En zoals wel vaker het geval is met 90-jarigen is het beste er onderhand wel van af.
Het legendarische klavertje vier, welke Alfist (en non-Alfist) kent het niet? Al sinds 1923 is het een symbool van Italiaanse sportiviteit, zo bewijst ook bovenstaande foto met onder andere klassiekers als de Tipo 33 en de Giulia.
De echte liefhebber zou waarschijnlijk het liefste alleen de achterste rij hebben gezien, maar ja, ook de huidige QV-modellen doen mee. Stickerpakketjes op neutraal sturende viercilinder-B- en C-segmenters, veel schrijnender wordt het niet.
Wie weet hebben ze over 10 jaar, bij het 100-jarig bestaan, wel weer wat leuks staan. Vol emotie en passie natuurlijk. Of het 100-jarig bestaan van QV gaat betrekkelijk anoniem voorbij, net zoals het 100-jarig jubileum van Alfa Romeo destijds. Dat laatste is waarschijnlijk voornamelijk afhankelijk van de financiële situatie op dat moment.
Lekker kwijlen bij de rijke Alfa-historie kan in de gallery. Vroeger was inderdaad alles beter. Wie noemt alle modellen even op?
Fissa! Nee joh, nieuwe QV’s ook nice.. Kan er elke dag tegen 1 aankijken !
Ah, de Tipo 159 Alfetta ontbreekt. Gelukkig hebben ze dit ruim-schoots goedgemaakt door 2 extra Mito’s in de plaats te zetten!
Vind de nieuwe Alfa’s niet lelijk hoor! Hebben aleen die echte Alfa charme niet meer.
Die linker Mito? Wat voor uitvoering is dit? Ziet er wel racy uit.
Niks mis met een sticker pakket, er zijn meer fabrikanten die dat doen.
Alfa heeft wel ongelooflijk mooie auto’s gebouwd in het verleden… Tegenwoordig niet meer echt… Jammerdebammer. Oké, zo’n Giulietta is wel mooiiiiii, maar zo een Mito vind ik 3x niks.
Die oude Alfa’s zijn voor die italianen met veel borsthaar en een dikke snor. Die nieuwe voor fashion boys met hun roze broeken en blauw vestje
Ik weet niet of Alfa zelf die foto gemaakt heeft maar ik mis er een aantal ; de 33 QV, de 75 QV, de 164 QV en Q4, de 145 QV en de 155 QV. Waarschijnlijk ben ik er dan nog een stuk vergeten zoals de Sprint, de Sud, de 90, de Alfetta enz. Stuk voor stuk auto`s die het label meer verdiende dan de huidige Mito en Guilietta.
Ik heb zelf een Mito maar ben ook bekend met het oude Alfa. De Mito komt daar in geen velden of wegen meer in de buurt. Jammer maar helaas. Tegenwoordig kan je ook een QV pakket krijgen op je minder gemotoriseerde Alfa. Ook een beetje jammer maar dat doen Audi en BMW ook met de S en M pakketten.
@ferry832: Yep, dat is de enige foto die Alfa bij het bericht heeft meegestuurd.
@ferry832: Een 155 QV bestaat niet. Die heette Q4 ivm 4×4 aandrijving.
@Specht: Je hebt gelijk. Na mijn reactie besefte ik mijn fout,
@ferry832: die Miet(o) is toch geen echte Alfa. Das feitelijk een opgeblazen 500 op een Punto onderstel. Ja ik weet het. De laatste echte Alfa was de 75. Wat niet wil zeggen dat bijvoorbeeld een 155 dat stempel ook niet mag krijgen. Zelfs de huidige Guilietta is er (weer) één.
LOL @ de eerste zin:)
@thomaz: Klopt niks van he ;) Smoke zou beter moeten weten :p
En trouwens, het Alfa Museum in Arese is nog steeds dicht. Liefhebbers kunnen dus niet eens alle historische modellen bekijken.
Maar als er weer wat “gemarketingt” moet worden, dan weten ze niet hoe snel ze diezelfde klassiekers weer tevoorschijn moeten halen om de foto een beetje aan te kleden. Stelletje faalhazen daar bij Fiat. Verkoop Alfa toch aan Audi/VW, dan laten de Duitsers wel even zien hoe je een succesvol een automerk opbouwt.
