Althans, van de op een na hoogste podiumplaats.
Er is veel aan te merken op de Verenigde Staten van Amerika, maar qua auto’s hebben we er toch een zwak voor. Ze zien er stoer uit, zijn vaak voorzien van een dikke V8 en zijn ook nog eens spotgoedkoop. Dankzij de zeer beperkte toegestane maximum snelheden heb je niet zoveel aan het vermogen, maar een kniesoor die daar op let.
De automarkt is er ook net even wat anders. Sterker nog, de meest populaire auto’s zijn technisch gezien helemaal geen auto’s, maar ’trucks’. Omdat ze dus niet worden geclassificeerd worden als auto’s, hoeven ze niet te voldoen aan strenge eisen op het gebied van emissies en veiligheid. Tegelijkertijd hebben de fabrikanten de auto’s telkens verder ontwikkeld. Qua luxe en prestaties hoeven ze, afhankelijk van de uitvoering, niet onder te doen voor een personenauto.
De onbetwiste marktleider is Ford. De Ford F-150 (afbeelding boven) is al jarenlang de bestverkochte ‘auto’ ter wereld. De nummer twee is de Chevrolet Silverado en nummer drie is de RAM 1500. Nou ja, is moet eigenlijk was zijn. FCA heeft namelijk General Motors van de troon gestoten, dat meldt Automotive News. De RAM 1500 (voorheen Dodge RAM) was altijd de eeuwige nummer 3, maar de laatste tijd liep het merk hard in op de number two.
Voor de goede orde, Chevrolet verkocht in Q1 van 2018 nog 135.545 Silverado’s (afbeelding onder), tegen 103.964 RAM’s. In Q1 van 2019 is het aantal Chevy’s gedaald naar 114.313 stuks, terwijl er 120.026 RAM’s aan de man werden gebracht. Kortom, FCA heeft een gevoelige tik uitgedeeld aan General Motors, temeer dat de klanten over het algemeen zeer merktrouw zijn. Men stapt niet zomaar over naar een pickup van een ander merk.
Zowel General Motors en FCA hebben hun pickups compleet in het nieuw gestoken. Beide fabrikanten hebben er tevens voor gekozen om het oude model nog even in productie te houden totdat het nieuwe gamma op volle sterkte is. Soms duurt het even voordat alle relevante uitvoeringen leverbaar zijn. Het grote verschil is de prijs. FCA zet de RAM 1500 ‘Classic’ (afbeelding onder) extreem scherp in de markt. In sommige staten werden er kortingen aangeboden van 18.000 dollar. Dat is even wat anders dan een gratis trekhaak of een TomTom.
General Motors biedt ook kortingen aan op de Silverado, maar die zijn veel minder hoog. Daarbij heeft General Motors nóg een merk dat pickups verkoopt: GMC. Van de hoger dan de Silverado in de markt geplaatste GMC Sierra 1500 zijn er 40.546 exemplaren verkocht.
Pickups zijn in Amerika zéér belangrijk. Vanwege de stokoude techniek die is toegepast, zijn de ontwikkelingskosten lekker laag. Daarentegen zijn de luxe, krachtige en dus duurdere varianten enorm populair, wat ervoor zorgt dat de marges op dit soort auto’s enorm zijn. Goede verkoopcijfers van dit type auto zijn essentieel voor de autobouwers. De Top 6 ziet er als volgt uit:
1 | Ford F-Series | 214.611 |
2 | RAM | 120.026 |
3 | Chevrolet Silverado | 114.313 |
4 | GMC Sierra | 40.456 |
5 | Toyota Tundra | 25.100 |
6 | Nissan Titan | 9.683 |
Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pickups aller tijden.
whoppie zegt
Hopelijk picken ze het verlies sportief up.
ericc zegt
In België kan je deze pick-up’s inschrijven als “lichte vracht” waardoor de jaarlijkse rijtaks ongeveer 125euro is. Vele rijden op LPG. Begrijpelijk met ons netwerk van slecht onderhoude snelwegen. Wel pecht dat de parkeerplaatsen veel kleiner zijn dan in de US.
lincoln zegt
@ericc:
In NL hebben we “grijs kenteken” ..
