Christian von Koenigsegg kan in zijn handen wrijven.
Zouden autodesigners veel Grand Theft Auto spelen alvorens ze een nieuw model tekenen? De Koenigsegg Jesko roept in dit geval deze vraag op. De nieuwe hypercar uit Zweden lijkt sterk op de Dewbauchee Vagner (foto), een virtuele auto uit GTA 5 die in 2017 naar de game kwam.
Of de Jesko nu lijkt op een virtueel voertuig uit een spelletje of niet: feit is dat de Koenigsegg nu al een succes is. De opvolger van de Agera RS is uitverkocht, zo laat Christian von Koenigsegg weten. Er waren 125 beschikbare slots voor de Jesko. 83 klanten hadden al een aanbetaling gedaan nog voor de daadwerkelijke onthulling in Genève. Naar aanleiding van de presentatie in de Zwitserse stad waren er nog eens 42 geïnteresseerden die de Jesko wilden kopen. Koenigsegg zegt inmiddels alle aanbetalingen te hebben ontvangen en daarmee is de Jesko voorlopig uitverkocht.
De productie van de hypercar gaat eind 2020 beginnen. Koenigsegg gaat één Jesko per week bouwen. Klanten kunnen kiezen uit twee varianten, een Track of het Top Speed model. De Zweedse autobouwer laat weten dat onder die 125 kopers enkele Koenigsegg-dealers zitten. De dealers hebben een slot gekocht om deze te verkopen aan klanten die niet in de gelegenheid waren om naar Genève af te reizen.
Gulli zegt
Al een paar jaar een veelgehoord statement. ‘Nog voor de aankondiging waren alle 50 speciaaltjes al verkocht’. Zoals ik gisteren zei, plak wat leer en glimmertjes op een auto en maak hem een miljoen, en iemand koopt hem wel alleen maar omdat hij duur is. Zelfde geldt voor de supercars en hypercars van de laatste jaren. Er zijn er een handjevol die er daadwerkelijk mee rijden en ervan genieten. De rest zet ze in de (virtuele instagram-)garage en leeft van de bragging-rights zonder ook maar een procent van de potentie van de auto aan te spreken. Vreemde tijd, rare markt, wel leuke auto’s.
lekkerlinksrijden zegt
@Gulli: van voertuig naar verdienmodel, het zijn wat dit betreft inderdaad rare tijden
n0zem zegt
@Gulli: ach ja, zonder die markt waren auto’s als deze er überhaupt niet geweest. Dan maar zo, toch?
Dutchdriftking zegt
@gulli: Klopt, ik denk dat ik met een ongelimiteerde Lamborghini net zo veel plezier zou beleven. Oke, een gelimiteerde Murcielago SV in het oranje geniet wel de voorkeur.
Gulli zegt
@dutchdriftking: Ik heb op Zandvoort in zo’n Formule Renault-achtig ding gereden, volgens mij nog geen 150pk maar vooral erg licht, dat was echt geniaal! Daarna in een 997 GT3 en dat was ook fantastisch. Waarschijnlijk wordt het met een miljardmiljoen pk’s alleen maar moeilijker om de auto een beetje fatsoenlijk een bocht door te krijgen zonder dat je er aan de verkeerde kant uit komt.
Maar het idee dat er auto’s zijn die ruim 400km/u kunnen is ook wel mooi, het geeft je wel respect voor de techniek.
Dutchdriftking zegt
@gulli: Ik denk inderdaad dat je het wilt hebben omdat het kán, je het kan betalen, en je een dikkere wilt dan je vrienden, maar dat je er niet persé meer lol mee hebt. Ik heb over het algemeen in een huurkartje meer lol dan in mijn eigen auto, puur omdat de omstandigheden dan vele malen beter zijn dan op de openbare weg, je echt het maximale er uit wringt, en je je geen zorgen hoeft te maken over bekeuringen, schades of extra slijtage.
flatsix010 zegt
@dutchdriftking: En wat maakt het uit? Je bent een autoliefhebber of niet niet met een aantal miljoenen. Koop je dit ding, rijdt er een paar keer in, staar er een paar keer naar en verpatsen voor wat winst. Weinig nadelen aan dit soort parels voor mensen met extreem veel geld.
stfu zegt
Ik heb meer met de oudere types, die clean waren maar toch onderscheidend. Dit had ook een ontwerp kunnen zijn van een willekeurige Aziaat.
ghost zegt
125 stuks? Ik geloof dat ik eindelijk kans maak om zo’n Koenigsegg in het wild tegen te komen. Now breaks my klomp?
riborg zegt
@ghost: naar London gaan, kans is dan groot dat je de blauwe one:1 gaat zien. En geloof me die is prachtig!
roquez zegt
Waarom zijn anno 2019 die parkeersensoren nog steeds zichtbaar??
autodrome zegt
Waarom anno 2019 zo een enorme taartschep? Is er iemand jarig?
bmwfe zegt
@autodrome: ja, ik.
autodrome zegt
@bmwfe: Gefeliciteerd! Grote taart zeker?
tjorque zegt
@autodrome: is een kaasschaaf!
In Gouda werkt me nu aan de grootste kaasbol ever!
En als dat allemaal klaar is gaat iemand rookkaas maken door er met een driftende jesco langsheen de schaven.
Edge zegt
Ik zie de overeenkomsten toch niet echt. De Vagner is toch heel duidelijk een Valkyrie-kopie
vondudenstein zegt
@edge: dit.. gewoon.. dit.
Rare vergelijking.
Maar wat een apparaat!! Koenigsegg. Gotta frkn love it
rob5nismo zegt
Een sexy zweedse schone
autodrome zegt
Vind het gebruik van ethanol armen ‘fake’s msnier om tot meer ok’s te Komen. Bugatti flikkert toch ook geen ethanol is zn hyper cars om meer te presteren?
autodrome zegt
@autodrome: Lekker weer die Android fackin autocorrect, op z’n Papoea Nieuw Guinees .. Jullie begrijpen me vast wel …
1000bochten zegt
@autodrome: moest ‘m wel even drie keer lezen om hem te begrijpen…
BaRa zegt
@autodrome: E85 is ruim voorhanden in Zweden (en Koenigsegg is Zweeds). In Brazilië kunnen auto’s rondkarren op E100. Ik zie er persoonlijk niets vreemds in, het is een bi-fuelsysteem zoals zoveel auto’s vandaag kennen. Je Veyron loopt ook beter op RON98 dan RON95, maar kan het ook allebei slikken – en daar doet niemand moeilijk over.
autodrome zegt
@BaRa: Het gaat om.de claim dat er zo een ok winst wordt gehaald door ethanol te gebruiken, dat vind ik krom. Appels en appels.
gandini zegt
Ah, dus de verkoop loopt als een Jesko.
thierryvth zegt
de hoeveelste modded ccx is dit ?
bjorn_vangoolen zegt
Niet tegenstaande dat de Jesko een prachtig staaltje techniek zal zijn…kennen uw schrijvers van deze Autoreviews blijkbaar weinig van auto’s af…de in GTA-Online te verkrijgen “Vagner” is gemodelleerd van de Aston Martin Valkyrie…het is zelfs beter nog een bijna “Carbon-Copy” ervan…misschien autonieuwtjes overlaten aan specialisten ter zake en verder gaan met gewone roddels zoals anders