Een opkikker voor de Britse autoindustrie: voor het eerst in twee jaar rollen er weer MG’s van de band in het Engelse Longbridge. Het moederbedrijf Nanjing Automobile Corporation (NAC) heeft woord gehouden en produceert sinds vandaag weer de MG TF. Alle onderdelen komen overigens uit China, voorlopig wordt er in Longbridge alleen de assemblage gedaan.
MG produceert dit jaar 3000 exemplaren, op termijn moet de productie omhoog naar zo’n 15.000 stuks per jaar. Momenteel werken er 150 mensen in de fabriek. In de toekomst is het de bedoeling dat er ook carrosserieën voor de TF Roadster in Longbridge gemaakt worden.
Voor NAC is Longbridge onmisbaar, want:
NAC fully understands that they need to keep the originality and Britishness of the brand and the UK is the only place where NAC can absorb the essence of British culture and transfer it into MG products.
Hm, als we dan toch zo begaan zijn met de ‘essence of British culture’, veranderen we dan ook de naam weer?
UPDATE 30/05/07 Persbericht
May 29 th, Longbridge:
In a historic ceremony today, the media and VIP contingents from both the UK and China will witness the return of MG production to the Longbridge factory, the long-time home of this historic marque. Guest of honour will be Mr Liang Buo Hua, Governor of the Jiangsu Province in China where NAC MG is based and Mike Whitby, leader of Birmingham City Council.
Earlier today, Solicitor General Mike O’Brien, MP visited Longbridge, and personally handed over a letter of support from Deputy Prime Minister, John Prescott, on behalf of the British Government. Mr O’Brien met senior officials from NAC in the UK and China, as well as Mr Liang Buo Hua.
Since acquiring the assets of MGR Group in 2005, NAC has been devoted to developing the MG brand and MG products, initially in China and Britain.
In only one year NAC completed the construction of a huge, modern production facility in Nanjing and had its first MG cars rolling off the assembly line on 27 th March 2007 – which was also the date of the 60 th anniversary of the company. NAC is also proud to have won the award for the ‘most attractive car’ at the Shanghai Motor Show held in April 2007.
In the UK, NAC has been hard at work at the Longbridge plant; the production lines have been modified to allow the recommencement of manufacturing; a highly experienced management, engineering and production team is now in place, ready to re-launch MG into the marketplace later this year, initially with the famous TF sports car.
Longbridge is an essential part of the MG project. NAC fully understands that they need to keep the originality and Britishness of the brand and the UK is the only place where NAC can absorb the essence of British culture and transfer it into MG products.
The role of Longbridge will be as follows:
R&D centre for MG
Engineering & testing of MG models
HR recruiting for China and Longbridge
A purchasing and logistics centre for China and Longbridge
Manufacturing base for the UK and European markets
Sales & marketing base for the UK and EuropeToday’s event is the next crucial stage in NAC MG’s ambitious development strategy. “We realised from the outset of this project that retaining a manufacturing link with the UK is of fundamental importance,” says Yu Jian Wei, CEO of NAC. “Longbridge will play a leading role in our European operation and the plant is now in a position to commence TF production for the UK market. This is a very exciting time for MG and it’s an important boost to the economy of the Midlands manufacturing region.”
Mike Whitby, Leader of Birmingham City Council said: “Longbridge is part of the fabric of Birmingham’s heritage and we are delighted that MG’s will roll off the production line once again. “We have worked in close collaboration with NAC to bring about today’s announcement. Two years ago, many people thought this day would never come. But as we celebrate a new era for Longbridge, I am delighted that NAC MG will breathe new life into this famous marque.
“This clearly shows Birmingham making the most of international investment, and I am proud of the part the City Council has played to bring it about.”
floryn zegt
hoop dat de naam wel ff heel snel terugverandert, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken, doordat het product bedoeld is voor de chinese markt zowel als de europese
Jan zegt
Aan de ene kant mooi, aan de andere kant: wat een soap!
Frank zegt
Leuk dat die oldtimers weer van de lijn lopen. Misschien kunnen ze ook weer echt oude MG-auto bouwen, daar lijkt me meer markt voor.
Guido zegt
Nou Suc6
het zijn trouwens hele leuke autotjes
Xemurai zegt
Yeah ik zou er best een willen over half jaar :) Dan ben ik 18 namelijk
Armada zegt
Ik hoop eigenlijk dat er ook snel minimaal een facelift aankomt, want dit is naar tegenwoordige maatstaven geen jonkie meer.
smoke zegt
@Armada
Je treft het: de Engelse exemplaren hebben een ander ‘fascia’ en overige kleine wijzigingen. De Chinezen moeten het nog met het oude model doen.
ml zegt
Blijf die naam raar vinden.
Modern Gentleman… want vrouwen zijn geen potentiële kopers/rijders van kleine Cabrio’s. ???
Rick dos zegt
Ik ben ècht benieuwd hoe groot de markt zal zijn voor deze auto´s. Het zou weleens indicatief kunnen zijn voor de wel of niet slagen van de Chinese auto´s.