@Specht: ja, want Seat (ook ex-Fiat) doet het zoooooooo geweldig……
@ropbp: Vergeleken met Alfa, euh, jah?
Verkopen in Europa :
April 2013
Alfa : 5 661 autos, – 33%
Seat : 27 127 autos + (ja, PLUS) 37%
Gezien Alfa ooit geboorte gaf aan Ferrari en de marketingstrategie van BMW, en Seat vroeger enkel Panda-kopien maakte, denk ik dat het vrij duidelijk mag zijn welke van de twee het best beheerd wordt.
@ropbp: Ja en jij denkt dat ze bij VW weer dezelfde fout gaan maken als bij Seat?
Seat was en is een low budget merk net als Skoda, en geen sportief merk met lange en succesvolle historie zoals Alfa Romeo. Gek he dat je dan die zogenaamde sportieve Seats aan de straatstenen niet kwijtraakt en dus het imago van het merk maar niet van de grond krijgt.
Als Dacia ineens GTI’s gaat bouwen dan verkopen die, op een paar Roemeense zigeuners na, ook voor geen meter.
En verder klopt het wat @heidekonijn zegt, op dit moment verkoop Seat beter als Alfa. Welliswaar verkoopt Seat niet zoveel als VAG zou willen, maar zolang VAG met de rest miljarden winst maakt, malen ze daar niet om.
@Specht: Hoe het museum wordt behandeld, is een regelrechte schande en typerend voor het kortetermijn beleid.
Wanbeleid bij Fiat. Ze vieren het 90-jarig bestaan van een iconische sticker waarvan ze zelf te pas en te onpas misbruik van maken. Maken ze een luxe model , plakken ze daar de sticker op.
Daar was toch de Quadrifoglio “Oro” voor bedoeld? Laat de groene vooral voor wat het was. Geluk brengen aan de coureurs die hun leefde waagden.
En laat Alfa alsjeblieft stoppen met het lezen van zijn eigen geschiedenis. Het wordt tijd dat Alfa weer eens actief geschiedenis gaan schrijven.
@heidekonijn:
Aan de andere kant , dat ze überhaupt een korte termijn beleid hebben is in ieder geval al heel wat voor Fiat. ;-)
Alfa, zucht, denk met weemoed nog wel eens aan mijn Spider uit ’76. Maar de nieuwe Alfa,s zijn nog steeds mooi hoor…
Gelukkig zijn ze er nog. Misschien niet zo puur als vroeger maar de Giulietta komt wel heel dicht in de buurt. Rijd met plezier in een Mito eco (squadra-tuning erop nu) en ondanks dat ie maar 98pk heeft rijd het fenomenaal.
Forza Alfa!
@The_12oach: Ben je tevreden met de service van Squadra? En prijs/kwaliteit? Ik overweeg nog steeds om die van mij er ook langs te brengen..
@sebasjuhh: Jij hebt een Giulietta QV? Want dan raad ik die al HELEMAAAAL aan om daar te laten chippen. Het zijn niet je standaard chipboertjes zoals Zip-tuning maar ze hebben er echt verstand van. Leuke uitleg gekregen ook over de werkzaamheden die ze verrichten. Prijs is wel vrij hoog. Maar echte Alfisten aan je auto laten werken maakt het meer dan waard. En de momenten na het chippen zijn heerlijk!
Zelf ook even in een QV mogen sturen en standaard vond ik hem zelf vrij ongemakkelijk op het gaspedaal en hoog in de toeren maar daarna wordt het een super soepel monster! Ik raad het je iig echt aan. Het waren overigens 2 verschillende QV’s. 1 Demomodel en 1 van een klant waar ik zo brutaal was om te vragen om er even in te mogen rijden.
@The_12oach: Helaas net niet, haha. M’n Giuli zit er 60 pk van af. 1.4 Turbo Multi-Air, wel met Turbina velgen en alle pakketten!
Maar oké! Ik heb er vaker goeds over gehoord. Schijnen inderdaad lui te zijn die hun vak verstaan. Ik persoonlijk vind de vermogenstoename van +15pk niet echt de moeite. Een QV is inderdaad erg listig onderin, maar dat komt mede doordat het DNA systeem niet echt soepel staat afgesteld! Squadra schijnt dit ook te verhelpen..
