van Assen zeer tekort. De bevolking gaf juist weer weinig om het feit dat het circuit in bezit is van Prins Bernhard. Dit kon ze nog minder interesseren dan dat Zandvoort gepromoot wordt als Amsterdam Beach. Over de onvermijdelijke files waren de ondervraagden verdeeld.
Het is enigszins opmerkelijk dat men zo positief heeft gereageerd op een mogelijke terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort. Er bestaat namelijk alweer lange tijd tegengeluid in de vorm van ‘Rust Bij De Kust’, een platform dat door middel van een petitie probeert de komst van het circus tegen te houden. Daarbij zijn ook de omgevende gemeenten van Bloemendaal, Heemstede en ook deel van de gemeenteraad van Haarlem tegen een Formule 1-race op Zandvoort.
fmgarcia zegt
Tot er in 2020 een 6 baans weg komt met max 50kph en trajectcontrole.
Dutchdriftking zegt
@fmgarcia: gezellig.
sidelo zegt
@fmgarcia: prima toch dan ga je sneller dan bij een 2 baans weg met 80km per uur :)
cloverleaf zegt
Ik vind “historische waarde” zo’n gelul als het gaat om F1. Het gaat erom waar de leukste race commercieel het beste gereden kan worden. En of dat nou Zandvoort of Assen is, twee dorpen 100km van elkaar, of Schubbekutteveen is totaal niet belangrijk!
jeroenwz zegt
Gaan ze dan ook de hoognodige infra aanleggen en verbeteren? Het circuit is nu al nauwelijks bereikbaar. En de geluidoverlast in Haarlem is groot. In Assen ligt al een veel betere baan, die aan alle moderne eisen voldoet en die wel goed bereikbaar is. Maar ja, de macht van de lobby wordt weer eens bewezen. Jammer.
rhellema zegt
@jeroenwz: die Haarlemmers moeten niet janken om een beetje geluidsoverlast.
dieselrat zegt
@rhellema: @jeroenwz Heb jij er last van dan? Woon je in Haarlem?
rhellema zegt
@dieselrat: nope, in Zandvoort.
dieselrat zegt
@rhellema: ik woon in Haarlem en alleen als de wind deze kant op staat hoor ik soms het circuit. Net als er soms vliegtuigen laag overkomen als er een omleiding door schiphol wordt ingesteld. Tsja, zo is dat nou eenmaal in stedelijk gebied. Moet je lekker op de hei gaan wonen als je in complete rust wilt wonen.
rhellema zegt
@dieselrat: precies, vandaar dus mijn reactie dat die Haarlemmers niet moeten zeuren. Het is echt niet zo dat men daar met gehoorbeschermers moet lopen vanwege de geluidsoverlast, maar ja, men vindt zich tegenwoordig zo ongelofelijk belangrijk dat alles maar voor hen moet wijken, als zij er maar geen last van hebben. Flikker toch op met die problemen die er niet zijn.
f21bmw zegt
Ik hoop dat dot niet ten koste gaat van Spa
Poulusma zegt
Wat een hypocriete lui daar zeg, 2 weken geleden tijdens een drift evenement op 3/4 van de dag de vergunning intrekken. Maar wel met de “hele” samenleving om de F1 zitten te springen.
Daar krijgt men sowieso spijt van gezien de infrastructuur en de drukte wat een dergelijk evenement met zich meebrengt, ze hebben jaren hun best gedaan om het circuit zo onbereikbaar mogelijk te maken/houden en nu willen ze 100.000-en mensen gaan trekken.
En diegene die verzint dat Assen geen historische waarde heeft mag zich ook weleens in de geschiedenis gaan verdiepen….
Tof dat de F1 misschien weer een keer terug komt, en dan liever op Assen vanwege al dat gejank in Zandvoort. Maar goed uiteindelijk is Zandvoort ook wel oke, maar kap alstublieft met dat stomme geouwehoer daar….
dieselrat zegt
@poulusma: begrijp je standpunt, maar in Assen jankt de omgeving ook. Sowieso inherent aan een circuit, weerstand vanuit de omgeving.
Poulusma zegt
@dieselrat: Klopt, moet je niet naast een circuit gaan wonen…..
Dat is hetzelfde als naast een vliegveld gaan wonen en dan klagen over het lawaai, beiden liggen er al decennia lang
HZW zegt
Als de gemeente raden van Zandvoort en al die dorpen eromheen tegen zijn en de regering er ook geen heil in ziet dan kan Zandvoort het wel vergeten dat ze überhaupt een vergunning voor het evenement gaan krijgen.
Als de gemeente Assen wel een vergunning afgeeft wordt de keuze heel makkelijk.
Zandvoort is een clubcircuit voor autosport hobbyisten, internationaal kan je toch niet aankomen met zo’n verouderd circuit om een F1 race binnen te halen.
Ik blijf zeggen verwezenlijk “Race Park Almere” met Lelystad Airport om de hoek.