Het heeft niets met autoverkoop te maken, maar Tesla verdiende wel enorm veel geld aan FCA als klant.
Al zeven kwartalen op rij maakt Tesla winst. Chapeau, maar met alleen autoverkopen komen ze daar niet. De Amerikaanse autofabrikant verkoopt onder andere CO2-credits aan autoconcerns die het nodig hebben. Tesla was lange tijd hofleverancier aan Fiat Chrysler Automobiles met die credits. Maar daar komt zoals gezegd een einde aan.
Tesla en FCA
Het aanbod van hybride en volledig elektrische modellen was en is niet zo denderend bij FCA. Vandaar dat de CO2-credits van Tesla meer dan welkom waren. Met deze credits voorkwamen ze een dikke vette boete van de Europese Unie, omdat het wagenpark anders teveel CO2 zou uitstoten. Tesla verdiende dik aan FCA. In de periode 2019 tot en met 2021 kocht FCA voor 2 miljard euro aan credits bij Tesla, aldus Reuters.
FCA is echter gefuseerd met PSA waar Stellantis uit is voortgekomen. Met PSA hebben ze een verstandige partner gevonden. De merken Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel zijn lekker op weg met een steeds groter aanbod hybrides en elektrische auto’s. Lang verhaal kort, FCA heeft de credits van Tesla niet langer nodig. Dat zegt Stellantis topman Carlos Tavares tegenover het Franse Le Point. Balen voor het Amerikaanse automerk, dat daarmee een grote klant verliest.
Dutchdriftking zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar wij moeten 100km/h rijden om co2 te verlagen, maar je kan gewoon handelen in uitstoot? Dan schiet het zijn doel toch totaal voorbij….
melkkoe zegt
Helaas leven we in een wereld, waarin de boekhouders het voor het zeggen hebben.
Het milieu red je door het verhogen van belastingen en schuiven met cijfers, dat is wat ik er van begrijp
thjvanvlerken zegt
@dutchdriftking: zo werkt het met veel zaken, bijmening, groenestroom etc. Ook zoals je ziet maakt dat het bouwen van ev intressant voor fabrikanten omdat je de co2 die je niet uitstoot kan doorverkopen dus best wel nuttig.
pascal zegt
Juist, een vreemd concept dat je dit aan elkaar kunt verkopen. Als je maar genoeg geld verdient, kan je je CO2 verplichtingen gewoon afkopen en lekker doorgaan met vervuilen, kan me niet voorstellen dat dat nu ooit de bedoeling is geweest.
geen1234 zegt
Het is raar inderdaad dat de EU dit niet heeft beperkt tot Europa.
pramm zegt
Redelijk praktische uitleg. Het reduceren van de snelheid is primair bedoelt om de actuele uitstoot inclusief fijnstof en stikstof van alle bestaande auto’s te beperken.
De milieu normeringen zijn bedoelt om fabrikanten te bewegen te innoveren op reductie van uitstoot. Maar om partijen het niet meteen hun bestaansrecht te ontnemen, kunnen ze er ook voor kiezen om van partijen die substantieel onder de norm zitten, credits te kopen. Partijen die dus hele grote stappen hebben gezet op uitstoot reductie, kunnen daarmee hun innovatiekosten elders terugverdienen. Met het steeds strenger worden van de eisen, reduceert het aantal credits echter ook de komende jaren, tenzij partijen ook blijven innoveren. Lijkt mij geen vreemd verhaal. Je vraag is echt appels met peren vergelijken.
deSjonnies zegt
Je kunt iets wat krom is weer recht lullen, echt geweldig, ik zou bij Schiphol gaan solliciteren, ik weet zeker dat je de hele uitstoot van de reis industrie zo weglult.
En ik bedoel dit echt niet cynisch.
Ik kijk om me heen en iedereen is begaan met het milieu (whatever it may be) maar staat wel te popelen om een vliegvakantie te boeken.