@sebasjuhh: ja ze passen alles aan, dus ook die irritante korte pedaalstand. En vermogen komt er idd niet veel bij bij maar dat koppel ga je wel echt merken. Sowieso lijken alle nieuwe Multiair blokken een stuk soepeler te lopen na tuning. Ik raad het iig aan want die Mito werd inene een hele leuke auto =D
Heerlijk merk :)
Vind persoonlijk de GTV phase 2 en de 156 GTA de mooiste moderne Alfa’s.
”Wie weet hebben ze over 10 jaar, bij het 100-jarig bestaan, wel weer wat leuks staan. Vol emotie en passie natuurlijk”
De meerderheid interesseert dat niet : een golf of de 5ringen wordt aanbeden als een leeuw zijn eerst hertje in 2013.
@tweede_woning: Daarom maakt Toyota nu rwd sportwagens, verkopen BMW’s als een tierelier, hebben merken als Ford, Opel en Volvo momenteel sportievere modellen dan Alfa. Omdat toch niemand dat koopt?
Vroegâh was alles beter: Alfa maakte spannende auto’s en Audi was een B-merk van Volkswagen. En playmates hadden echten tieten…
@pjotr: Maar van onder hadden die playmates een volle bos haar. En sommige hadden zelfs shag onder hun armen. Vroegah was het niet altijd beter hoor….
was voor 1940 een geweldig merk ..
na 1945 eigenlijk een ordinaire gesubsidieerde sociale werkplaats ..
@lincoln: Klopt, en tussen dan en 1978 ook nog. Daarna een nog vrij aardig merk tot 1991. Daarna een pak minder, sinds 2004 zo goed als niets meer.
De massa koopt geen auto op ”emotie en passie” en …60 % van de BMW 1 -serie rijders weet niet dat deze RWD heeft . De Focus stuurt onderhand beter , daarom gaat BMW FWD krijgen .
De Alfa 4 c is een knap staaltje , 895 kg (..). Praten over Alfa wordt teveel gedaan ( en zonder vreten) , koop nu maar eens.
@tweede_woning:
Ik koop juist geen Alfa meer omdat ik het wanbeleid niet meer wil steunen. Laat ze maar eens bloeden bij Fiat. De 4C is leuk maar qua techniek stelt het niks voor toch? Wat doet de 4C wat oude (vergane) Engelsen kitcar-bouwers vroeger niet konden?
@kungfupanda: ”techniek stelt niets voor ” , nou , bekijk aub eens waaruit de auto is opgebouwd , dank alvast !
@tweede_woning:
Een Dallara afgeleid chassis van de X-bow met daarin een redelijk potente 4-cillinder met variabele kleptiming , wat in de truckwereld zelfs al 20 jaar gebruikt wordt?
Alfa loopt een jaar of 40 achter als het gaat om lichtgewicht racertjes. Next!
@kungfupanda:
Hydraulisch variabele timing wel te verstaan
@kungfupanda: variabele kleptiming hebben ze bij alfa al lang hoor, maar dat is niet het innovatieve van de multiair. camless intake wel, en zover ik weet doet niemand hen dat na.
zelf vind ik de MiTo QV leuker rijden dan de Guiletta QV.
@elcaminokid:
Zie mijn eigen toevoeging “Hydraulisch variabele timing”.
Dat bied het amerikaanse Jacobs al lang op trucks. Daarmee bedienen ze echter hydraulisch de uitlaatkleppen tijdens compressieslag om een motorrem te creëren.
Fiat draait het concept 180 graden om op de inlaatkleppen om hiermee de klepslag te variëren.
@kungfupanda: ik merk je vermijdt bewust het noemen van de materialen waaruit deze is opgebouwd , geen vergelijkbare auto op dit moment in die hoedanigheid.
ps. het chassis is niet afkomstig van de X-bow , een misverstand die ik veel hoor.
@tweede_woning:
Herald Wester spreekt er zelf van dat het chassis een afgeleide is van de X-bow.
En het concept op zich is ook allang niet nieuw bij Dallara. Echter omdat het nu voor de particulier te koop is maakt het toch niet meer speciaal dan dat het is?
Het is een oud bestaand concept wat nu alleen in een goedkopere verpakking zit.