Betalen meer tax dan personen voertuigen in België ..
Viva 1 Europa ..
cloverleaf zegt
@lincoln: ja en in BE is de belastingdruk weer hoger dan in NL!
Viva cherrypicking
imarinos zegt
@lincoln: en in BE kun je de “lichte vracht” ook gewoon als particulier rijden!
pomoek zegt
@lincoln: op NL po3pen en dan met een sarcastische opmerking Europa de schuld geven. Je postjes worden er niet begrijpelijker op.
Dutchdriftking zegt
@ericc: Ik zie er in België inderdaad altijd veel rijden!
lincoln zegt
Mwah .. stokoude techniek !!
Bij FCA noemen we Alfa Maserati en Ferrari stokoude techniek ..
Pick-up markt in zijn geheel boekt meer technische vooruitgang dan de hele Europese auto industrie bij elkaar ..
willeme zegt
@lincoln: Que? Ik vind je een hele leuke en bovenal lieve jongen, maar dit is natuurlijk je reinste kolder :-D.
gandini zegt
@willeme: Het blijft apart als iemand zijn eigen alter ego toespreekt. Maar ik ben het wel met je eens hoor. (met de willeme-versie dan he?)
peug206 zegt
@willeme: qua autonomie etc zijn deze pickups al verder ontwikkeld dan een alfa of fiat. Daarnaast zijn ze aanzienlijk scherper geprijst voor de versies met deze opties dan de europese concurrentie. Om het nog maar niet te hebben over standaarden als een fatsoenlijk stopcontact etc… nee ik ben wel fan van de amerikaanse markt wat dit betreft…
willeme zegt
@peug206: Dan Alfa of Fiat. Ja, dat is niet zo moeilijk :-D
Mij ging het om de frase:
“Pick-up markt in zijn geheel boekt meer technische vooruitgang dan de hele Europese auto industrie bij elkaar”
Dat is mijn inziens absoluut niet correct. Ik heb ook nog geen goed argument gehoord dat het tegendeel bewijst. Betrouwbaarheid: yes. Goede prijs-kwaliteit verhouding. Technologisch vooruitstrevend? Naar mijn idee niet echt.
peug206 zegt
@willeme: nee, kijk naar duitse merken. Daar moet je opties ter waarde van deze pickups aanvinken om überhaupt lane assist te kunnen krijgen… Lijkt mij toch behoorlijk vooruitstrevender dan de duitsers en zweden die het tegen gigantische meerprijs aanbieden, maar met tests ineens wel het hebben in kader van de veiligheid… dus vooruitstrevend in het ontwikkelen van nieuwe technologie? Nee. Maar wel in het in de markt brengen van de systemen die ze hebben om de veiligheid te verbeteren.
lincoln zegt
@willeme:
Bmw MB Audi Peugeot citroen Peugeot en zelfs rolls Royce of Lamborghini verkopen al 15 jaar exact dezelfde producten ..
In USA pick-ups zit meer progressie ..
beefcake zegt
Ik vind het grote nieuws eerder dat beide merken in Q1 2019 ongeveer dezelfde cijfers hebben gedraaid als in het hele jaar ervoor!
twentsediesel zegt
Hoofdkantoor van FCA is gevestigd in Amsterdam, toch? Hopelijk indirect goed dus voor de Nederland BV :)
lekbak zegt
Stokoude techniek. Jaja, die antieke motoren van GM zijn wel het zuinigst en meest betrouwbaar in hun klasse. En de manier van bouwen (body om frame) is gewoon noodzakelijk als je ermee gaat werken. Wat een hele hoop lui ook nog gewoon doen. Verder zitten ze werkelijk bomvol met de nieuwste elektronica die we hier in Europa nog niet eens hebben.
willeme zegt
@lekbak: Dat zuinig is zéér relatief. Ik ben ook benieuwd welke electronica de Amerikanen wel toepassen en de Japanners, Koreanen en Europeanen nog niet.