Dus ik, als simpele ziel ben de draad kwijt.
doublechevron65 zegt
@deSjonnies: en al die airlines zijn één van de grootste in de handel van co2. KLM & Co zijn heel “schoon”…
karhengst zegt
Nee. Je moet 100 km/h rijden om de stikstofuitstoot te verlagen. Best jammer om te zien dat er alsnog 7 mensen een jaar na het invoeren van deze maatregel nog steeds het verschil niet snappen.
Niet dat de maatregel overigens terecht is want het is een druppel op de gloeiende plaat terwijl maar de kans dat er trekkers op het malieveld komen is nu eenmaal wat groter dan dat men er z’n Up! parkeert.
Variomatic zegt
@karhengst: correctie: om de stikstofuitstoot op papier te verlagen, want terug naar 100 levert alleen op papier wat op middels wat goalseek rekenmodellen waar een rechter in is getrapt.. Bij invoering was al door goed journalistiek werk achterhaald dat het gros van de uitstoot van het wagenpark in NL wordt uitgestoten in files en langzaamrijdend verkeer, het aandeel rijdend verkeer en dan het verschil in vmax van 130 naar 100 daarvan bleek verwaarloosbaar.. ook omdat 130 vaak niet haalbaar was en verkeer sowieso al met verschillende snelheden reed. Bottomline is het gewoon tranentrekkend slecht overheidsbeleid: zonder na te denken over de consequenties lukraak allerlei grondstuk-postzegeltjes als Natura 2000 bestempelen (‘lekker groen doen, leuk joh’) en vervolgens een paar jaar later door een stel rabiate milieurukkers van Urgenda dusdanig klem worden gezet in de rechtbank dat de halve maatschappij ontwricht raakt.. chapeau..
jelmer zegt
Als de maximum hoeveelheid CO² laag genoeg is en elk jaar voorspelbaar verlaagd wordt, is een systeem met CO²-rechten juist een van de meest effectieve en efficiënte manieren om uitstoot te verminderen.
Veel uitstoten is duur (geen concurrentie voordeel ten opzichte van duurzame concurrentie), een bedrijf weet wanneer ze hoeveel moeten besparen en duurzame innovatie levert wat op.
Als het plafond te hoog is, is het vooral een papieren tijger.
revstars-net zegt
Hoe werkt dat CO2 credit kopen precies dan? ik mis de uitleg in het artikel een beetje. Want ik zie geen Tesla’s met een Fiat of Chrysler badge rond rijden namelijk.
thjvanvlerken zegt
@iconicracecars: vrij oud nieuws. Je kan de credits gewoon door verkopen waardoor de uitstoot op papier van tesla omhoog gaat en die van de andere partij omlaag. Same goes met bio meng verplichting, niet elke liter diesel heeft daadwerkelijk x procent bio maar dat kan worden gecompenseerd met bio tickets of biodiesel. Zo werkt het ook met groene stroom
melcon zegt
De gemiddelde uitstoot van het aantal voertuigen dat een auto fabrikant in een jaar verkoopt moet minder zijn dan 95 gram CO² per kilometer (vanaf 2020, daarvoor lag de norm per jaar steeds iets hoger als je terug kijkt). Elke gram die je daar onder zit kun je verkopen als zijnde CO² credits aan auto fabrikanten die deze doelstelling niet halen. Deze norm is de reden dat je bij alle fabrikanten een toename ziet in het aanbod van zowel elektrische auto’s als hybrides + plug in hybrides. Wat zeer opvallend is dat alle auto fabrikanten de gemiddelde uitstoot die ze nu halen ook hadden kunnen halen zonder hybride/elektrisch als de carrosserie vorm SUV niet zo populair was geworden(!). Deze carrosserie vorm doet onderaan de streep de gehaalde Co2 winst van efficiëntere aandrijflijnen teniet (https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/28868-hogere-uitstoot-suv-s-doet-milieuwinst-van-ev-s-teniet).
Johanneke zegt
@iconicracecars: boven de 95 gram CO2 per liter uitstoten (gemiddeld over alle auto’s die je dat jaar verkoopt) is dikke boete van overheden. Tesla stoot ‘niks’ uit, en kan haar niet uitgestoten CO2 verkopen aan andere merken zodat die ook onder de grens komen. Overigens heb ik het een keer berekend, je auto’s moeten 1 op 25 oid rijden voor die 95 gram per liter.
dutchneon zegt
@rubenpriest per wanneer?? eind dit kwartaal, einde van 2021 of per direct??
b088y zegt
Idee is best goed, uitvoering kan altijd beter.