Wat zijn die Tipo 33 en die guilietta toch prachtige wagens :D
@michelinman: héél erg eens! Vooral de Tipo is voor mij een (onbereikbare) droomwagen!
gelukkig zijn er hier enkele (niet veel) kenners, de rest (zielige Golf-rijders met petjes en uberspoilers op hun 1400) weet er niets van. Heb zelf vroeger met mijn Sud Sprint Veloce QV menige Golf vernietigend verslagen zowel qua topspeed als elasticiteit. Daarna Alfetta QV gereden, meer een cruiser. Momenteel Spider coda tronca 1600 en Mito Multi Air. Geen centje pijn, nooit storingen of problemen. Als ik het gejank van menig Audi-rijder hoor lach ik alleen maar…hoezo premium? Qua prijs wel, techniek en kwaliteit sucks. De VW-bonzen waren in Geneve niet van de Alfa-stand te slaan en stikjaloers op de 4C, zoiets kan een merk als VW nooit voor elkaar krijgen, never nooit. Steken jullie die maar in je zak!
@alfista:
je hebt helemaal gelijk, alleen wordt er geen enkele Alfa meer verkocht,
Zwabbert het merk qua model voering en is het merk totaal niet meer slagvaardig..
Zie mijn comment bij dat nieuwe Disco volante ding, dat zou de nieuwe Spider moeten zijn
Alfa doet dik, strooit wat de wereld in en laat hun modellenlijn ondertussen alleen maar kleiner worden.
En ja ik rijd ook Alfa,omdat ik na jaren weer eens tegen een leuk dashboard wilde aan koekeloeren.
Maar nog steeds word ik achtervolgd door de bakerpraatjes van roest, electronica en andere ellende.
Eerlijk gezegd doet’ie het lekkerder en vetter dan zijn Duitse voorganger, maar voor een opvolger kan ik niet meer bij Alfa terecht.
Want die wordt niet meer gemaakt; zo simpel is het .
En dat alles in ogenschouw nemend, denk ik dat men in Italië Alfa willens en wetens aan het vermoorden is.
Zoals men destijds MG wilde vermoorden tegenover Triumph.
Velen begrijpen niet dat de Fiat Auto Groep bestaat uit een drietal aartsrivalen, die elkaars bloed wel kunnen drinken en kennerlijk elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Wat dat aangaat zijn Duitsers veel consquenter in hun bedrijfsvoering want dat is de hele kicksaus.
@alfista:
“de 4C, zoiets kan een merk als VW nooit voor elkaar krijgen, never nooit.”
Eind jaren 60 , Volkswagen 914 , zelfs mooier dan een 4C.
@kungfupanda: smaken verschillen maar dit is echt aardappelen met truffels vergelijken.
@desjonnies: je verhaal klopt, De Montezemolo schijt in zijn broek dat Alfa veel succesvoller zou zijn als Ferrari, ze hebben Alfa gewoon verboden aan autosport te doen, weet ik uit eerste hand. VW heeft supermarketing, weten van een grijze muis juweel te maken, dat is knap. Seat kwaliteit is en blijft hopeloos, Skoda aardig, Audi dure uitvoering van VW met zelfde techniek. Moet ik nog uitleggen dat die opgeblazen kleine motoren om de haverklap ploffen vanwege te hoge druk? Denk het niet he….
@alfista: Zoals 900 cc TwinAir-blokjes bedoel je? Iedereen doet aan kleine opgeblazen blokjes tegenwoordig, ze moeten wel.
@alfista:
Want?
@kungfupanda: dat noemen ze aardappelen met truffels vergelijken…
@ desjonnies: verhaal klopt ,het is zelfs zo dat Ferrari zelfs Alfa verbiedt om autosport te doen omdat ze bang zijn dat Alfa het veel beter zou doen, zie de duizenden overwinningen in alle klassen sinds 1910.
@alfista:
Geloof je nou je eigen zwets?
“Duizenden overwinningen sinds 1910”
Om te beginnen , welke overwinning behaalde ze in het jaar 1910??
En geloof je nou echt dat het door Ferrari komt dat Alfa niet meer aan competities deelneemt?
Iedereen binnen de Chrysler-Fiat groep neemt deel aan competities. Dodge, Chrysler, SRT, Fiat, Abarth, Maserati en Ferrari. Behalve Alfa en Lancia.
In de competities die Alfa en Lancia deelnamen troffen ze Ferrari al een jaar of 40 niet meer.
Wanneer neemt Ferrari nou deel aan een WTCC of GT1??