Er is niets op tegen dat ze low-tech zijn, dat is juist hun charme. En hun kracht, daar betrouwbaarheid zéér belangrijk is.
lekbak zegt
@willeme: dat zuinig is inderdaad relatief. Maar het ironische is dus dat de meest antieke (gm) ook het zuinigst is. De ford ecoboost is een hypermoderne motor en kan alleen zuinig zijn als je er heel rustig mee rijdt zonder lading.
Ze hebben voornamelijk elektronische hulpjes voor het rijden die wat verder gaan dan wat we hier hebben. Denk aan allerlei assists (ook voor trailers) en camera’s op de meest gekke plaatsen. En uiteraard de cupholders. Heel veel cupholders.
willeme zegt
@lekbak: Ik denk alsnog dat een beetje Land Rover, Hyundai of Toyota er niet voor onderdoet qua beschikbare electronica.
Wat wil een verschil is, is dat het heel veel uitrusting relatief snel standaarduitrusting is. De basis-uitvoeringen zijn kaal, maar voor een klein beetje meer heb je echt een luxe uitvoering en voor nog een beetje meer zo’n dikke V8. Die inderdaad zuiniger is dan zo’n klein downsite blokje. Lowtech werkt dus gewoon in dit segment.
gove zegt
ja gaaf, die ram wil ik in rebel uitvoering met hemi,
emping zegt
Vind de Chevrolet Silverado nu het beste eruit zien.
Loek zegt
Ik kan die trucks wel waarderen. Het is natuurlijk de grootste middelvinger naar het milieu, maar het is ook deel van de cultuur. Daarom dat Rivian gewoon even de milieumensen moet tevreden stellen.
Verdiende tweede plaats overigens. Een truck moet presence hebben. Die Chevrolet Silverado met zijn spleetoogjes is net een scharminkel. Ook als je kijkt naar de Camaro gaat het daar qua design de verkeerde kant op. En ik vind Ford ook geen hoogtepunt. De ‘originele nieuwe’ F-150 was een geniale bak, er rijdt in Groningen eentje met het Platinum-pakket rond, compleet zilver met chromen grille etc, hele dikke bak. Sinds de facelift is daar ook iets niet helemaal lekker gegaan, ik vind hem een stuk minder mooi. Dan maar een Raptor nemen, die is altijd al dik geweest ;)
Nee, de RAM is de mooiste truck die er is. Ik kwam er laatst richting Amsterdam nog eentje tegen, vers geïmporteerd op grijze platen. Die angstaanjagend grote grille, enorme koplampen die ietwat boos de wereld inkijken, dat is presence. Bovendien is die sinds de nieuwste versie enorm luxe in de juiste versie. De Ford F-150 is geniaal, maar wat mij betreft is de RAM 1500 de koning van zijn klasse.
wahltiroler zegt
Er is veel aan te merken op de Verenigde Staten van Amerika, maar qua auto’s hebben we er toch een zwak voor. Ze zien er stoer uit, zijn vaak voorzien van een dikke V8 en zijn ook nog eens spotgoedkoop.
Als dat waar zou zijn waarom zien we er dan niet meer hier in Europa?
Er zijn zeker fans maar misschien niet zoveel.
willeme zegt
@wahltiroler: Omdat ze in Europa duur zijn. Ze moeten eerst geïmporteerd worden (niet EU, dus duur). Vervolgens gaan er (in NL althans) nog CO2 taksen boven op.
In Duitsland zie je geregeld Amerikaanse auto’s voorbij komen. De Mustang verkoopt er beter dan de MX-5 en Porsche 911.
wahltiroler zegt
@willeme: dat is zeker een va. de reden. Echter er rijden wel een hoop dikke dure “Duitsers” rond.
Dus ik denk dat er een 2e reden is.
In Europa met zijn vele bochtige smalle wegen en dichtbebouwde Steden zijn ze gewoon niet echt praktisch.
