De Formule 1 levert de Rode Brigade de nodige headscratchers op, maar des te beter gaat het met de verkoop van personenauto’s en prullaria.
Het trotse Italiaanse merk heeft vandaag bekendgemaakt dat het over Q3 2016 een winst van 113 miljoen euro heeft geboekt. Op zich al een fraai resultaat voor een relatief klein merk, maar vorig jaar bedroeg de winst in dezelfde periode nog 94 miljoen. Kennelijk werkt de methode van Marchionne (meer auto’s verkopen, minder de exclusiviteit waarborgen, meer euro’s pakken) dus als een trein. In Q2 van dit jaar ging het immers ook al crescendo.
Bovenstaande was voor Ferrari reden om de winstverwachting naar boven bij te stellen, wat de aandeelhouders ongetwijfeld tevreden stemt. In Q3 gingen 1.978 auto’s de deur uit, waarbij het opvallend is dat ook of juist de V12-modellen goed werden verkocht. Over heel 2016 verwacht men 8.000 bolides aan de man te brengen en men gaat uit van een totale jaaromzet van 3 miljard euro. De EBIDTA (zeg maar de operationele winst) komt waarschijnlijk uit op een bedrag rond de 850 miljoen euro.
Desalniettemin loopt het in de F1 niet bepaald gesmeerd met de Scuderia. Voor de aandeelhouder niet zo’n probleem, voor Marchionne wel. Volgens hem is Ferrari namelijk pas succesvol als het in de koningsklasse van de autosport lekker draait en is de personenauto-tak slechts bedoeld om de racerij mee te bekostigen. We vragen ons nog steeds af of de FCA-baas dit daadwerkelijk meent, of dat hij simpelweg de tegeltjeswijsheden van Enzo Ferrari kopieert om de legende overeind te houden.
UPDATE: Ferrari gaat ook verder aan de haal met hybride technologie. Meer hierover lees je op Groen7.
Foto: Ferrari F12tdf door @geespot, via Autojunk
Mika_Hakkinen zegt
Wat is dat melken toch lekker he.. Eerlijk gezegd geen fan van de huidige Ferrari`s (design) en in de formule 1 team moet echt een andere wind gaan waaien, in ieder geval werkt de huidige Italiaanse wind niet!
badmat zegt
Ik vind het prima, zolang ze maar niet à la Maserati gaan werken.
GEEN SUV’s, en geen auto’s als de Ghibli a.u.b. Niet te goedkoop, lekker exclusief blijven…
Karakter moet boven winst staan bij een bedrijf als Ferrari.
viezefreddyw zegt
@badmat: Onzin. Elk bedrijf staat ervoor om winst te maken. Karakter levert je namelijk geen harde knaken op, en geen harde knaken betekent geen autoverkoop. Ook voor Ferrari.
Wel ben ik het met je eens dat ze niet de kant van Maserati/Porsche etc moeten gaan, maar zoals het er nu uitziet heeft Ferrari dat ook niet nodig. Merken als Maserati en Porsche juist wel. De Cayenne en Panamera hebben Porsche van de afgrond gered en ook Maserati heeft een cashcow nodig om voort te blijven bestaan. Vandaar dat ze met de Levante op de proppen kwamen.
derek306 zegt
@viezefreddyw: waarom zou Ferrari geen Suv bouwen? Ik zie er wel heil in! En het is tegen de “regels”? Durf anders te varen en je zal worden beloond! ..hopelijk..
viezefreddyw zegt
@derek306: Durf anders te varen en je zal worden beloond. Naja, elk sportmerk heeft nu zo’n beetje een SUV. Bentley met de Bentayga, Porsche met én de Cayenne én de Macan, Maserati met de Levante en Lamborghini komt er nu ook aan met de Urus.
Oftewel, Ferrari durft anders te zijn door (vooralsnog) geen SUV te bouwen. En aan de cijfers te zien worden ze daarvoor beloond…
michaelcorleone zegt
@viezefreddyw: Er zijn 2 merken die daar niet aan moeten meedoen, Ferrari en Rolls-Royce.
viezefreddyw zegt
@michaelcorleone: Rolls Royce gaat het ook gewoon doen. Weet ik 100% zeker. Vooral ook omdat ze nu de techniek en knowhow in huis hebben nu ze onder de vlag van BMW werken.
badmat zegt
@derek306: Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder – Klaverblad Verzekeringen
Dutchdriftking zegt
Oud gegeven, als Ferrari het goed doet in de auto`s op de straat dan gaat het met de raceauto`s slecht. En andersom.
lotuselises2 zegt
@dutchdriftking: net als McLaren op dit moment…
Dutchdriftking zegt
@lotuselises2: die hebben dat op dit moment ook inderdaad.