En de info uit eerste hand is de broer van de oom van een aangetrouwde dochter wiens naam niet bekent mag zijn of zo?
@sirsmokealot: was zelf bij 100 jarig bestaan in Milaan in 2010, dat was een geweldige happening met alfisti uit de hele wereld, duizenden speciale Alfas met een kilometerslange stoet door heel Milaan en dag later over de rondweg. Als je er niet bij bent geweest spreek er dan ook niet over.
@alfista: Dat hebben ze PR-technisch dan lekker handig aangepakt…
@ sir smokalot: snap niet goed wat je opmerking met mijn verhaal te maken heeft. Je schrijft vanalles over iets waar je niets vanaf weet, niet bij bent geweest en trekt mijn verhaal in twijfel. Geef nu gewoon toe dat je niets moet hebben van Alfa en VW en aanverwante prut adoreert. De prijzenkast van VW is goed gevuld….met stof!!!!
@alfista:
VW :
Momenteel leider in het WRC.
Meermaals winnaar Dakar.
Seat :
Meermaals kampioen WTCC.
Meermaals kampioen WRC-F2.
Audi :
Meermaals kampioen DTM.
Meermaals kampioen endurance races.
Meermaals kampioen meerdere STC disciplines. (BTCC e.d.)
Deze 3 merken die je allen omschrijft als “VW” hebben alleen al de afgelopen 20 jaar beter geboerd dan Alfa. Hoezo zou de prijzenkast van VW stof vangen? Geschiedenis boeken van Alfa waren leuk , maar de huidige realiteit is flink anders.
Ja , Alfa heeft veel gewonnen , maar overdrijven kunnen Alfisten als de besten.
ja in die kneuzen disciplines met 3 deelnemers is het inderdaad moeilijk winnen…Als ik alle overwinningen van Alfa zou moeten noteren ben ik in 2023 nog niet klaar. In alle disciplines van F1 tot toerwagens, rallyes, etc. Parijs-Dakar is meer een rijdende reclamestoet, heeft niets met autosport te maken. Ik snap dat VW heel erg jaloers is op de geschiedenis, het aura en imago van Alfa, net zoals jij, maar dat is gelukkig niet te koop, net zoals klasse…
@alfista:
Pak de handschoen nou maar op en begin met schrijven ipv vage en rare uitspraken over mijn (niet aanwezige) jaloezie richting Alfa.
Ik heb een stuk van de afgelopen 20 jaar van VW opgeschreven. Doe jij dat maar alvast voor Alfa van de afgelopen 20 jaar. Dat is 1/5 van de Alfa-historie en dus een zeer aanzienlijk deel van de “duizenden overwinningen in alle disciplines”. (en er dan maar 3 opnoemen…)
En voor de goede orde. Ben zelf lange tijd “Alfist” geweest en heb op een gelijke wijze als jij Alfa’s met hand en tand verdedigd. Maar op een gegeven moment was ik het beu om als een soort sekte-lid ala kkk in iemands achtertuin mijn kop in het zand te steken en de realiteit niet onder ogen zien. Alfa WAS goed. Niet meer dan dat. Er zijn merken die gelijkend of meer gepresteerd hebben. En dat zelfs notabene nog steeds doen.
@ kungfupanda: gelukkig hoef ik niet alles zelf uit te schrijven:http://www.spideralfaromeo.it/Vittorie.htm
ben je hier zoet mee? Wat betreft de marketing en PR van VW heb ik al complimenten gegeven maar wellicht wil je alleen selectief lezen: ze maken van een grijze muis met middelmatige kwaliteit een juweel, dat is knap. Remember dat de Audi A3 de meest storingsgevoelige auto is momenteel, google maar eens…Meest betrouwbare in zijn klasse; Mito…
@ kungfupanda: het is stil aan de overkant….lol
Voor de volledigheid: Alfa als eerste vijfbak, uitvinder Common Rail diesel, praktisch iedere auto-ontwerp is afgeleide van Alfa design, beste motoren worden door Alfa gebouwd, dat zal iedere echte expert je vertellen, etc. etc……
@alfista:
Sommigen moeten werken jong. Je weet wel? 24 uurs economie?
Op je link zie ik vooral veel losse race-overwinningen en weinig kampioenschappen. Daarbij om de lijst megalang te laten lijken staan ook de 2e, 3e, 4e etc plaatsen vermeld…
Vooral de laatste 20 jaar (zoals ik je vroeg) is er bar weinig te zien. Waar is de lijst na 2004??
