Aangezien het vandaag toch al een beetje een pro–Audi dag is op autoblog kan er nog wel een klein schepje bovenop. Het was je misschien ontgaan, maar dit jaar is het 35 jaar geleden dat Audi de 80 introduceerde. En die was zijn tijd natuurlijk ver vooruit, met onder andere een diagonaal gescheiden remsysteem en als klap op de vuurpijl werd de Audi 80 ook nog eens Auto van het Jaar (1973). En een grappig detail is dat in oa Amerika de 80 op de markt kwam als Audi Fox, tegenwoordig hoort die naam bij een heel ander VAG product.
De naam 80 sneuvelde in 1994 ten kostte van de A4, maar dat hoef ik de echte fan natuurlijk niet te vertellen (via autoblog.it).
Shrike zegt
Die A4 uit 1994 doet toch niet zo verouderd aan vind ik.
Robbut zegt
Toch mooi werk van ze.. telkens weer goeie dingen ontwikkelen.
wij hebben ook bijna alle modellen gehad:)
Rick dos zegt
Het laatste model Audi 80. Wat een beauty was dat toen ik het voor het eerst zag. De eerste Audi A4 was ook mooi daarna was de pret met Audi voor mij eigenlijk voorbij.
Dit is ook weer zo makkelijk. Het zogenaamd vieren van de Audi 80 om de nieuwe A4 alleen maar te promoten. Hoe kun je nou 35 jaar vieren als je de type aanduiding niet meer voert?
LC zegt
Heerlijk zo’n stukje auto geschiedenis in de avond.
zwaantje zegt
Elke generatie worden ze ook gewoon echt mooier!
LC zegt
@Rick dos; daar heb je een punt maar elke vorm van publiciteit is goed mee genomen.
Rick dos zegt
@LC
Nee, natuurlijk. Ik vind het alleen weer zo makkelijk.
LC zegt
@Rick dos; Dat is het ook ;)
RenesisHP zegt
Ik heb ooit in een kettingbotsing gezeten met de 80, was compleet afgeschreven, maar wij hadden niks.
vla zegt
wat vinden jullie nù van mijn gespotte S4 ;)
http://www.autojunk.nl/pix/view/134250
CSL zegt
Inovatie? AUdi?
dekster zegt
“De naam 80 sneuvelde in 1994 ten kostte van de A4, maar dat hoef ik de echtE fan natuurlijk niet te vertellen.”
@vla
Is dat niet gwn een audi 100 met audi motorsport logo (€1.50 in de supra bazar ;) )
Guan zegt
Grappig: ‘2007. The new Audi A4’. En toen had hij even niets meer te vertellen (t.o.v. het voorgaande model) :D
sacha zegt
@Rick dos: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
vla zegt
@ Dekster
kweeniet, het ziet er nog tamelijk professioneel uit, kijk naar die uitlaat, een auto verraadt zich altijd aan de uitlaat (dat is waarom Citroën zijn uitlaten wegstopt :P ) (no hard feelings, Citrofiel ;) )
vla zegt
@ Dekster
btw kheb van dicht gekeken en er stond echt S4 op, deze link bevestigt zijn bestaan ook nog eens
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_S4
Rossi zegt
Alleen de audi 80 uit 1986 vind ik niet om aan tezien…. Me opa had die….
dekster zegt
@de vlaeminck
Je ziet onmiddelijk of het wel of niet nep is aan het interieur. (dat heb je toch gedaan hoop ik? :) )
vla zegt
@ Dekster
:oops: :oops: :oops: :oops: mag ik mezelf nog autokenner noemen jongens?
HeyHuub zegt
@de vlaeminck
Dat is gewoon een Audi 100 met een S4 plaatje erop geplakt. Te zien aan de velgen, grill, bumpers, de 100 batch achterop en de uitlaat.
Rick dos zegt
@Sacha
Ze mogen wel eens werken voor hun geld!
Rob USA zegt
De 1e generatie audi 80 “modern design” hahaha. Dat is pas echt een hok!
Ik begrijp dan ook wel dat onze oosterburen niet zo gek zijn op retro modellen
als je dit soort auto’s hebt geproduceerd. Net als de 190 en de 1e generatie 3 serie trouwens. No germany keep on dreaming of really good designed cars!
Rob USA zegt
Ok, de beetle maar dan houd het wel op.
Japie zegt
Mooie filmpje/overzicht,…was altijd grote fan van de Audi 80,….maar dat verdween plotsklaps bij het verschijnen van de A4,…..Damn wat is dat toch een mooie wagen,…vooral vanaf de 2000 uitvoering.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Mooi filmpje (zoals altijd van Audi) De mooiste auto die ik voorbij zag komen is toch wel de UrQuattro, prachtig in al zijn lelijkheid. Ooit komt er een dag dat zo’n wagen voor m’n deur staat.
Kees zegt
@Rick Dos
Jou gelijk weer iets af te zeiken reactie op VAG vind ik pas makkelijk. Get a life…
Rick dos zegt
@Kees
LOL! :) Is je panty al gescheurd? Of moet ik even doorgaan?
de sjonnies zegt
voordeel van een oude *** te zijn, het is nl een broodje aap verhaal, de Audi 80 was een Passat met een kont en bedoeld als niche in de markt.