Rick dos zegt
HET wel of niet…
ml zegt
@Rick Dos
? Een upmarked cabrio die in UK gebouwd wordt is representatief voor de cheap-ass gezinvervoerders die straks in zeecontainers uit China zullen komen. Denk eens na…
Jarno zegt
En ook meteen een kleine facelift:
Wat ziet dat er lekker uit zeg!
MurcieBoy zegt
ik weet niet wat ik moet doen: lachen og huilen? :)
MurcieBoy zegt
og= of
Citrofiel zegt
Dus ze worden nu nog alleen in de UK verkocht?
Rick dos zegt
@ml
Upmarked of upmarket?
Anyway, dit heeft vrij weinig tot helemaal niets met upmarket te maken.
Daarbij hou ik zelf ook een slag om de arm door te zeggen dat het weleens zou kunnen….
Als het bekent begint te raken bij het publiek dat dit in feite een Chinese auto is, dan ben ik benieuwd hoe het publiek daar op gaat reageren. Heeft men al een oordeel klaar of willen ze het een kans geven? Snappé vous?
mashell zegt
Dus je maakt de onderdelen goedkoop in China, verscheept ze goedkoop naar Engeland en laat ze daar tegen Brits salaris (bepaald niet goedkoop) in elkaar zetten zodat je British kunt claimen. De ongekeerde wereld van het lage-lonen-landen verhaal. Die Chinezen moeten nog veel leren.
Dennis Asselbergs zegt
Op zich niet zo’n gekke constructie dit. Waarom? De Engelsen hebben een wat vreemde manier van auto’s bouwen. Met name het assembleren. Waar doel ik op? Ooit was ik in Crewe, in de fabriekshallen van Rolls Royce. Een paar jaar later heb ik een rondje in de fabrieken van Aston Martin gedaan. Vakmanschap, detail, waanzinnig gewoon. Tuurlijk, daar betaal je dan ook voor.
Maar je zou toch zeggen dat men bij Rover / MG dit toch ook in ieder geval zou willen nastreven? Nou… Ik rij zelf een van de laatste MG’s, gered vanachter het hek in Vianen. Ik ben gek op het ding en het rijdt fantastisch, maar de afwerking…. Zo is er bezuinigd op lak. Echt waar. Waar een plaatdeel maar net aan het oog onttrokken wordt, zit hoogstens 1 veegje lak. Erger nog, ik ontdekte laatst twee plaatjes in de kofferruimte, die niet eens gegalvaniseerd blijken te zijn! Wat me op onderdelen brengt. De voor- en achterbumper zijn onmogelijk goed uitgelijnd te krijgen met de overige plaatdelen. En dan heb ik het over originele delen he.
Dus wellicht is dit Chinese hoofdstuk nog helemaal zo gek niet. Misschien hebben ze (zeker weten) het hele model uit elkaar gerukt en alles eens goed onder de loep genomen. Misschien past alles nu beter, zijn de rammeltjes zelfs weg? Ik ben in ieder geval benieuwd en zal de kans om een Chinese MG te testen niet aan me voorbij laten gaan.
PS: Chinees staal is nog altijd van hogere kwaliteit dan die slabben lood die de Amerikanen fabriceren ;)
Beejemweeij Zetviahr zegt
Ja, laten we die mislukking nog eens herhalen….?
De klanten die de verouderde Rovermodellen jaren
geleden al links lieten staan zullen nu staan te popelen
om het zo goed als identieke product te kopen… NOT.
Dennis Asselbergs zegt
@Beejemweeij Zetviahr
Het lijkt me verstandiger om met het best lopende model terug te komen en vervolgens je eigen visie en lijn los te laten dan meteen een nieuw model te komen. Ze zijn druk doende met nieuwe modellen, maar het ontwikkelen daarvan kost nu eenmaal veel tijd. En nu kent men het merk nog, als het vijf jaar stil zou zijn rondom het merk, doordat er uberhaupt geen modellen zouden worden gebouwd, had ook niet in de strategie van NAC gepast. (merk met sterke naamsbekendheid kopen om voet te zetten op de niet Chinese / Westerse markt.)
Marla zegt
Het belangrijkste is dat het door de keuring komt en de weg op mag. Hoe ligt MG TF met een snelheid van 160 km p/u de bocht om (laten we zeggen 45graden), kan ie als een EEND overeind blijven??? Ik zelf ben nog steeds fan van de oude MG’s. Moooaaaaaww!! Vrooeemm..opendak..kicken!!
Tenck zegt
@ mashell
Die MG’s worden alleen maar in Engeland in elkaar gezet om zo de EU import heffing op auto’s te omzeilen. Dat ze dan beginnen te ei-en over Britishness enzo is gewoon marketing. Als die heffing er niet was geweest zouden die koetsen allang in China in elkaar geschroefd worden.
Lebastille zegt
Hebben ze eig veel veranderd aan de auto, behalve dan dat er een andere producnent van is? Ben benieuwd ofdat ze aan de kwaliteits- en kostenstandaard zoals die geldt in Europa kunnen voldoen.
Tedje zegt
Das nog eens dik afschrijven, zo’n nieuwe Chinese TF kopen :S
Roy zegt
Ik hoop dat de naam en de auto MG nog heel lang blijft bestaan
en hoop dat onze aziatische buren hun beste beentje voor hebben!!
groetjes!!