Wel geteld zie ik het volgende :
2x F1 kampioen. Hierin hadden ze alleen Maserati en een enkele prive ingezette Talbot als tegenstander want de rest had niet de middelen om aan het gehele kampioenschap deel te nemen (lees: privateers) Aangezien je eigen woorden waren dat 3 deelnemers een kneuzendiscipline is streep ik deze 2 alvast weg.
1x DTM kampioen. In een jaar waarin alleen Mercedes en Alfa zich inschreven in Class 1 kan ik deze met maar 2 deelnemers ook alvast doorstrepen neem ik aan?? Daarbij was de C-klasse een doorontwikkeld Class-2 voertuig waardoor het eigenlijk een non-championchip was… Mercedes kwam een jaar later met een Class 1 , en overwon.
Mag ik melden dat Audi inmiddels de DTM 8x op zijn naam heeft staan?
1x BTCC kampioen. De introductie van het vinden naar loop-holes in reglementen. Toen de loop-hole bruikbaar werd voor iedereen was Alfa nergens meer. Het zelfde als in DTM : 1 jaartje pieken om vervolgens een middenmoter te worden…
Mag ik melden dat zowel Audi en Seat ook een BTCC-titel op naam hebben staan?
1x Trans-Am kampioen. Het beginjaar 1966 wat bestempeld werd als een try-out met enkele races. Wat zal ik hiervan zeggen?
Terug naar je lijst. Met daarop een vlug getelde +/- 200 overwinningen in 84 jaar. Ongeveer 2 per jaar als we de WW2-periode niet meerekenen. Klinkt ineens niet meer zo heel interessant moet ik zeggen , en ver weg van de genoemde “duizenden overwinningen”….
De VW-groep met het drieling VW-Seat-Audi heeft dit zowat in de afgelopen 20 jaar behaald om de eerder genoemde disciplines te winnen. Waarvan de DTM , STC en S2000 ook in jouw lijst genoemd staan. Je weet wel , die kneuzendisciplines?
Verder staan er in de lijst vooral veel losse winsten in de vroegere GP’s en de Mille-Miglia. Je weet wel , die asfalt rally van stad naar stad. Iets wat wij dagelijks in het verkeer doen.
De enige periode waar Alfa terecht trots op mag zijn is de periode van de jaren 60 en 70. Waar ze streden met allerhande wagens op basis van de 105-serie. Die wonnen alles wat los en vast zat. Echter een kleine sneer kan ik niet laten , want ze wonnen voornamelijk Division 2 en dus niet de koningsklasse Division 3. Ook in de sportcar durfde ze schijnbaar Porsche (lees VW) niet aan te vallen in de hogere klassen.
Heb je zelf ook in de gaten dat de PR-afdeling van Fiat telkens weer (en alleen) teruggrijpt naar wagens uit juist deze periode? Buiten de jaren 60 en 70 was het gewoon niet veel soeps op sportief gebied. Een raceje hier en een raceje daar….
Stuur me alsjeblieft nog zo’n lijstje die ik kan afzeiken.
@alfista:
Oh en nog een hint. Dat Alfa de uitvinder van de Common-Rail zou zijn is echt een grote misser. Dat was namelijk Robert Huber een jaar of 50 terug en het was voor het eerst terug te vinden in Japanse trucks van Hino.
Het enige wat Fiat er aan toevoegde was een elektronische aansturing van zowel pompunits en injectors. That’s it. Blijft toch grappig hoe Alfisten dit gegeven niet weten.
De 1e met een vijfbak? Nou dat vind ik me toch een partij geweldig voor Alfa…. Waar waren ze met de 1e tweebak , driebak , vierbak , zesbak , zevenbak , achtbak , twaalfbak en zestienbak? Waren ze een siesta aan het houden?
Elk afgeleid design van Alfa….
Wat zitten Alfisten dan te zeuren over de Nissan Cherry? Dat is dan toch een echt Alfa-ontwerp toen de Arna op het toneel kwam?
Beste motorbouwers. Toch raar dat we hier al even geleden afscheid van genomen hebben.
A), omdat Alfa zelf geen motoren meer ontwerpt.
B), omdat Alfa zelf geen motoren meer bouwt.