De echte trekker moest de Passat worden met zijn hatchback (echter zonder 5e deur a la Renault R16) en de Passat Variant .
De Audi 80 was bedoeld om de conservatieven die geen hatchback wilden een alternatief te bieden en heeft altijd veel slechter verkocht als zijn broer de Passat. Voor het gescheiden remsysteem, daar was ene Volvo al mee uitgerust,
De 2e generatie was ook een Passat kloon, pas bij de derde generatie kon je van een echte Audi spreken en kon Audi qua marketing en design zijn eigen gang gaan ! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Vw_passat_b1_v_sst.jpg
YK zegt
@Rick dos,
Ga maar lekker door joh, je kan het toch al zo goed. ;)
Nick zegt
@CSL:
Jazeker, vooral vroeger.
DKW was de eerste productieauto met voorwielaandrijving, ver voor de Citroën Traction-Avant of de Cord 8-nogwat waarvan de meeste denken dat ze pioniers waren.
Ze waren ook de eerste met een bruikbare middenmotor layout.
De eerste met droogcarter smering (dry-sump lubrication) in een productiewagen.
De eerste die de DCT transmissie hadden ontwikkelt maar vervolgens door Kégresse naar Citroën werd “ontvreemd” (om het maar zo te noemen)
Later kwamen ze samen met Porsche terug met de PDK in de ’70- en ’80-er jaren.
Ook waren ze de eerste met een permanente vierwielaandrijving op een productieauto. Jensen, Spyker en Porsche vallen hier dus buiten.
De eerste met een goedkope manier om aluminium chassissen met laser-voorverhitting te kunnen MIG-lassen en daardoor te massaproduceren.
Een apart chassis (frame) voor een lichtgewicht vervangbare grille.
Stratified directe injectie voor in een ottomotor
Multikanaals spruitstuk voor betere vulling over hele toerenbereikMaar ja, zo kun je door blijven gaan.
Audi, of toentertijd Auto-Union zat barstens vol innovatie en toch conservatisme.
Bedrijven als DKW, Horch, Wanderer waren zeer conservatief maar NSU en Audi erg innovatief.
Zonder Audi zou Volkswagen waarschijnlijk maar een paar jaar geleden gestopt zijn met luchtgekoelde RR boxer-aangedreven auto’s.
Chief_S5 zegt
Gefeliciteerd Audi.. ;) Nu op naar de 40 jaar! Blijft een heerlijk merk. Er straat trouwens zo’n oude generatie Audi 80 bij mij in de buurt, echt een grappig autotje.
@ Nick: Ik ben het helemaal met je eens. :)
Jan Willem zegt
Ik ga Morgen naar de nederlands introductie van de A4 in Ede.
:D:D
banaan zegt
@Nick: de eerste vierwielaangedreven productiewagen die geen terreinwagen was, was de Subaru Leone wagon van 1972.
http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_Leone
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_wheel_drive#History
Altijd raar waarom mensen denken dat Audi er eerder mee was.
En die eerste voorwielaangedreven DKW dateert van 1931, dus net voor de fusie met het toenmalige Audi. (Dat vormde dan Auto Union waaruit later, na overname door VW, het huidige Audi voortvloeide.) Wat we nu kennen als Audi heeft dus de voorwielaandrijving niet uitgevonden.
De directe benzine-injectie zoals we ze nu kennen (de vooroorlogse experimenten en mechanische DI van de 1995 Mercedes 300SL buiten beschouwing gelaten) werd in 1996 geïntroduceerd door Mitsubishi.
VW/Audi kwam pas in 2000 met dit principe, onder de naam GDI.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
Ik heb ooit ergens gelezen dat VW/Audi hiervoor technologie van Mitsubishi gekocht zou hebben, maar ik vind de bron niet terug. Hoe dan ook, VW/Audi was er niet de eerste mee.
Wat bedoel je met een multikanaals spruitstuk?
Nick zegt
@Banaan: Dat was geen permanente vierwielaandrijving zover ik weet.
En wat betreft DKW, dit vormde samen met Wanderer, Audi én Horch tot Auto-Union.
Het bedrijf wat we tegenwoordig kennen is nog steeds Audi-NSU Auto-Union AG, enkel is de naam veranderd naar Audi AG, wat volgens velen niet naar Audiwerke AG refereert maar naar Auto-Union Deutschland Ingolstadt AG.
Sterker nog, het submerk Audi is op non-actief gesteld, samen met Horch, DKW én Wanderer. Het merk wat overblijft is eigenlijk dus NSU in het oude kantoor van Audiwerke in Ingolstadt.
De directe injectie die door Mercedes-Benz werd gebruikt was niet stratified, waar de brandstof in laagjes om de bougie heen word geinjecteerd maar gewoon een injector die de hele cilinder vult.
Een multikanaals spruitstuk of wel VLIM (variable length inlet manifold) is een airbox-spruitstuk combinatie die door middel van het Helmholtz resonantie principe via verschillende luchtstromingen de lucht door motor in leidt.
Dus de aspiratie is daardoor niet alleen afhankelijk aan het drukverschil maar door wervelingen. Dit verbeterd de ademvrijheid.
Ik meen dat ze dit in 1901 hadden uitgevonden, samen met de eerste lichtmetalen krukas.