wijsneus zegt
Zou mooi zijn als Ferrari een stichting zou worden, dus zonder winstoogmerk. Deze zou dan als doel moeten hebben om met het verkopen van auto’s geld te verdienen om in de racerij succesvol te zijn. Nu is het een NV en heeft het als opperdoel zo veel mogelijk geld verdienen voor de aandeelhouders. Geldverslindende racerij zal alleen daarom al altijd op een gespannen voet staan met het doel, winst maken. Ik weet het, totaal onrealistisch maar dagdromen mag altijd..
jorden zegt
Gewoon knap!! Je kan pas sleutelhangers verkopen als de auto’s tot de verbeelding spreken en dat doen ze prima! De F1 tak gaat vast wel weer een keer een goed seizoen draaien.
imaginenl zegt
Zou dit betekenen dat er per auto 57.000 euro winst wordt gedraaid? Dat zijn lekkere marges!
dunhozzie zegt
@imaginenl: ze verkopen niet alleen auto’s he ;-)
gregorius zegt
Hebben ze er ook bijgezegd hoe het resultaat is onderverdeeld?
Autos // mergendize // 3rd party revenue (motoren leveren aan Maserati / Alfa) // F1 // Finance?
Da’s pas echt interessant.
ericc zegt
Maserati raad ik aan om een kleine sportwagen, 2-zitter op de markt te brengen in de klasse van Cayman, Z4, SLK… Ook hun coupe/cabrio mogen ze eindelijk eens vervangen.
Posche mag werk maken van hun 550 opvolger. Instapper onder de Boxster. Ik weet het , ze gaan hem niet bouwen, maar wou het nogmaals de ballon oplaten.
Ook McLaren mag werk maken van een kleine “Elise”-achtige. Zou leuk zijn…
En nu voort aan het werk!
Edge zegt
@ericc: Hoe zou dat eigenlijk werken, zo’n hedendaagse 550? Is daar nog wel ruimte voor in de Porsche-lineup? De 718 Cayman en Boxster heb je al voor minder dan 70k op kenteken. In Duitsland zelfs al voor 51k. En ook wat kracht betreft, de basis 718’s hebben 300pk. Als je als Porsche zijnde voor minder aan de slag wilt, zul je het moeten opnemen tegen hot hatches, de Toyota GT86/Subaru BRZ en de Mazda MX5. Met alle respect naar die wagens, maar ik denk dat dat niet premium genoeg voor Porsche is. Een andere optie is hem lichtgewicht en spartaans maken, à la Lotus Elise, maar ook dat zou niet echt bij de filosofie van het huidige Porsche passen. Daar is spartaans en lichtgewicht een echte premiumoptie die alleen voorbehouden is aan de speciale modellen *kuch*911R*kuch*
Overigens zat ik net even te kijken bij de Nissan 370Z, omdat dat mij wel een leuke Cayman/Boxster concurrent waar een 550 misschien tegenop zou kunnen boksen. Niet dus, hier in Nederland is de 370Z met z’n vanafprijs van 94k bijna 25k duurder dan de 718 Cayman, en in Duitsland is ‘ie met z’n 34k weer een dikke 16k goedkoper dan de goedkoopste Cayman. En ja, er zit bijna 60.000 euro prijsverschil tussen een Nissan 370Z op Duits kenteken en eentje op Nederlands kenteken….
lekbak zegt
Leuke korte termijn visie. Volgens mij was het veel beter geweest om de exclusiviteit in stand te houden. Maargoed wie ben ik…
jorden zegt
@lekbak: wat is er niet exclusief aan Ferrari? Hun instapper begint bij een 2,5 a 3 ton (afhankelijk waar op de wereld je hem aanschaft) voor de meeste mensen best een dingetje. Hun limited editions zijn steevast op voorhand uitverkocht. SUV plannen lijken niet aan de orde en ook een 1 liter 3-pitter hatchback lijkt niet in de pijplijn.
lekbak zegt
@jorden: de bedoeling is nu dat iedereen die dat kan en wil een Ferrari kan kopen. Bij de vorige methode maakten ze gewoon een maximaal aantal en dan blijft er wat te wensen over. Dan is het zegmaar nòg specialer als je er wel eentje hebt kunnen bemachtigen.
michaelcorleone zegt
Eerlijk is eerlijk Ferrari is een magisch merk net zoals Rolls-Royce dat is in een ander segment.
autoblaag zegt
Op korte termijn kun je inderdaad direct winst verwachten. Maar de exclusiviteit daalt nu op korte tijd wel, dus we kunnen pas over een jaar of 10 zeggen of het verstandig is geweest de magie rond de exclusiviteit te grabbel te gooien.
Gulli zegt
Ach, nog een paar extra speciale exclusieve modelletjes die alleen voorbehouden zijn aan de rijksten der aarde. Die gaan vast wel 2 á 3 keer over de kop voordat ze bij de gelukkige eigenaar staan (financiëel gezien dan he).
mashell zegt
“De EBIDTA (zeg maar de operationele winst)”. Dat heet toch EBITDA? En geldt niet hoe meer letters het heeft hoe meer uitzonderingen er rekening mee wordt gehouden en hoe minder het met de echte operationele winst het van doen heeft?