Zoek voor de gein eens naar de ware aard van de “Twin-Spark” techniek. Zowel de vroege versie als de latere versie.
Een tip : een bolvormige verbrandingskamer heeft deze techniek niet nodig.
@kungfupanda:
en ik maar denken dat @heidekonijn hier de enige Alfa-realist was ..
mooi stukkie huiswerk dude ..
@lincoln: Ben het er niet helemaal mee eens maar hij gaat wel lekker los ja ;-)
@kungfupanda: grappig, je begint steeds over andere dingen als je ongelijk is aangetoond. Ik hoor je niet meer over die overwinningen. Ik heb slechts een kleine greep genomen uit de ontelbare ontwikkelingen die door Alfa zijn gedaan, waar jij mee komt zijn onbenulligheden die nergens op slaan. Zo meteen weer eens zo’n Golfje of Astraatje waar jullie hier allemaal mee rijden mijn hielen laten zien, en dan die koppen zien…heerlijk. Jammer, dat je je klassiekers niet kent, zullen we het hier maar bij laten anders wordt het pijnlijk.
@alfista:
Nee nee nee, ik laat het hier niet bij. Ik bijt me er nu in vast ook.
Je was zelf diegene die veronderstelde dat de prijzenkast van VW leeg zou zijn terwijl ik je duidelijk je ongelijk heb aangetoond. Want je kent duidelijk niet de historie van merken als VW, Audi, Seat, Skoda en Porsche. En de historie van Alfa doe je duidelijk over romantiseren.
Daarbij betitel je enkele van de disciplines waar VW in strijd als “kneuzendisciplines” terwijl je zelf als Alfist staat te juigen als Alfa 1x deze zelfde kneuzendiscipline weet te winnen. Dat is ronduit hypocriet.
Daarna heb je met goed Google-werk (moet ik je nageven) een lijst gevonden met daarin vooral losse race overwinningen , en veel parades als de Mille-Miglia. Op het eerste oog lijkt de lijst heel wat maar als je deze uitpluist zijn het aantal overwinningen die er echt toe doen erg magertjes.
En ik begin telkens over iets anders zeg je?
Keer op keer vraag ik je alleen maar om de sportieve resultaten te tonen van Alfa wat je duidelijk van de daken probeert te schreeuwen.
Je bent zelf diegene die steeds afwijkend gedrag vertoont door te beginnen over :
A) Ferrari zou Alfa iets verbieden.
B) mogelijk adoreren van VW.
C) VW jaloers op Alfa.
D) aura van Alfa.
E) imago van Alfa. (moest effe lachen nu ik het zelf schrijf)
F) PR van VW.
G) discutabele kwaliteit van VW.
H) Audi A3 storingsgevoelig.
G) MiTo zogenaamd betrouwbaarst. (betrouwbaarst van alle “import-merken” in Duitsland ja)
I) vijfbak.
J) common-rail.
K) Alfa design.
L) Alfa motoren.
M) ontwikkelingen Alfa. (heb je Twin-Spark al onderzocht?)
N) ik rij Golfje.
O) ik rij Astraatje. (lees laatste 5 letters van mijn nickname even)
Wie is hier afwijkend van ons centrale onderwerp? Ik leg duidelijk telkens de focus terug op overwinningen van Alfa versus VW , maar “iemand anders” probeert de discussie te verleggen naar randzaken omtremt Alfa en VW.
Wanneer komen de andere 800 overwinningen?
@kungfupanda:
99,9% van de Porsche overwinningen zijn van het pre VAG tijdperk. Bovendien tellen ze daar gemakshalve alle overwinningen uit de Porsche cup bij op, dat tikt wel zo lekker aan namelijk. Met de overwinningen van Audi (DTM en Le Mans) en Skoda in de rally’s krijg je niet echt een flink aantal.
O ja, Seat heeft ook weleens gewonnen in het WRC, ETCC en het WTCC.
Voor een eerlijk vergelijk moet je alle merken trouwens individueel zien, je telt immers ook de overwinningen van Ferrari, Maserati, Fiat en Lancia ook niet op bij die van Alfa.
Je kan hoog springen maar Alfa heeft een van de beste trackrecords uit de geschiedenis van de autombiel waar het racen betreft.
@jrk68:
Ah , nog een deelnemer die zich wil mengen. Bent u toevallig die broer-van-de-zus-van-een-bastaard-kind die eerstehands informatie van Montezemelo naar Alfista vrijspeeld?