En hier in de Slpen kiest men eerder Voor Toyota Nissan etc als men een Pick Up nodig heeft
papkar zegt
@wahltiroler: Apart, hier in de buurt rijdt zo ongeveer elke aannemer/dienstverlener met een RAM
C6_R zegt
Als GMC + Chevrolet = GM dan is toch 114k + 40k = 154k > het aantal verkochte Rams?
ramshoek zegt
@c6_r: Was ook mijn gedachte…
haaren zegt
@c6_r: audi A1 + vw polo + seat ibiza + skoda fabia = toch ook niet 1
ghost zegt
Allemaal leuke wagens maar helaas niet in Europa te rijden tegen normale kosten.
Schnor zegt
Vorige maand nog voor 3 weken in een nieuwe F150 Lariat gereden. Uiteraard was dat in de VS. Het is een heerlijke auto. Vermogen zat en stuurt echt niet slecht. De automaat met 10 versnellingen was ook niets mis mee. Ik haalde 1op7 en soms 1op8 met de goedkoopste 87 octaan meuk die ze daar verkopen. Geen idee of het op langere termijn goed is voor de turbo motor maar hij liep er goed op.
ramshoek zegt
Wat ik opzich wel opvallend vind; Als het gaat om sedans en compact cars, dan hebben de Asiaten een veel groter, soms zelf dominant marktaandeel. Camry en Accord domineren hun marktsegment en hebben de Ford Taurus zo ongeveer uit de markt gedrukt. En nu doet bijvoorbeeld een Hyundai dat ook. Amerikanen zijn wat dat betreft best snel in het (h)erkennen van kwaliteit, betrouwbaarheid, value for money.
Behalve als het om Pick ups gaat. Zo’n merk als Toyota presteert over de hele range van hun productportfolio met de besten. Kan me niet voorstellen dat dat voor een Tundra niet zo zou zijn. Red Necks en Hill Billies zijn kennelijk anders dan andere Amerikanen…
lincoln zegt
@ramshoek:
Rednecks en hillbillies prefereren over het algemeen AMG RS en M sport meuk ..
imarinos zegt
Leuk stukje maar ik denk dat @willeme bij de eerste cijfers het 4e kwartaal van 2018 bedoelt en niet gewoon 2018.
De bedragen aan korting zijn extreem maar verder niets nieuws dat een oud model met korting verkocht wordt. Maar $18.000 korting… dat is gewoon marktaandeel kopen en dat houden ze niet het hele jaar vol.
willeme zegt
@imarinos: Klopt, het stond er wat verwarrend. Het vergelijk is Q1 2019 met Q1 2018. Ik heb het even wat duidelijker omschreven. Thanks!
Dutchdriftking zegt
Hoewel ik er niets mee heb zou ik er toch een willen. Gek is dat, zo’n pick-up.
kminne zegt
Dit was wel te verwachten. Sinds ze bij GM Stevie Wonder hebben aangenomen als faceliftontwerper zijn bij wel meer modellen de verkoopcijfers in elkaar gedonderd.
johnwaters zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pomoek zegt
De truck markt wordt dus eigenlijk in stand gehouden omdat ze een belasting korting krijgen. Je zou het subsidie kunnen noemen. De VS doet aan socialisten hobby’s?!
supertjeduc zegt
Mijn zwager botste een tijdje geleden met een F150 die achteruit reed
Gevolg zwager zijn Citroën de hele zijkant in de kreukels , Ford beetje lakschade aan de bumper
schuimbekje3 zegt
In de VS heb je in gebieden waar mensen een auto willen en kunnen kopen natuurlijk wat grotere afstanden.
Dan wil je niet gebroken uitstappen als je uit je prius stapt na 120km rijden naar de supermarkt.
Dan pak je je echte auto… En gezien de maximum snelheid vaak zo laag is dat je geen Mustang nodig hebt maar gewoon stationair draait met je 8 liter V8 in de 8ste versnelling van je automaat haal je ook nog eens 1:5 met je grote bak. En voor 45 cent per liter boeit dat ook nog niet eens.
Hier heb je bijtelling, voor je grijs kenteken, over de auto, inclusief BTW (die je terugkrijgt) inclusief BPM die je niet hoeft te betalen…
En natuurlijk heb je nog de BTW correctie voor prive gebruik van rond de 1.5% van de nieuwwaarde, inc btw inc bpm.