Als CO2 boetes of de prijs van de credits hoger word dan is een investering in verduurzaming eerder te realiseren/lonend.
Bedrijven die een ‘overcapaciteit’ hebben worden niet geremd om duurzaam te produceren omdat ze de credits kunnen verkopen.
(Ipv van een deel van de productie niet duurzaam in te steken).
In het geval van Tesla gaat het het doel voorbij, omdat ze alleen EV’s maken.
Maar voor een VAG is dit een goede stimulans.
geen1234 zegt
Dit was allang voorspeld door analisten voor 2021.
Regulatory credits waren (afgelopen kwartaal?) iets van 580kk van Tesla’s winst, daarbij kwam nog iets van ~100k van btc verkopen. Zonder deze beide was het een verlies.
camber24 zegt
@geen1234: exact dit. Ben enorm benieuwd naar de cijfers van Tesla in de tweede helft van dit jaar en in 2022. Geen houdbaar businessmodel.
flutterby zegt
@camber24: waarschijnlijk zullen ze in 2022 niet meer het aantal fabrieken aan het verdubbelen zijn. Dat kost duur..
Als je over de kwartalen kijkt kan je de emmissie rechten praktisch wegstrepen tegenover het aandelenpakket van Musk. Net als dat de emissiehandel eindig is geld dat ook voor het compensatie plan voor Musk. Eigenlijk betaald FCA met name Elon Musk’s inkomen ;-)
camber24 zegt
@flutterby: wist ik niet. Maar dan draaien ze dus break even. Ook niet echt een mooi uitgangspunt
flutterby zegt
@camber24: Ze hebben meer cash op de balans dan schulden en zijn goed op weg om dit jaar productie te verdubbelen tov vorige jaar. Om dan geen tot nauwelijks winst te draaien vind ik niet erg zorgelijk.
mpgc zegt
Tesla heeft nog 1 a 2 jaar om echt winst te gaan maken op haar autoproductie en te kapitaliseren op de technologische voorsprong die ze op dit moment nog hebben. Daarna zijn alle grote traditionele fabrikanten elektrisch ook volledig op stoom en wordt het voor Tesla heel moeilijk om onderscheidend te blijven.
b088y zegt
@mpgc: is dit een bericht uit 2015, 2017, 2019, 2021
mc96 zegt
@b088y: nee, 2021. Ik ben geen Tesla hater, verre van zelfs. Kijk eens wat er binnen 2 jaar allemaal te kop is bij de traditionele merken. Misschien niet beter, maar er wordt wel marktaandeel mee gepakt en winst mee gemaakt. Tesla zal snel moeten beslissen. Een echt premium merk worden (betere bouwkwaliteit, nices vullen) of gaan voor massa (dan moet er een goekoper te produceren model komen dat nog helemaal niet in ontwikkeling is).
b088y zegt
@mc96: Ik denk dat Tesla andere business modellen gaat ontwikkelen. Tesla is geen autofabrikant, maar een tech bedrijf, met de Tesla auto’s als succesvolste product voor dit moment .
Zou mij niet heel erg verbazen als ze op een gegeven moment stoppen met auto’s verkopen.
Maar bijvoorbeeld richten op autonome taxies, vrachtauto’s of powerwalls.
Ben het dus wel met je eens of ze het als autofabrikant gaan redden.
Ben geen fan van de tesla auto’s, maar de verandering die het bedrijf te weeg brengt vind ik wel erg intressant.
pascal zegt
Precies, men vergelijkt Tesla steeds met een traditionele autofabrikant, maar dat klopt voor geen meter. Elon verwelkomt concurrentie juist omdat zijn doel electrificatie is en niet om zelf de grootste te worden, daarom zijn vele patenten ook openbaar gemaakt. Hij verdient z’n geld tegen die tijd toch wel weer op een andere manier. (Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=Lvfv_nI9Ht0)