Pre-VAG tijdperk? Je bedoeld alleen financieel en contractueel toch? Het is immers geen geheim dat beiden al vanaf de jaren 30 de deur bij elkaar plat lopen. Nog meer dan dat Enzo ooit deed bij de Angelli’s. Porsche deed ontwerpwerk voor VW. VW gaf Porsche toegang tot zijn magazijn. Dat is de afgelopen 80 jaar zo geweest.
Met daarbij de meerderheidsbelangen in elkaar tot op de dag van vandaag voeg ik ze gewoon samen. Kun je mee oneens zijn , maar dat is dan maar zo.
Ten tweede heb ik nergens gezegd dat Alfa geen goede trackrecord zou hebben. Ik heb met hoofdletters benadrukt dat Alfa goed WAS en dat vooral (en alleen) in het 105-tijdperk. (zie ze google-lijst van Alfista)
Maar vooruit dan maar. Je bent vast geïnteresseerd om de vraag die ik meermaals aan Alfista gesteld heb te beantwoorden. Vertel mij in welke disciplines , de afgelopen 20 jaar , Alfa-Lancia-Fiat-Abarth-Maserati in geschitterd hebben. En zet dit vijfling van FGA uit tegen de vijfling van VAG , namelijk VW-Audi-Seat-Skoda-Bentley. Een vijfling met dezelfde doelgroepen.
Lijkt me een faire vergelijking? Ferrari is immers (net als Porsche) geen voleigendom van FGA.
Zeggen dat de overwinningen van Audi tegenvallen zal inderdaad tegenvallen als je alleen DTM en LeMans meerekent. Vergeet niet dat Audi in meerdere disciplines actief is de afgelopen jaren. Zoals Italian-Superstars , SCCA , ALMS , Grand-Am , Super-GT , Rallycross en bijna elk land met een eigen GT-serie gebaseerd op de GT3.-reglement. Tel daarbij de gesubsidieerde Time-Attack wagens bij op en je komt al zowat over de resultaten van de FGA-vijfling.
De opmerking over de Porsche-cup was niet nodig in mijn ogen. Als je weet wat Porsche met de 917 en 911 wereldwijd gepresteerd heeft toch?
@jrk68:
Opmerking van het bastaard-kind was bij nader inzien niet nodig. Excuses hiervoor. Wellicht is er ergens nog wat Alfistisch-temperament blijven hangen.
er zijn nog enkele letters van het alfabet die ontbreken. Skoda is voor de Duitsers ook een importmerk, dus is de Mito beter dan Skoda Fabia of hoe heet dat gedrocht. Heb even storingsgevoeligheid Audi A3 gegoogled en er zijn duizenden hits hierover. Volgens mij heb je die link naar de overwinningen van Alfa voor het gemak maar niet geopend, anders had je gezien dat tussen 1920 en onlangs duizenden overwinningen behaald zijn en niet alleen alle vooroorlogse Mille Miglia’s ( als jij dit een parade vind ben je echt niet goed snik, met een auto zonder stuurbekrachtiging, buitenboord schakelen, 1600 kilometer door weer en wind, regen, sneeuw, bergpassen, etc.) toerwagens, Formule 1, etc etc.
@alfista:
Laat ik correct verder gaan want tegen jrk68 was ik niet correct begonnen.
De A3 discussie is (alweer) irrelevant. En je lijst heb ik inmiddels voor de 2e keer bekeken.
Ik kom uit op het volgende :
313 overwinningen.
We missen er een stuk of 700?
Vergeleken met Dakar blijf ik de Mille-Miglia een parade vinden.
8000+ kilometer door weer en wind , zinderende hitte , zand , zandstormen , geen water , geen andere 1e levensbehoeften (schijten deed je achter een duin , of in je overall) , duinen , bergen , diepe dalen , ravijnen , geen uitgezette route , alleen maar checkpoints.
@kungfupanda:denk dat het niet gaat om het aantal maar om de kwaliteit van de overwinningen. Ben laatst in museo Enzo Ferrari geweest en hij heeft altijd gerefeerd aan Alfa als ” mia madre” en gaf toe daar alles geleerd te hebben om te slagen…
@alfista: Nee man , duizenden zeg ik je. Dui-zen-den!!